Ratkaisu hoitajapulaan, naisille hoitopalvelujakso miesten varusmies palveluksen tapaan (molemmat yhteiskunnallisia velvollisuuksia!)
Naisille kutsunnat joista määrättäisiin hoivaosastoon. Samat palvelusajan kuin miehille, kertausharjoituksineen.
Saataisi melko paljon käsipareja ja myös työkokemusta naisille.
Paljon on vielä matkaa tasa-arvoisuuteen, yhtäläinen palvelusvelvollisuus molemmille sukupuolille olisi melkoinen jättihyppäys tasa-arvotyössä (ja ratkaisisi hoitajapulan!)
Kommentit (84)
Jos olisi pakko niin tietenkin menisin, mutta en tiedä paljonko halutaan hoitajaa, joka jatkuvasti yökkii ja itkee ::D Mulla on ongelmia
Vierailija kirjoitti:
Jos olisi pakko niin tietenkin menisin, mutta en tiedä paljonko halutaan hoitajaa, joka jatkuvasti yökkii ja itkee ::D Mulla on ongelmia
Mutta ehkäpä ei palvelukseen kuuluisikaan varsinainen hoitotyö vaan kaikki se muu työ, mitä hoitajat joutuvat nyt tekemään. Mä olin aikoinaan yo-kirjoitusten jälkeen HYKS:in Lastenklinikalla sairaala-apulaisena - ihan siis pystymetsästä - ja eka päivä oli perehdytystä ja sen jälkeen töihin. En hoitanut potilaita enkä edes koskenut heihin, mutta tein kaikenlaista muuta.
Niin no tuohan auttaa hoitajapulaan vanhustenhoidossa yms., mutta ei se auta sairaanhoitajapulaan mitään eli sairaalat tulisivat olemaan edelleen kaaoksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ehkäpä ei palvelukseen kuuluisikaan varsinainen hoitotyö vaan kaikki se muu työ, mitä hoitajat joutuvat nyt tekemään. Mä olin aikoinaan yo-kirjoitusten jälkeen HYKS:in Lastenklinikalla sairaala-apulaisena - ihan siis pystymetsästä - ja eka päivä oli perehdytystä ja sen jälkeen töihin. En hoitanut potilaita enkä edes koskenut heihin, mutta tein kaikenlaista muuta.
En ajatellut tuollaista vaihtoehtoa. Jos ei tarvitse olla ihmisten tai jonkun terveyden ylläpidon kanssa tekemisissä niin menisi jo paljon paremmin :)
Kyllä minä mieluummin menisin inttiin kuin hoitajaksi. Tai no riippuu vähän. Mutta joka tapauksessa pitäisi olla niin että saa sukupuolesta riippumatta valita kumman palveluksen haluaa.
N
Vierailija kirjoitti:
En myöskään haluaisi olle se mummo jonka vaippojen vaihtoon komennetaan 18-vuotias suoraan pystymetsästä. On niillä hoitotyön asiakkaillakin oikeus vaatia ammattitaitoista, alan itse valinnutta henkilökuntaa.
Jos vaihtoehto on että ei ketään, niin eikö mikä tahansa ole parempi :D
Vierailija kirjoitti:
Niin no tuohan auttaa hoitajapulaan vanhustenhoidossa yms., mutta ei se auta sairaanhoitajapulaan mitään eli sairaalat tulisivat olemaan edelleen kaaoksessa.
Auttaisi se sairaaloitakin, jos siellä vanhustenhoidossa olisi sitten enemmän paikkoja, eikä ne perushoivaa vailla olevat, kotona pärjäämättömät vanhukset tukkisi päivystyksiä ja vuodeosastoja.
Meidän terveysaseman vuodeosastolla suurin osa potilaista tulee suoraan sairaalasta jatkohoitoon. Kaikenikäisiä. Hoidot osastolla on mm. verensiirtoja, syöpäpotilaiden hoitoa, infektiosairauksia ym. Vuodeosastotyö on isosti muuttunut ja vaatii aikamoista tietotaitoa. Jo pelkkä potilaan perushoito siirtelyineen vaatii osaamista jos esim. lonkkaeikkauksen jälkeinen osastohoito. Vaatii perehdytystä jo hoitajalle joka ei ole aiemmin osastolla ollut töissä.
Hieno idea! Tästä kansalaisloite vain ja saadaan homma käyntiin.
Tämähän on hyvä ajatus. Vielä niin että aluksi olisi vaikka kuukauden mittainen koulutus. Koulutuksessa käytäisiin läpi perushoitoa ja mm vaitiolovelvollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Elikkä hoitajat ketjussa torppaavat lisäkäsiparit. Kovin kummoinen ei taida työtaakka olla!
Samoin kansa ikävä kyllä joutuu torppaamaan nuo ahneet palkkapyyntönne, rahaa ei nyt vain hoitajille enempää riitä!
Siinä vaiheessa kun makaat sairaalassa oletko varma että haluat jonkun kouluttamattoman hoitamaan itseäsi.
Kyseinen ratkaisu ei toisi mitään helpotusta erikoissairaanhoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elikkä hoitajat ketjussa torppaavat lisäkäsiparit. Kovin kummoinen ei taida työtaakka olla!
Samoin kansa ikävä kyllä joutuu torppaamaan nuo ahneet palkkapyyntönne, rahaa ei nyt vain hoitajille enempää riitä!Mitä työtä itse teet? Voiko sitä tulla kuka tahansa 18-vuotias tekemään tuosta vaan? Onko se myös sellaista, että sulla on aikaa ympäri vuoden ottaa näitä 18-vuotiaita siihen oman työn oheen ohjattavaksi, varsinaisten opiskelijoiden lisäksi? Olisiko heistä oikeasti paljon hyötyä teidän työyhteisölle, suhteessa ohjauksen/valvonnan vaivaan?
Hoitoalalla kun siis ei tarvita mitään kahvinkeittelijöitä.
Puolustusvoimien rakennetta kun seurailee niin kantahenkilökunta on erikseen. Suorittava porras on sitten palvelusta suorittavat. Eiköhän sieltä jokaiselle paikka löydy, ei jokainen alokaskaan ole Häyhä vaan osa fixailee polkupyöriä jne. Pitää ajatella avoimesti kun koko järjestelmä muuttuisi tehokkaaksi kokonaisuudeksi.
Kukin valitkoon sukupuolesta riippumatta, haluaako mennä inttiin tai suorittaa muunlaisen palveluksen. Nythän reserviin pitää saada x-määrä ihmisiä per ikäluokka. Mikäli syntyvyys jatkaa laskuaan eikä tulevaisuudessa ole riittävästi miehiä (ja vapaaehtoisia naisia) per saapumiserä suorittamaan inttiä, niin siinä kohtaa myös naisille tulee intti pakolliseksi asteittain. Tietynlainen määrä ihmisiä on suoritettava vuosittain aseellinen maanpuolustuksen koulutus, jotta reservi pysyy tietyn suuruisena.
Loppupeleissä kyseessä on silkka matematiikka. Kun miehiä ei enää ole tarpeeksi, otetaan puuttuva osa naisista.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti voitaisiin , jokaiseen vanhustentaloon hankkia isoja korstoja vanhusten siirtelyä varten . Näin sekä vanhusten ja hoitsujen elämä helpottuisi
Ne lisäisi myös turvallisuutta, varsinkin dementikkojen ja kehitysvammaisten kanssa kun asukkaat voi olla isokokoisia, vahvojakin miehiä joilla on ns. nuppi himmennyt mutta voimat ei.
Vierailija kirjoitti:
Miten se ratkaisee hoitajapulan?
Nuoret tulee puoleksi vuodeksi kääntymään hoitoalalle ja toteaa että tänne en ainakaan ikinä tule töihin. Ja puolessa vuodessa 18-vuotias oppii lähinnä petaamaan sängyt, kärräämään ruokaa, laittamaan pyykkejä. Ainiin, tuohan on jo keksitty. Sitä kutsutaan muistaakseni sivariksi.
Kun tämä hoidetaan tehokkaasti niin tuossa ajassa oppii todella paljon, nythän opastus sekä intissä ja sivarissa on todella huonoa ja holtitonta.
LISÄSKI tuossa tulee se hoitajakoulutus kuin itsestään ja sen jälkeen on velvollinen "astumaan palvelukseen" aina tarvittaessa, ihan kunten armeijan käyneilläkin.
Varusmiehet opettelevat sotataitoja puolen vuoden ajan. Aloituksen mallissa hoitopalvelukseen tulevat joutuisivat kylmiltään tekemään hoito- ja hoivatöitä. Näitä ei voi mitenkään verrata keskenään.
Lapsivero ja läskivero, siitä rahat hoitoalaan.
Tehkööt lapsia ne, kenellä on siihen varaa, eikä niin, että tehdään yhteiskunnalle lisää elättejä.
Ja jos on varaa syödä aivan liikaa, niin sitten on varaa maksaa läskiveroa ja ahneuksissaan moni rupeaakin syömään vähemmän ja ylipaino-ongelmat vähenevät, hokkus pokkus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se ratkaisee hoitajapulan?
Nuoret tulee puoleksi vuodeksi kääntymään hoitoalalle ja toteaa että tänne en ainakaan ikinä tule töihin. Ja puolessa vuodessa 18-vuotias oppii lähinnä petaamaan sängyt, kärräämään ruokaa, laittamaan pyykkejä. Ainiin, tuohan on jo keksitty. Sitä kutsutaan muistaakseni sivariksi.
Kun tämä hoidetaan tehokkaasti niin tuossa ajassa oppii todella paljon, nythän opastus sekä intissä ja sivarissa on todella huonoa ja holtitonta.
LISÄSKI tuossa tulee se hoitajakoulutus kuin itsestään ja sen jälkeen on velvollinen "astumaan palvelukseen" aina tarvittaessa, ihan kunten armeijan käyneilläkin.
Kuin itsestään.. voi hyvää päivää.
Uskokaa pois, kukaan ei missään nimessä haluaisi minua hoitamaan itseään. En yleisesti ottaen edes pidä ihmisistä, en halua koskea vieraisiin ihmisiin ja pinna on äärimmäisen lyhyt.