Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Grand designs Suomi

Vierailija
22.09.2022 |

Onko kukaan ehtinyt vielä katsomaan?
Ekassa jaksossa rakennetaan Lempäälän Kiimakalliolle "Villa Kiimakallio".

Pariskunta on "aika ulkonäkökeskeisiä ihmisiä", rouvalla on huulitäytteet, ripsijatkeet ja muutakin filleriä kasvoissa. Mies pukeutuu Tommy Hillfigeriin. He haluavat erottua.

Kommentit (372)

Vierailija
101/372 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ne olleet vielä keskeneräisiä.

Vierailija
102/372 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi  ostavat näitä ohjelmaideoita suomeen ulkomailta ja kertakaikkisen huonolla toteutuksella? Ihan kaikki.

Minä tekisin SUOMALAISEN ohjelman nimeltä Arkkitehdin helmi. Eikä mikään GRAND design SUOMI. Onko joku laki olemassa että pitää olla MASTER CHEF suomi..tai DIILI suomi..? ja mitä nyt kaikkee on?

Eikö suomalaiset osaa tehdä omia ohjelmia arkkitehtuurista, ruoanlaitosta jne ja toteuttaa niitä KUNNOLLA? Ilman noita ulkomaan hömpötyksiä.

DIILI SUOMI. Vixxttu miksei se voi olla  vaikka Bisneskokelas nimeltään.

Olihan se Laurin talot -ohjelma, mutta surkea se oli.

Niin koska Rasmuksen Lauri ei ole arkkitehti.

Tuollaista ohjelmaa ei tehdä, koska formaatin kehittäminen maksaa, ja tekijällä pitää olla jo valmiiksi mainetta ja suhteita ihmisiin. Sellaiset taas eivät välttämättä kovin mielellään lähde television viihdeohjelmaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/372 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän omituinen vaikutelma jää tästä ohjelmasta.

En sitten tiedä, että estävätkö suomen rakennusmääräykset erikoisempien projektien suunnittelun. Esim. Ruotsalainen Husdrömmar ohjelma taas esittelee paljon vanhojen talojen (upeita) remontteja. Onko suomalainen rakennuskanta niin sairasta ja huonokuntoista, ettei vanhempia taloja edes voi remontoida. Vai eikö suomesta löydy varallisuutta isoihin ja kalliisiin remontteisiin. Jos rahaa onkin, niin halutaan se valkoinen muka öky ja persoonallinen kivitalo, vaikka samanlaisia on rakennettu joka kaupunkiin jo 20 vuotta.

Vierailija
104/372 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ärsyttää myös sisutusohjelmissa toistuva "meille suunniteltu/itse suunniteltu". Näitä löytyy suvusta ja kaberipiiristäkin. Eräskin kaveripariskunta rakensi entiseen opiskelukaupunkiimme talon, jota hehkutettiin somessa jo vuosi ennen rakentamista. Meidän tarpeisiin. Itse suunniteltu. Arvotalo. Elämisen laatua jne.

Projektiin ei kuitenkaan ilmeisesti raaskittu palkata oikeaa arkkitehtiä, vaan piirustukset teki puhtaaksi joku rakennusinssi/-piirtäjä. Talon sometili oli aktiivinen koko rakennusajan. Oli kaupallista yhteistyötä, arvontoja jne. Itse vierailin heillä luokkakokouksen aikana ja yllätys oli kuinka omituinen talo oli. Pohja oli sokkeloinen, portaat nousivat oudosta paikasta. Olohuoneen korkeasta ikkunasta näkyi autotalli-varaston seinä, auto ja polkupyörät. Oli omituisia kulmia ja ahtaan tuntoisia kulkuaukkoja. Näkymät huoneesta toiseen olivat kummallisia.

Jäi todella ristiriitainen vaikutelma kyläilystä, varsinkin kun toinen opiskelukaveri vaimoineen rakensi samaan aikaan vähän saman tyylistä Kannustaloa ja tuo ensimmäinen pariskunta aina puheissaan vähän dissasi projektia ("pakettitalo*). Oikeasti tämä Kannustalo on pohjaltaan paljon toimivampi ja paremmin suunniteltu kuin tämä ns. ökytalo.

Samantyylisiä projekteja on lähipiirissä muutama ja sama vaikutelma tuli tästä ohjelman toisesta jaksostakin.

Vierailija
105/372 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaa naapureita ketuttaa kun ovat kuunneelleet vuoden päivät metelöintiä raksatontilta ja edelleen ympäristö on laittamatta ja sekaisin :D

Vierailija
106/372 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeää täällä arvostella toisten ulkonäköä. Arvostelkaa taloa, siitähän ohjelmassa oli kyse.

Vierailija
107/372 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa oli, kun juontaja ohjelman lopulla soitti ovikelloa ja puhui kameraan ja heti metrin päässä oli läpinäkyvä lasinen ulko-ovi :-D oven läpihän näkee kuka on tulossa.

Ja melkoinen summa käytetty rahaa tuohon taloon...aika hyvät tulot täytyy omistajilla olla jos pystyvät talonsa maksamaan.

Vierailija
108/372 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ärsyttää myös sisutusohjelmissa toistuva "meille suunniteltu/itse suunniteltu". Näitä löytyy suvusta ja kaberipiiristäkin. Eräskin kaveripariskunta rakensi entiseen opiskelukaupunkiimme talon, jota hehkutettiin somessa jo vuosi ennen rakentamista. Meidän tarpeisiin. Itse suunniteltu. Arvotalo. Elämisen laatua jne.

Projektiin ei kuitenkaan ilmeisesti raaskittu palkata oikeaa arkkitehtiä, vaan piirustukset teki puhtaaksi joku rakennusinssi/-piirtäjä. Talon sometili oli aktiivinen koko rakennusajan. Oli kaupallista yhteistyötä, arvontoja jne. Itse vierailin heillä luokkakokouksen aikana ja yllätys oli kuinka omituinen talo oli. Pohja oli sokkeloinen, portaat nousivat oudosta paikasta. Olohuoneen korkeasta ikkunasta näkyi autotalli-varaston seinä, auto ja polkupyörät. Oli omituisia kulmia ja ahtaan tuntoisia kulkuaukkoja. Näkymät huoneesta toiseen olivat kummallisia.

Jäi todella ristiriitainen vaikutelma kyläilystä, varsinkin kun toinen opiskelukaveri vaimoineen rakensi samaan aikaan vähän saman tyylistä Kannustaloa ja tuo ensimmäinen pariskunta aina puheissaan vähän dissasi projektia ("pakettitalo*). Oikeasti tämä Kannustalo on pohjaltaan paljon toimivampi ja paremmin suunniteltu kuin tämä ns. ökytalo.

Samantyylisiä projekteja on lähipiirissä muutama ja sama vaikutelma tuli tästä ohjelman toisesta jaksostakin.

Tuo talo kuulostaa nimenomaan arkkitehdin suunnitelemalta. Yleensä arkkitehdeiltä puuttuu käytännön näkemys asioihin ja suunnitelmat ovat juurikin kaukana selkeästä ja toimivasta. Kun se käytännöllisyys ja järkevyys ei ole mitenkään arkkitehdeille tärkeä ja siihen joutuu kyllä toisen alan ammattilaisena puuttumaan.

Vierailija
109/372 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Törkeää täällä arvostella toisten ulkonäköä. Arvostelkaa taloa, siitähän ohjelmassa oli kyse.

Talon rouva toi itseään esille monin tavoin, viimeisissä kuvauksissa oli puolipukeissa. Arvostelu on kestettävä, sillä julkkikseksi hän selvästi haluaa.

Vierailija
110/372 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannustalon perus pakettitalosta huomenta! Odotin tältä ohjelmalta paljon, mutta voi pettymys mitä täällä Suomessa on saatu aikaan. Kuka nämä ohjelmat tänne tuottaa?

Juuri rakentaneena (okei, kesken on vielä paljon) odotin, että tässä olisi tuotu esille enemmän suunnitteluvaihetta ja erityisesti otettu esiin Suomen rakennusvalvonta ja se, mihin kaikkeen rava puuttuu ja mitä vaatii. Ensimmäisessä jaksossa suunnittelijoille oli annettu ääntä, mikä oli hyvä, mutta sitten itse rakentamista näytettiin vain murto-osa. Toisessa osassa keskityttiin ihan outoihin seikkoihin.

Suomessa rakennusala on melko epäluotettava toimija, joten uskon että jos tuotantotiimi yrittää sopia koska tulisivat kuvaamaan rakennusvaihetta x, aikataulut eivät luultavasti pidä paikkaansa. Ja jos ohjelman budjetti on rajallinen, kuvaustiimejä ei pidetä varalla missään odottamassa että Herra urakoitsija saa itsensä hukattua tontille.

Toisaalta ohjelmassa olisi ollut erittäin helppo huumorin varjolla tuoda esille tämä ongelma, että rakennusalaan ei voi luottaa.

Ensimmäisen jakson mökki oli suomalaisella mittakaavalla jo lähempänä grand designia, sillä tontti oli haastava ja sillä haluttiin säilyttää metsänpohja ja puut. Mökki tehtiin paalujen varaan, ja ikkunapintaa oli paljon.

Toisen jakson talo oli omaan makuun kolkko ja omaan silmään erittäin tavallinen kivitalo.

Pandemian tuomat ongelmat vain sivuutettiin, vaikka ne vaikutti todella vahvasti jokaiseen omakotirakentajaan viimeisen kahden vuoden aikana.

Tässä on taas haluttu tehdä ohjelma vähän kaikille, kun oikeasti formaatti keskittyy rakentajien unelmiin JA itse rakentamiseen. En edes saa kiinni mihin tässä keskityttiin... Rakentajiin persoonina?

Vierailija
111/372 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tämä jakso oli kuin suoraan jostain vain keskiluokkajutut -pilailusarjasta! Onko tämän ohjelman tarkoituksena oikeasti esitellä hienoja rakennusprojekteja, vai saadaanko katsojia enemmän kun laitetaan telkkariin mahdollisimman paljon myötähäpeää aiheuttava pariskunta? Ja näytetään tavalliselle kansalle, miten mukarikkaatkin epäonnistuu surkeasti. Minusta tämä on jopa julmaa. Ei tuota ole voitu tosissaan laittaa telkkariin sillä ajatuksella, että esitellään suomalaisille oikeasti hienoja rakennuksia. Tässä ihan muutama pointti jotka aiheutti valtavaa myötähäpeää itsessäni.

-Puhuttiin alusta asti luksuksesta, Dubaista ja Monacosta. Naista kuvataan runsaasti koristelluissa palatsimaisissa kohteissa. Talon lopputulos on kuin jokin irvikuva tai pilapiirros skandinaavista tyyliä hakevasta kodista. Lopputulos on mahdollisimman kaukana siitä kuvauksesta, jota he jakson alussa maalailivat.

-Pariskunta kehtaa kertoa 2020-luvulla telkkarissa, että ihannoivat Dubaita ja että se on heidän lempikohteensa. Itselläni ei ole mitään Dubaissa käyviä vastaan enkä heitä siitä jaksa tuomita, mutta kyllä olin itse suht varovainen jo 10v sitten Dubaissa käydessäni, että miten asiaa toin esille somessa jne. Paikan maine oli jo silloin vähän kyseenalainen. Nyt jokainen tiedostava ihminen kyllä ymmärtää että jos Dubaissa käy, niin sillä ei ainakaan leijuta, vaan ennemminkin selitellään nolona. Ihan jo senkin takia että ko paikka oli rikkaiden suosiossa 20v sitten. Nykyään siellä käy wt-porukka, jolla ei ole varaa sivistää itseään.

-Alina jutteli että he haluavat olla 3 vuotta trendejä edellä. Nuo tuolit mitkä heillä on, olivat tuntemani varakkaan ihmisen kodissa 10 vuotta sitten. Tämä pariskunta on niin kaukana trendikkäästä kuin mahdollista.

-Tuon lopputuloksen saisi ostettua Lempäälästä takuulla 500 tuhannella. Uskallan väittää että löytyisi jopa hienompi talo 500k€ budjetilla vastavaavalta alueelta.

-Onko sisustaminenkin jäänyt kesken? Ymmärrän että terassi ja piha olivat vielä vaiheessa, mutta tuosta kodista näyttivät puuttuvan matot ja viherkasvit ja kirjat ja mistä nyt kukakin tykkää. Olen itse simppelin sisustuksen ystävä, enkä tykkää runsaudesta tai kirkkaissa väreistä sisustuksessa, mutta tuo oli kuin jostain sairaalasta. Harvoin kukaan edes onnistuu sisustamaan kotiaan noin ankeaksi, yleensä sohvalla on sentään edes se yksi kuuluisa sohvatyyny tai viltti. Näiltä ihmisiltä puuttuu täysin silmä, eikä ammattisisustaja ilmeisesti ole uskaltanut sanoa mitään!?

-Ollaan ihan omien sanojen mukaan ulkonäkökeskeisiä ja kauneus on kaikki kaikessa. Kuitenkaan ei eletä näiden arvojen mukaan muuten kuin piikittämällä naama persialaisen kissan näköiseksi. Jos kauneus ja ulkonäkö on niin tärkeää, niin kannattaisko aloittaa pudottamalla ne ylimääräiset kilot pois?

Mietin kyllä että onko nämä palkattu näyttelemään tällaista. Jos tässä onkin tarkoituksena aiheuttaa juuri tämäntyyppistä keskustelua, ja talokin sisustetaan lopulliseen muotoonsa kameroiden sammumisen jälkeen?

Vierailija
112/372 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo talo kuulostaa nimenomaan arkkitehdin suunnitelemalta. Yleensä arkkitehdeiltä puuttuu käytännön näkemys asioihin ja suunnitelmat ovat juurikin kaukana selkeästä ja toimivasta. Kun se käytännöllisyys ja järkevyys ei ole mitenkään arkkitehdeille tärkeä ja siihen joutuu kyllä toisen alan ammattilaisena puuttumaan.

Minun isälläni on arkkitehdin suunnittelema talo, ja siinä on kyllä älyttömän fiksuja ratkaisuja joita ei pakettitaloissa näe. Kohtuullisen pieniin neliöihin on saatu mahtumaan huoneet niin ettei ahtauden tuntua ole, makuuhuoneet on kunnollisen kokoisia ja tilat on muunneltavia. Sama tyyppi on suunnitellut myös äitini kesämökin, siinä on kivasti suunniteltu esim mökin sijoittelu ja ikkunoiden suunnat niin, että järvinäkymä on maksimoitu. Näistä kumpikaan ei tosin ole mitään ns ökytaloja/mökkejä, vaan ihan semmoisia tavallisen kokoisia ilman mitään erikoisempaa, on vaan haluttu panostaa hyvään suunnitteluun ja laatuun.

Arkkitehtejä on varmasti erilaisia. Osalla on ehkä turhan suuruudenhulluja visioita, osalla on käytännönläheisempi ote. Se, jos maallikko itse alkaa suunnitella taloa taas, no, joskus menee hyvin ja usein lopputulos on just se ettei kaikkea tajuta ajatella ihan loppuun asti.

Vierailija
113/372 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tämä jakso oli kuin suoraan jostain vain keskiluokkajutut -pilailusarjasta! Onko tämän ohjelman tarkoituksena oikeasti esitellä hienoja rakennusprojekteja, vai saadaanko katsojia enemmän kun laitetaan telkkariin mahdollisimman paljon myötähäpeää aiheuttava pariskunta? Ja näytetään tavalliselle kansalle, miten mukarikkaatkin epäonnistuu surkeasti. Minusta tämä on jopa julmaa. Ei tuota ole voitu tosissaan laittaa telkkariin sillä ajatuksella, että esitellään suomalaisille oikeasti hienoja rakennuksia. Tässä ihan muutama pointti jotka aiheutti valtavaa myötähäpeää itsessäni.

-Puhuttiin alusta asti luksuksesta, Dubaista ja Monacosta. Naista kuvataan runsaasti koristelluissa palatsimaisissa kohteissa. Talon lopputulos on kuin jokin irvikuva tai pilapiirros skandinaavista tyyliä hakevasta kodista. Lopputulos on mahdollisimman kaukana siitä kuvauksesta, jota he jakson alussa maalailivat.

-Pariskunta kehtaa kertoa 2020-luvulla telkkarissa, että ihannoivat Dubaita ja että se on heidän lempikohteensa. Itselläni ei ole mitään Dubaissa käyviä vastaan enkä heitä siitä jaksa tuomita, mutta kyllä olin itse suht varovainen jo 10v sitten Dubaissa käydessäni, että miten asiaa toin esille somessa jne. Paikan maine oli jo silloin vähän kyseenalainen. Nyt jokainen tiedostava ihminen kyllä ymmärtää että jos Dubaissa käy, niin sillä ei ainakaan leijuta, vaan ennemminkin selitellään nolona. Ihan jo senkin takia että ko paikka oli rikkaiden suosiossa 20v sitten. Nykyään siellä käy wt-porukka, jolla ei ole varaa sivistää itseään.

-Alina jutteli että he haluavat olla 3 vuotta trendejä edellä. Nuo tuolit mitkä heillä on, olivat tuntemani varakkaan ihmisen kodissa 10 vuotta sitten. Tämä pariskunta on niin kaukana trendikkäästä kuin mahdollista.

-Tuon lopputuloksen saisi ostettua Lempäälästä takuulla 500 tuhannella. Uskallan väittää että löytyisi jopa hienompi talo 500k€ budjetilla vastavaavalta alueelta.

-Onko sisustaminenkin jäänyt kesken? Ymmärrän että terassi ja piha olivat vielä vaiheessa, mutta tuosta kodista näyttivät puuttuvan matot ja viherkasvit ja kirjat ja mistä nyt kukakin tykkää. Olen itse simppelin sisustuksen ystävä, enkä tykkää runsaudesta tai kirkkaissa väreistä sisustuksessa, mutta tuo oli kuin jostain sairaalasta. Harvoin kukaan edes onnistuu sisustamaan kotiaan noin ankeaksi, yleensä sohvalla on sentään edes se yksi kuuluisa sohvatyyny tai viltti. Näiltä ihmisiltä puuttuu täysin silmä, eikä ammattisisustaja ilmeisesti ole uskaltanut sanoa mitään!?

-Ollaan ihan omien sanojen mukaan ulkonäkökeskeisiä ja kauneus on kaikki kaikessa. Kuitenkaan ei eletä näiden arvojen mukaan muuten kuin piikittämällä naama persialaisen kissan näköiseksi. Jos kauneus ja ulkonäkö on niin tärkeää, niin kannattaisko aloittaa pudottamalla ne ylimääräiset kilot pois?

Mietin kyllä että onko nämä palkattu näyttelemään tällaista. Jos tässä onkin tarkoituksena aiheuttaa juuri tämäntyyppistä keskustelua, ja talokin sisustetaan lopulliseen muotoonsa kameroiden sammumisen jälkeen?

Siis muuten olen samaa mieltä, mutta tuota viimeistä kohtaa en ymmärrä. Siis mitkä ylimääräiset kilot? Kummalta?

Vierailija
114/372 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis muuten olen samaa mieltä, mutta tuota viimeistä kohtaa en ymmärrä. Siis mitkä ylimääräiset kilot? Kummalta?

Niinpä. kumpikaan ei ollut ollenkaan ylipainoinen. 

Vierailija
115/372 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tallennan ohjelman, voin kelata jos en jaksa kaikkia kohtia katsoa. Ei ollut toisen jakson talo minun makuun , liian kolkko, kaiku, ei väriä miten tuolla elää lasten kanssa. 

Vierailija
116/372 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannustalon perus pakettitalosta huomenta! Odotin tältä ohjelmalta paljon, mutta voi pettymys mitä täällä Suomessa on saatu aikaan. Kuka nämä ohjelmat tänne tuottaa?

Juuri rakentaneena (okei, kesken on vielä paljon) odotin, että tässä olisi tuotu esille enemmän suunnitteluvaihetta ja erityisesti otettu esiin Suomen rakennusvalvonta ja se, mihin kaikkeen rava puuttuu ja mitä vaatii. Ensimmäisessä jaksossa suunnittelijoille oli annettu ääntä, mikä oli hyvä, mutta sitten itse rakentamista näytettiin vain murto-osa. Toisessa osassa keskityttiin ihan outoihin seikkoihin.

Suomessa rakennusala on melko epäluotettava toimija, joten uskon että jos tuotantotiimi yrittää sopia koska tulisivat kuvaamaan rakennusvaihetta x, aikataulut eivät luultavasti pidä paikkaansa. Ja jos ohjelman budjetti on rajallinen, kuvaustiimejä ei pidetä varalla missään odottamassa että Herra urakoitsija saa itsensä hukattua tontille.

Toisaalta ohjelmassa olisi ollut erittäin helppo huumorin varjolla tuoda esille tämä ongelma, että rakennusalaan ei voi luottaa.

Ensimmäisen jakson mökki oli suomalaisella mittakaavalla jo lähempänä grand designia, sillä tontti oli haastava ja sillä haluttiin säilyttää metsänpohja ja puut. Mökki tehtiin paalujen varaan, ja ikkunapintaa oli paljon.

Toisen jakson talo oli omaan makuun kolkko ja omaan silmään erittäin tavallinen kivitalo.

Pandemian tuomat ongelmat vain sivuutettiin, vaikka ne vaikutti todella vahvasti jokaiseen omakotirakentajaan viimeisen kahden vuoden aikana.

Tässä on taas haluttu tehdä ohjelma vähän kaikille, kun oikeasti formaatti keskittyy rakentajien unelmiin JA itse rakentamiseen. En edes saa kiinni mihin tässä keskityttiin... Rakentajiin persoonina?

Joo siis tämäpä, ihan turhan paljon tuota persoonan kuvausta ja aivan liian vähän sitä itse rakentamista. Siinä brittiversiossahan tosiaan kuvataan ja oikein keskitytään siihen, mikä ei mene suunnitelmien mukaan, tavarat ei tule ajallaan, rakennusvalvonnan kanssa on ongelmia jne., miksei niistä voi suomiversiossa puhua?

Eka jakso oli minusta vielä kiva, tosin aivan turhan paljon siinäkin keskityttiin sienestykseen ja tauluihin, mutta kuitenkin puhuttiin haastavalle tontille rakentamisen ongelmista jne. Pariskunta oli symppiksen oloinen. Toinen oli ihan jotain muuta. Puhuttiin että työt viivästyy hirveästi, mutta mitään selityksiä ei oikein tullut (paitsi se, että rakennuttajat itse aiheuttivat ongelmia muuttelemalla suunnitelmiaan pitkin matkaa), rakentamista ei kuvattu oikein ollenkaan ja lopputulos oli yhtä sieluton kuin koko jakso.

Vierailija
117/372 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli ikävä sitä "Sadan vuoden talo" -ohjelmaa. Siinähän ohjelmien tuottaja itse rakensi hienoa taloa. Yhtämittaa oli vaikeuksia. Mietittiin, että valetaanno perustus vielä syksyllä, vai jätetäänkö keväälle. Kaatosade kasteli seinäelementtejä. Riitoja ja väittelyä ja niistä oppimista ja sopeutumista. Aikataulut ja budjetti petti. Lopulta, kun talo valmistui, rakentaja pohdiskeli, että ei taida olla varaa asua tässä.

Vierailija
118/372 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. kumpikaan ei ollut ollenkaan ylipainoinen. 

Menee jo aika sairaaksi tämä arvostelu. Tuo nainen on kaunis (vaikkakin turhan paljon tosiaan noita täyteaineita siellä täällä), ja todellakin täysin normaalipainoinen, erittäin hyväkroppainen (toki varmaan vähän muokkailtu sieltä kropastakin). Eikä tässä nyt kyseessä ollut mikään kauneuskilpailu muutenkaan. Naisen kropan ja ulkonäön arvostelu on vaan täysin asiatonta.

Vierailija
119/372 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ei tule talvella sähkökatkoja, ei nousisi edes wc-pöntön kansi. Onneksi lenkkipolun yli voi hipsiä metsään riuulle.

Tiedän olevani vanhanaikainen, mutta mietin kyllä tuota katsoessa, et vaikka rahaa olis kuin paljon, et tuollaista kivi/älykotia haluaisi! Ei minua haittaa, et joku muu haluaa. Mutta en saavuta mitään fiilistä tuollaiseen. Jos voisin vapaasti valita, luulen, et tärkein kriteeri olisi just se ympäristö. Siinä mielessä ymmärrän sen ekan jakson mökin. Siinä oli ympäristö se juttu, ja halusivat nimenomaan siihen rinteeseen ja säilyttää sen alaosan koskemattomana.

Noi älyominaisuudet voisin ottaa, mutta tuommoista taloa en. Aika moni tosin tuntuu haluavan, kun katsoo kalleimpia myynnissä olevia taloja niin tuommoisiahan ne usein on... no, tärkeintähän se on että itse tykkäävät. Ihmettelen vaan tonttivalintaa, miksi tuommoiseen paikkaan noin iso ja hieno talo, eihän se pääse oikeuksiinsa ollenkaan.

Vierailija
120/372 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis toi eka talo (tai siis "mökki") oli oikeasti arkkitehtuurisesti hieno, suunniteltu just tuohon paikkaan ja todella hienoa ja ammattimaista työtä tehty toteutuksessakin (ainakin tuon ohjelman pikavilkaisun perusteella). Persoonallinen lopputulos. Toinen taas, no aika lailla tylsä ja eipä tuossa koko jaksossa hirveästi keskitytty siihen designiin vaan lähinnä pariskunnan kalliiseen makuun ja älylaiteinnostukseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi