Päiväkodin työntekijät paljastavat sen, mitä ei saa kertoa vanhemmille Välillä lapsi saa ruokailussa vain lasin vettä
https://www.is.fi/perhe/art-2000009071808.html
Olisiko tässä eräs keskeinen syy, miksi nykylapsista ja nuorista todella moni voi huonosti?
Meidän suut on pistetty kiinni, sanoo päiväkodissa 24 vuotta työskennellyt Sanna IS:n haastattelussa. Varhaiskasvatuksen opettajat ja hoitajat paljastavat, kuinka vanhemmille pitää esittää kaiken olevan kunnossa, vaikka päivät tuntuvat kaaokselta ja eniten kärsivät lapset.
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Jouduin pitämään lasta kotona koronan alkaessa puoli vuotta. En arvosta enää yhtään varhaiskasvatusta. Sairasta rakettitiedettä nykyään. Toista oli vanhempien lasteni kohdalla 90-luvulla ja 2000 luvun alkupuolella. Vielä 2v pitää kestää helvettiä. Mikä ihme niitä on koronan aikana väsyttänyt kun muutamia lapsia hoidossa? Kyllähän tekemättömyys työpaikalla väsyttää vai veikö maskit voimat?
Lisään vielä että pakotettiin pitämään kotona ja näin toimii Oulun kaupunki.
Kai sitä voi lasten vanhemmille soittaa ja kysyä allergioista. Tai antaa kaikille laktoositonta, gluteenitonta jne puuroa tai leipää. Ssen yhden aamun. Munkin mielestä uusavuttomuutta/uhriutumista.
Vierailija kirjoitti:
Kai sitä voi lasten vanhemmille soittaa ja kysyä allergioista. Tai antaa kaikille laktoositonta, gluteenitonta jne puuroa tai leipää. Ssen yhden aamun. Munkin mielestä uusavuttomuutta/uhriutumista.
Tervetuloa kokeilemaan kuinka monta puhelua ehdit siinä kiireessä soittelemaan. Ja ei meillä ainakaan ruokakärryt notku kaikkea mahdollista erityisruokavalioon sopivaa josta voi vaan poimia mitä haluaa. Ja kun ihmisillä voi olla vaikka mitä allergioita, joten ei voi vetää mutkia suoraksi tyylillä "gluteenitonhan käy kaikille"..
Lapset on valtion omaisuutta, ei vanhemmille tarvii mitään kertoa, haittaavat vain lasten oikeanlaista kasvatusta.
Näin me täällä eksperttien ja päättäjien porukoissa näissä asioista ajatellaan, vanhaan neuvosto-filosofian teesejä suut vaahdossa toisillemme toistellen.
Vierailija kirjoitti:
kuka sen puuron keittää? dietit ruokaa tulee juuri se annoskoko vajaa 2dl
Vierailija kirjoitti:
Millainen pipipää ei saa suuta auki tai valehtelee vanhemmalle tämän lapsen päivästä?
Työnantaja velvoittaa toimimaan näin. Tulee sanktiota, pahimmillaan potkut, jos kertoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen olin päivähoidon kannalta, mutta nykyään alan olla yhä enemmän sitä mieltä, että omia lapsiani en ikinä laittaisi päiväkotiin vaan hoitaisin kotona ja tyytyisin mieluummin alhaisempaan elintasoon kotihoidontuella tai vaikka työttömänä/miehen elätettävänä. Tämä systeemi on sairas, kun pienten viattomien lasten lapsuus uhrataan...
Muuten hyvä idea mutta kotihoidontukea saa vain 3-vuotiaaksi asti ja työttömänä on velvoitteita jotta saat työttömyystukea, se ei oo tarkoitettu kotiäitinä olemiseen. Eli ainoa vaihtoehto on olla miehen elätettävänä siitä eteenpäin kun nuorin lapsi on 3-vuotias.
Pakko oikaista, jollakin voi olla säästöjä joita voi käyttää perhevapaiden päätyttyä. Jos on kaksi vanhempaa taloudessa, myös kotityöt ja lapsen hoitaminen ovat rahan arvoisia. Mielestäni elätettävänä on vasta sitten kun näille on laskettu käypä hinta (päivähoitomaksu, siivoukset, noutoruoka tai kotiapu). Tästä on ihan perheneuvoja huomauttanut kun tuli rutinaa tulojen vähyydestä. Toki jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee.
Näin sivusta lisään, että "miehen elätettävänä" kuulostaa siltä, kuin voisi vain olla kenen tahansa miehen elätettävänä, eikä siltä, että on perustanut perheen jonkun tietyn miehen kanssa ja saanut yhteisiä lapsia, joista sitten huolehditaan perheen itse päättämällä tavalla. Olen itse ollut "miehen elätettävänä" vuosia. Sain tosin kotihoidontukea ja opiskellessani opintotukea sekä epäsäännöllistä palkkaakin. Harva nainen on kokonaan saamatta mitään rahaa ikinä (vaikka ei minulla ole mitään sitä vastaan, että joku on ihan perinteinen kotirouvakin). Perhe on yksikkö, jonka selviämiseen ja toimeentuloon vaikuttavat monet muutkin asiat, kuin palkka. Esimerkiksi se, että toisen ei tarvitse olla pois töistä, jos lapset sairastavat. Tai että kaikkien elämä on rennompaa, kun se aamun tarhaan rahtaus, flunssa-, vatsatauti- ja täitartunnat vähenevät jne.
No minun mielestäni se on jotenkin noloa. Miksei mies jää kotiin? Ja kotirouvanhan elämää se kotonaolo helpottaa. Ei se muiden juttuihin juuri vaikuta. Joku ruoanlaitto ole niin suuri juttu että sen tekoon menisi koko päivä ja kotiäiti myös kuluttaa enemmän kuin työssäkäyvä äiti kun syö siellä kotona monta ruokaa. Lisäksi mitä nyt olen muiden elämää tässä seuraillut niin kyllä se yleensä otetaan vain joku mies. Ei ole tärkeää kuka, kunhan mies on valmis kilauttamaan rahansa kassaan. Mikset halunnut olla itsenäinen? Mitä pelkäsit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen olin päivähoidon kannalta, mutta nykyään alan olla yhä enemmän sitä mieltä, että omia lapsiani en ikinä laittaisi päiväkotiin vaan hoitaisin kotona ja tyytyisin mieluummin alhaisempaan elintasoon kotihoidontuella tai vaikka työttömänä/miehen elätettävänä. Tämä systeemi on sairas, kun pienten viattomien lasten lapsuus uhrataan...
Muuten hyvä idea mutta kotihoidontukea saa vain 3-vuotiaaksi asti ja työttömänä on velvoitteita jotta saat työttömyystukea, se ei oo tarkoitettu kotiäitinä olemiseen. Eli ainoa vaihtoehto on olla miehen elätettävänä siitä eteenpäin kun nuorin lapsi on 3-vuotias.
Entä kun se mieskin on sitä mieltä, että lapsille on paljon parempi olla kotihoidossa? Tottakai hän silloin maksaa vaimonsa eläkemaksut eikä kitise siitä, mihin rahaa menee. Yhteinen perhe yhteiset lapset, yhteinen talous, yhteinen päämäärä.
Näin meillä on toimittu.
Mies on sitä mieltä että lasten on parempi olla kotihoidossa mutta mies ei halua itse hoitaa? ;) Sua on siskoseni pissitty silmään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkotien henkilökunta kuulostaa olevan liian kilttiä. Miksi he tekevät töitä työajan ulkopuolella? Jossei työpäivän aikana ehdi, jättäisin ne tekemättä. Ei ole mun ongelma, että työnantaja palkkaa liian vähän väkeä. Ja jos työntekijät vain hiljaa ja kiltisti alistuvat, eipä työnantajalla ole mitään motivaatiota muuttaa mitään.
Tuo sama riittämätön resurssi vaivaa koko julkista sektoria. Ei päivähoito ole missään erityisessä tilanteessa. Maailma ei kaadu, jos joku retki jää tekemättä sijaisten puuttuessa.
Luitko artikkelin? Kyse ei ole siitä, että "joku retki jää tekemättä" vaan siitä, että päivähoito on yksinkertaisesti lapsen pitämistä hengissä, kun muuhun ei ole resursseja. Mitä luulet, onko laadukasta varhaiskasvatusta ja lapsen parhaaksi?
Oman lapsen ryhmä oli 13 lasta 3 aikuista. Stadissa. Jos ei pärjää on peiliin katsomisen paikka.
Niin...noin pienessä ryhmässä on todennäköisesti alle 3vuotiaita, osa jopa 9 mutta.
Ja jos vanhempia lapsia ja noin pieni ryhmä, ryhmässä on todella paljon tuen tarpeisiin lapsia...eli siinä ei kolme aikuista riitä.Ihan normaalien lasten viskariryhmä.
Niinhän ne sulle sanoo, sinulla ei ole oikeutta tietää muiden lasten tilanteita.
PS. 3 aikuista ei ole sama kuin 3 kasvattajaa.Pätevä opettaja, sosionomi ja hoitaja ja olen itse alalla, jossa työskennellään erityislasten kanssa, tunnistan kyllä, jos siitä olisi kyse.
Jos olet itse alalla, tiedät ettei tuollaista ryhmää ole olemassa eikä sellaisia luoda jatkossakaan.
Pätevä opettaja ja sosionomi muka samassa ryhmässä samaan aikaan kun lastenhoitajat tekevät opettajien sijaisuuksia? Ööö.. Ei ole mahdollista.13 lapsen ryhmä, jos ovat "normeja" Ovat kahden kasvattajan(ope tai sosionomi ja lastenhoitaja) ja korkeintaan avustajan ryhmiä.
Ikävää sinulle, että et usko, että on päiväkoteja, joissa homma pelaa ihan kivasti. Minun lapseni viihtyi todella hyvin.
Työvoimapula on niin valtava, ettei mikään päiväkoti (yksityinen tai kunta) voi pitää 1 lain silmissä ylimääräistä aikuista ryhmässä.
Jos ryhmässä on 3 kasvattajaa ja 13 lasta, on siellä lapsia tuplapaikalla, erityisen tuen piirissä tai 3 kasvattajaa on todellisuudessa jotain muuta (esim.osa-aikainen,avustaja jne).
Kyse ei ole minun mielikuvista vaan karusta faktasta tämän päivän varhaiskasvatuksessa.
Hnekilöstön pätevyydet voidaan helposti tarkistaa. Edelleen ryhmässä oli varhaiskasvatuksen opettaja, varhaiskasvatuksen sosionomi ja lastenhoitaja. Lapsia 13, ihan normaaleja.
Tarkennatko vielä minä vuonna tämä oli?
2020.
Eli kyseessä oli koronakevät, jolloin varhaiskasvatusta tarjottiin vain niille, joiden vanhemmat olivat yhteiskunnan kannalta kriittisissä tehtävissä. Meilläkin oli tuolloin ryhmässä paikalla 6 lasta ja 2 kasvattajaa, mutta ei se todellakaan ollut mikään normaali vuosi missään päiväkodissa.
Helsingissä päiväkodit olivat auki ja avoinna kaikille. Ihme kunta teillä, jos moisia laittomia rajauksia on tehty. Tuota edeltävänä vuonna lapsen ryhmässä oli 15 lasta, aikuisia sama määrä.
Ei ne mitään laittomia rajoituksia olleet, vaan ihan valtakunnallinen sulkutila. Päiväkoteihin sai tulla mutta suurin osa jäi kotiin, koska hallitus niin suositteli.
Ohje ymmärrettiin alkuun väärin enkä ihmettele kun niin sekavaa homma hallitukselta oli. Kevättalvella 2020 ihan jokainen päivähoitoa tarvitseva lapsi sai mennä päivähoitoon. Perheille vaan kelpasi ekstraloma ;) Enkä ihmettele, mukavaahan se on olla kaikkien kesken kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkotien henkilökunta kuulostaa olevan liian kilttiä. Miksi he tekevät töitä työajan ulkopuolella? Jossei työpäivän aikana ehdi, jättäisin ne tekemättä. Ei ole mun ongelma, että työnantaja palkkaa liian vähän väkeä. Ja jos työntekijät vain hiljaa ja kiltisti alistuvat, eipä työnantajalla ole mitään motivaatiota muuttaa mitään.
Tuo sama riittämätön resurssi vaivaa koko julkista sektoria. Ei päivähoito ole missään erityisessä tilanteessa. Maailma ei kaadu, jos joku retki jää tekemättä sijaisten puuttuessa.
Luitko artikkelin? Kyse ei ole siitä, että "joku retki jää tekemättä" vaan siitä, että päivähoito on yksinkertaisesti lapsen pitämistä hengissä, kun muuhun ei ole resursseja. Mitä luulet, onko laadukasta varhaiskasvatusta ja lapsen parhaaksi?
Oman lapsen ryhmä oli 13 lasta 3 aikuista. Stadissa. Jos ei pärjää on peiliin katsomisen paikka.
Niin...noin pienessä ryhmässä on todennäköisesti alle 3vuotiaita, osa jopa 9 mutta.
Ja jos vanhempia lapsia ja noin pieni ryhmä, ryhmässä on todella paljon tuen tarpeisiin lapsia...eli siinä ei kolme aikuista riitä.Ihan normaalien lasten viskariryhmä.
Niinhän ne sulle sanoo, sinulla ei ole oikeutta tietää muiden lasten tilanteita.
PS. 3 aikuista ei ole sama kuin 3 kasvattajaa.Pätevä opettaja, sosionomi ja hoitaja ja olen itse alalla, jossa työskennellään erityislasten kanssa, tunnistan kyllä, jos siitä olisi kyse.
Jos olet itse alalla, tiedät ettei tuollaista ryhmää ole olemassa eikä sellaisia luoda jatkossakaan.
Pätevä opettaja ja sosionomi muka samassa ryhmässä samaan aikaan kun lastenhoitajat tekevät opettajien sijaisuuksia? Ööö.. Ei ole mahdollista.13 lapsen ryhmä, jos ovat "normeja" Ovat kahden kasvattajan(ope tai sosionomi ja lastenhoitaja) ja korkeintaan avustajan ryhmiä.
Ikävää sinulle, että et usko, että on päiväkoteja, joissa homma pelaa ihan kivasti. Minun lapseni viihtyi todella hyvin.
Työvoimapula on niin valtava, ettei mikään päiväkoti (yksityinen tai kunta) voi pitää 1 lain silmissä ylimääräistä aikuista ryhmässä.
Jos ryhmässä on 3 kasvattajaa ja 13 lasta, on siellä lapsia tuplapaikalla, erityisen tuen piirissä tai 3 kasvattajaa on todellisuudessa jotain muuta (esim.osa-aikainen,avustaja jne).
Kyse ei ole minun mielikuvista vaan karusta faktasta tämän päivän varhaiskasvatuksessa.
Hnekilöstön pätevyydet voidaan helposti tarkistaa. Edelleen ryhmässä oli varhaiskasvatuksen opettaja, varhaiskasvatuksen sosionomi ja lastenhoitaja. Lapsia 13, ihan normaaleja.
2020.
Eli kyseessä oli koronakevät, jolloin varhaiskasvatusta tarjottiin vain niille, joiden vanhemmat olivat yhteiskunnan kannalta kriittisissä tehtävissä. Meilläkin oli tuolloin ryhmässä paikalla 6 lasta ja 2 kasvattajaa, mutta ei se todellakaan ollut mikään normaali vuosi missään päiväkodissa.
Helsingissä päiväkodit olivat auki ja avoinna kaikille. Ihme kunta teillä, jos moisia laittomia rajauksia on tehty. Tuota edeltävänä vuonna lapsen ryhmässä oli 15 lasta, aikuisia sama määrä.
Ei ne mitään laittomia rajoituksia olleet, vaan ihan valtakunnallinen sulkutila. Päiväkoteihin sai tulla mutta suurin osa jäi kotiin, koska hallitus niin suositteli.
Kotona ei oltu kuin muutama viikko. Edelleen sen ryhmän koko oli jo edellisenä syksynä 13 lasta 3 aikuita, jotka päteviä. Seuraavana vuonna lapsi oli eskarissa. Ryhmä oli 10 lasta ja edelleen sama määrä aikuisia.
Älä selitä. Kyseessä oli poikkeusolot, jolloin ryhmäkootkin olivat mitä sattui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2020.
Kotona ei oltu kuin muutama viikko. Edelleen sen ryhmän koko oli jo edellisenä syksynä 13 lasta 3 aikuita, jotka päteviä. Seuraavana vuonna lapsi oli eskarissa. Ryhmä oli 10 lasta ja edelleen sama määrä aikuisia.
Kun se sama lapsi oli 2,5 - 4,5 -vuotias, se oli yksityisessä päiväkodissa. Tuolla oli ryhmän koko 5 lasta ja kaksi aikuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2020.
Kun se sama lapsi oli 2,5 - 4,5 -vuotias, se oli yksityisessä päiväkodissa. Tuolla oli ryhmän koko 5 lasta ja kaksi aikuista.
Lapsesi on siis erityisen tuen lapsi, joka tarvitsee yhden aikuisen kokonaan itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen pipipää ei saa suuta auki tai valehtelee vanhemmalle tämän lapsen päivästä?
Työnantaja velvoittaa toimimaan näin. Tulee sanktiota, pahimmillaan potkut, jos kertoo.
Työnantaja ei saa antaa laittomia ohjeita eikä laittomien ohjeiden rikkomisen vuoksi voi antaa edes huomautusta. Ja jos kuitenkin työnantaja päättää irtisanoa etkä halua viedä asiaa oikeuteen, on mikä tahansa toinen päiväkoti ottamassa sinut avosylin vastaan.
Vanhemmille valehtelu ei ole varhaiskasvatuslain mukaista toimintaa eikä edes eettisesti oikein.
Ja mitä erikoisruokavalioihin tulee, keittiöltä tulee allergisille oma puuro, omassa astiassa nimikoituna, mikäli kaikille sopiva puuro ei käy kyseiselle lapselle. Samoin on leipien ja hedelmien kanssa. Juomaksi voi toki varmuuden vuoksi antaa vettä.
Voi kyllä olla, että pelkän veden tarjoilija ei ole soveltuva päiväkotityöhön, joten irtisanomisen perusteet voivat löytyä muualta kuin valehtelusta.
Mä en ymmärrä millä etiikalla ja moraalilla työntekijä tarjoilee vain vettä aamupalaksi?
Saati suostuu noin räikeään lain rikkomiseen ryhmäkokojen suhteen!
Sen verran on aina aikaa että voi soittaa jollekin, jos ei itse ole varma mitä lapsi voi syödä!
Jouduin pitämään lasta kotona koronan alkaessa puoli vuotta. En arvosta enää yhtään varhaiskasvatusta. Sairasta rakettitiedettä nykyään. Toista oli vanhempien lasteni kohdalla 90-luvulla ja 2000 luvun alkupuolella. Vielä 2v pitää kestää helvettiä. Mikä ihme niitä on koronan aikana väsyttänyt kun muutamia lapsia hoidossa? Kyllähän tekemättömyys työpaikalla väsyttää vai veikö maskit voimat?