Kokonaan yhteinen tili vai pelkkä yhteinen taloustili?
Monet (erityisesti hieman vanhemmat parit) pitävät itsestäänselvyytenä yhteistä tiliä. Eli molempien palkat tulevat samalle tilille. Olen kuullut tästä järjestelystä kuitenkin kauhutarinoita, kun toinen osapuoli on tuhlannut tililtä toisen tietämättä tai toiselle kertomatta tuhansia euroja. Varmasti tämä toimii, jos luottamus pelaa ja molemmat osapuolet ovat aikuisia.
Meillä on tuore parisuhde, ja mietinnässä on ollut yhteinen tili. Kumppani on kuitenkin heräteostoksille taipuvainen, joten olen ehdottanut pelkkää yhteistä ruoka/taloustiliä, johon molemmat laittaa kuun alussa 500 € ja jolla sitten hoidetaan yhteiset menot ja laskut.
Kokemuksia näistä tilijärjestelyistä? Yhteiset rahat all-in vaiko omat rahat? Entäpä yhteinen taloustili?
Kommentit (76)
Meillä oli pitkään ainoastaan omat tilit, mutta e-laskujen yleistyessä olemme avanneet myös yhteisen taloustilin, johon molemmat laittavat saman summan rahaa per kuukausi. Kodin maksuja (sähkö, vakuutukset, vesi, jäte yms.) koskevat e-laskut on koodattu tälle taloustilille. Tältä tililtä maksetaan pääsääntöisesti vain nuo yhteiset e-laskut ellei muuta sovita. Molemmilla on käyttöoikeus tiliin myös ns. yksin.
Ehdottomasti aina ollut oma tili ja tulee olemaankin. Suhteen alussa meillä oli hetken aikaa yhteinen luottokortti muutaman kuukauden, mutta eihän siitä mitään tule, kun toinen on suurpiirteinen hajamielinen nörtti ja toinen nysvää joka aamu päivän alkajaisiksi huolella säästämistään kuiteista, että jokainen summa on mennyt tililtä sentilleen oikein ja sitten vasta heittää kuitin pois. Ei me mitään taloustiliä tarvita. Huolehdin laskut, kirjaan exceliin, jaetaan tasan puoliksi kuun lopussa ja mies maksaa mulle oman puoliskonsa. Ruuat ostetaan kumpi milloinkin, suunnilleen puoliksi menee. Yhteinen kesälomasäästötili on kyllä ja siirretään kumpikin sinne tilipäivänä tietty summa.
Meillä on aina ollut omat tilit. Asumiseen liittyvät kulut jaetaan tasan. Suosittelen pitämään omat tilit, kun koskaan ei tiedä, mitä voi sattua tai millainen rahankäyttäjä puoliso jatkossa on. Aviossa olemme olleet 30 vuotta.
Olemme tuollainen aloituksessa mainittu vanhempi pariskunta, meillä on vain omat tilit ja mitä on tuttujen kanssa tullut juteltua, niin tuo on normisettiä. Jos ei 50v iässä osaa itsestään huolehtia ja omia laskujaan maksaa, niin kannattaa hakea edunvalvoja.
Yhteinen "TAI"-tili, jonne molemmat palkat tulee. Sieltä maksetaan kaikki laskut ja ruoka. Tämän lisäksi molemmilla oma tili, jonne siirrellään sopivasti summia lähinnä sitä varten, jos pankkikortti jostain syystä sulkeutuu ja uuden tuleminen kestää (on tapahtunut pari kertaa). Näiden lisäksi vielä yhteinen säästötili, jonne sitten jemmataan enemmän esim. auton vaihtoa varten tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on omat tilit eikä yhteistä tiliä missään muodossa. Omilta tileiltä maksetaan vuoronperään esim kaupassa. Se maksaa jolla on enemmän tilillä rahaa-tyyliin.
Oma kokemus kertoo, että tämä ei aina toimi kauhean reilusti. Aiemmassa suhteessa on minun maksuvuorollani ostettu seitsemän vuoden intiimihygieniatuotteet sun muut vastaavat. En väitä etteikö tämä voisi toimia, mutta jos toinen on loinen, se saattaa joskus loisia.
Meillä taas minä ostin kaupassa käydessäni lihat, kalat yms kalliimmat. Kun mies kävi vuorollaan kaupassa toi hän ranskanleivän ja oliivipurkin. Katselin tätä pari vuotta ja sitten riitti.
Nykyisessä suhteessa on taloustili + omat tilit. Toiminut hyvin reilut 10 vuotta enkä muuhun suostuisikaan. Mies laittaa yhteistilille vähän enemmän koska on parempipalkkainen. Itse hän tätä ehdotti.
Meillä on käytössä ainoastaan omat tilit. Kokeilimme yhteistä aikojen alussa, mutta ei siitä jostain syystä mitään tullut. Näin ollut hyvä jo 30v. Tykätään molemmat hallita omaa rahaliikennettä.
Miten reilu ja kiltti puoliso onkin, aina oma tili tai säästötili. Tyhjän päältä lähtö onnistuu työkykyisenä, Ei muutoin.
Vierailija kirjoitti:
Olemme tuollainen aloituksessa mainittu vanhempi pariskunta, meillä on vain omat tilit ja mitä on tuttujen kanssa tullut juteltua, niin tuo on normisettiä. Jos ei 50v iässä osaa itsestään huolehtia ja omia laskujaan maksaa, niin kannattaa hakea edunvalvoja.
Ei meilläkään Excelissä lasketa, että kaikki menee varmasti tasan ja "oikeudenmukaisesti". Molemmat kantavat vastuuta yhteisestä elämästä oma-aloitteisesti, eikä kumpaakaan kiinnosta pätkänkään vertaa, jos tuleekin maksettua vahingossa muutaman kympin tai satasen enemmän. Niin tai näin, köyhempi olisin sinkkuna kustantaessani koko elämän yksin.
Oma tili ehdottomasti. Mieheni on tuhluri ja minä säästäväinen. Aika monesti olen pelastanut meidät kireästä tilanteesta, kun olen saanut säästettyä puskuria. Mies ostaa välillä niin turhia juttuja, että huh. Joskus olen passittanut kauppaan palauttamaan ostokset.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä osaan laskuni maksaa. Vaan kuka maksaa ne yhteiset? Siksi meillä on taloustili, josta menee yhteiset menot, niin ei tarvi karhuta toiselta sähkölaskun puolikasta. Ite maksamme omat menomme (esim. omat puhelinlaskut ja harrastusmenot).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
omat tilit + taloustili. Ja sovitaan, mitä maksetaan taloustililtä.
Tämä on ainoa kuivo mihin edes suostuisin.
Niinpä. En ikinä suostuisi siihen, että toinen maksaa lainat ym. näkyvän omaisuuden ja omat rahat menisi ruokakauppaan ym. kulutukseen , enkä toisaalta siihenkään että olisi kaikki rahat täysin yhteisiä.
Mitä väliä maksutavalla on, jos asunto on molempien nimissä 50:50 osuuksin? Pelkäät että toinen alkaa erotilanteessa riitelemään? Auto on jo aika epäolennainen, kun arvo tippuu tuhansilla euroilla joka vuosi.
No esimerkiksi jos toinen alkaa riitelemään. Kummasti saattaa eron hetkellä unohtua toisen panostus ja helposti tulee katkeruutta, kun "vain minä olen yksin maksanut asuntoa".. Miksi tehdä elämää hankalaksi, kun ihan pienillä asioilla voi taklata tälläisen asian. Ja uudet autot maksavat kymmeniä tuhansia, että on sillä ihan oikeasti väliä, miten maksut hoidetaan, vaikka sen auton arvo tippuisikin.
Tuoreessa suhteessa ei tällaisia tarvitse vielä edes miettiä.
Seurustelkaa nyt ihan rauhassa ja lkakaa miettimään yhteisiä tilejä vasta siinä vaiheessa jos tulee yhteistä omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Tuoreessa suhteessa ei tällaisia tarvitse vielä edes miettiä.
Seurustelkaa nyt ihan rauhassa ja lkakaa miettimään yhteisiä tilejä vasta siinä vaiheessa jos tulee yhteistä omaisuutta.
Suhteen ollessa tuore nämä asiat just kannattaakin miettiä.
No on se hyvä edes joskus laskea talouden kiinteät kulut että tietää mikä on minimi mikä sinne taloustilille laitetaan. Lainan kuoletus muuttuu, sähkölaskut kasvaa, tulee tarhamaksuja, taaperoista tulee nälkäisiä teinejä jne.
Se summa mikä laitettiin 20v sitten ei enää riitä.