En ymmärrä ihmisiä, jotka ovat jotenkin ilahtuneita sähkön hinnan noususta ja vinoilevat että eikö ole puskuria
Samaten lainan korkojen nousut.
Eikö tuo sähkön hinta ärsytä kaikkia?
Ketä huvittaa maksaa vaikka nyt rahat riittäisikin, niin joillekin ahneille sähköyhtiöille?
Tämä maa on ihmeellinen, miksi kaikki olla samaa mieltä että hintakatto ja pian!
Kommentit (109)
En mä nyt tiedä kannattaako pienituloisten hirveästi ilkkua. Meillä hyvätuloisilla on kuitenkin aika monta sellasta melko turhaa rahareikää joista voi karsia kuluja ilman että arkielämä huononisi.
Have a nice day kirjoitti:
Kyllä se puskuri vinoilu on ihan oikeutettua. Sillä halutaan korostaa omaa taloustaitoa sekä kykyä suunnitelmallisuuteen. Esimerkkinä käytän omaa tilannettani:
Ostin täysremonttia vaativan rivarinpätkän, 8 vuotta sitten., rakenteilla olevan poikkittaisradan varresta. Perustelin ostopäätöstä alueen arvonousu periaatteella, sekä havainnoilla, että korot alkavat kääntymään laskuun.
Remontoin kämpää 10.kuukauden ajan, lattian tasoituksineen, seiniä kaatui, ja märkätilat uusittiin, kävin 8 tuntia päivässa töissä 5 päivänä viikossa, illat ja viikonloput remppasin, perheessä oli silloin 7, ja 0 vuotiaat lapset. Remppa kun tuli valmiiksi tein kahta työtä kokoaikaisesti vuoden ajan, ja perheen käyttöautona olin 10 vuotias jo maksettu perhe-auto joka on autonamme vielä tänäkin päivänä.
Kun vaimoni äitiysloma loppui hän palasi omaan työhönsä, ja minä lopetin kahden työn tekemisen, asuntolainaa on lyhennetty 8 vuotta keskimäärin 2,5 kertaisella lyhennyksellä, lomamatkoja 3-4 päiväsiä on muutamia koko 8 vuoden ajalta (sesongin ulkopuolelta) lintsillä ja korkesaaressa käydään niin että lapset riekkuu laitteissa ja vanhemman kantaa eväsreppuja. ravintoloisssa ei syödä. ja kaupasta aina punalappua kun löytyy, nyt on asuntolainaa jäljellä 1/4 asunnon arvosta, ja mökki on maksettu ennen kuin lapset lentää pesästä.
ja oon 8 vuotta kattonut vierestä kun oman ikäisillä kavereilla on 300.000 asuntolainanat minimi lyhennyksillä ja kylkeen vielä 20.000 autolainaa samalla minimi lyhennyksellä. harva se viikko kuulee jotain vittuilua siitä kun olis kiva kun olis sullakin oma ylimääräinen huone itellesi, ja uus auto, ja kuinka Meidän perhe kävi marbeliassa viikon ja ensi viikolla lähdetään Saksaan mini lomalle.
Ilolla katon vierestä kun ylivelkaantuneiden potti räjähtää, ja "elämänlaatu" menee kivitalosta betonikuutioon, ja auto vaihtuu bussikyytiin
Vaikutat kuitenkin hieman kateelliselta noille kavereillesi. Ehkä heillä/puolisoillaan on paremmat tulot kuin teillä, tai perintöjä joista eivät ole sattuneet kertomaan.
On ihan normaalia ottaa asuntolainaa ja autoon rahoitus. On myös ihan normaalia tehdä välillä ulkomaanmatka ja noihin esimerkkikohteisiisi pääsee tarvittaessa halpalennoilla.
Ja saattavat myös sijoittaa rahojaan esim. osakkeisiin tai rahastoihin mutta näistäkään harva muille huutelee.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä tällainen ihminen on jotenkin vinoutunut, ehkä jotenkin psyykkisesti sairas tai esim. kovia kokenut.
Ei kukaan normaali ihminen tuollaista tunne. Silloin, kun ihmisellä on asiat hyvin, hän yleensä pystyy tuntemaan myötätuntoa toisia kohtaan.
Itseasiassa tutkimustiedon valossa asia on juuri päinvastoin. Jos ihmisen elämä on aina mennyt hyvin, hän ei pysty käsittämään miten jonkin toisen elämä ei ole mennyt hyvin. Pärjäävät ihminen ajattelee, että oma vika, jos ei pärjää. Ilkkujathan ovat juuri näitä, keillä on puskuria. Ei kukaan joka on itse kusessa ilku, että hähähää.
Vierailija kirjoitti:
Minä ymmärrän ihan hyvin ärsytyksen, jota voi tulla, kun joku keski- tai hyvätuloinen valittaa omakotitalon lämmityskustannuksista tai lainakuluista. Jos valittaja esim. on henkilö, joka on esim. yksinasuva köyhä, jolla ei omakotitaloon olisi ikinä mahdollisuutta. Silloin voi tulla katkeruutta, että ainahan keskituloisista ydinperheistä välitetään, mutta milloin minun asioistani kiinnostutaan?
Itse en koe olevani vahingoniloinen, mutta välillä huomaan itse miettiväni, että miksi suurin osa ihmisistä tuntuu elävän tulojensa puolesta ihan kipurajalla. Jos esim. olisi vain se yksi auto kahden sijasta tai vähän pienempi asunto, niin kriisienkin yli pääsisi paremmin. Mutta en silti koe tarvetta huudella näitä mietteitäni turuilla ja toreilla.
Empatiaa kyllä myönnän ihan reilusti tuntevani enemmän oikeasti köyhiä ihmisiä kohtaan ja sitä olen ilmaissutkin vuosien varrella esim. lahjoituksilla ja vapaaehtoistyöllä.
En ole koskaan matkustellut ulkomailla tms, kun olen panostanut sinkkuna asumisviihtyvyyteen. Olen maksanut asuntolainaa 24 vuotta enkä ole saanut koskaan mitään tukia yhteiskunnalta, olen itse vastannut taloudestani.
Nyt pitäisi löytää kaksioon lähes viisi tonnia vuodessa lisää sähkölaskuihin. Noin kahden kk palkka vain siihen.
Vaikka oma laina alkaa olla maksettu, en mitenkään ilku korkojen noususta vaan huoli pulaan joutuvien puolesta.
Mitä useampi ihmisryhmä tässä maassa kärsii, välillisesti kärsii paljon useampi. Työpaikkoja kaatuu jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässähän joutuu maksumiehiksi monet, jotka ovat ottaneet lainaa aivan liian heppoisin perustein ja moni on iloinen, että saavat vähän rangaistusta.
Ja kun tavikset elelee isoissa taloissa kuin kuninkaat ja pitävät suuria lämmitettyjä autotalleja ja porealtaita ja vaikka mitä niin tästäkin syntyy sellainen "siitäs saavat ahneet".
Ja onhan se ilmaston kannalta hyvä, jos ihan tavalliset joutuisi luopumaan tuollaisesta kuninkaan elämästä, joka johtaa pian pallon tuhoon.
Moni on iloinen, kun velkaa ottaneet saavat rangaistusta?? Mitä helvettiä nyt?!
Millä se oma koti pitäis "normaalituloisen" ostaa, jos ei lainalla? Käteiselläkö? Että säästät joitakin satoja tuhansia siinä sivussa, kun maksat vuokraa?
Valoja päälle nyt.Tämä tavis muuten asuu omakotitalossa, jossa on kahden auton talli ja ulkoporeallas. Ihan omalla työllä ansaituilla pennosilla maksettu. Ei elellä kuin kuninkaat, vaan ihan mukavasti. Miksi arjen pitäisi olla jotakin kitkutusta?
Silti on oikeus olla kiukkuinen 4 kertaiseksi nousseesta sähkönhinnasta ja törkeän kalliista polttoaineesta samaan aikaan, kun sekä sähköyhtiö että polttoaineketjut takovat ennätystulosta.
Ilmaston kannalta jos haluat paheksua muiden elämää, niin kannattaa pitää huoli, että olet itse kompensoinut päästösi. Minä nimittäin olen. Sen verran reilusti kasvaa hiilinielua meidän mailla, että en edes ehdi aiheuttaa päästöjä niin paljoa, että ylittäisin sen hyödyn.
On oikeutettua, että tavis on kiukkuinen kun hänen sähkölaskunsa nousee nelinkertaiseksi ja polttoaine nousee myös. Mutta tässä keskustelussahan ei ole siitä kyse. Se, mitä tämän keskustelun aloittaja ei ole ymmärtänyt ja siksi kysynyt asiaa, on seuraavanlainen: "En ymmärrä ihmisiä, jotka ovat jotenkin ilahtuneita sähkön hinnan noususta ja vinoilevat että eikö ole puskuria". Tässä keskustelussa ei ole - ainakaan minun ymmärrykseni mukaisesti - tarkoitus ymmärtää taviksen kiukkua sähkölaskusta (väännän rautalangasta: ei ole tarkoitus ymmärtää sinua ja sinun ongelmiasi) vaan ymmärtää niitä ihmisiä, jotka suhtautuvat asiaan jollain muulla tavalla kuin tavis (väännän rautalangasta: jollain muulla tavalla kuin sinä). Kukaan, ei sitten kukaan, ole riistämässä sinulta sinun oikeuttasi olla kiukkuinen. Kaikki ei aina liity sinuun. On muita tapoja elää, olla ja tarkastella maailmaa kuin sinun tapasi. (Toki oikeudenmukaisuuden nimissä: moni muukin tässä keskustelussa joko puhuu asian sivusta tai keskittyy omaan napaansa eikä siihen kysymykseen, joka otsikossa on esitetty. Eli vähennän vähän moitteitani juuri sinun suuntaasi; moni täällä on langennut samaan ansaan kuin sinäkin.) Tässä keskustelussa kannattaa seurata ja ehkä oppiakin erilaisia maailman katsomisen tapoja. Opimme siitä kaikki.
En myöskään ymmärrä ilmiötä. Sosiaalisissa medioissa jopa postataan kuva omasta 4,7 snt/kWh sähkösopimuksesta, kun joku epätoivoinen kirjoittaa tilanteestaan ja ettei pysty maksamaan tulevia sähkölaskuja. Onko se sitten niin, että aikoinaan sähkömyyjän tyrkytyksestä tehty määräaikainen soppari on ihmisen ainoa asia, josta hän tuntee ylpeyttä? Että elämän meriitit ja saavutukset on siinä sähkösopimuksessa, jota hierotaan kärsivien naamaan. Varmaan niin. En käy kateeksi niin häiriintynyttä mielenlaatua. Otan mieluummin lainaa sähkölaskuuni, kuin ottaisin heidän osansa. (Meillä on varaa maksaa sähkömme, ei ole katkeraa panettelua.)
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli edullinen pitkä sähkösoppari, jonka tosiaan piti kestää tämän talven yli, laskin sen varaan että kyllä tässä vielä pärjäillään. No se firma meni nurin ja nyt on 2 viikkoa aikaa hankkia uusi soppari. Hyvin ovat muuten sähkönmyyjät kartalla tilanteestamme, puhelin pirisee monta kertaa päivässä, kun siellä "halpaa" sähköä tarjoavat.
Niin. Eikä tarvitse olla edes myyjän konkurssista kyse. Jos edellinen sopimus on otettu nyt kaksi vuotta sitten, niin etpä sitä nyt saa myöskään uusittua järkevän hintaiseksi. Tuurista kyse, tai lähinnä siitä milloin ihminen on viimeksi muuttanut ja ottanut uuden sähkösopimuksen. Siitä se toistuu 2v välein, ja tällä kertaa monelle sattuu se 2v surkeaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
En myöskään ymmärrä ilmiötä. Sosiaalisissa medioissa jopa postataan kuva omasta 4,7 snt/kWh sähkösopimuksesta, kun joku epätoivoinen kirjoittaa tilanteestaan ja ettei pysty maksamaan tulevia sähkölaskuja. Onko se sitten niin, että aikoinaan sähkömyyjän tyrkytyksestä tehty määräaikainen soppari on ihmisen ainoa asia, josta hän tuntee ylpeyttä? Että elämän meriitit ja saavutukset on siinä sähkösopimuksessa, jota hierotaan kärsivien naamaan. Varmaan niin. En käy kateeksi niin häiriintynyttä mielenlaatua. Otan mieluummin lainaa sähkölaskuuni, kuin ottaisin heidän osansa. (Meillä on varaa maksaa sähkömme, ei ole katkeraa panettelua.)
Varmasti moni on kärsinyt monista eri syistä jo pidempään, ja voi olla, että se sattuma että on tehnyt määräaikaisen sopimuksen ns. oikeaan aikaan, on tuollaisen ihmisen tähänastisen elämän suurin lottovoitto. Ei se hyvää ihmisestä kerro, tietenkään, jos tuollaisella sattumanvaraisella asialla leuhkitaan. Kuitenkin kannattaa pitää mielessä, että ihmiset leuhkivat muutenkin ja pitävät monia elämänsä onnistumisia omina ansioinaan, riippumatta siitä, ovatko ne omia ansioita, suhdanteen tuomaa onnea vai puhdasta sattumaa.
Mua naurattaa koska se on tarkoituksellisesti tehty siitä miten Suomessa kidutetaan lapsia.
Jos ei olisi mahdollisuutta vahingoniloon, moni ei haluaisi elää.
Vierailija kirjoitti:
En ole vahingoniloinen mutta minusta kaikki poikkeusolot ja kaaos on jännittävää ja kivaa :) Sen takia nautin kaikista sodista ja pandemioista ja energiakriiseistä ja kun normaalijärjestys menee sekaisin! Koska se on jännää!
Niin minustakin! Olen tosin aika masentunut, eikä minulla ole mitään menetettävää. Hauska katsella ihmisten häröilyä ja aikanaan kuolla.
Ne eivät ole vielä tajunneet kuinka paljon sähkölasku nousee. Tosin nyt kun oma määräaikainen aiemmin edullinen sähkösopimukseni päättyi, tajusin että samalla seudulla voi olla todella monilla edullinen sähkö vielä ainakin vuoden ajan, jos he ovat ehtineet tehdä samanlaisen sopimuksen ennen hinnannousua. Se on ollut täysin tuurista kiinni.
Osa kuitenkin tulee yllättymään kunhan näkee sähkölaskunsa. Oma laskuni kolminkertaistuu ja se on vielä vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole vahingoniloinen mutta minusta kaikki poikkeusolot ja kaaos on jännittävää ja kivaa :) Sen takia nautin kaikista sodista ja pandemioista ja energiakriiseistä ja kun normaalijärjestys menee sekaisin! Koska se on jännää!
Niin minustakin! Olen tosin aika masentunut, eikä minulla ole mitään menetettävää. Hauska katsella ihmisten häröilyä ja aikanaan kuolla.
On tämä ainakin niin kiinnostavaa että sen haluaa nähdä mieluiten loppuun asti. Miten käy Putinin? Hajoaako Venäjä? Todellista realitya.
Lällättelen nyt koko rahalla kun nämä pellet ovat jo vuosia haukkuneet pienituloisia ja vaatineet heidän elinolojen heikentämistä. Nyt kun saavat omaa lääkettä, niin heti ovat mankumassa yhteiskunnalta tukia :DD
Vierailija kirjoitti:
Köyhiä tämä ei koske kun asumme vuokralla ja saamme toimeentulotukea. Täällä on vinoilu ja ilkuttu vuosia köyhille ja keskiluokka luulee olevansa varakkaita lainarahalla. Merkonomimervit ja pasiputkimiehet äänestävät Kokoomusta ja vaativat sosiaaliturvaa vastikkeeliksi. Pulahtavat omaan uoma- altaaseen, ajelevat mökille, käyvät ulkomailla jne.... ja päivittelevät kun köyhille jää ruokaan ja laskuihin 650 e kk, heillekään ei kuulemma jää enempää kun autojen lainaerän, mökin ja Ok talon lainat ja kulutusluotot on maksettu.
Siksi vähän naurattaa.
T: köyhä
Kyllä... Nyt naatitaan kun kerrankin oikeus toteutuu. Toivottavasti korot jatkavat nousuaan, niin mahdollisimman moni päänaukoja joutuu myymään velkarahalla hankitut mersut ja lukaalit. Ja kyllähän ne näyttää nousevan :-)
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä puskureita kertyy jos "normaali" nuoripari. Ei kertynyt itsellekkään ennen kun lapset oli kotoa poistuneet. Fillarit, mopot, kevari (vain osa halusi), eka auto.
Miten siis normaali nuoriparius estää puskurin keräämisen?
Onko siis tosiaan olemassa ihmisiä, jotka kuulevat vasta nyt sanan puskuri ensimmäistä kertaa? Ollaan hankittu omakotitalo, autot, lemmikit ja uima-altaat, mutta ei ole tullut mieleen pitää minkäänlaista säästötiliä pahan päivän varalle? Siinä vaiheessa sitten ollaan kusessa, kun tuhlattu kaikki ja perheen rakas lemmikki joutuu kiireiseen leikkaukseen. No eihän siinä, aina voi ottaa pikavipin ja elää velkavankeudessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhiä tämä ei koske kun asumme vuokralla ja saamme toimeentulotukea. Täällä on vinoilu ja ilkuttu vuosia köyhille ja keskiluokka luulee olevansa varakkaita lainarahalla. Merkonomimervit ja pasiputkimiehet äänestävät Kokoomusta ja vaativat sosiaaliturvaa vastikkeeliksi. Pulahtavat omaan uoma- altaaseen, ajelevat mökille, käyvät ulkomailla jne.... ja päivittelevät kun köyhille jää ruokaan ja laskuihin 650 e kk, heillekään ei kuulemma jää enempää kun autojen lainaerän, mökin ja Ok talon lainat ja kulutusluotot on maksettu.
Siksi vähän naurattaa.
T: köyhä
Kyllä... Nyt naatitaan kun kerrankin oikeus toteutuu. Toivottavasti korot jatkavat nousuaan, niin mahdollisimman moni päänaukoja joutuu myymään velkarahalla hankitut mersut ja lukaalit. Ja kyllähän ne näyttää nousevan :-)
Tehän elätte rahoilla, jotka pidätetään työtätekevien palkoista. Pitäkää suunne ihan supussa vaan. Se, joka toisen ahdinkoa ilkkuu, on sisäisesti ruma. Poikkeuksetta.
Pitäisikö Fortumin Rauramolle maksaa taas 1/2 miltsin palkkiot sähkön ryöstöhintojen takia, nythän Fortum vuolee kultaa näillä söhkön hinnoilla?