Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ymmärrä ihmisiä, jotka ovat jotenkin ilahtuneita sähkön hinnan noususta ja vinoilevat että eikö ole puskuria

Vierailija
22.09.2022 |

Samaten lainan korkojen nousut.
Eikö tuo sähkön hinta ärsytä kaikkia?
Ketä huvittaa maksaa vaikka nyt rahat riittäisikin, niin joillekin ahneille sähköyhtiöille?
Tämä maa on ihmeellinen, miksi kaikki olla samaa mieltä että hintakatto ja pian!

Kommentit (109)

Vierailija
41/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on asiat ns. hyvin. Asutaan uudessa maalämpötalossa aurinkopaneelein ja tehdään pääsääntöisesti etätöitä. Kiitän onnea että valittiin ennen kriisiä tällainen asumisratkaisu. En kyllä silti tunne mitään vahingoniloa tilanteesta tai ivaile kenellekään. Monella tuttavalla ja ikääntyneillä sukulaisilla on vaikeaa. Surettaa ja huolestuttaa tilanne. Autetaan se mikä voidaan. Kyllä tällaisena aikana pitää pystyä osoittamaan tukea ja solidaarisuutta.

Vierailija
42/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhiä tämä ei koske kun asumme vuokralla ja saamme toimeentulotukea. Täällä on vinoilu ja ilkuttu vuosia köyhille ja keskiluokka luulee olevansa varakkaita lainarahalla. Merkonomimervit ja pasiputkimiehet äänestävät Kokoomusta ja vaativat sosiaaliturvaa vastikkeeliksi. Pulahtavat omaan uoma- altaaseen, ajelevat mökille, käyvät ulkomailla jne.... ja päivittelevät kun köyhille jää ruokaan ja laskuihin 650 e kk, heillekään ei kuulemma jää enempää kun autojen lainaerän, mökin ja Ok talon lainat ja kulutusluotot on maksettu.

Siksi vähän naurattaa.

T: köyhä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkön hinta pitäisi olla suomalaisille kotitalouksille sama. Siirtohinta pitää olla kalliimpi niille jotka asuvat kaukana korvessa.  Sähköä häviää kun sitä siirretään.  Olen ollut sähköntuotantolaitoksella, joten tiedän. Miksi ihmiset lämmittää 200 neliön taloa kun todellisuudessa asutaan 60 neliössä: keittiö, olohuone, makuuhuone, kylppäri.  Polttakaa ne vanhat romut pesässä, saatte siitäkin lämpöä.  KUn katsoo vanhojen ok-talojen myynti-ilmoituksia, siellä on käyttämättömiä huoneita täynnä vanhoja mööpeleitä.  

Vierailija
44/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei ole oikein muussa onnistunut, niin kyllähän muiden ihmisten "epäonnistumisilla" tai epäonnella on kiva itseään nostattaa, luulen. 

Vierailija
45/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä noita vinoilijoita aina riittää, yleensä niillä on itsellään joku luuranko kaapissa, mutta juuri kyseiseen asiaan on sattunut itselleen hyvä mäihä. Kunhan keksii sen luurangon, niin ai että sitä närkästymisen määrää!

Vierailija
46/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaisin, että osa "vinoilusta" liittyy siihen, että tällä hetkellä mediassa ovat eniten äänessä omakotitaloasujat, joilla osalla on nyt todellinen hätä puserossa ja he kaipaavat apua ja empatiaa. Ja sitten ne ihmiset, joilta empatiaa ei nyt tässä tilanteessa välttämättä heru - tässä yksi näkökulma / ehdotus selitykseksi asiaan. Monilla kerrostaloissa vuokralla asuvilla on vuosien, jopa vuosikymmenten kokemus omakotitaloissa asuvien pilkasta kerrostalossa ja/tai vuokralla asuvia kohtaan. Se on vain ollut asia, josta ei ole "saanut" puhua aiemmin, kun "yleinen mielipide" ja jokin arvostus on ollut aina ja poikkeuksetta omakotitaloasujien puolella. Olipa kyse siitä, että on ihanaa kun on tilaa, on ihanaa kun on oma piha, on ihanaa kun on oma tupa ja oma lupa, on parempi kun on halvempaa, ja pahimpana nämä "en ymmärrä ihmisiä jotka asuvat kerrostalossa, ikinä en voisi itse sellaisessa asua, kerrostalo ei ole ihmisen asunto". Tuo viimeisin on oikeastaan kansanmurhien taustoista tuttua toisen ihmisen alentamista eläimen tai muun epäinhimillisen olennon tasolle. Vähintäänkin on ihmisiä arvosteltu huonommiksi, jos/kun nämä eivät ole "valinneet" omistusasuntoa vuokra-asunnon sijasta; ei olla ajateltu fiksusti, ei olla ajateltu perillisiä, sanalla sanoen ei olla ajateltu mitään, ollaan vain ihan itse päätetty kaikki elämän asiat niin, että ollaan tyhmiä ja asutaan kerrostalossa kalliisti vuokralla. Ja niin, eivät kaikki omakotitaloasujat ole noin puhuneet, eivätkä kaikki kerrostaloasukkaat/vuokralla asuvat ole tuota joutuneet kohtaamaan. Mutta Hesarissakin oli mielipidekirjoitus, jossa tätä asetelmaa nostettiin esiin. Joku yllä esitti, että ihmisellä, joka nostaa tällä hetkellä esiin sen näkökulman, eikö tässä nyt jollain tapaa puntit mene vuosien jälkeen tasan, olisi jotain henkilökohtaisen tason ongelmia ("psyykkisesti sairas", "kovia kokenut"). Siitä en osaa sanoa, onko omakotitaloasujien vuosia ja vuosikymmeniä jatkunut oman ylemmyydentunteen nosto muita asumismuotoja väheksymällä varsinaisesti henkilökohtainen ongelma tai siitä kärsiminen "psyykkinen sairaus", mutta kyllä tuollainen kuvailemani puhe joissakin tilanteissa todella täyttää kiusaamisen kriteerit. Ei tämä nyt mikään universaali ilmiö ole, mutta yleensä kiusatulla saattaa tulla tunteita oikeudenmukaisuuden toteutumisesta, jos hän saa kuulla kiusaajallaan menevän jollakin tavalla huonosti. Se on sitten kokonaan eri asia, myöntävätkö omakotitaloissa pitkään asuneet toimineensa (ajatelleensa ja puhuneensa edes joskus) kuvailemallani tavalla, vai ollaanko nyt sitä mieltä, että aina ollaan oltu hyviä ihmisiä ja empaattisia kerrostaloasujia kohtaan mutta miksi nyt meille ilkutaan tai sanotaan pahasti, mitään väärää ei olla tehty. Olisi kiva kuulla, olenko arvioissani ihan hakoteillä, vai onko joku muu ajatellut samalla tavoin.

Suomi on yksi Euroopan kerrostalovaltaisin maa, joten olet kyllä ihan hakoteillä. Toit ilmi juuri kateuden omakotitaloasujia kohtaan ja vahingonilon, kun heillä menee huonommin.

On mahdollista, että toin ilmi kateuden (ilmeisesti riippumatta siitä, haluaisinko itse asua omakotitalossa vai en?) mutta ainakin niin kommenttini nyt luettiin. Mutta toin myös ilmi sen puheen, jota olen omin korvin kuullut omakotitaloasujien taholta ja joka on kohdistunut suoraan kerrostaloasujiin. Mitä kommentoisit tuohon puheeseen? Se kiinnostaisi minua kovasti. Olenko kuullut väärin? Vai onko tuo puhe olemassa? Se, että luet minun pohdintani (selitysyritys) pelkästään kateudeksi, on kuvaavaa, mutta yritän tässä selvittää, olenko vain kateellinen ja kuullut kaiken väärin, vai onko minun kuulemissani ja nyt esiin tuomissani asioissa perää. Et ottanut siihen kantaa. Ota, pyydän.

Vierailija
47/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainan korkojen nousu hieman odotettua ja normaaliakin, joten ei ihan verrattavissa. Jonkun sähkölaskun kasvaminen neli- tai viisikertaiseksi yht'äkkiä ei yleensä ihan odotettavissa.

Ja kaikki vielä samanaikaisesti: korkojen nousu, ruoan, sähkön ja bensan hinnan nousu.. Pitää olla aika hyvätuloinen, jos ei yhdessä tunnu missään.

Ei ole asuntolainaa, ei ole omistusasuntoa, asun kerrostalossa asuntoyhtiössä vuokralla, ei ole autoa. Korkojen nousu ei mua suoraan koske, kuin opintolainassa, joka muutenkaan ei ole oso laina. En lämmityksestä myöskään maksa kuin vuokran kautta, mutta vuokrantarkistus seuraavan kerran vasta melkein vuoden päästä, eikä tänä vuonna noussut yhtään. Muutoin sähkölaskussa ei mitään isoja muutoksia. Bensan hinta mulle ihan ja sama, ku kävelen ja pyöräilen. Ruoan hintojen nousu ei oo kyllä hirveesti mulle näkynyt. Ehkä pikkasen enemmän menee rahaa, mutta en edes huomais, jos asiasta ei mediassa puhuttais.

Vierailija
48/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä palstalla on erityisesti näitää palkattuja vastaanväittäjiä.

joku sanoo että ei halua käyttää mobilepaytä niin tämä tulee siihen pilkkaamaan että käteisellä maksaa ainoastaan rikolliset ja huumekauppiaat.

joku sanoo että sähkö on kallista tulee se kertomaan kuinka luonto pelastuu kun ihmiset palelee.

joku sanoo että ruoka on kallista tulee se kertomaan että hyvä että ihmiset laihtuu kun ei ole varaa syödä.

joku sanoo että rahat ei riitä niin tulee kertomaan kuinka olisi pitänyt säästää puskuria.

jne

Vierailija
49/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaisin, että osa "vinoilusta" liittyy siihen, että tällä hetkellä mediassa ovat eniten äänessä omakotitaloasujat, joilla osalla on nyt todellinen hätä puserossa ja he kaipaavat apua ja empatiaa. Ja sitten ne ihmiset, joilta empatiaa ei nyt tässä tilanteessa välttämättä heru - tässä yksi näkökulma / ehdotus selitykseksi asiaan. Monilla kerrostaloissa vuokralla asuvilla on vuosien, jopa vuosikymmenten kokemus omakotitaloissa asuvien pilkasta kerrostalossa ja/tai vuokralla asuvia kohtaan. Se on vain ollut asia, josta ei ole "saanut" puhua aiemmin, kun "yleinen mielipide" ja jokin arvostus on ollut aina ja poikkeuksetta omakotitaloasujien puolella. Olipa kyse siitä, että on ihanaa kun on tilaa, on ihanaa kun on oma piha, on ihanaa kun on oma tupa ja oma lupa, on parempi kun on halvempaa, ja pahimpana nämä "en ymmärrä ihmisiä jotka asuvat kerrostalossa, ikinä en voisi itse sellaisessa asua, kerrostalo ei ole ihmisen asunto". Tuo viimeisin on oikeastaan kansanmurhien taustoista tuttua toisen ihmisen alentamista eläimen tai muun epäinhimillisen olennon tasolle. Vähintäänkin on ihmisiä arvosteltu huonommiksi, jos/kun nämä eivät ole "valinneet" omistusasuntoa vuokra-asunnon sijasta; ei olla ajateltu fiksusti, ei olla ajateltu perillisiä, sanalla sanoen ei olla ajateltu mitään, ollaan vain ihan itse päätetty kaikki elämän asiat niin, että ollaan tyhmiä ja asutaan kerrostalossa kalliisti vuokralla. Ja niin, eivät kaikki omakotitaloasujat ole noin puhuneet, eivätkä kaikki kerrostaloasukkaat/vuokralla asuvat ole tuota joutuneet kohtaamaan. Mutta Hesarissakin oli mielipidekirjoitus, jossa tätä asetelmaa nostettiin esiin. Joku yllä esitti, että ihmisellä, joka nostaa tällä hetkellä esiin sen näkökulman, eikö tässä nyt jollain tapaa puntit mene vuosien jälkeen tasan, olisi jotain henkilökohtaisen tason ongelmia ("psyykkisesti sairas", "kovia kokenut"). Siitä en osaa sanoa, onko omakotitaloasujien vuosia ja vuosikymmeniä jatkunut oman ylemmyydentunteen nosto muita asumismuotoja väheksymällä varsinaisesti henkilökohtainen ongelma tai siitä kärsiminen "psyykkinen sairaus", mutta kyllä tuollainen kuvailemani puhe joissakin tilanteissa todella täyttää kiusaamisen kriteerit. Ei tämä nyt mikään universaali ilmiö ole, mutta yleensä kiusatulla saattaa tulla tunteita oikeudenmukaisuuden toteutumisesta, jos hän saa kuulla kiusaajallaan menevän jollakin tavalla huonosti. Se on sitten kokonaan eri asia, myöntävätkö omakotitaloissa pitkään asuneet toimineensa (ajatelleensa ja puhuneensa edes joskus) kuvailemallani tavalla, vai ollaanko nyt sitä mieltä, että aina ollaan oltu hyviä ihmisiä ja empaattisia kerrostaloasujia kohtaan mutta miksi nyt meille ilkutaan tai sanotaan pahasti, mitään väärää ei olla tehty. Olisi kiva kuulla, olenko arvioissani ihan hakoteillä, vai onko joku muu ajatellut samalla tavoin.

Samaa mieltä olen. Olen itse jo 46 v ikäni vuokralla asunut. Ei ole koskaan ole ollut varaa omistusasuntoon vaikka olen työssäkäynti ihminen. En ole vuokran takia saanut säästettyä tarvittavia summia ja olen yh. Vanhemmat kuolleet eikä jäänyt perintöjä. Olisin mieluusti vaihtanut osia minua haylkuneiden kanssa jotka asuvat ydinperheenä hienossa kodissa. Oma lapseni on aina esimerkiksi haaveillut omasta leikkimökistä sitä koskaan saamatta. Vanhuus pelottaa jo nyt kun köyhyys on ja pysyy.

Siksi ei vaan nyt empatia mukavaa elämää viettäneille jotka ovat suhtautuneet minuun vuosia alentuvasti, riitä.

Vierailija
50/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä nyt varsinaisesti ilakoi sähkön hinnasta. En ole siitä iloinen sen enempää kuin muutkaan. Mutta minä myös muistan, että sähkön hinnannousu johtuu meidän solidaarisuudestamme Ukrainaa kohtaan. Ja mielestäni on oikein olla Ukrainan puolella, ja on tyylitöntä olla tyytymätön Ukrainan puolella olemisesta. Jos siitä sitten joutuu maksamaan, niin en silti vaihtaisi sitä Venäjän sähköön tai kaasuun.

Tämä on tärkeä kommentti tässä keskustelussa. Kiitos siitä.

Vierailija
51/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on puskuria vuoden tulojen verran, mutta ei, en halua käyttää sitä rahoittaakseni sähköyhtiöiden johtajien palkkaa.

Tämä! Miksi pitäisi käyttää eläkesäästöjä sähköön?

Muiden veronmaksajienko pitäisi maksaa sinun valinnoistasi? Sinä suojelet eläkesäästöjäsi ja viisaammin valinneet maksakoot nettotuloistaan, niinkö?

Vierailija
52/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuri osa suomalaisista on niin vahingoniloisia ja katkeria heille ketkä on onnistunut vaikkapa omakotitalo ostamaan. Itse saavat Kelasta kaiken niin nyt on hyvä tilaisuus haukkua kun heitä parempiosaisilla menee kerrankin vähän huonommin jollain saralla.

Suuri osa suomalaisista saa Kelasta kaiken? Ihanko totta? Tarkistapa vielä kertaalleen.

Vierailija
53/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ukrainakortti vedetty.

Kaikki nykyinen surkeus kuitataan ukrainakortilla.

hohhoijaa.

vihreä siirtymä se on oikealta nimeltään.

kuka köski aja turvetuotannon alas?

liittyyko turve ja ukraina jotenkin toisiinsa?

Vierailija
54/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä nyt varsinaisesti ilakoi sähkön hinnasta. En ole siitä iloinen sen enempää kuin muutkaan. Mutta minä myös muistan, että sähkön hinnannousu johtuu meidän solidaarisuudestamme Ukrainaa kohtaan. Ja mielestäni on oikein olla Ukrainan puolella, ja on tyylitöntä olla tyytymätön Ukrainan puolella olemisesta. Jos siitä sitten joutuu maksamaan, niin en silti vaihtaisi sitä Venäjän sähköön tai kaasuun.

Ei nämä ole ainoat vaihtoehdot. Sähkön hinta laskisi, jos EU saisi aikaan kaasun hintakaton. Älä sekoile tunneasioiden kanssa, tämä on ihan kylmää faktaa ja päätöksentekoa. Et sinä Ukrainalle maksa korkeita sähkön hintoja. Ota edes selvää asioista ennenkuin kommentoit.

Vierailija
55/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ymmärrän ihan hyvin ärsytyksen, jota voi tulla, kun joku keski- tai hyvätuloinen valittaa omakotitalon lämmityskustannuksista tai lainakuluista. Jos valittaja esim. on henkilö, joka on esim. yksinasuva köyhä, jolla ei omakotitaloon olisi ikinä mahdollisuutta. Silloin voi tulla katkeruutta, että ainahan keskituloisista ydinperheistä välitetään, mutta milloin minun asioistani kiinnostutaan? 

Itse en koe olevani vahingoniloinen, mutta välillä huomaan itse miettiväni, että miksi suurin osa ihmisistä tuntuu elävän tulojensa puolesta ihan kipurajalla. Jos esim. olisi vain se yksi auto kahden sijasta tai vähän pienempi asunto, niin kriisienkin yli pääsisi paremmin. Mutta en silti koe tarvetta huudella näitä mietteitäni turuilla ja toreilla.

Empatiaa kyllä myönnän ihan reilusti tuntevani enemmän oikeasti köyhiä ihmisiä kohtaan ja sitä olen ilmaissutkin vuosien varrella esim. lahjoituksilla ja vapaaehtoistyöllä.

Vierailija
56/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö taas. Miten turpeen polton lopettaminen liittyy Ukrainaan?

Miksi saksassa ajettiin ydinvoimalat alas ja hirttäydyttiin täysin venäjältä tulevan energian varaan?

Vierailija
57/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on yksi Euroopan kerrostalovaltaisin maa, joten olet kyllä ihan hakoteillä. Toit ilmi juuri kateuden omakotitaloasujia kohtaan ja vahingonilon, kun heillä menee huonommin.

On mahdollista, että toin ilmi kateuden (ilmeisesti riippumatta siitä, haluaisinko itse asua omakotitalossa vai en?) mutta ainakin niin kommenttini nyt luettiin. Mutta toin myös ilmi sen puheen, jota olen omin korvin kuullut omakotitaloasujien taholta ja joka on kohdistunut suoraan kerrostaloasujiin. Mitä kommentoisit tuohon puheeseen? Se kiinnostaisi minua kovasti. Olenko kuullut väärin? Vai onko tuo puhe olemassa? Se, että luet minun pohdintani (selitysyritys) pelkästään kateudeksi, on kuvaavaa, mutta yritän tässä selvittää, olenko vain kateellinen ja kuullut kaiken väärin, vai onko minun kuulemissani ja nyt esiin tuomissani asioissa perää. Et ottanut siihen kantaa. Ota, pyydän.

Sinun mielestäsi se on kateutta sanoa, että ei halua asua kerrostalossa? Aika heikoilla on kerrostaloasujien itsetunto ja ilmeisesti ovat äärimmäisen tyytymättömiä omaan asumismuotoon, jos sen sanominen, että joku ei ikimaailmassa asuisi kerrostalossa on "ivaa ja pilkkaa"? ei se minusta ole ivaa, kun monet sanovat, että eivät ikinä asuisi omakotitalossa.

Itselleni henkilökohtaisesti kerrostalo olisi kamalin mahdollinen asumismuoto ja itsemurha voisi olla lähellä, jos kerrostaloon joutuisin (valitettavasti olen elämäni aikana joutunut kerrostalossa pari vuotta asumaan) mutta jos joku niissä viihtyy, niin viihtyköön.

Mutta joo, edelleenkään, korkeammallakaan sähkönhinnalla en edes harkitsisi kerrostaloa. Omakotitalossa on varaava takka, joten omalla työllä voi säästää pitkän pennin lämmityskuluissa ja niin, jos tulisi laajoja, pitkäkestoisia sähkökatkoja niin minulla olisi edelleen omakotitalossa lämmin sen takan ansiota, kerrostaloissa on paljon paskamaisempi tilanne.

Vierailija
58/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on puskuria vuoden tulojen verran, mutta ei, en halua käyttää sitä rahoittaakseni sähköyhtiöiden johtajien palkkaa.

Tämä! Miksi pitäisi käyttää eläkesäästöjä sähköön?

Muiden veronmaksajienko pitäisi maksaa sinun valinnoistasi? Sinä suojelet eläkesäästöjäsi ja viisaammin valinneet maksakoot nettotuloistaan, niinkö?

Lopetetaan siis sähkölaskujen maksaminen myös toimeentuloasiakkailta. Sitä ilmeisesti ajoit takaa, kun näitä laskuja ei ole tarkoitus veronmaksajien maksaa.

Vierailija
59/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli edullinen pitkä sähkösoppari, jonka tosiaan piti kestää tämän talven yli, laskin sen varaan että kyllä tässä vielä pärjäillään. No se firma meni nurin ja nyt on 2 viikkoa aikaa hankkia uusi soppari. Hyvin ovat muuten sähkönmyyjät kartalla tilanteestamme, puhelin pirisee monta kertaa päivässä, kun siellä "halpaa" sähköä tarjoavat.

Vierailija
60/109 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mua nauratti kun kaveri sai juuri 600€ sähkölaskun kun on makoillut sähköllä lämmitettävässä paljussa päiväkaupalla. Nauratti oikein makeasti.