Lapset muutti, omakotitalon myynti ja tyhjentäminen edessä - vertaistukea tarvitaan
Mies jätti ja jäin asumaan lasten kanssa omakotitaloon. Nyt he ovat kasvaneet ja muuttavat kaikki tänä syksynä kotoa pois. Talo menee myyntiin. Minun pitää tyhjentää se kahdenkymmenen vuoden aikana kertyneistä tavaroista ja muuttaa johonkin kaksioon kerrostaloon (muuhun ei ole varaa, hyvä että myyntihinta kattaa jäljellä olevan velan).
Ahistaa ihan pirusti. Tyhjän pesän syndrooma kaikin tavoin. Koirakin vielä, ja haukkuun taipuvainen. Mihin nämä kahdensadan neliön tavarat tungetaan? Lasten yksiöihin ei mahdu eivätkä halua kuin perusastiat. Mihin laitetaan urheiluvälineet, sukset ja muut. Polkupyörät? Mitä olette tehneet ruohonleikkureille ja kirveille, autotalli on siisti kun olen jo laittanut roinat pois, mutta kaikenlaisua työkaluja silti. Entä nukkekodit ja muut lasten tavarat, kannattaako säästää lapsenlapsille vai poisko vaan kaikki.
Kommentit (98)
Vierailija kirjoitti:
kierrätyskeskus noutaa ilmaiseksi käyttökelpoiset tavarat
Ei ainakaan Helsingissä ilmaiseksi mitään haeta!
Fida kyllä hakee. Tosin arvioivat paikan päällä, kelpaako tavara heille myyntiin. Mikä on hyvä juttu!
Vierailija kirjoitti:
Voit kysyä osto-myyntiliikkeestä tarjousta. Ne ottaa kaiken, maksavat vaan aika huonosti. Onko sun kaksiossa verkkokellaria? Kerää kultakin lapselta yksi muistojen pahvilaatikko ja vie sinne verkkokellariin.
Ja tee se lapsen kanssa yhdessä, kiva säästää tavaroita jotka ovat molemmille merkityksellisiä. +kiva hetki lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikein ymmärrä ihmisiä,jotka kiihtyy tavaroihin. Itselleni riittää valokuvat ja muistot.
Uskonpa, että jos menettäisit kaikki tavarasi, olisit vähän toista mieltä.
Olen menettänyt kahdesti ja tavaroiden menetys ei ollut läheskään niin paha paikka, kun olin ajatellut. Ensimmäisen kerran jälkeen hankin huomattavasti vähemmän tavaraa ja toisen kerran jälkeen vieläkin vähemmän, koska huomasin, miten vähä ihmiselle riittää.
Lasten leluista ja kirjoista kannattaa säästää vain sellaisia, joita ei nykyisin enää mistään saa eikä mistään saa mitään vastaavaakaan.Mulla on vaatekaapissa yksi ylähylly, jossa on tällaisia lasten leluja. Lapsenlapsia mulla ei vielä ole, mutta kun tulee suvun muuta pikkuväkeä kylään, niitä kiinnostaa lasteni vanhat lelut just siksi, että eivät ole sellaisia missään muualla nähneetkään. Samoin lasten kirjoista olen säästänyt "vanhanaikaisia" kirjoja. Mutta tosiaan säästää vain sen verran, että tavarat mahtuvat yhdelle vaatekaapin hyllylle. Ei enempää. Yleensä pikkunassikoilla on omiakin leluja mukana, kun tulevat kyläilemään.
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikein ymmärrä ihmisiä,jotka kiihtyy tavaroihin. Itselleni riittää valokuvat ja muistot.
Mun setä myi koko suvun arkiston 100 v ajalta talon mukana. Uusi omistaja poltti ne.
Haukkuherkän koiran kanssa muutto kerrostaloon ei kyllä ole hyvä idea.
Viime kesänä myytiin lähes kaikki tavaramme. Mulla on 1 äitiyspakkauslaatikko "muistolaatikkona". Muuten myin tavaraa, annoin pois ja loput haki kunnan kierrätyskeskus. Tavaraa on maailmassa niin paljon, että on hankalaa myydä paljon kerralla, mutta oli suuri apu, kun kierrätyskeskus haki käyttökelposet tavarat ja kantoivatkin itse.
Oliko pakko ottaa se kuolaava ja räksyttävä piski? Mutta ainahan sen voi lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun setä myi koko suvun arkiston 100 v ajalta talon mukana. Uusi omistaja poltti ne.
Mitäpä muutakaan vieraan suvun muistoilla olisi tehnyt, jos suku selkeästi ei itse niistä ole kiinnostunut.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne lelut ja lasten vanhat vaatteet kelpaa enää sitten lastenlapsille. Säästin vanhoja perusleegoja, mutta eihän ne ole mitään kun nykyään on kaikenmaailman rakennettavia legoautoja, lentokoneita jne. Sama vaatteissa, muoti on kiissäkin muuttunut. Pois vaan.
Peruslegot kannattaa säilyttää lapsenlapsille! Älä vaan heitä pois!
Pura hyvät neuleet langoiksi. Leikkaa hyvät vaatteet ja kankaat tilkuiksi. Ota kuvia niistä lasten aarteista.
Kaikki muu pois.
Pidä pihakirppis! Lapset sinne myös "töihin". Paljon vaihtorahaa pitää olla ja halvat hinnat.
Kiitos kaikista vinkeistä! Tästä sai oikeasti voimavaroja.
ap
Kierrätyskeskukseen voi viedä paljon tavaroita,esim.huonekaluja,polkupyöriä,leluja ym.
Ukraina apuun jos lähistöltä löytyy kannattaa myös ottaa yhteyttä, olen itse päässyt monesta tarpeettomasta kamasta eroon tuota kautta. Roskaa ei saa viedä tietenkään mutta tarvetta on vaikka huonekaluille, leluille vähän hitaampaa tämä ei toimi jos on kiire muuttaa.
Koiran kanssa katselisin pienempää okt tai vaikka rivarin päätyä, ei kerrostaloon jos nyt jo haukkuu. Odota vaan kun rappukäytävässä tömisee.
En lähtisi.
On tapoja, miten voit jäädä.
Miksi luopua kodista?
Minä vuokraisin huoneita tai ottaisin vuokralle jopa pienen perheen esim.äiti+lapsi.
En todellakaan uhraisi saavuttamaani elämää lasten muuton takia.
Kaikki vaan myynti ja hyväntekeväisyyteen, aloita ajoissa homma jo!
Koita löytää itsellesi kiva koti kuitenkin ja sinne vaan tärkeitä tavaroita, jotta saat siitä sinulle viihtyisän. Harrastuksia (uusia?) lähellä kotia, parveke?Aloita alusta, yritä ajatella positiivisesti!
Tuttuni osti vanhan omakotitalon/pienen maatilan. Ulkorakennukset oli täynnä kaiken maailman roinaa ja esimerkiksi edellisten asukkaiden yritykseen liittyviä hyvinkin tietoturvaluokitettuja papereita...
Ihan hyvin osan toimivista tavaroista, varsinkin talon ylläpitoon liittyvistä, voi laittaa vain sisältymään kauppaan. Uusi omistaja voi sitten joko hävittää tai ottaa käyttöön. Jos taas kaupan ehdoissa haluavat väkisin ne pois, niin sitten haet ja viet kierrätyskeskukseen.