Lapset muutti, omakotitalon myynti ja tyhjentäminen edessä - vertaistukea tarvitaan
Mies jätti ja jäin asumaan lasten kanssa omakotitaloon. Nyt he ovat kasvaneet ja muuttavat kaikki tänä syksynä kotoa pois. Talo menee myyntiin. Minun pitää tyhjentää se kahdenkymmenen vuoden aikana kertyneistä tavaroista ja muuttaa johonkin kaksioon kerrostaloon (muuhun ei ole varaa, hyvä että myyntihinta kattaa jäljellä olevan velan).
Ahistaa ihan pirusti. Tyhjän pesän syndrooma kaikin tavoin. Koirakin vielä, ja haukkuun taipuvainen. Mihin nämä kahdensadan neliön tavarat tungetaan? Lasten yksiöihin ei mahdu eivätkä halua kuin perusastiat. Mihin laitetaan urheiluvälineet, sukset ja muut. Polkupyörät? Mitä olette tehneet ruohonleikkureille ja kirveille, autotalli on siisti kun olen jo laittanut roinat pois, mutta kaikenlaisua työkaluja silti. Entä nukkekodit ja muut lasten tavarat, kannattaako säästää lapsenlapsille vai poisko vaan kaikki.
Kommentit (98)
Työkalut ym voi jättää talon ostajalle.
Me jätettiin vaikka mitä, arvokastakin tavaraa.
Tietysti pitää kysyä tarvitseeko.
Pihakirppis ja kassakone laulaa. Työkaluista saa 1/3 tai 1/2 uuden hinnasta.
Jos ne ruohonleikkurit ja työkalut on toimivia ja ehjiä, myy talon mukana. Sellaista omakotitaloa ostavaa miestä ei olekkaan, joka ei kolmatta ruohonleikkuria ja viidettä moottorisahaa haluaisi. Niillä 15v vanhoilla fillareilla ja suksillä ei kukaan tee mitään, ja aika vähän niillä leluilla, kirjoilla, vaatteilla jne eli soita ensin Kierrätyskeskus paikalle hakemaan heille kelpaava ja sitten jätelava lopuille. Melkein suosittelisin, että jos budjetti vaan antaa myöten, hanki itsellesi uuteen asuntoon uusia, asunnon kokoon ja tyyliin sopivia huonekaluja ainakin joitain, Että kämpästä ei tule sun lasten lapsuudenkodin museota vaan ihan oikea uusi koti sulle.
Ap, vertaistukea täältä, se suru ja luopumisen tuska on valtava.
Minä en meinaa luopua ihan kaikesta lasten vanhasta tavarasta. Olen lapsen itsensä kanssa käynyt hänen vanhat tavarat läpi, ja hän on kertonut, mitkä niistä edes muistaa. Aika vähän he muistavat ihan pienestä, ja heille eri tavarat on tärkeitä kuin minulle.
Valitsette yhdessä, ja sitten eikä vielä laitat sivuun muutaman lapsenlapsia ajatellen.
Myös muovilelut, pikkuautot ja legoja aion säilyttää.
Voit pakata kullekin lapselle oman muistolaatikon, ja antaa heille itselle mukaan. Kyllä sinne heidänkin häkkivarastoon yksi kannellinen muovilaatikko mahtuu. Sanot että pyydät heitä säilyttämään sitä sinun puolesta, kun sinulle ei mahdu. Se elämä kääntyy nyt näin päin. Heille tulee ajan kanssa enemmän tilaa, sinulle koko ajan vähemmän.
Puutarha-ja työkalut voit myydä kirppiksellä tai lahjoittaa, kyllä menee. Et tarvitse niitä enää.
Kalusteet on sinulla varmaan loppuun kulutettu, ja varmaan liian isojakin uuteen kotiin.
Lopuksi, halaus, ja onnittelut, olet venynyt ja selvinnyt valtavan hienosti, olet pitänyt lapsille kodin, ja saanut heidät omilleen maailmalle. Se on suuri saavutus, voit olla sitä ylpeä. Älä välitä noista jotka ihmettelevät mihin rahat ovat menneet, nehän ovat menneet lasten kasvattamiseen ja kotiin. Olet lainalla saanut heille paremman kodin kuin vastaavalla vuokralla. Fiksusti ja uhrautuvasti toimittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit kysyä osto-myyntiliikkeestä tarjousta. Ne ottaa kaiken, maksavat vaan aika huonosti. Onko sun kaksiossa verkkokellaria? Kerää kultakin lapselta yksi muistojen pahvilaatikko ja vie sinne verkkokellariin.
Sen muistolaatikon voi antaa lapsille suoraan. Samoin kaikki lasten, mitä olet säilyttänyt, kysyt heiltä, mitä ottavat itselleen, ja loput pois. Aikuisia ihmisiä kaiketi ovat jo lapsesi, osaavat varmaan vastata, mitä haluavat säilyttää ITSE, se ei ole enää sinun tehtävä. Rankka homma, itse tyhjensin vanhempieni talon, kun kuolivat melkein peräkanaa, ja olen vielä ainoa lapsi.
Tätä mieltä minäkin. Anna lapsille tehtäväksi, mitä haluavat säilyttää ja pakata se muistolaatikkonsa. Yhtä laatikkoa voivat kyllä kuljettaa mukanaan, jos tulee muuttojakin.
Helpoimmalla pääset, jos valikoit ensin kaiken sen, minkä tarvitset ja haluat säilyttää. Sitten otat yhteyttä noihin firmoihin, jotka tyhjentävät tiloja ja noutavat loput tavarat. Yksin sinulla menee muuten liian kauan tuohon hommaan.
Olemme myös juuri tyhjentäneet kuolleen äitimme asunnon ja hankkiutuneet eroon elämänikäisistä tavaroista. Kova homma, mutta nyt lopultakin selvää. Eivätkö lapset pysty yhtään auttamaan ?
Etkö siis pysty maksamaan talolainaa vaikka olet sitä tähän asti maksanut?
Jos on ihan pakko talo myydä ja muuttaa, muuta edes rivariin kun sinulla on koirakin. Itse muutin aikanaan kerrostalokaksioon (60 m2) samassa tilanteessa ja nyt kaduttaa, että myin talon ja olen etsinyt kesämökkiä järven rannalta kun jään kohta eläkkeelle, meinaa ostaa sellaisen jota voi todella pitää kesät asuntona.
Mun vanhemmat kun kuoli niin tilattiin jätelava pihaan ja sinne kaikki vintistä, kellarista, autotallista - tuli kolme jätelavallista. Naapurit oli katsoneet ja sanoneet tuttavalle, että oli niin hienot tuolitkin jätelavalla - no olisivat sanoneet niin siitä olisivat saaneet. Olisi pitänyt laittaa lappu siihen jätelavan viereen, että ota tästä, ole hyvä.
Kaikki työkalut jätettiin sinne, ainakin viisi kirvestä ja lapiota, ruohonleikkurit, sahat, sähkösahat, nippelit ja nappeli - hyvä oli vaan kun sai jättää sinne.
Okt on vahvan valinta.
Älä luovu rakkaasta talostasi.
Kerrostalossa elämä on kurjaa, sellaista kituuttamista ahtaassa kopperossa...
Talossa olet itsenäinen porvari, as oy ssä vain koppikansalainen, massaihminen.
Eli okt rules - olipa ikää 10, 30, 50 tai 80 wee!
Itselläni ei ole aikomustakaan muuttaa talosta pois koskaan, okt on se the finnish dream.
Vierailija kirjoitti:
kierrätyskeskus noutaa ilmaiseksi käyttökelpoiset tavarat
Ei ainakaan Helsingissä ilmaiseksi mitään haeta!
Eikä Turussa! Maksaa kohtuullisen paljon ja tavaran pitää olla ehdottomasti myyntikuntoista (heidän mielestään), muuten maksat vielä lisää!
Perusta kommuuni ja ilmoita facebookin ryhmissä Yhteisöasuminen - kommuunit koolle tai Lapsiperheyhteisöt. Siellä on työssäkäyviä ja opiskelijoita, vaihtareita ja jopa iäkkäämpiä, jotka haluavat asua kimpassa. Saat huoneelta useamman satasen ja katettua sähkön, veden, netin ym. kuluja. Lisäksi saat seuraa muista ihmisistä. Yhteisöasujat ovat yleensä tottuneita kimppa-asujia, osaavat tavat, elävät siististi, maksavat vuokran, ovat päihteettömiä. Voit ilmoittaa, millaisia vuokralaisia etsit. Monet asuvat lastenkin kanssa tällä tavoin. Saa vaatimattoman pikkuyksiön hinnalla ison talon edut.
Saat itsekin samalla seuraa ja kenties elinikäisiä ystäviä.
Sitä tavaran myyntiä kannattaa aloittaa jo nyt. Tee tavaroista paketteja, yksitelleen niitä ei kannata alkaa myymään. Lelupaketti, vaatepaketti jne. Mitä et saa myytyä, laita facebookin roskalavaryhmään. Hakijoita kyllä löytyy.
Jos myyt talon niin voit tarjota kaupan mukana vaikkapa puutarhavälineistöä ja työkaluja eli talon kanssa tarpeellisia. Mutta ei siinä auta kuin tyhjentää. Annetaan- ja myynti-ilmoja Toriin. Toki jos lähistöllä on joku osto- ja myyntitaho, vaikka kuolinpesiin erikoistunut, niin voisit kysyä että tekevätkö myös tällaisia toimeksiantoja. Itse myydessä voi jäädä enemmän käteen mutta karmea vaiva.
Lasten suhteen "pakotat" heidät osallistumaan. Kasaa jokaisen omaisuus hänen vanhaan huoneeseen niin että tavarat myös komeroista ovat esillä, pyydä heidät paikalle ja täsmällisesti ilmoita, että kaikki asiat joita he eivät halua säästää (ja ottaa itselleen/muistolaatikkoon), menevät seuraavana päivänä kierrätykseen/roskiin. Ja sitten tyynesti tee niin, paitsi jos joukossa on jotain juuri sinulle merkityksellistä muistoa. Voit myös ottaa heidät mukaan myyntiprosessiin niin, että lupaat tavaroista saadut voitot vaivanpalkaksi.
Liinavaatteiden (pyyhkeet, lakanat, pöytäliinat, verhot) suhteen ota kaikki esille ja alkuun karsit pois kaikki joista et erityisesti pidä. Sen jälkeen vielä pohdi, että kuinka monta lakanasettiä jne. aidosti tarvitset, esimerkiksi 3-4 riittää jo omiin tarpeisiin ja satunnaisille vieraille. Ja muut roskiin/kierrätykseen, esimerkiksi löytöeläintaloon.
Jos myytävää/lahjoitettavaa tavaraa kertyy paljon, niin voit pitää myös pihakirppiksen jossa on samaan aikaan paljon tavaraa näkyvillä ja ilmoitat lähiseudun fb-ryhmissä/kaupan eteisessä asiasta. Tuo voi toimia esimerkiksi niiden urheiluvälineiden jne suhteen.
Yleisesti esimerkiksi Torissa kannattaa laittaa ilmaiseksi annettavaksi kaikki tavarat, joiden myyntihinta olisi alle 5-10€. Moni jahtaa vain ilmaista tavaraa, eikä edes katso muutaman euron maksavia ilmoituksia.
Voit koittaa tehdä myös isompia paketteja, "muuton alta pois iso kasa työkaluja 30€", sellaisella hinnalla että joku ostaja voi ne yksitellen myydä hieman kalliimmalla eteenpäin. Itse ulkomaille muuttessa tein noin esimerkiksi käsityötavaroiden suhteen, laitoin ison kasan erilaisia välineitä yhteen ja myin kokonaisuutena.
Tsemppiä urakkaan, se on iso työmaa ja muistot eivät asiasta ainakaan helpompaa tee!
On olemassa roskalava. Siis ihan se oikea roskalava jolla menee tavarat kaatopaikalle. Tilaat muutamaksi tunniksi ja vievät pois.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä mä luen.
Yh on pitänyt 200m2 okt varastona pankkilainan turvin 20v ja 20v asumisen jälkeen laina on yhtäsuuri kuin talon myyntiarvo.
Tietysti käyttökuntoiset tavarat kierrätykseen ja risat tavarat kaatopaikalle.
Tosin, jos 20v on säästänyt tavaroita, niin tuskin esim. polkupyörät, sukset jne. ovat enää käyttökuntoisia.Ihmettelen, miten tuohon pisteeseen on edes tultu, meillä aina jos ostetaan uutta, entinen laitetaan kierrätykseen, jolloin siitä on iloa jollekin.
Ap. on ollut todella kallista varastotilaa käytössä.
No kun nyt kysyt, niin olisi ollut liian kova pistää lapset muuttamaan pois kodistaan, kun isä lähti. Olen toki maksanut siitä, mutta lapset saivat pitää koulunsa ja lähikaverinsa. Enää ei yksin asuen kannata maksaa ison talon kuluja, siksi myynti on ainoa vaihtoehto. Hinnat ovat laskeneet nyt, ennen 350 000, nyt hyvä jos 300 000. Eikä se laina yhdeltä tavalliselta palkansaajalta vuodessa paljon lyhene, kun on lastenkin kulut maksettavana. Mutta nyt heillä on asiat hyvin, asunnot, työpaikat, pää kasassa ja pitkäaikaisia ystävyyssuhteita.
Jos asialla ei vielä ole täsmällistä aikataulua, niin on sallittua tehdä asiaa vähitellen ja osissa. Eli tee ensin yksi sellainen "helppo" siivouskierros, jossa vain laitat myyntiin/kierrätykseen/roskiin kaiken selkeän turhan, johon ei ole suurempaa tunnesidettä. Esimerkiksi hävität ne vanhat polkupyörät ja rikkinäiset lakanat, joita kukaan ei enää tarvitse.
Kunhan olet talon käynyt tuolta kannalta läpi, niin seuraavalla kierroksella kuitenkin löytyy yllättävän paljon pois heitettävää. Sitten vielä ennen lopullista muuttoa teet kierroksen, jossa aidosti punnitset tarvitsetko kaikkia jäljellä olevia tavaroita tulevassa kodissasi.
Yleisesti sellainen suurimpien roinien siivouskierros auttaa myös asunnon myynnissä: se menee paljon helpommin kaupaksi jos tavaraa ei ole liikaa ja kaikella vaikuttaa olevan paikkansa. Kuten jo aiemmin sanottua, tietyt asiat voi myös jättää talon mukana kauppaan kuuluvaksi. Ei ehkä risoja sänkyjä, mutta juuri ruohonleikkuri/kirves ja vastaavat juuri omakotitaloon kuuluvat asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä mä luen.
Yh on pitänyt 200m2 okt varastona pankkilainan turvin 20v ja 20v asumisen jälkeen laina on yhtäsuuri kuin talon myyntiarvo.
Tietysti käyttökuntoiset tavarat kierrätykseen ja risat tavarat kaatopaikalle.
Tosin, jos 20v on säästänyt tavaroita, niin tuskin esim. polkupyörät, sukset jne. ovat enää käyttökuntoisia.Ihmettelen, miten tuohon pisteeseen on edes tultu, meillä aina jos ostetaan uutta, entinen laitetaan kierrätykseen, jolloin siitä on iloa jollekin.
Ap. on ollut todella kallista varastotilaa käytössä.
No kun nyt kysyt, niin olisi ollut liian kova pistää lapset muuttamaan pois kodistaan, kun isä lähti. Olen toki maksanut siitä, mutta lapset saivat pitää koulunsa ja lähikaverinsa. Enää ei yksin asuen kannata maksaa ison talon kuluja, siksi myynti on ainoa vaihtoehto. Hinnat ovat laskeneet nyt, ennen 350 000, nyt hyvä jos 300 000. Eikä se laina yhdeltä tavalliselta palkansaajalta vuodessa paljon lyhene, kun on lastenkin kulut maksettavana. Mutta nyt heillä on asiat hyvin, asunnot, työpaikat, pää kasassa ja pitkäaikaisia ystävyyssuhteita.
Siis oliko talo kokonaan, 100% miehen, ja ostit sen vasta vuosi sitten täydellä hinnalla? Ja nyt vuoden päästä olet muuttamassa, ja hinta on laskenut vuodessa 50 tonnia?
Ei kuulosta uskottavalta, johan tuossa on tullut noin 15te varainsiirtoveroa maksettavaksi, ei kukaan ole niin pöljä että tuollaisen kaupan tekisi jos tietää että vuoden päästä on muuttamassa. Ja miksi ylipäätään talo on ollut vain miehen omistuksessa? Miksi mies ei jäänyt siihen lasten kanssa jos talo oli kokonaan hänen? Ei ole uskottava tarina.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen seulonut vähitellen. Myynyt Torissa ja kirppisryhmissä. Lapsille kalusteet, astiat, matot, tekstiilit täältä.
Me muutamme kerrostalokolmioon kotikaupunkini keskustaan, tunnin päähän Helsingistä. Ko paikkakunnalla on myös meidän kesäasunto. Muuttoa on oikeasti odotettukin! Lapset mahtuu majailemaan siellä mökillä, kun meillä kyläilevät ja asunto on ihan linja-autoaseman vieressä, joten pääsevät helposti käymään.
Muista varoa ettet ole kauhuanoppi joka vie verhoja, mattoja, vanhoja astioita , huonekaluja yms lastensa perheeseen!!
Asiassa voi vaikuttaa sekin, että talo on lasten lapsuuskoti ja siitä luopuminen voi olla heillekin yllättävän tuskallista (vaikka eivät sitä itse myöntäisikään). Eli tuo "en tarvitse mitään" voi olla sellainen hylkyreaktio, tai toisaalta jos ovat hyvin nuoria niin itsenäistyminen on sen verran kesken, että tunneraktiota vanhaan ei vielä pysty käsittelemään.
Voisitko järjestää lapsiesi kanssa epäviralliset "talon jäähyväisjuhlat", ihan sillä teemalla että hyvästellään yhdessä tämä meille kaikille rakas lapsuuskoti? Ei mitenkään surussa/ahdistuksessa rypien, mutta selkeällä ajatuksella, että tässä on nyt yhden aikakauden loppu käsillä ja pidetään vielä yksi saunailta/illallinen/tms yhdessä ennen kuin uudet seikkailut odottavat. Yleisesti, itselle ja muille saa myöntää, että asiaan liittyy surua ja haikeutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikein ymmärrä ihmisiä,jotka kiihtyy tavaroihin. Itselleni riittää valokuvat ja muistot.
Uskonpa, että jos menettäisit kaikki tavarasi, olisit vähän toista mieltä.
Tavaroita saa kaupasta uusia, kierrätyskeskukseta ja second handistä, ei tavara maailmasta lopu, ei niihin kannata kiintyä!
Miksei kannata? Ei kiintymyksessä ole mitään pahaa. Itse tykkään kovasti joistakin lapsuuteni esineistä, jotka merkitsevät minulle samaa kuin valokuvat sinulle. Ne tuovat iloa ja muistoja. Mikään kaupan uusi tai kierrätyskeskuksen vanha tavara ei niitä korvaa, koska niihin ei liity niitä omia muistoja.
Kuule, valokuvatkin meni siinä sivussa! Miksi hillota joutavein ihmisten kuvia, jos ei ole yhteyksissä! Ja edelleen, ne ovat TAVAROITA joita saa uusia/vanhoja vaikka mistä. EI kannata ladata arvoja tavaroihin!
Mitä horiset? Kyllä tuolla facen myyntiryhmissä löytyy ostajia, jos osaa hinnoitella tietyt tavarat oikein, tai laittaa sinne huutokauppaan. Rojut tietysti kaatopaikalle ja arvoton tavara kierrätyskeskukseen.