Lapset muutti, omakotitalon myynti ja tyhjentäminen edessä - vertaistukea tarvitaan
Mies jätti ja jäin asumaan lasten kanssa omakotitaloon. Nyt he ovat kasvaneet ja muuttavat kaikki tänä syksynä kotoa pois. Talo menee myyntiin. Minun pitää tyhjentää se kahdenkymmenen vuoden aikana kertyneistä tavaroista ja muuttaa johonkin kaksioon kerrostaloon (muuhun ei ole varaa, hyvä että myyntihinta kattaa jäljellä olevan velan).
Ahistaa ihan pirusti. Tyhjän pesän syndrooma kaikin tavoin. Koirakin vielä, ja haukkuun taipuvainen. Mihin nämä kahdensadan neliön tavarat tungetaan? Lasten yksiöihin ei mahdu eivätkä halua kuin perusastiat. Mihin laitetaan urheiluvälineet, sukset ja muut. Polkupyörät? Mitä olette tehneet ruohonleikkureille ja kirveille, autotalli on siisti kun olen jo laittanut roinat pois, mutta kaikenlaisua työkaluja silti. Entä nukkekodit ja muut lasten tavarat, kannattaako säästää lapsenlapsille vai poisko vaan kaikki.
Kommentit (98)
Minä tyhjäsin isäni kanssa lapsuudenkotini.
Ensinnäkin roskat roskiin eli joko roskalava tai itse vieden jätteiden lajitteluun. Kaikki rikkinäinen on roskaa.
Toisekseen kierrätykseen kaikki mitä joku voi vielä käyttää spr tms. voi jopa hakea huonekaluja. Lumput vaikka hm:lle.
Kolmanneksi arvokkaimmat myyntiin. Eli voi itse myydä vaikka torissa tai facessa.
Itselle vain tärkeimmät ja pari muistoa. Itse otin maljakot ja äitini korut. Pari taulua.
Näin se talo tyhjenee. Tavara on vaan tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikein ymmärrä ihmisiä,jotka kiihtyy tavaroihin. Itselleni riittää valokuvat ja muistot.
Uskonpa, että jos menettäisit kaikki tavarasi, olisit vähän toista mieltä.
Tavaroita saa kaupasta uusia, kierrätyskeskukseta ja second handistä, ei tavara maailmasta lopu, ei niihin kannata kiintyä!
Miksei kannata? Ei kiintymyksessä ole mitään pahaa. Itse tykkään kovasti joistakin lapsuuteni esineistä, jotka merkitsevät minulle samaa kuin valokuvat sinulle. Ne tuovat iloa ja muistoja. Mikään kaupan uusi tai kierrätyskeskuksen vanha tavara ei niitä korvaa, koska niihin ei liity niitä omia muistoja.
Kuule, valokuvatkin meni siinä sivussa! Miksi hillota joutavein ihmisten kuvia, jos ei ole yhteyksissä! Ja edelleen, ne ovat TAVAROITA joita saa uusia/vanhoja vaikka mistä. EI kannata ladata arvoja tavaroihin!
Eli aina pitäisi ostaa uusia? Mikä järki?
Tilasin firman, joka vei kaikki pois, myivät osan ja loput kierrätykseen.
Maksun puolellehan se meni, 1300e, mutta olipa helppo kun parissa päivässä oli tyhjennetty kaikki kellaria myöden ja siivosivat vielä puts plank.
Mulla olisi mennyt varmaan pari kuukautta ja vastike olisi juossut kuitenkin, tavaroiden kuskaus ja myynti, joten tämä tuli varmaan halvemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikein ymmärrä ihmisiä,jotka kiihtyy tavaroihin. Itselleni riittää valokuvat ja muistot.
Uskonpa, että jos menettäisit kaikki tavarasi, olisit vähän toista mieltä.
Tavaroita saa kaupasta uusia, kierrätyskeskukseta ja second handistä, ei tavara maailmasta lopu, ei niihin kannata kiintyä!
Miksei kannata? Ei kiintymyksessä ole mitään pahaa. Itse tykkään kovasti joistakin lapsuuteni esineistä, jotka merkitsevät minulle samaa kuin valokuvat sinulle. Ne tuovat iloa ja muistoja. Mikään kaupan uusi tai kierrätyskeskuksen vanha tavara ei niitä korvaa, koska niihin ei liity niitä omia muistoja.
Kuule, valokuvatkin meni siinä sivussa! Miksi hillota joutavein ihmisten kuvia, jos ei ole yhteyksissä! Ja edelleen, ne ovat TAVAROITA joita saa uusia/vanhoja vaikka mistä. EI kannata ladata arvoja tavaroihin!
Jos minä haluan säilyttää lapsuusaikaisen lempinukkeni tai lahjaksi saadun koirapehmon, niin mikä järki olisi heittää ne pois ja ostaa uudet?
Eikö jätettä ole liikaa jo muutenkin?
Vierailija kirjoitti:
Jos ne ruohonleikkurit ja työkalut on toimivia ja ehjiä, myy talon mukana. Sellaista omakotitaloa ostavaa miestä ei olekkaan, joka ei kolmatta ruohonleikkuria ja viidettä moottorisahaa haluaisi. Niillä 15v vanhoilla fillareilla ja suksillä ei kukaan tee mitään, ja aika vähän niillä leluilla, kirjoilla, vaatteilla jne eli soita ensin Kierrätyskeskus paikalle hakemaan heille kelpaava ja sitten jätelava lopuille. Melkein suosittelisin, että jos budjetti vaan antaa myöten, hanki itsellesi uuteen asuntoon uusia, asunnon kokoon ja tyyliin sopivia huonekaluja ainakin joitain, Että kämpästä ei tule sun lasten lapsuudenkodin museota vaan ihan oikea uusi koti sulle.
Jatkan sen verran, että itsellä oli mahdollisuus uuden asunnon kellariin varastoida jonkin verrankin tavaraa ja siellä on muovilaatikoissa legot, junarata, lasten kirjoja (osa mun äidin perintöä, osa mun, osa lasten), joku ritarilinna ja ihan vauvanvaatteita ja lakanoita tms. Kymmenen 50l lootaa. Myyn tai lahjoitan tai heitän pois sitten kun selviää että kukaan lapsista ei niitä omille lapsilleen kaipaa. Mutta uuteen omaan kotiin tuli ihan sitten uutta, jokunen vanha tavara (mm. joitain tauluja) ja loput lensi, alkoihan ne huonekalutkin, mm. sänky, oikeasti olla jo käyttöikänsäkin päässä ja oma tarve oli muutenkin jo pienemmälle sängylle.
Minä olen omia vaatteita ja kirjoja ja asioita jo karsinut tässä lasten muuttoa odotellessa. Kyllähän sitä kertyy kaikkea ihme roinaa kaappeihin. Ihan helpotus laittaa pois kaikkea loppuun kulutettua.
Myös kalusteet on minulla ollut kaikkea halpaa ja vanhana saatua, ei minulla niitä käy ikävä, kun muutan. Sohvat on nuoriso istunut lyttyyn, keittiön pöytä ja tuolit on todella naarmuiset. Matot ei ole kauniit, vain helppo imuroida ja pestä.
Lapset tietysti on lähteneet ja jättäneet kaikki kaappinsa tyhjentämättä. Kyllä kannattaa komentaa heidät itsensä mukaan yksi kerrallaan käymään ne romut läpi, ja antaa laatikko, minne pakkaavat tärkeät talteen.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen omia vaatteita ja kirjoja ja asioita jo karsinut tässä lasten muuttoa odotellessa. Kyllähän sitä kertyy kaikkea ihme roinaa kaappeihin. Ihan helpotus laittaa pois kaikkea loppuun kulutettua.
Myös kalusteet on minulla ollut kaikkea halpaa ja vanhana saatua, ei minulla niitä käy ikävä, kun muutan. Sohvat on nuoriso istunut lyttyyn, keittiön pöytä ja tuolit on todella naarmuiset. Matot ei ole kauniit, vain helppo imuroida ja pestä.Lapset tietysti on lähteneet ja jättäneet kaikki kaappinsa tyhjentämättä. Kyllä kannattaa komentaa heidät itsensä mukaan yksi kerrallaan käymään ne romut läpi, ja antaa laatikko, minne pakkaavat tärkeät talteen.
Joo, mä tein tän. Ja annoin yhden ison kannellisen muovilaatikon, johon annoin luvan säilöä tavaraa joka ei sinne opiskelijaboxiin mahdu, mutta jonka haluaa säästää, vain yhden, ei enempää. Se on mulla tuolla autotallissa nyt sitten varastossa.
Vierailija kirjoitti:
Itse en tykkää valokuvista.
aina laadukkaasta tavarasta eroon pääsee
Rakki kanssa annetaan osastolle ja muuta ulkomaille,tilaisuutesi on koittanut!
Okt on ok kirjoitti:
Okt on vahvan valinta.
Älä luovu rakkaasta talostasi.
Kerrostalossa elämä on kurjaa, sellaista kituuttamista ahtaassa kopperossa...
Talossa olet itsenäinen porvari, as oy ssä vain koppikansalainen, massaihminen.
Eli okt rules - olipa ikää 10, 30, 50 tai 80 wee!
Itselläni ei ole aikomustakaan muuttaa talosta pois koskaan, okt on se the finnish dream.
Ei meillä kaikilla ole sama unelma.
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin vuokravaraston ja sinne vain todella tarpeelliset muistot/tavarat.
Loput lahjoittaisin tarpeessa oleville ystäville, sukulaisille, tutuille, tuntemattomille, naapureille...
Vähitellen myynti vie liikaa aikaa ja työllistää älyttömästi eli +-0.
Itse katselin noita vuokravarastoja ja yllätti vähän niiden kalleus. En ottanut.
En ikinä maksais vuokraa roinan säilytyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaisin vuokravaraston ja sinne vain todella tarpeelliset muistot/tavarat.
Loput lahjoittaisin tarpeessa oleville ystäville, sukulaisille, tutuille, tuntemattomille, naapureille...
Vähitellen myynti vie liikaa aikaa ja työllistää älyttömästi eli +-0.
Itse katselin noita vuokravarastoja ja yllätti vähän niiden kalleus. En ottanut.
Kyllähän ne halvemmaksi tulee, jos on kiintynyt tavaroihin ja haluaa säilyttää, kun sen takia pitäisi suurta asuntoa.
Toisaalta en ymmärrä tavaroiden säästämistä, jos niille ei ole käyttöä, sillä kun laskee tavaran säilytyksen kustannukset.
Asuin muutaman vuoden ulkomailla valmiiksi kalustetussa asunnossa, jolloin omat tavarat olivat varastossa Suomessa. Ennen muuttoa karsin järkyttävät määrät tavaraa pois, ajatuksena oli säästää vain sellaiset joita varmasti parin vuoden päästä tarvitsen/ovat liian tunnerikkaita hävitettäväksi. Kun palasin takaisin Suomeen ja avasin laatikot, taustalla oli yllättävästi hieman ahdistunut olotila. Olin jo unohtanut monen asian olemassaolon ja erityisesti tietyt koriste-esineet jne tuntuivat vain turhalta tilanviejältä. Siinä yhteydessä lähti lopulta vielä paljon tavaraa myyntiin/kierrätykseen.
Okt on ok kirjoitti:
Okt on vahvan valinta.
Älä luovu rakkaasta talostasi.
Kerrostalossa elämä on kurjaa, sellaista kituuttamista ahtaassa kopperossa...
Talossa olet itsenäinen porvari, as oy ssä vain koppikansalainen, massaihminen.
Eli okt rules - olipa ikää 10, 30, 50 tai 80 wee!
Itselläni ei ole aikomustakaan muuttaa talosta pois koskaan, okt on se the finnish dream.
Jos se on järven rannalla, omalla tontilla ja maksimissaan 10 km jonkun kaupungin keskustasta mistä löytyy palvelut niin sitten kelpaisi kyllä. Ja hyvät kulkuyhteydet julkisilla.
Vierailija kirjoitti:
Lasten suhteen "pakotat" heidät osallistumaan. Kasaa jokaisen omaisuus hänen vanhaan huoneeseen niin että tavarat myös komeroista ovat esillä, pyydä heidät paikalle ja täsmällisesti ilmoita, että kaikki asiat joita he eivät halua säästää (ja ottaa itselleen/muistolaatikkoon), menevät seuraavana päivänä kierrätykseen/roskiin. Ja sitten tyynesti tee niin, paitsi jos joukossa on jotain juuri sinulle merkityksellistä muistoa. Voit myös ottaa heidät mukaan myyntiprosessiin niin, että lupaat tavaroista saadut voitot vaivanpalkaksi.
Liinavaatteiden (pyyhkeet, lakanat, pöytäliinat, verhot) suhteen ota kaikki esille ja alkuun karsit pois kaikki joista et erityisesti pidä. Sen jälkeen vielä pohdi, että kuinka monta lakanasettiä jne. aidosti tarvitset, esimerkiksi 3-4 riittää jo omiin tarpeisiin ja satunnaisille vieraille. Ja muut roskiin/kierrätykseen, esimerkiksi löytöeläintaloon.
Jos myytävää/lahjoitettavaa tavaraa kertyy paljon, niin voit pitää myös pihakirppiksen jossa on samaan aikaan paljon tavaraa näkyvillä ja ilmoitat lähiseudun fb-ryhmissä/kaupan eteisessä asiasta. Tuo voi toimia esimerkiksi niiden urheiluvälineiden jne suhteen.
Yleisesti esimerkiksi Torissa kannattaa laittaa ilmaiseksi annettavaksi kaikki tavarat, joiden myyntihinta olisi alle 5-10€. Moni jahtaa vain ilmaista tavaraa, eikä edes katso muutaman euron maksavia ilmoituksia.
Voit koittaa tehdä myös isompia paketteja, "muuton alta pois iso kasa työkaluja 30€", sellaisella hinnalla että joku ostaja voi ne yksitellen myydä hieman kalliimmalla eteenpäin. Itse ulkomaille muuttessa tein noin esimerkiksi käsityötavaroiden suhteen, laitoin ison kasan erilaisia välineitä yhteen ja myin kokonaisuutena.
Tsemppiä urakkaan, se on iso työmaa ja muistot eivät asiasta ainakaan helpompaa tee!
Kyllä omakotitaloon kertyneen tavaran määrä on sellainen, että siinä menee ikä ja terveys jos alat niitä kauupaamaan jossain torissa tai pitämääm kirpparia. Saat jonkun euron jostakin - ihan turhaa hommaa. Pois vaan tarpeettomat tai jätät sinne tarvitsevalle, se on jo hyvä jos voi jättää ostajalle. Pääsee helpommalla.
Voimia sinulle! Minäkin neuvoisin rauhassa käymään tavarat läpi, talon ostaja varmaan tarvii myös oman aikansa muuttoon joten ei kai ihan ensi viikolla ole tulossa? Vanhat lelut eivät säilytyksessä parane eikä kannata maksaa jostain varastosta. Siistit ja ehjät annat pois tai myyt pienellä hinnalla, loput roskiin. Me ollaan myyty, annettu naapurin lapsille, päiväkotiin, lehtiä viety sairaalan odotushuoneeseen (lupa kysytty, aika ennen koronaa). Pyörät ja urheilukamppeet pienellä hinnalla myyntiin, jos on rikki niin joko ostaja korjaa tai roskiin. Ollaan jouduttu muuttamaan työn takia useammin joten karsimista on tullut, nytkin muutto edessä. Sinällään hassua koska aloitettiin loppukesästä teinin kanssa taas siistimisprojekti ja nyt tuli tieto että taas mennään! On luonnollista että lasten kasvaminen tuo haikeutta, itsekin sitä kyynelehdin vähintään kerta viikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Työkalut ym voi jättää talon ostajalle.
Me jätettiin vaikka mitä, arvokastakin tavaraa.
Tietysti pitää kysyä tarvitseeko.
Tämä! Me ostettiin talo pari vuotta sitten, ja myyjän kanssa sovittiin, että saa jättää kaiken taloon ja pihaan liittyvän tavaran, jos ei itse niitä tarvitse enää / ei jaksa myydä. Myyjä siis muutti pienempään rivariasuntoon, joten esimerkiksi monia pihavälineitä ei enää tarvinnut.
Parempi olisi muuttaa rivariin koiran kanssa.
Tai etkö löydä pienempää halvempaa taloa?