Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset muutti, omakotitalon myynti ja tyhjentäminen edessä - vertaistukea tarvitaan

Tyhjä_pesä
22.09.2022 |

Mies jätti ja jäin asumaan lasten kanssa omakotitaloon. Nyt he ovat kasvaneet ja muuttavat kaikki tänä syksynä kotoa pois. Talo menee myyntiin. Minun pitää tyhjentää se kahdenkymmenen vuoden aikana kertyneistä tavaroista ja muuttaa johonkin kaksioon kerrostaloon (muuhun ei ole varaa, hyvä että myyntihinta kattaa jäljellä olevan velan).

Ahistaa ihan pirusti. Tyhjän pesän syndrooma kaikin tavoin. Koirakin vielä, ja haukkuun taipuvainen. Mihin nämä kahdensadan neliön tavarat tungetaan? Lasten yksiöihin ei mahdu eivätkä halua kuin perusastiat. Mihin laitetaan urheiluvälineet, sukset ja muut. Polkupyörät? Mitä olette tehneet ruohonleikkureille ja kirveille, autotalli on siisti kun olen jo laittanut roinat pois, mutta kaikenlaisua työkaluja silti. Entä nukkekodit ja muut lasten tavarat, kannattaako säästää lapsenlapsille vai poisko vaan kaikki.

Kommentit (98)

Vierailija
21/98 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa heti ensimmäiseksi lajitella tavarat; osan joudut ehkä viemään kaatopaikalle, mutta kierrätyskeskus noutaa ilmaiseksi käyttökelpoiset tavarat ja sitten kannattaa liittyä facessa erilaisiin myynti- ja kierrätysryhmiin, sinne ne, joista saa rahaa, esim. kotimainen lasi ja posliini. Myös vintage- kankaille riittää ostajia, kuten myös leluille. Vaatteet laittaisin suosiolla kierrätykseen, jollei kyseessä ole ns. merkkivaate, kuten marimekko.

Vierailija
22/98 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myy kaikki ja lähe Thaimaahan

Sullapa olikin terävä hetki, varo ettet leikkaa itseäsi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/98 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo myyntijutut on perseestä. Ei kukaan osta ilmaiseksikaan. "Myyjä" joutuu rypemään rojujen kanssa loppuikänsä.

Vierailija
24/98 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli sama ja vaikka olin mielestäni karsinut kun muutettiin pienempään, niin häkkivarasto oli ihan täynnä. Just vanhoja astioita, lasten vanhoja vaatteita ja leluja ym ym. Sitten yksi päivä vain kyllästyin ja tein todella radikaalin siivouksen ja tavaramäärä pieneni puolella. Astioita joita ei ole käyttänyt 10 vuoteen pistin kierrätykseen, verhoja, joita tiesin etten koskaan enää tule käyttämään, koristeesineitä, leluja ja vaatteita jne. Oli ihanan puhdistava fiilis. Eikä ole ollut tarvetta noille enää jälkikäteen eli hyvä päätös oli.

Vierailija
25/98 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myy Facebook kirppiksillä.

Tätä ei hermot kestä. Av, yv, varaan, haen, en haekaan, vapautan, onko ehjä, mittoja...

Vierailija
26/98 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en oikein ymmärrä ihmisiä,jotka kiihtyy tavaroihin. Itselleni riittää valokuvat ja muistot.

Uskonpa, että jos menettäisit kaikki tavarasi, olisit vähän toista mieltä.

Tavaroita saa kaupasta uusia, kierrätyskeskukseta ja second handistä, ei tavara maailmasta lopu, ei niihin kannata kiintyä!

Miksei kannata? Ei kiintymyksessä ole mitään pahaa. Itse tykkään kovasti joistakin lapsuuteni esineistä, jotka merkitsevät minulle samaa kuin valokuvat sinulle. Ne tuovat iloa ja muistoja. Mikään kaupan uusi tai kierrätyskeskuksen vanha tavara ei niitä korvaa, koska niihin ei liity niitä omia muistoja.

Vierailija
27/98 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko talo pakko myydä.  Sinulla on kohta lapsenlapsia ja he tulevat porukalla kylään ja yöksi.  Olisi se mukava olla silloin tilaa.  Muuta mieluimmin pienempään taloon, jos on pakko muuttaa.

Vierailija
28/98 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myy Facebook kirppiksillä.

Tätä ei hermot kestä. Av, yv, varaan, haen, en haekaan, vapautan, onko ehjä, mittoja...

Minä myin paljon tavaraa Facebookin kaupunginosakirppiksillä. Ei ollut yhtään oharia, vaan kaikki sujui tosi hyvin.

Olen myös lahjoittanut ja vastaanottanut Roskalava-ryhmässä mökkikunnassa. Yhden kerran kävi niin, että joku toinen hakija oli vienyt minunkin pussukkani.

Vierailija
29/98 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä mä luen.

Yh on pitänyt 200m2 okt varastona pankkilainan turvin 20v ja 20v asumisen jälkeen laina on yhtäsuuri kuin talon myyntiarvo.

Tietysti käyttökuntoiset tavarat kierrätykseen ja risat tavarat kaatopaikalle.

Tosin, jos 20v on säästänyt tavaroita, niin tuskin esim. polkupyörät, sukset jne. ovat enää käyttökuntoisia.

Ihmettelen, miten tuohon pisteeseen on edes tultu, meillä aina jos ostetaan uutta, entinen laitetaan kierrätykseen, jolloin siitä on iloa jollekin.

Ap. on ollut todella kallista varastotilaa käytössä.

Vierailija
30/98 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit kysyä osto-myyntiliikkeestä tarjousta. Ne ottaa kaiken, maksavat vaan aika huonosti. Onko sun kaksiossa verkkokellaria? Kerää kultakin lapselta yksi muistojen pahvilaatikko ja vie sinne verkkokellariin.

Sen muistolaatikon voi antaa lapsille suoraan. Samoin kaikki lasten, mitä olet säilyttänyt, kysyt heiltä, mitä ottavat itselleen, ja loput pois. Aikuisia ihmisiä kaiketi ovat jo lapsesi, osaavat varmaan vastata, mitä haluavat säilyttää ITSE, se ei ole enää sinun tehtävä. Rankka homma, itse tyhjensin vanhempieni talon, kun kuolivat melkein peräkanaa, ja olen vielä ainoa lapsi.

Vierailija
31/98 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla ei ole ihan hirveää kiirettä muuttaa, niin kannattaisi ensin hoidella ahdistus ja paniikki pois päästäksesi kiinni sinusta hyvältä tuntuviin päätöksiin irtaimistosta ja talosta. Ei ole mitään järkeä tehdä isoja siirtoja juuri nyt, koska lastesi muutto pois on sinulle iso suru. Seuraa vain vielä huonompia ratkaisuja. Järki ei toimi parhaalla tavalla, jos tunteet vaativat tilansa. Usko pois, tiedän mistä puhun.

Pyydä pankilta asuntolainallesi lyhennysvapaata. Maksat vain korot ja talon kulut. Niissä on varmasti jo tarpeeksi.

Ota tavoitteeksi hävittää kaikki se tavara, josta et välitä muutenkaan. Joka kodissa on jotakin,josta haluaa eroon. Sen jälkeen mieti onko mitään sellaista, mikä on melkein kiva ja jonka voisit koettaa myydä muutamalla eurolla. Hyvä mieli tulee jo siitäkin, että joku hakee pois, on tyytyväinen ja maksaakin vähän taskurahaa. (Minä  pidin listaa myydyistä tavaroistani. Vaikka pyysin muutamista euroista muutamiin kymppehin rahaa kertyi noin 1000 euroa kaikkinensa.Siihen meni tottakai oma aikansa.)

Jos sinulla on kaveri, jonka uskot auttavan, pyydä hänet tueksesi. Jos haluat korvata hänen apunsa valmista hyvä ateria, osta viinipullo ja rauhassa juttelua on sekin tosi kiva korvaus hyvälle kaverille.  

Lasten on varattava aikaa sinun auttamiseen. Voitte sopia viikonloppuja, jolloin he ovat kaikki paikalla tyhjentämässä lapsuudenkotia. Suurin osa meistä joutuu sen jossakin vaiheessa elämäänsä tekemään ja se on vaikeaa, mutta pakko. Nyt on sinun lastesi vuoro kohdata se tilanne.  Jo pelkästään raskaiden tavaroiden kantaminen ja pois vieminen kierrätyskeskukseen vaatii käsipareja etenkin, jos tavoitteesi on selvitä edullisesti tyhjentämisestä ( tai sitten tilaat roskalavan pihalle, joka maksaa useampia satasia ja haetaan samalla hinnalla pois)

LOpuksi painotan, että sinä osaat kyllä organisoida ja hoitaa homman. Uskon niin. Hoida kuitenkin tunteesi ensin. 

Vierailija
32/98 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko talo pakko myydä.  Sinulla on kohta lapsenlapsia ja he tulevat porukalla kylään ja yöksi.  Olisi se mukava olla silloin tilaa.  Muuta mieluimmin pienempään taloon, jos on pakko muuttaa.

Niinhän sitä luulisi, että on niitä lapsenlapsia kohta. Kolme aikuista lasta ja heillä puolisot, mutta kaikki muu tekeminen kiinnostaa, paitsi lasten. Ja he tekevät ne lapset itselleen, eivät vanhemmilleen, sitten aikanaan, jos tekevät. Tämä ot.

Vierailija
33/98 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en oikein ymmärrä ihmisiä,jotka kiihtyy tavaroihin. Itselleni riittää valokuvat ja muistot.

Uskonpa, että jos menettäisit kaikki tavarasi, olisit vähän toista mieltä.

Tavaroita saa kaupasta uusia, kierrätyskeskukseta ja second handistä, ei tavara maailmasta lopu, ei niihin kannata kiintyä!

Miksei kannata? Ei kiintymyksessä ole mitään pahaa. Itse tykkään kovasti joistakin lapsuuteni esineistä, jotka merkitsevät minulle samaa kuin valokuvat sinulle. Ne tuovat iloa ja muistoja. Mikään kaupan uusi tai kierrätyskeskuksen vanha tavara ei niitä korvaa, koska niihin ei liity niitä omia muistoja.

Missä niitå vanhoja tavaroita säilytetään kymmeniä vuosia?

Pitäisi olla lämmintä tilaa, joka maksaa, jo pelkkä lämmitys, muuten tavarat menevät pilalle.

Ja kun huomioidaan suomalaisten ostovoima, vain pienellä osalla on siihen varaa, kun ei ole miljönääri.

Jo muutaman neliön säilytystilan lämmitys maksaa satasia vuodessa. Sen lisäksi vaarana pitkässä säilytyksessä tuhohyönteiset, home ja sienieliöt, tulipalovaara jne. jotka pahummillaan tuhoavat tavarat ja rakennukset.

Vierailija
34/98 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tunne kun tavaramäärä on karsittu ihan minimiin on huikea. Ei sitä loppujen lopuksi tarvitse kuin hyvin pienen määrän tavaraa.

Vierailija
35/98 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutimme samassa tilanteessa 240m2 > 120m2 taloon muutama vuosi sitten. Perkaamiseen meni pari kk.

Ensin raivattiin poisheitettävät, sitäkin on yllättävän paljon! Säästettyjä sopimattomia, vaatteita, "tärkeitä papereita", vajaita astiasettejä, kuluneita muovirasioita ja astioita, viikkolehtiäkin. Rikkinäinen polkupyörä ja varastoon unohtuneet terassikamat, tietokone mitä ei saatu vietyä kierrätykseen yms. Kokonainen irtolava tuli täyteen!

Sitten laitettiin kaikki mahdollinen myyntiin facen yms kautta - isoja huonekaluja, kirjoja, lamppuja, mattoja, astioita yms. Hyvin saatiin myytyä.

1 autokuormallinen lähti kierrätyskeskukseen, mm 1 sohva, lasten sänky, vanhat stereot jne

Eräs rouva haki roskalailmoituksen perusteella 4 auton perällistä hyväkuntoisia pikkutavaroita ja vaatteita ja myi kirppiksellä eteenpäin. Onnellisena ilmoitti tienanneensa melkein 2000e. Työttömälle yh:lle iso raha!

Loput pakattiin mukaan.

Vierailija
36/98 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen setvimään ja seulomaan niitä tavaroitaan jatkuvasti! Niin ei nurkkiin keräänny sitä roinaa kertaheitolla siivottavaksi.

Vierailija
37/98 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka on mahdollista että talossa on asuttu 20 vuotta, mutta velkaa on enemmän kuin sen arvo?

Vierailija
38/98 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kierrätyskeskus noutaa ilmaiseksi käyttökelpoiset tavarat

Ei ainakaan Helsingissä ilmaiseksi mitään haeta!

Vierailija
39/98 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä on edes 2-3 lapsiperseen asua 200m2 okt, jos ei ole pystynyt 20v maksamaan pankkilainaa pois, vaan asuntolainaa on yhtäpaljon kuin talon arvo.

Vaarana, pankkilaina kaatuu takaajien maksettavaksi. Erittäin huonoa taloudenpitoa ja vastuutonta elämää. Jonkun vakuudet on ap. talossa kiinni, jos lainaa ei ole lyhennetty.

Vierailija
40/98 |
22.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen setvimään ja seulomaan niitä tavaroitaan jatkuvasti! Niin ei nurkkiin keräänny sitä roinaa kertaheitolla siivottavaksi.

Me teimme tuota koko ajan eikä mitään ylimääräistä ajelehtinut missään. Ajattelin että on muutaman päivän homma vain tyhjentää kaapit ja varasto mutta pääsi silti yllättämään.

35

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan