Paljon teillä yksineläjillä menee nykyään viikossa ruokaan?
Laskin että mulla about 60e!! ja olen työtön!! miten voisi vähentää ruokalaskuja?
Kommentit (23)
Viikossa ehkä 40€. Sisältää myös kahvin, koiran ruoat ja herkut.
Joo, olen pieniruokainen ja -kokoinen. Vastapainoksi voin helposti kantaa Alkoon 100-150€/ viikko. Täyttäähän se alkoholikin toki.
Hassua, meillä menee kahdella hengellä ehkä n. 40-60e riippuen siitä, tarvitseeko kuiva-ainevarastoa täydentää miten paljon, vai ostetaanko enemmän vain tuoretuotteita. Ehkä keskimäärin se 50e. Ja syödään hyvin, ruoka ja ruoanlaitto on meille arjen ilo. Toki hyödynnetään satokausikalenteria eli ei ostella talvella salaattia tai juurikaan kasvihuonevihanneksia, vaan vihannekset painottuu juureksiin, syksyllä kurpitsa on edullista herkkua. Ei nyt mitenkäään ehdottomia tämän suhteen olla, sillä joskus voi olla kiva saada leivän päälle salaattia tai tekee mieli kirsikkatomaattia ja liika pihistely alkaa helposti masentaa, mutta varsinkin myöhemmin talvella ne kurkut ja tomaatit on jo niin pahanmakuisia ettei niitä edes tee mieli ostaa.
Ehkä tähän sitten vaikuttaa, ettei syödä lihaa tai maitotuotteita. Ollaan mekin siis kyllä nyt kiristetty vyötä ja useammin on ruokana linssikeittoa eikä esim. tuoreilla yrteillä maustettua nuudelisalaattia, luomutuotteita on vaihdettu halvempiin jne, ja näillä toimilla ruokalasku on todennäköisesti pysynyt aika lailla samana kuin aiemmin, kun saatettiin tehdä enemmän myös spesiaalimpia ruokia. Nyt ollaan rajoitettu kalliimmat ruoat viikonloppuun ja arkisin koetetaan tehdä useammin sellaisia ruokia mitä on helppo tehdä isompi määrä kerralla edullisesti. Mutta ei me siitä ruoan laadusta hirveästi haluta tinkiä. Silti hämmästyttää, että meidän ruokalasku on noin paljon pienempi, varsinkin kun ollaan kuitenkin koettu painetta pienentää sitä entisestään kun niiden juurestenkin hinnat alkaa olla lähes tuplaantuneet vuoden takaisesta. Tehdään myös leivät itse eikä käytetä käytännössä ollenkaan eineksiä tai esim. kalliita myslejä tai muroja ym tuotteita.
25-35e viikossa. Töihin teen eväät kun ei lounaspaikkaa ole lähellä. Tuntuu tosi vähältä sen jälkeen kun 3 lasta muuttanut pois kotoa. Ja kun on vuosia tottunut tekemään isoja ruokamääriä, niin vaikeaa tehdä vain itselle. Valmisruokaa en osta, kalaa syön paljon kun sitä tulee ilmaiseksi veljeltä joka kalastaa ja asuu lähellä.