Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joku turvautuu riidellessä mykkäkouluun?

Vierailija
21.09.2022 |

Omassa lähipiirissä sattunut tapaus pisti jälleen miettimään tätä.

Kyseessä siis läheisen sukulaisen perhe. Olimme mieheni kanssa heillä kylässä, kun pariskunnan naisosapuoli suuttui miehelleen ja vetäytyi mököttämään keittiöön. Lähdimme mieheni kanssa kotiin. Tänään kuulin, että vaimo kieltäytyy edelleen puhumasta miehelleen. (Riidan syytä on turha spekuloida tässä.)

Minua kiinnostaisi tietää, miksi joku turvautuu mykkäkouluun riidan hetkellä? Ymmärrän sen, jos ei siinä hetkessä tai vähään sen jälkeen aikaan halua tai pysty puhumaan, mutta jos tilanne jatkuu päiväkausia, on vaikea uskoa että se auttaisi yhtään ketään mitenkään. Eikö olisi helpompaa puhua asiasta ja mennä eteenpäin?

Omassa tuttavapiirissä on ollut tapauksia, joissa perheen toinen vanhempi kieltäytyy puhumasta sekä puolisolleen että alaikäisille lapsilleen. En oikein ymmärrä miksi joku katsoo parhaaksi tavaksi toimia tällä tavalla erimielisyyden tai pettymyksen sattuessa.

Te, jotka turvaudutte tai olette turvautuneet mykkäkouluihin, miksi teette näin?

Kommentit (547)

Vierailija
141/547 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivien mykkäkoulu kuulostaa siltä, että sillä yritetään ikään kuin ajaa toinen hulluksi. Noin toimiva ihminen on itsekeskeinen, lapsellinen ja kostonhimoinen marttyyri.

Vierailija
142/547 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivien mykkäkoulu kuulostaa siltä, että sillä yritetään ikään kuin ajaa toinen hulluksi. Noin toimiva ihminen on itsekeskeinen, lapsellinen ja kostonhimoinen marttyyri.

Tai sitten se on selkeä osoitus toiselle, että minä harkitsen nyt vakavissani, kannattaako sinun kanssasi jatkaa, koska olet itsekeskeisesti ja lapsellisen kostonhimoisesti loukannut minua enemmän kuin tarpeeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/547 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sä oot tulossa hulluksi niin ei se tarkoita, että muutkin tulee. Hyvä se välillä on olla omissa oloissaan. Jos se ilmapiiri siitä parantuisi kun pohtii ensin asioita yksin.

Vierailija
144/547 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mykkäkoulu satuta ja vahingoita ketään. Se on vaain puhumattomuutta ja sinällään viisasta joskus. Avoin riitely sen sijaan vahingoittaa.

Juuri toisinpäin. Avoin riitely puhdistaa ilmaa. Tai no jos saadaan lopulta sovittua asiat, niin sitten on noin. Mykkäkoulu on henkistä väkivaltaa, koska se on yksipuolista. Riidellessä kumpikin pääsee purkamaan mieltään.

Vierailija
145/547 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hermot menisi totaalisesti johonkin mykkäkoulunpitäjään. Onneksi en ole tuollaista koskaan tavannut. 

Vierailija
146/547 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies saattoi vetää monen päivän mykkäkoulun siitä että hän teki jotain ikävää/väärin ja häntä kehtasi siitä moittia. Tiesi että itse mokasi mutta kosti sen minulle jopa viikonkin mykkäkoululla. Itse en koskaan mökötä tai pidä mykkäkoulua ja olen valmis sopimaan ja pyytämään ja antamaan anteeksi heti. Mykkäkoulun aikana meni omaan kotiinsa eikä vastannut puhekluun tai viestiin edes eikä hänestä kuulunut mitään.

Vierailija
147/547 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hiljaisuus on niin monelle vaarallista? Mikä siinä satuttaa tai pelottaa?

Vierailija
148/547 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sä oot tulossa hulluksi niin ei se tarkoita, että muutkin tulee. Hyvä se välillä on olla omissa oloissaan. Jos se ilmapiiri siitä parantuisi kun pohtii ensin asioita yksin.

En onneksi ole ikinä törmännyt ihmiseen joka pitäisi päivien mykkäkoulua. Omissa oloissaan olemisen on eri asia kuin mykkäkoulu. Kyllä minäkin saatan sanoa puolisolleni, että voitko ystävällisesti olla puhumatta mulle vähän aikaa, tarvitsen omaa aikaa. Mykkäkoulu on yhtä kuin äkillinen mielenosoituksellinen tuppisuisuus ilman mitään selitystä. Mykkäkoulua pitävä ei edes vastaa, jos häneltä kysytään jotain tavallista arkista asiaa. Lapsellista käytöstä, mikä osoittaa, että sosiaaliset taidot ja tunnetaidot eivät ole kehittyneet normaalisti.

Vierailija
149/547 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mykkäkoulu satuta ja vahingoita ketään. Se on vaain puhumattomuutta ja sinällään viisasta joskus. Avoin riitely sen sijaan vahingoittaa.

Juuri toisinpäin. Avoin riitely puhdistaa ilmaa. Tai no jos saadaan lopulta sovittua asiat, niin sitten on noin. Mykkäkoulu on henkistä väkivaltaa, koska se on yksipuolista. Riidellessä kumpikin pääsee purkamaan mieltään.

Toisaalta riitaa voi jatkaa viikkokausia, ei ole tarpeen tehdä sovintoa.

Vierailija
150/547 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten se on selkeä osoitus toiselle, että minä harkitsen nyt vakavissani, kannattaako sinun kanssasi jatkaa, koska olet itsekeskeisesti ja lapsellisen kostonhimoisesti loukannut minua enemmän kuin tarpeeksi.

Tuon voi sanoa ääneenkin, kuin aikuinen ihminen.

Vierailija
151/547 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö jos toinen katoaa päiviksi omaan kotiin murjottamaan tai kaikki sovitut asiat jää tekemättä ja arki ei pyöri niin kuin pitäisi kun toinen ei puhu eikä vastaa?

Vierailija
152/547 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta riitaa voi jatkaa viikkokausia, ei ole tarpeen tehdä sovintoa.

Mykkäkoulu nimenomaan pitkittää riitaa. Kuka haluaa viikkokausien riitoja 🧐

Vierailija
153/547 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mykkäkoulu on nimenomaisesti KOULU, eli sillä on tarkoitus kouluttaa toisesta mielensä mukainen. Oppiipahan olemaan, nih!

Opitaan yleensä lapsuudessa. 

Tarkoitus on vähätellä toista ihmistä, ja osoittaa valtaa, eli vallankäyttöä ja kontrollinhalua. 

Tuo että sitä tehdään monta päivää, jotkut jopa viikkoja osoittaa pitkävihaisuutta lisäksi. Viikkotolkulla jatketaan erimielisyyttä eli riitelyä yksipuolisesti. Kuvottavaa toimintaa.

Mulle jos joku yrittäisi tuota niin jättäisin välittömästi.

Vierailija
154/547 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö jos toinen katoaa päiviksi omaan kotiin murjottamaan tai kaikki sovitut asiat jää tekemättä ja arki ei pyöri niin kuin pitäisi kun toinen ei puhu eikä vastaa?

Ei kai kukaan oikeasti noin toimi?

Vierailija
155/547 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mykkäkoulua käyttää yleensä ihmiset jotka oppineet sen kotoaan vanhemmiltaan. Ja jos kotona ei ole keskusteltu asioista ja opetettu lapsia puhumaan asioista. Ei osata puhua asioita selväksi. Puhuttu vaan ihan pintapuolisia.

Vierailija
156/547 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei voi sanoa suoraan, että missä mättää? 

Vierailija
157/547 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänetön on hullua viisaampi, kunhan se ei jää kauaksi päälle.

Vierailija
158/547 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ei pelota, mutta ahdistaa ihan hemmetisti, kun näkee, että toisella on huono olo, mutta hän ei voi sanoa, että minkä takia. 

Vierailija
159/547 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan oikeasti noin toimi?

Exä (mies) teki tuota, asuttiin erillään ja meni kotiinsa murjottamaan useaksi päiväksi. Esim kaikki viikonlopulle sovitut jutut saattoi jäädä tekemättä. Ei vastannut puheluihin eikä viesteihin eikä sovinnon yrityksiin vaikka riita oli ollut hänen teoistaan kiinni eikä minun.

Vierailija
160/547 |
23.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tällaisten ihmisten kotona ei ole lapsuudessa puhuttu ja oltu avoimia ja jompi kumpi vanhemmista on ollut samanlainen mököttäjä ja mykkäkoulun pitäjä. Vallankäyttöä. Mitäs kehtasit tehdä tai sanoa noin, nyt minä näpäytän sinua siinähän kärsit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kaksi