Miksi joku turvautuu riidellessä mykkäkouluun?
Omassa lähipiirissä sattunut tapaus pisti jälleen miettimään tätä.
Kyseessä siis läheisen sukulaisen perhe. Olimme mieheni kanssa heillä kylässä, kun pariskunnan naisosapuoli suuttui miehelleen ja vetäytyi mököttämään keittiöön. Lähdimme mieheni kanssa kotiin. Tänään kuulin, että vaimo kieltäytyy edelleen puhumasta miehelleen. (Riidan syytä on turha spekuloida tässä.)
Minua kiinnostaisi tietää, miksi joku turvautuu mykkäkouluun riidan hetkellä? Ymmärrän sen, jos ei siinä hetkessä tai vähään sen jälkeen aikaan halua tai pysty puhumaan, mutta jos tilanne jatkuu päiväkausia, on vaikea uskoa että se auttaisi yhtään ketään mitenkään. Eikö olisi helpompaa puhua asiasta ja mennä eteenpäin?
Omassa tuttavapiirissä on ollut tapauksia, joissa perheen toinen vanhempi kieltäytyy puhumasta sekä puolisolleen että alaikäisille lapsilleen. En oikein ymmärrä miksi joku katsoo parhaaksi tavaksi toimia tällä tavalla erimielisyyden tai pettymyksen sattuessa.
Te, jotka turvaudutte tai olette turvautuneet mykkäkouluihin, miksi teette näin?
Kommentit (547)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on henkistä väkivaltaa , pahinta sellaista. Ei kyetä "rakentavaan riitelyyn". Kuuluu narsismiin. Emotionaalinen kehitys uhmaikäisen taaperon tasolla , katsokaa miten uhmaikäiset käyttäytyy.
Riitely ei ole koskaan rakentavaa, eikä aina edes puhe. Eduskunnan "rakentavat keskustelut" ovat tästä hyvä esimerkki.
yle.fi
Kirjaudu
UutisetAiheet ja palvelut
Riiteleminen
Rakentava riitely rikastaa rakkautta
Sä et ikinä vie roskia! Sä aina valitat mun laittamasta ruuasta! Sun suvussa kaikki on yhtä pihejä! Näillä lauseilla saa parisuhteessa melko varmasti jo alkaneen riidan roihahtamaan ilmiliekkeihin. Ristiriidat kuuluvat elävään perheeseen ja parisuhteeseen, mutta riidellä voi rakentavastikin.Kuva: YLE Keski-Suomi / Heli Kaski
12.3.2010 8:52Päivitetty 11.4.2012 13:12
Vihjeitä rakentavaan riitelyyn
- Käytä minä-viestejä: minusta tuntuu, minun mielestäni- Älä arvostele äläkä vähättele toista
- Vältä näitä ilmaisuja: sinä aina, sinä et koskaan, joka kerta, taas sinä
- Anna toisen kertoa oma näkemyksensä
- Älä tuo riitaan vahoja riitoja tai toisen sukulaisia
- Keskeytä repivä riita ja rauhoittumisen jälkeen jatka keskustelua
- Anna toiselle puheenvuoro ja kuuntele häntä
- Näe oma osuutesi riidassa
- Tule puolisoasi vastaan
- Anna ja pyydä anteeksi
- Muista, että asia, josta keskustelette ei ole kaikkein tärkein, vaan te kaksi olette tärkein
Ilmaisut "minusta tuntuu" ja "minun mielestäni" eivät tee lauseesta minä-viestiä. Jokuhan voi vaikka sanoa, että "Minun mielestäni sinä olet vastuuton", joka tarkoittaa täysin samaa kuin pelkkä "Sinä olet vastuuton".
"Minusta tuntuu surulliselta ja pahalta, kun minulle ei puhuta, tunnen oloni satutetuksi ja hyljätyksi. Olisiko mahdollista keskustella siitä, mikä mieltäsi painaa, sen sijaan että olet hiljaa? "
=minä-viestintää
Vain narsistinen ja empatiakyvytön ihminen ei välitä toisen tunteista tällaisen viestinnänkään kautta.
Moni käyttää mykkäkoulua juuri toisen osapuolen rankaisuun, koska tietää sen satuttavan niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on henkistä väkivaltaa , pahinta sellaista. Ei kyetä "rakentavaan riitelyyn". Kuuluu narsismiin. Emotionaalinen kehitys uhmaikäisen taaperon tasolla , katsokaa miten uhmaikäiset käyttäytyy.
Riitely ei ole koskaan rakentavaa, eikä aina edes puhe. Eduskunnan "rakentavat keskustelut" ovat tästä hyvä esimerkki.
Ajattelet noin, koska et osaa riidellä oikein. Riitelemättömyys johtuu siitä, että aina sopeutuu ja antaa myönnytyksiä, ei uskalla olla eri mieltä. Mutta väärä riitelytapa kuten tämä mykkäkoulu, on todella haitallista, satuttaa toista osapuolta pahasti ja parisuhteessa antaa hyvin haitallisen mallin kommunikoinnista ja konfliktien ratkaisusta. Lapsetkin ahdistuvat vanhemman mykkäkoulusta.
Ei kukaan osaa "riidellä oikein". Jos kuitenkin riidellään, niin on mykkäkoulu parempi tapa "riidellä oikein". Kukaan ei riitele yksinään. Keskustelut ovat sitten erikseen ja ne vaativat aina kaksi osapuolta, jotka kunnioittavat toisiaan. Ne voivat olla rakentavia. Tällöin ei ole enää kysymys kuitenkaan mistään riitelystä, vaan kommunikoinnista. Riitely, on se sitten sanallista tai sanatonta, johtuu aina siitä, että toinen ei kunnioita toisen mielipidettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mykkäkoulu on "suojautumiskeino" verbaalista vallankäyttöä vastaan. Viesti menee usein perille paremmin kuin tuhat sanaa, joita toinen ei halua "kuulla" eli hyväksyä ja ymmärtää. Jos toinen ei hyväksy ja ymmärrä sanatonta viestintää, niin ei se ole viestijän vika. Ihminen voi viestiä ja kommunikoida monella tapaa kuten myös muutkin eläimet. Ääni / puhe ei ole ainoa viestintäkeino.
Nyt on häiriintyneen ihmisen kirjoitus.
Tottakai olet vastuussa ilmaista itseäsi sanallisesti ja varmistaa, että se toinen ymmärtää mitä haluat. Kenenkään ei tarvitse alkaa tulkita passiivis-aggressiivisen mykkäkouluilijan "sanattomia viestejä". Herranpieksut sentään.Tämä.
Tuo, ne?
Totta hitossa eleet ja ilmeet merkkaa oli niiden tuottaja mies tai nainen! Ja huom, naiset seuratkaa miehen ilmeitä niin tiedätte milloin alkaa raja ylittyä. Useilla naisilla on muuten vähemmän ilmeitä mutta enemmän verbaalista ilmaisua josta ristiriita. Mies vaikenee kun oma viesti on mennyt ohi eikä sanoin sitä osaa kuvata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelet noin, koska et osaa riidellä oikein. Riitelemättömyys johtuu siitä, että aina sopeutuu ja antaa myönnytyksiä, ei uskalla olla eri mieltä. Mutta väärä riitelytapa kuten tämä mykkäkoulu, on todella haitallista, satuttaa toista osapuolta pahasti ja parisuhteessa antaa hyvin haitallisen mallin kommunikoinnista ja konfliktien ratkaisusta. Lapsetkin ahdistuvat vanhemman mykkäkoulusta.
Huom, eivät kaikki riitelevätkään ole mitenkään riitelyTAITOISIA :D ehkä juuri siksi kumppanisi on vetäytyvä, että sinä olet kyvytön keskustelemaan ja keskustelu menee väistämättä riitelyksi, jollet saa tahtoasi läpi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm, itse ainakin ahdistuin vanhempien riitelystä, joka heidän mielestään oli vain keskustelua. Se oli hyvin ahdistavaa.
Ja mieleen tulee myös, että mykkäkoulu satuttaa sitä päällepäsmäriä lähinnä siksi, että hän ei saa toteuttaa riitelytaipumistaan.
Inhoan riidanhaluisia ihmisiä.
Jos sinulla on vanhempiesi riitelyn aiheuttama trauma, kannattaisi sinun käydä käsittelemässä se trauma ammattilaisen kanssa, eikä siirtää traumaa eteenpäin traumatisoimalla muita mykkäkoululla.
Vierailija kirjoitti:
Mykkäkoulua harrastaa sellaiset, jotka eivät osaa perustella omaa mielipidettä, tietävät olevansa väärässä tai haluavat aiheuttaa toiselle pahaa mieltä. Vallankäyttöä, jota käytetään, kun muuta ei osata. Myrkyttää suhteen.
Tämä. Siksi kannattaa päivätolkulla olla toiselle ilkeä, haukkua, nimitellä ja osoittaa, että toinen ei ole mitään. Aina parempi puhua, kuin olla hiljaa eikä tarvitse edes miettiä, mitä sanoo. Mitä julmempi osaa olla, sen parempi toiselle ja tätä voi jatkaa viikkotolkulla eikä toinen voi mitään! Voi ottaa esille vanhat riidat tai toisen herkkänä hetkenään tunnustamat asiat. Mykkäkoululaiselle voi sanoa, että et osaa perustella mielipidettäsi, mutta napakasti mielipiteensä muodostavalle ei voi samoin inttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huom, eivät kaikki riitelevätkään ole mitenkään riitelyTAITOISIA :D ehkä juuri siksi kumppanisi on vetäytyvä, että sinä olet kyvytön keskustelemaan ja keskustelu menee väistämättä riitelyksi, jollet saa tahtoasi läpi
Ei minun kumppanini ainakaan ole vetäytyvä, päinvastoin erittäin keskusteleva. Miksi ihmeessä katselisin jotain hiljaisuudella manipuloijaa. Ei kiitos, tykkään elämästäni niin paljon etten tuhlaisi sitä minkään mököttelijän kanssa.
Parempi olla hiljaa kuin pahentaa tilannetta väittämällä vastaan. Etenkin naisten kanssa riitelyssä ainoa keino päästä eteenpäin on luopua omista arvoistaan ja mielipiteistään ja nyökytellä sitä mitä nainen sanoo... tai pitää mykkäkoulua. Joskus joutuu pitämään mykkäkoulua hetken ennen kun luopuu omista ajatuksistaan yhteisen hyvän vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mykkäkoulua harrastaa sellaiset, jotka eivät osaa perustella omaa mielipidettä, tietävät olevansa väärässä tai haluavat aiheuttaa toiselle pahaa mieltä. Vallankäyttöä, jota käytetään, kun muuta ei osata. Myrkyttää suhteen.
Tämä. Siksi kannattaa päivätolkulla olla toiselle ilkeä, haukkua, nimitellä ja osoittaa, että toinen ei ole mitään. Aina parempi puhua, kuin olla hiljaa eikä tarvitse edes miettiä, mitä sanoo. Mitä julmempi osaa olla, sen parempi toiselle ja tätä voi jatkaa viikkotolkulla eikä toinen voi mitään! Voi ottaa esille vanhat riidat tai toisen herkkänä hetkenään tunnustamat asiat. Mykkäkoululaiselle voi sanoa, että et osaa perustella mielipidettäsi, mutta napakasti mielipiteensä muodostavalle ei voi samoin inttää.
Uhriutuja saapui paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Parempi olla hiljaa kuin pahentaa tilannetta väittämällä vastaan. Etenkin naisten kanssa riitelyssä ainoa keino päästä eteenpäin on luopua omista arvoistaan ja mielipiteistään ja nyökytellä sitä mitä nainen sanoo... tai pitää mykkäkoulua. Joskus joutuu pitämään mykkäkoulua hetken ennen kun luopuu omista ajatuksistaan yhteisen hyvän vuoksi.
Jep. Mykkäkoulu on hiljainen hetki omille arvoilleen ennen niistä luopumista.
Meillä ollaan opeteltu mykkäkoulun ja huutamisen sijaan aikalisä. Mies on hyvin painostava riitelijä, joka tahtoo ratkoa asiat heti ja tietysti saada tahtonsa läpi. Hän muuten on narsisti, mutta se ei nyt varsinaisesti liity tähän. Minulla taas on taipumusta mykkäkouluun, haluan vetäytyä rauhaan ja inhoan sitä painostusta miehen taholta. Niinpä olemme sopineet, että halutessani voin ottaa riidasta aikalisän ja sovitaan, että jatketaan asian käsittelyä huomenna. Ja sitten ollaan ihan normaalisti, kumpikaan ei vetäydy tai mökötä. Tähän ollaan tietysti ihan tietoisesti opeteltu, mutta se on ihan mahdollista
Koska se, mitä sillä hetkellä haluaisi sanoa, aiheuttaisi peruuttamatonta vahinkoa, muuttoilmoituskin pitäisi tehdä ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uhriutuja saapui paikalle.
Uhriutuja rasisti
Vierailija kirjoitti:
Koska se, mitä sillä hetkellä haluaisi sanoa, aiheuttaisi peruuttamatonta vahinkoa, muuttoilmoituskin pitäisi tehdä ym.
Ja sen vuoksi aloitat mykkäkoulun puolisollesi kahdeksi viikoksi, ja lapset toimivat sanansaattajina vanhempien välillä?
Omien tunteiden hallinnan opettelu eri tekniikoin voisi auttaa. Silloin ei joudu niin suurien tunnekuohujen valtaan, että ainoa keino estää peruuttamaton vahinko on mykkäkoulu.
Hiljenen, jos minua loukataan syvästi. Ei ole kyse mistään kouluttamisesta. En vaan pysty puhumaan tai tekemään mitään muutakaan. Varmaan tämä on jotenkin vinksahtanutta, mutta kuka on täydellinen? Harvoin näen parisuhteita, jossa pari osaisi keskustella. Vaihtoehtona siis hiljaisuus tai ilmiriita, jossa saa pelätä vähintäänkin suhteen jatkon puolesta. Huutaminen ja haukkuminen on hirveän ahdistavaa. Hiljaisuuden lisäksi meillä keskustellaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yle.fi
Kirjaudu
Riiteleminen
Sä et ikinä vie roskia! Sä aina valitat mun laittamasta ruuasta! Sun suvussa kaikki on yhtä pihejä! Näillä lauseilla saa parisuhteessa melko varmasti jo alkaneen riidan roihahtamaan ilmiliekkeihin. Ristiriidat kuuluvat elävään perheeseen ja parisuhteeseen, mutta riidellä voi rakentavastikin.Kuva: YLE Keski-Suomi / Heli Kaski
- Käytä minä-viestejä: minusta tuntuu, minun mielestäni- Älä arvostele äläkä vähättele toista
- Anna ja pyydä anteeksi
- Muista, että asia, josta keskustelette ei ole kaikkein tärkein, vaan te kaksi olette tärkein
Ilmaisut "minusta tuntuu" ja "minun mielestäni" eivät tee lauseesta minä-viestiä. Jokuhan voi vaikka sanoa, että "Minun mielestäni sinä olet vastuuton", joka tarkoittaa täysin samaa kuin pelkkä "Sinä olet vastuuton".
"Minusta tuntuu surulliselta ja pahalta, kun minulle ei puhuta, tunnen oloni satutetuksi ja hyljätyksi. Olisiko mahdollista keskustella siitä, mikä mieltäsi painaa, sen sijaan että olet hiljaa? "
=minä-viestintää
Vain narsistinen ja empatiakyvytön ihminen ei välitä toisen tunteista tällaisen viestinnänkään kautta.
Näille vastataan, että tuo on sinun kokemuksesi, sinä haluat nähdä kaiken itsesi kautta etkä välitä muista, Olen hiljaa, koska sinä haluat syyllistää muita omista tunteistasi.
Ja sitten voi olla taas 2 vko hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Hiljenen, jos minua loukataan syvästi. Ei ole kyse mistään kouluttamisesta. En vaan pysty puhumaan tai tekemään mitään muutakaan. Varmaan tämä on jotenkin vinksahtanutta, mutta kuka on täydellinen? Harvoin näen parisuhteita, jossa pari osaisi keskustella. Vaihtoehtona siis hiljaisuus tai ilmiriita, jossa saa pelätä vähintäänkin suhteen jatkon puolesta. Huutaminen ja haukkuminen on hirveän ahdistavaa. Hiljaisuuden lisäksi meillä keskustellaan.
Ymmärrän. Tuo ylempänä mainittu aikalisä voisi toimia teillä. Hiljaisuudesta ja ilmiriidastakin voi opetella pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yle.fi
Kirjaudu
Riiteleminen
- Anna ja pyydä anteeksi
=minä-viestintää
Näille vastataan, että tuo on sinun kokemuksesi, sinä haluat nähdä kaiken itsesi kautta etkä välitä muista, Olen hiljaa, koska sinä haluat syyllistää muita omista tunteistasi.
Ja sitten voi olla taas 2 vko hiljaa.
Näinpä. Tyypillinen narsistin vastaanotto minä-viestijälle.
Hmm, itse ainakin ahdistuin vanhempien riitelystä, joka heidän mielestään oli vain keskustelua. Se oli hyvin ahdistavaa.
Ja mieleen tulee myös, että mykkäkoulu satuttaa sitä päällepäsmäriä lähinnä siksi, että hän ei saa toteuttaa riitelytaipumistaan.
Inhoan riidanhaluisia ihmisiä.