Miksi joku turvautuu riidellessä mykkäkouluun?
Omassa lähipiirissä sattunut tapaus pisti jälleen miettimään tätä.
Kyseessä siis läheisen sukulaisen perhe. Olimme mieheni kanssa heillä kylässä, kun pariskunnan naisosapuoli suuttui miehelleen ja vetäytyi mököttämään keittiöön. Lähdimme mieheni kanssa kotiin. Tänään kuulin, että vaimo kieltäytyy edelleen puhumasta miehelleen. (Riidan syytä on turha spekuloida tässä.)
Minua kiinnostaisi tietää, miksi joku turvautuu mykkäkouluun riidan hetkellä? Ymmärrän sen, jos ei siinä hetkessä tai vähään sen jälkeen aikaan halua tai pysty puhumaan, mutta jos tilanne jatkuu päiväkausia, on vaikea uskoa että se auttaisi yhtään ketään mitenkään. Eikö olisi helpompaa puhua asiasta ja mennä eteenpäin?
Omassa tuttavapiirissä on ollut tapauksia, joissa perheen toinen vanhempi kieltäytyy puhumasta sekä puolisolleen että alaikäisille lapsilleen. En oikein ymmärrä miksi joku katsoo parhaaksi tavaksi toimia tällä tavalla erimielisyyden tai pettymyksen sattuessa.
Te, jotka turvaudutte tai olette turvautuneet mykkäkouluihin, miksi teette näin?
Kommentit (547)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on henkistä väkivaltaa , pahinta sellaista. Ei kyetä "rakentavaan riitelyyn". Kuuluu narsismiin. Emotionaalinen kehitys uhmaikäisen taaperon tasolla , katsokaa miten uhmaikäiset käyttäytyy.
Riitely ei ole koskaan rakentavaa, eikä aina edes puhe. Eduskunnan "rakentavat keskustelut" ovat tästä hyvä esimerkki.
yle.fi
Kirjaudu
UutisetAiheet ja palvelut
Riiteleminen
Rakentava riitely rikastaa rakkautta
Sä et ikinä vie roskia! Sä aina valitat mun laittamasta ruuasta! Sun suvussa kaikki on yhtä pihejä! Näillä lauseilla saa parisuhteessa melko varmasti jo alkaneen riidan roihahtamaan ilmiliekkeihin. Ristiriidat kuuluvat elävään perheeseen ja parisuhteeseen, mutta riidellä voi rakentavastikin.Kuva: YLE Keski-Suomi / Heli Kaski
12.3.2010 8:52Päivitetty 11.4.2012 13:12
Vihjeitä rakentavaan riitelyyn
- Käytä minä-viestejä: minusta tuntuu, minun mielestäni- Älä arvostele äläkä vähättele toista
- Vältä näitä ilmaisuja: sinä aina, sinä et koskaan, joka kerta, taas sinä
- Anna toisen kertoa oma näkemyksensä
- Älä tuo riitaan vahoja riitoja tai toisen sukulaisia
- Keskeytä repivä riita ja rauhoittumisen jälkeen jatka keskustelua
- Anna toiselle puheenvuoro ja kuuntele häntä
- Näe oma osuutesi riidassa
- Tule puolisoasi vastaan
- Anna ja pyydä anteeksi
- Muista, että asia, josta keskustelette ei ole kaikkein tärkein, vaan te kaksi olette tärkein
Ilmaisut "minusta tuntuu" ja "minun mielestäni" eivät tee lauseesta minä-viestiä. Jokuhan voi vaikka sanoa, että "Minun mielestäni sinä olet vastuuton", joka tarkoittaa täysin samaa kuin pelkkä "Sinä olet vastuuton".
"Minusta tuntuu surulliselta ja pahalta, kun minulle ei puhuta, tunnen oloni satutetuksi ja hyljätyksi. Olisiko mahdollista keskustella siitä, mikä mieltäsi painaa, sen sijaan että olet hiljaa? "
=minä-viestintää
Vain narsistinen ja empatiakyvytön ihminen ei välitä toisen tunteista tällaisen viestinnänkään kautta.
Näille vastataan, että tuo on sinun kokemuksesi, sinä haluat nähdä kaiken itsesi kautta etkä välitä muista, Olen hiljaa, koska sinä haluat syyllistää muita omista tunteistasi.
Ja sitten voi olla taas 2 vko hiljaa.
Näinpä. Tyypillinen narsistin vastaanotto minä-viestijälle.
Koska se minä-viestijä on narsisti, joka olettaa toisen olevan vastuussa tunteistaan. "Tunnen oloni hylätyksi" - toisenko se tunne pitää poistaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mykkäkoulu on "suojautumiskeino" verbaalista vallankäyttöä vastaan. Viesti menee usein perille paremmin kuin tuhat sanaa, joita toinen ei halua "kuulla" eli hyväksyä ja ymmärtää. Jos toinen ei hyväksy ja ymmärrä sanatonta viestintää, niin ei se ole viestijän vika. Ihminen voi viestiä ja kommunikoida monella tapaa kuten myös muutkin eläimet. Ääni / puhe ei ole ainoa viestintäkeino.
Nyt on häiriintyneen ihmisen kirjoitus.
Tottakai olet vastuussa ilmaista itseäsi sanallisesti ja varmistaa, että se toinen ymmärtää mitä haluat. Kenenkään ei tarvitse alkaa tulkita passiivis-aggressiivisen mykkäkouluilijan "sanattomia viestejä". Herranpieksut sentään.Viestinnässä vastuu on aina "kuulijalla". Vastaanottaja tulkitsee aina viestin. Viestijä ei voi tehdä tätä vastaanottajan puolesta. Ihminen ei voi muuttaa toista ihmistä eli tämän ajatuksia toisen puolesta. Ihminen voi muuttaa vain omia ajatuksiasi eli tulkintaa toisen viestistä (sen merkityksestä). Ihminen on aina vastuussa omista ajatuksistaan. Verbaalisesti aggressiivinen, häiriintynyt ihminen on vain haluton oppimaan muita "kieliä" (viestintä muotoja).
Jos et viitsi opetella ilmaisemaan itseäsi sanallisesti, et voi myöskään odottaa mitään vastapuolelta. Kenenkään velvollisuus ei ole ruveta tulkitsemaan kryptisiä eleitä, mikroilmeitä ja ignoorausta. Turha yrittää tuollaista vallankäyttöä ja manipulointia muihin ihmisiin. Sinunlaiset tiedetään kyllä.
Ikävä kyllä myös sinunlaisesi, jotka eivät kuuntele ketään muuta kuin itseään. Miksi siis edes yrittää puhua.
Kuuntelen toki silloin kun kanssani keskustellaan. Kuuntelen, huomioin, myötäelän. Mutta mykkäkouluttelijan oikkuihin en taivu enkä ala tulkitsemaan mitään sanatonta viestintää mykkäkouluttelijalta.
Keskustele vain yksinäsi. Voin hyvin kuvitella, että pidät huolen aina siitä, etteivät muut saa edes suun vuoroa. Todennäköisesti olet niitä ihmisiä, jotka kuulevat vain oman äänensä ja huomioivat vain itsesensä ja omat ajatuksensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mykkäkoulua harrastaa sellaiset, jotka eivät osaa perustella omaa mielipidettä, tietävät olevansa väärässä tai haluavat aiheuttaa toiselle pahaa mieltä. Vallankäyttöä, jota käytetään, kun muuta ei osata. Myrkyttää suhteen.
Tämä. Siksi kannattaa päivätolkulla olla toiselle ilkeä, haukkua, nimitellä ja osoittaa, että toinen ei ole mitään. Aina parempi puhua, kuin olla hiljaa eikä tarvitse edes miettiä, mitä sanoo. Mitä julmempi osaa olla, sen parempi toiselle ja tätä voi jatkaa viikkotolkulla eikä toinen voi mitään! Voi ottaa esille vanhat riidat tai toisen herkkänä hetkenään tunnustamat asiat. Mykkäkoululaiselle voi sanoa, että et osaa perustella mielipidettäsi, mutta napakasti mielipiteensä muodostavalle ei voi samoin inttää.
Uhriutuja saapui paikalle.
Miten niin uhriutuja? Puhe puhdistaa ilman ja jokainen on vastuussa vain omista tunteistaan. Jos ei kestä toisen sanoja eikä kestä mykkäkoulua, niin on parasta mennä terapiaan miettimään, onko kelvollinen oikein mihinkään. Älä aloita riitaa, jos et halua tulla loukatuksi!
Sulla taisikin nyt oikein kunnolla kalikka kalahtaa tästä keskustelunaiheesta kun noin kipinöissäsi olet. Oliko sulle yllätys ettei mykkäkoulun pitäjistä yleisesti pidetä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se, mitä sillä hetkellä haluaisi sanoa, aiheuttaisi peruuttamatonta vahinkoa, muuttoilmoituskin pitäisi tehdä ym.
Ja sen vuoksi aloitat mykkäkoulun puolisollesi kahdeksi viikoksi, ja lapset toimivat sanansaattajina vanhempien välillä?
Omien tunteiden hallinnan opettelu eri tekniikoin voisi auttaa. Silloin ei joudu niin suurien tunnekuohujen valtaan, että ainoa keino estää peruuttamaton vahinko on mykkäkoulu.
No tuossahan sitä tekniikkaa juuri sovelletaan.
Olen kyllä sitä mieltä, että ei olekaan hyvä jos molemmat riitelee ja raivoaa yhtä aikaa. On sellaisia ihmisiä jotka sanoo mielipiteensä kerran tai 2 eivätkä jaksa/ katso tarpeelliseksi jankuttaa sitä tuntisotalla. He ovat sitten hiljaa ja antavat sen toisen riehua jotta hän saa kaiken pask..n ulos.
Muutama tunti tai päivä hiljaiseloa on hyvä konsti saada molemmat miettimään ja katsomaan asiaa ehkä vähän eri perspektiivistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mykkäkoulu on "suojautumiskeino" verbaalista vallankäyttöä vastaan. Viesti menee usein perille paremmin kuin tuhat sanaa, joita toinen ei halua "kuulla" eli hyväksyä ja ymmärtää. Jos toinen ei hyväksy ja ymmärrä sanatonta viestintää, niin ei se ole viestijän vika. Ihminen voi viestiä ja kommunikoida monella tapaa kuten myös muutkin eläimet. Ääni / puhe ei ole ainoa viestintäkeino.
Tottakai olet vastuussa ilmaista itseäsi sanallisesti ja varmistaa, että se toinen ymmärtää mitä haluat. Kenenkään ei tarvitse alkaa tulkita passiivis-aggressiivisen mykkäkouluilijan "sanattomia viestejä". Herranpieksut sentään.Viestinnässä vastuu on aina "kuulijalla". Vastaanottaja tulkitsee aina viestin. Viestijä ei voi tehdä tätä vastaanottajan puolesta. Ihminen ei voi muuttaa toista ihmistä eli tämän ajatuksia toisen puolesta. Ihminen voi muuttaa vain omia ajatuksiasi eli tulkintaa toisen viestistä (sen merkityksestä). Ihminen on aina vastuussa omista ajatuksistaan. Verbaalisesti aggressiivinen, häiriintynyt ihminen on vain haluton oppimaan muita "kieliä" (viestintä muotoja).
Jos et viitsi opetella ilmaisemaan itseäsi sanallisesti, et voi myöskään odottaa mitään vastapuolelta. Kenenkään velvollisuus ei ole ruveta tulkitsemaan kryptisiä eleitä, mikroilmeitä ja ignoorausta. Turha yrittää tuollaista vallankäyttöä ja manipulointia muihin ihmisiin. Sinunlaiset tiedetään kyllä.
Ikävä kyllä myös sinunlaisesi, jotka eivät kuuntele ketään muuta kuin itseään. Miksi siis edes yrittää puhua.
Kuuntelen toki silloin kun kanssani keskustellaan. Kuuntelen, huomioin, myötäelän. Mutta mykkäkouluttelijan oikkuihin en taivu enkä ala tulkitsemaan mitään sanatonta viestintää mykkäkouluttelijalta.
Keskustele vain yksinäsi. Voin hyvin kuvitella, että pidät huolen aina siitä, etteivät muut saa edes suun vuoroa. Todennäköisesti olet niitä ihmisiä, jotka kuulevat vain oman äänensä ja huomioivat vain itsesensä ja omat ajatuksensa.
Sinähän aikamoinen tulkitsija olet. Tämäkö sitä "sanattoman viestinnän tulkintaa" on? Anna tulla lisää vaan. :D
Mitä siis itse teet tilanteessa jossa joku käyttäytyy väkivaltaisesti sinua kohtaan, mahdollisesti karkaa päälle jos sanot sille jotain?
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät että kyseessä on mykkäkoulu eikä selektiivinen mutismi.
Kaikki eivät pysty puhumaan stressaavissa tilanteissa.
Mutisti on vain puhekyvytön, mutta viestii mielellään kirjoittaen tai viestitellen. Mykkökoululainen ei vastaa viesteihin eikä mihinkään kontaktin yrityksiin.
Nuo eivät mene sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on henkistä väkivaltaa , pahinta sellaista. Ei kyetä "rakentavaan riitelyyn". Kuuluu narsismiin. Emotionaalinen kehitys uhmaikäisen taaperon tasolla , katsokaa miten uhmaikäiset käyttäytyy.
Riitely ei ole koskaan rakentavaa, eikä aina edes puhe. Eduskunnan "rakentavat keskustelut" ovat tästä hyvä esimerkki.
yle.fi
Kirjaudu
Riiteleminen
Sä et ikinä vie roskia! Sä aina valitat mun laittamasta ruuasta! Sun suvussa kaikki on yhtä pihejä! Näillä lauseilla saa parisuhteessa melko varmasti jo alkaneen riidan roihahtamaan ilmiliekkeihin. Ristiriidat kuuluvat elävään perheeseen ja parisuhteeseen, mutta riidellä voi rakentavastikin.Kuva: YLE Keski-Suomi / Heli Kaski
- Käytä minä-viestejä: minusta tuntuu, minun mielestäni- Älä arvostele äläkä vähättele toista
- Anna ja pyydä anteeksi
- Muista, että asia, josta keskustelette ei ole kaikkein tärkein, vaan te kaksi olette tärkein
Ilmaisut "minusta tuntuu" ja "minun mielestäni" eivät tee lauseesta minä-viestiä. Jokuhan voi vaikka sanoa, että "Minun mielestäni sinä olet vastuuton", joka tarkoittaa täysin samaa kuin pelkkä "Sinä olet vastuuton".
"Minusta tuntuu surulliselta ja pahalta, kun minulle ei puhuta, tunnen oloni satutetuksi ja hyljätyksi. Olisiko mahdollista keskustella siitä, mikä mieltäsi painaa, sen sijaan että olet hiljaa? "
=minä-viestintää
Vain narsistinen ja empatiakyvytön ihminen ei välitä toisen tunteista tällaisen viestinnänkään kautta.
Näille vastataan, että tuo on sinun kokemuksesi, sinä haluat nähdä kaiken itsesi kautta etkä välitä muista, Olen hiljaa, koska sinä haluat syyllistää muita omista tunteistasi.
Koska se minä-viestijä on narsisti, joka olettaa toisen olevan vastuussa tunteistaan. "Tunnen oloni hylätyksi" - toisenko se tunne pitää poistaa?
Otetaan esimerkkitilanne:
Mies lyö vaimoa nyrkillä. Vaimo sanoo "minua sattuu kun lyöt, toivoisin että lopettaisit"
Vaimo on se narsisti tässä? Onpa sinulla pettämätön logiikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mykkäkoulua harrastaa sellaiset, jotka eivät osaa perustella omaa mielipidettä, tietävät olevansa väärässä tai haluavat aiheuttaa toiselle pahaa mieltä. Vallankäyttöä, jota käytetään, kun muuta ei osata. Myrkyttää suhteen.
Tämä. Siksi kannattaa päivätolkulla olla toiselle ilkeä, haukkua, nimitellä ja osoittaa, että toinen ei ole mitään. Aina parempi puhua, kuin olla hiljaa eikä tarvitse edes miettiä, mitä sanoo. Mitä julmempi osaa olla, sen parempi toiselle ja tätä voi jatkaa viikkotolkulla eikä toinen voi mitään! Voi ottaa esille vanhat riidat tai toisen herkkänä hetkenään tunnustamat asiat. Mykkäkoululaiselle voi sanoa, että et osaa perustella mielipidettäsi, mutta napakasti mielipiteensä muodostavalle ei voi samoin inttää.
Miten niin uhriutuja? Puhe puhdistaa ilman ja jokainen on vastuussa vain omista tunteistaan. Jos ei kestä toisen sanoja eikä kestä mykkäkoulua, niin on parasta mennä terapiaan miettimään, onko kelvollinen oikein mihinkään. Älä aloita riitaa, jos et halua tulla loukatuksi!
Sulla taisikin nyt oikein kunnolla kalikka kalahtaa tästä keskustelunaiheesta kun noin kipinöissäsi olet. Oliko sulle yllätys ettei mykkäkoulun pitäjistä yleisesti pidetä?
Siksi en pidä mykkäkoulua ja se on aika monelle yllätys eli riita ei päätykään sovintoon tai hiljaisuuteen, se jatkuu kipeänä monta päivää kunnes toinen pyytää anteeksi. Osaan sanoa, mikä toisessa ärsyttää, osaan loukata enkä todellakaan suostu johonkin rauhalliseen kompromissiin.
Mykkäkoulu olisi parempi, olisi aikaa rauhoittua ja kerätä ajatuksia. Kunnon riidassa niin ei tehdä. Sen sijaan varmistetaan, että toisella on paha olla. Riidassa olennaisinta on voitto, mykkäkoulu on tappio, joka päättyy keskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Mitä siis itse teet tilanteessa jossa joku käyttäytyy väkivaltaisesti sinua kohtaan, mahdollisesti karkaa päälle jos sanot sille jotain?
Miten liittyy mykkäkouluiluun?
Työkaverimies jumittuu herkästi monen päivän mykkäkouluun. Hyvin rasittava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se, mitä sillä hetkellä haluaisi sanoa, aiheuttaisi peruuttamatonta vahinkoa, muuttoilmoituskin pitäisi tehdä ym.
Ja sen vuoksi aloitat mykkäkoulun puolisollesi kahdeksi viikoksi, ja lapset toimivat sanansaattajina vanhempien välillä?
Omien tunteiden hallinnan opettelu eri tekniikoin voisi auttaa. Silloin ei joudu niin suurien tunnekuohujen valtaan, että ainoa keino estää peruuttamaton vahinko on mykkäkoulu.
No tuossahan sitä tekniikkaa juuri sovelletaan.
Tarkoitin sellaista tekniikkaa, joka ei vahingoita muita. Mykkäkoulu vahingouttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yle.fi
Kirjaudu
Riiteleminen
- Anna ja pyydä anteeksi
=minä-viestintää
Mies lyö vaimoa nyrkillä. Vaimo sanoo "minua sattuu kun lyöt, toivoisin että lopettaisit"
Vaimo on se narsisti tässä? Onpa sinulla pettämätön logiikka.
Fyysinen väkivalta on ihan eri asia kuin sanat! Mykkäkoulussahan vaimo ei sanoisi sanaakaan - jos siin sinun ajatuskulkusi mukaan mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten liittyy mykkäkouluiluun?
Siten että siitä narsisti ja hänen hovinsa minua syytti kun katkaisin välit. En kuitenkaan päässyt muuttamaan heti pois.
Vierailija kirjoitti:
Työkaverimies jumittuu herkästi monen päivän mykkäkouluun. Hyvin rasittava.
Kertoo siitä että keskustelu kanssasi on niin raskasta että on parempi olla hiljaa ja toivoa että sinäkin olisit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi en pidä mykkäkoulua ja se on aika monelle yllätys eli riita ei päätykään sovintoon tai hiljaisuuteen, se jatkuu kipeänä monta päivää kunnes toinen pyytää anteeksi. Osaan sanoa, mikä toisessa ärsyttää, osaan loukata enkä todellakaan suostu johonkin rauhalliseen kompromissiin.
Mykkäkoulu olisi parempi, olisi aikaa rauhoittua ja kerätä ajatuksia. Kunnon riidassa niin ei tehdä. Sen sijaan varmistetaan, että toisella on paha olla. Riidassa olennaisinta on voitto, mykkäkoulu on tappio, joka päättyy keskusteluun.
Mykkäkoulu on oiva keino toisen henkiseen nujertamiseen. Sillä saa helposti vietyä toiselta omanarvontunnon peruuttamattomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän aikamoinen tulkitsija olet. Tämäkö sitä "sanattoman viestinnän tulkintaa" on? Anna tulla lisää vaan. :D
Tulkintani oli näköjään oikea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yle.fi
Kirjaudu
Riiteleminen
- Anna ja pyydä anteeksi
=minä-viestintää
Vaimo on se narsisti tässä? Onpa sinulla pettämätön logiikka.Fyysinen väkivalta on ihan eri asia kuin sanat! Mykkäkoulussahan vaimo ei sanoisi sanaakaan - jos siin sinun ajatuskulkusi mukaan mennään.
Ymmärsit nyt väärin. Väkivaltainen mies tai mykkäkoulua pitävä henkilö on se minä-viestinnän kohde. Minä viestijä on se, ketä satuttaa se fyysinen väkivalta tai henkinen väkivalta. Minä-viestinnän avulla yrittää saada sitä toista lopettamaan sen satuttavan ja piinaavan käytöksen.