Mies osti salaa kitaran
Otsikko kuulostaa omasta mielestänikin provolta, mutta totta se on. Eilen tavaroita siirrellessäni löysin sähkökitaran. Mies vältteli puhumasta asiasta, mutta sen verran sain irti, että kesällä osti ja ei kertonut, koska minua ei kiinnosta hänen kitaran soittonsa. Ei kiinnostakaan, mutta iso ostos yhteisistä rahoista kiinnostaa.
Olemme molemmat keskituloisia, meillä on suunnilleen sama palkka (minulla aavistuksen parempi), mutta ylimääräistä ei jää ollenkaan lasten kalliin harrastuksen takia. Minä maksoin kesälomarahoistani lasten kesäleirit (pari tuhatta), mies sitten ilmeisesti osti kitaran. Minulle hän kesällä sanoi maksavansa Visan tyhjäksi.
Eihän tässä mitään ongelmaa olisi, jos molemmat voisivat tehdä isoja hankintoja ILMAN, että ollaan ihmeissään laskujen kanssa. Ja lisäksi harmittaa tuo salailu. Koska mies ei muistanut kitaran hintaa, niin mikään halpa ja käytetty se ei ole ollut. Miten sinä suhtautuisit?
Kommentit (237)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme puhuneet kymmeniä kertoja tästä, ettei meillä olisi varaa enää kustantaa tuota kallista harrastusta, mutta se on niin rakas teineille ja kulkenut pienestä asti osana elämää, ettei lopettaminen ole mikään pieni juttu. Kyllä minäkin haluaisin sitä ja tätä mutta rahat eivät yksinkertaisesti riitä.
Mutta ette ole puhuneet miten muuten voisitte karsia niitä kuluja?
Emme voi vaikuttaa kuukausimaksuihin, jotka ovat lainan jälkeen se isoin menoerä. Olemme puhuneet, mutta ei ole järkevää ratkaisua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettisin miten ihmeessä olemme pistäneet itsemme niin huonoon jamaan että yhden vähän arvokkaamman esineen ostaminen lähes romuttaa meidän koko talouden. Ja miten ikävä ihminen minä olen, jos tuollainen asia pitää salata.
Ja miksi olemme laittaneet lapsemme harrastukseen, johon meillä ei oikeasti ole varaa. Jos mitään ei saa jäämään kulujen jälkeen säästöön menoja on yksinkertaisesti liikaa.
Olisin myös huolissani siitä virheellisestä kuvasta, jonka annamme lapsille elämällä elämää joka ei ele todellista.Mikä ei ole todellista? Kyllä meidän elämänne on ihan todellista. Saamme laskut maksettua, mutta varaa ei ole henkilökohtaisiin isoihin hankintoihin. Ei se ole mikään maailman erikoisin juttu.
Niin, se on vaan yksinkertaisesti tyhmää. Menot pitää suhteuttaa tuloihin niin, että pärjää esim tulojen laskiessa. Toinen teistä jää työttömäksi tai sairastuu te viette lapselta harrastuksen?
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrä, että se kitara on merkki lähestyvästä keski-iän kriisistä, jolloin ihminen katsoo nuoruuden haaveitaan ja toivoo vielä voivansa ne toteuttaa. Joillakin keski-iän kriisi tuottaa puolison vaihdon. Pidä se mielessäsi, kun tekee mieli into pinkeänä toista määräillä.
Ei tarvitse olla mikään kriisi, jos haluaa tehdä elämässään asioita vielä kun haluaa, pystyy ja jaksaa.
Oma puolisoni jäi eläkkeelle (muutama vuosi sitten). Opiskeli uuden kielen (taso: pystyy lukemaan kirjoja ja kuuntelemaan radio-ohjelmia - on siis lahjakas ja koko elämänsä harrastanut kielten opiskelua) sekä opetteli erään instrumentin hyvän soittotaidon. Toki oli aina soitellut, mutta ei aktiivisesti. Mutta nyt taito on kehittynyt niin, että on jo kiva kuunnellakin. :)
Ap:n tilanne kuulostaa tosiaan siltä kuin heillä olisi ankara äiti - arka poika -suhde. Silloin joutuu salailemaan, kun ei uskalla kertoa.
Aikuisilla ihmisillä täytyy olla omiakin harrastuksia ja ne usein maksavat. Kyllä molemmille pitää jäädä omaa rahaakin, jolla voi tehdä mitä vaan. Pitää miettiä rahakösitys uusiksi ja lastenkin osalta tinkiä niistä kalliista harrastuksista jos koko budjetti menee niihin. Aikuisten mielenterveys diinä nenee jos vedetään liian tiukoille, eikä kumpikaan vanhempi voi olla tyrannina ja määrätä yksin mihin koko huushollin tulot laitetaan
Mun mies harrastaa metsästystä ja kalastusta voin sanoa, että erilaisiin sen tyyppisiin tarvikkeisiin laittaa melko paljon ja käy kavereiden kanssa vuosittain lapissa kalareissuilla. Mutta mitä se multa oo pois, mulla on omat harrastukseni, jotka itse maksan. Asumisen kulut maksetaan puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettisin miten ihmeessä olemme pistäneet itsemme niin huonoon jamaan että yhden vähän arvokkaamman esineen ostaminen lähes romuttaa meidän koko talouden. Ja miten ikävä ihminen minä olen, jos tuollainen asia pitää salata.
Ja miksi olemme laittaneet lapsemme harrastukseen, johon meillä ei oikeasti ole varaa. Jos mitään ei saa jäämään kulujen jälkeen säästöön menoja on yksinkertaisesti liikaa.
Olisin myös huolissani siitä virheellisestä kuvasta, jonka annamme lapsille elämällä elämää joka ei ele todellista.Mikä ei ole todellista? Kyllä meidän elämänne on ihan todellista. Saamme laskut maksettua, mutta varaa ei ole henkilökohtaisiin isoihin hankintoihin. Ei se ole mikään maailman erikoisin juttu.
Niin, se on vaan yksinkertaisesti tyhmää. Menot pitää suhteuttaa tuloihin niin, että pärjää esim tulojen laskiessa. Toinen teistä jää työttömäksi tai sairastuu te viette lapselta harrastuksen?
Tajuatko ollenkaan, että harva harrastus maksaa alussa taaperolla saman verran mitä se maksaa SM--tasolla kilpailevalla teinillä? Emme osanneet ennustaa, että lajista tulee niin tärkeä.
Kitara on mulle
niinkuin nainen sulle
se yössä yksinäistä lohduttaa.
Vierailija kirjoitti:
No mies maksaa lasten kuluista enemmän ensi kuussa. Tai vaikka jouluun asti. Helppoa.
Ei se niin voi mennä että sinä maksat lasten viulut ja mies omat kitaransa (hehheh).
Jos ap:n kuvaus pitää paikkansa, niin kummankin rahat menee jo lasten ja yhteisiin menoihin. Tällöinhän miehen kaikkien rahojen pitäisi mennä jo lasten viuluihin (heh heh, mikä sanaleikki). Eli ei hän silloin voi maksaa enempää.
Kenen mielestä kitara on kallis investointi keskituloiselle? Joo, niitä on monen hintaisia, mutta halvimmillaan saa alle sadalla eurolla, ja käytettynä varmaan jopa lähes ilmaiseksi.
Esim. https://www.thomann.de/fi/harley_benton_d_120ce_nt.htm
Kommentoijat eivät ilmeisesti ymmärrä miten paljon sähkökitara maksaa.
Meillä ainakin keskusteltaisiin asiasta etukäteen.
Päätä nyt ensin, kumpi on pahempaa kitara vai salailu. Minusta salailu. Miettikää sitten, miten jatkossa vältytte vastaavalta. Teette esim. sopimuksen, paljonko omiin juttuihin voi käyttää/kk. Ihmettelen, mihin kitaran kokoisen esineen voi piilottaa niin ettet ole huomannut. Onko edes päässyt soittamaan sitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuatko ollenkaan, että harva harrastus maksaa alussa taaperolla saman verran mitä se maksaa SM--tasolla kilpailevalla teinillä? Emme osanneet ennustaa, että lajista tulee niin tärkeä.
Elämässä ei ole ennustettavuutta ja siksi pitääkin aina varautu niihin yllätyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Kenen mielestä kitara on kallis investointi keskituloiselle? Joo, niitä on monen hintaisia, mutta halvimmillaan saa alle sadalla eurolla, ja käytettynä varmaan jopa lähes ilmaiseksi.
Laadukas kitara ei lähde tuolla hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Kommentoijat eivät ilmeisesti ymmärrä miten paljon sähkökitara maksaa.
Meillä ainakin keskusteltaisiin asiasta etukäteen.
Niin meilläkin keskustellaan siksi huolestuisinkin miksi mies minulta asian salasi.
ps, meillä on kitaraa soittava nuori
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Lisäksi kyseessä oli sähkökitara ja siihen tarvittaneen myös vahvistimet eli liikkunee tonneissa kokonaiskustannukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mies maksaa lasten kuluista enemmän ensi kuussa. Tai vaikka jouluun asti. Helppoa.
Ei se niin voi mennä että sinä maksat lasten viulut ja mies omat kitaransa (hehheh).
Jos ap:n kuvaus pitää paikkansa, niin kummankin rahat menee jo lasten ja yhteisiin menoihin. Tällöinhän miehen kaikkien rahojen pitäisi mennä jo lasten viuluihin (heh heh, mikä sanaleikki). Eli ei hän silloin voi maksaa enempää.
Kesälomarahoista maksoi, muuten ei olisikaan ollut mahdollista. Minä maksoin omistani lasten leirit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies tuskin on sellaista ostanut kun kerran on persauki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesälomarahoista maksoi, muuten ei olisikaan ollut mahdollista. Minä maksoin omistani lasten leirit.
Mies ase ohimolla pakotti sinut maksamaan? Miksi ette jakaneet lasten kuluja?
Kitaran hinta on helppo selvittää. Merkki ja malli googleen, niin kyllä se hintaluokka on tiedossa.
Enemmän olisin huolissani siitä, että mies ei uskalla kertoa sinulle haluavansa kitaran. Pitäisikö vähän miettiä, mistä sellainen johtuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme puhuneet kymmeniä kertoja tästä, ettei meillä olisi varaa enää kustantaa tuota kallista harrastusta, mutta se on niin rakas teineille ja kulkenut pienestä asti osana elämää, ettei lopettaminen ole mikään pieni juttu. Kyllä minäkin haluaisin sitä ja tätä mutta rahat eivät yksinkertaisesti riitä.
Mutta ette ole puhuneet miten muuten voisitte karsia niitä kuluja?
Emme voi vaikuttaa kuukausimaksuihin, jotka ovat lainan jälkeen se isoin menoerä. Olemme puhuneet, mutta ei ole järkevää ratkaisua.
Teidän perheen kulut ovat siis laina ja lasten vai lapsen harrastus? Toisin kun moni muu, ymmärrän, ette lapsen harrastuksesta haluta luopua, jos lapsi on siinä tasaisesti edennyt ja haluaa jatkaa. Tästä huolimatta en ihan usko, ettei perheelle jäisi mitään yli tämän jälkeen. Keskustelukulttuurissa on myös jotain pielessä, jos asioita salaillaan.