Kannattaako sijoittaminen oikeasti?
Pankin kanssa olen jo kolmatta kertaa asiasta puhunut muutaman vuoden sisällä, kun ovat sieltä olleet yhteydessä. Viime viikolla siis varasivat etäajan, mutta en uskaltanut vieläkään päätöstä tehdä. Asiakasneuvoja suositteli kuitenkin puhelun lopuksi, että tekisin nyt päätöksen sijoittamisesta, kun jo aiemmin ollut aikeissa, ettei tarvitse taas harmitella minun eikä muidenkaan. Tuntuu kuin olisi hermostunut, kun tavallaan vienyt heidän aikaansa. Pelottaa vain, kun eihän mikään ole sijoittamisessa varmaa ja toivottavasti ei yöunet mene, kun näkisin jatkuvasti tämänhetkisen arvon ja entä jos laskua tulisi reippaastikin :/ Täytyisi kai vain luottaa siihen, että sijoittaminen on pitkäjänteistä ja siihen kuuluvat kurssien vaihtelut. Nyt vain tuli taas idea, kun sähkö ja kaikki muukin kallistunut. Uskaltaako ottaa riskin?
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tosiaan miettiä kuinka suhtaudut siihen ettei sijoitukset olekaan ns. voitolla. Minullakin on potti jonkun verran alle kaikkien aikojen huipun. Nyt tuntuu siltä kuin olisin menettänyt paljon rahaa. Todellisuudessa olen tällä hetkellä todella roimasti plussan puolella.
Sijoitatko pankin rahastoihin? Eli yhdistelmäsalkku vai mikä nimi olikaan. Puolet menee toiseen paikkaan.
Osakkeisiin ja ETF-rahastoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tosiaan miettiä kuinka suhtaudut siihen ettei sijoitukset olekaan ns. voitolla. Minullakin on potti jonkun verran alle kaikkien aikojen huipun. Nyt tuntuu siltä kuin olisin menettänyt paljon rahaa. Todellisuudessa olen tällä hetkellä todella roimasti plussan puolella.
Sijoitatko pankin rahastoihin? Eli yhdistelmäsalkku vai mikä nimi olikaan. Puolet menee toiseen paikkaan.
Onko sinulla oma salkunhoitaja?
Missä on halvinta sijoittaa, jos on oma salkunhoitaja, joka valitsee sijoituskohteet puolestani? Mitä kulut ovat silloin pienimmillään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla oma salkunhoitaja?
Ihan ite hoidan salkkua. Ei todellakaan ole mikään työläs juttu. Eikä sitä edes tarvitse mitenkään aktiivisesti hoitaa, varsinkin jos ostaa ETF-indeksirahastoja.
Vierailija kirjoitti:
Missä on halvinta sijoittaa, jos on oma salkunhoitaja, joka valitsee sijoituskohteet puolestani? Mitä kulut ovat silloin pienimmillään?
Jos haluat sijoittaa koko maailman osakesalkkuun niin on halpaa. Kulut ovat 0,22% vuodessa. Katso mikä on rahaston TER eli kulut.
Aloitin osakesäästämisen jo 1990-luvulla. Sen jälkeen on tullut kolme maailmanloppua, josta osakemarkkinat eivät koskaan voisi toipua. Ole sinäkin valmis selviytymään maailmanlopuista pää kylmänä. Nuo maailmanloput olivat:
1) Globaali finanssikriisi, mutta siihen liittyvä maailmanloppu peruutettiin.
2) Korona, mutta siihenkin liittyvä maailmanloppu peruutettiin.
3) Putlerin hyökkäys Ukrainaan. Jotenkin luulen, että tämäkin maailmanloppu perutaan - saa nähdä.
2000-luvun alun minitaantumaa en nyt laske miksikään, koska se oli niin lievä. Ei, en ollut haksahtanut teknokuplaan - ostin 1990-luvulla lähinnä epämuodikkaita osakkeita.
Osakesalkkuni on tämän vuoden kuluessa menettänyt yli 100k€ arvostaan. Mutta on se silti 160k€ voitolla ostokursseihin nähden. Ja takavuosina on tullut lihavasti myyntivoittoja, joskus tappioitakin, mutta vähemmän.
Viimeisten 12 kk aikana olen saanut bruttona n 15 k€ osinkoja. Ihan kiva!
Vierailija kirjoitti:
Nyt eletään kyllä vaarallisia aikoja sijoittamisen suhteen. Iso romahdus on tulossa, paljon pahempi kuin 2008 tai dotcom kulpa. Mutta kukaan ei tiedä kuinka pitkään tekohengitys vielä onnistuu.
Oletettavasti olet ottanut johdannaisilla massiivisen lyhyen position. Jos et ole, miksi et?
Niinhän ne sanoo, ettei kannata maksaa salkunhoitajalle.
Huolehtisitko niistä nollakorkoisella tilillä olevista säästöistäsi, jos pankin sijoitusneuvoja ei olisi sinua "painostanut"? Mitä jos ensin perehtyisit kunnolla aiheeseen ja sitten mietit paremmilla tiedoilla asian uudestaan? Jos et pysty tai osaa, niin silloin sun on hyväksyttävä se, että maksat siitä osaamisesta jollekin toiselle tai jätät asian sikseen. Sijoittamisessa on aina mukana riski, sijoita vain sen verran, minkä olet valmis myös mahdollisesti häviämään.
Jos ap:lle on kertynyt nollakorkoiselle tilille rutkasti rahaa, lähtisin kyllä vaikka varovasti kokeilemaan sijoittamista. Joku isosti hajautettu indeksirahasto tai vaikka pari erilaista voisi olla aluksi hyvä. Kerralla en sijoittaisi kaikkia rahoja, vaan pikkuhiljaa. Jos vaikka satasen kuussa laittaisi pariin eri rahastoon. Näiden rahojen liikkeitä voisi seurata, ja katsoa, kuinka tilanne elää. Tästä ymmärtäisi, kuinka rahastot toimivat. Alhaisten kurssien aikaan ostetut osuudet ehkä nousisivat tai korkeiden kurssien aikaan ostetut laskisivat. Ymmärrys sijoitusten liikkeistä kasvaisi vähitellen. Sitten voisi halutessaan jatkaa sijoittamista tai lopettaa sen, jos ei hermo kestäisi. Jos vallan asiasta innostuisi, voisi sitten tutustua suorien osakesijoitusten maailmaan.
Sijoittamiseen kuuluu riskiä, toisiin sijoituskohteisiin enemmän ja toisiin vähemmän. Jos ei ole riskiä, ei ole mahdollista tuottoakaan. Voisit harkita sijoittavasi pienen summan kuukaudessa johonkin indeksirahastoon. Katso ensin tarkkaan, mitkä rahaston kulut ovat. Jos kiinnostut enemmän, voisit tutkia joitakin kiinnostavia pörssiyhtiöitä ja ostaa osakkeita sellaisesta yrityksestä, jonka uskot pitkälläkin aikavälillä pärjäävän. Kannattaa opiskella ensin perustietoa osakesijoittamisesta esim. kirjoista. Jos tuntuu, että sijoittamiseen kuuluva riski vie yöunet, silloin ei kannata sijoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän katson pankin sijoitussuunnitelmaa, sitä enemmän huomaan, että vaikuttaa aika realistiselta odottaa kaavion mukaista tuottoa. Kiinnostavalta tuntuu sekin ajatus, kun kerran vuodessa tapaaminen, jossa tarkastellaan miten on mennyt sijoituksissa. Riski vain pitäisi uskaltaa ottaa. Elämässä olen hävinnyt rahojani, kerran ryöstön uhrina. Siksi tuntuisi hyvältä saada noita rahoja takaisin. Onko 1,72 prosentin kulut paljon?
1,72 % kulut ON paljon!
Saako tuon halvemmalla muualtakaan, jos haluaa jonkun muun hoitavan puolestaan sijoittamisen?
Laita indeksirahastoon, kk- sopimus ja säännöllinen summa menee joka kuukausi rahastoon. Hyvä ajallinen ja maantieteellinen hajautus. Kulut pienet.
Oon käyttänyt yli kymmenen vuoden ajan tuhottomasti aikaa ja rahaa sijoituksiin ja negatiivista tuottoa vaan tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän katson pankin sijoitussuunnitelmaa, sitä enemmän huomaan, että vaikuttaa aika realistiselta odottaa kaavion mukaista tuottoa. Kiinnostavalta tuntuu sekin ajatus, kun kerran vuodessa tapaaminen, jossa tarkastellaan miten on mennyt sijoituksissa. Riski vain pitäisi uskaltaa ottaa. Elämässä olen hävinnyt rahojani, kerran ryöstön uhrina. Siksi tuntuisi hyvältä saada noita rahoja takaisin. Onko 1,72 prosentin kulut paljon?
1,72 % kulut ON paljon!
Saako tuon halvemmalla muualtakaan, jos haluaa jonkun muun hoitavan puolestaan sijoittamisen?
Laita indeksirahastoon, kk- sopimus ja säännöllinen summa menee joka kuukausi rahastoon. Hyvä ajallinen ja maantieteellinen hajautus. Kulut pienet.
Entäs jos ostaa kerran vuodessa samaa rahastoa aina samaan aikaan? Osakkeissa kun on tavallisesti sellainen vuosisykli olemassa keskimäärin? Olikohan näin että kesäisin laskevat ja syksystä lähtevät taas nousemaan? En muista kun en ole aktiivisijoittaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varakas sukulaiseni myi yhden asunnoistaan ja sijoitti puolet rahoista pankin sijoitusneuvojan neuvojen mukaan. Pankki oli ainoa, joka tienasi. Siispä sukulaiseni osto pienen asunnon ja laittoi sen vuokralle. Sillä tienaa paremmin.
Jos sijoitat niin sijoita vaikka metsärahastoon. Indeksirahasto oli tänään muistaakseni -15%.
Miten kauan sijoitti? Ei kai lopettanut, kun oli tappiolla? Vähintään 3-5 vuotta pitäisi neuvojan mukaan malttaa odottaa. Sanoi, että perustuu siihen, 'ettei kaikkia munia laiteta samaan koriin. '
Hän odotti sen viisi vuotta ja hankkiutui eroon pankin rahastosta. Hänestä tuntui siltä, että pankissa yrittävät käyttää hänen ikäänsä ja kiltteyttään hyväkseen.
Ensin hän ajatteli, ettei se mikään katastrofi ole vaikka myykin yhden asunnoistaan ja katsoo, paljonko sijoittamalla tienaa. Hän laski koko ajan siinä sivussa, että paljonko olisi tienannut myymänsä asunnon vuokraamisessa ja tuli siihen lopputulokseen, että pankki on ainoa tienaaja. Sehän on loogista, koska pankki ei ole mikään hyväntekeväisyyslaitos.
Minusta aivan turhaan hän miettii sitä, että riittäisi sisarustenlapsille perintöä. Meistä on jokainen aikuinen ihminen ja hän saa tehdä omaisuudellaan aivan mitä haluaa. Minä en edes tiennyt kuinka monta asuntoa hän omistaa jne enkä odota perintöä.
Nyt menen vähän aiheesta sivuun, mutta et kai tarkoita että "saa tehdä omaisuudellaan aivan mitä haluaa - niin kauan kun ei kerrytä muille perintöä"? Itse olen yksinäinen ja lapseton ja todellakin on tarkoitus kerryttää omaisuutta perijälle, koska aidosti haluan niin. En minä halua mitään luksusjahteja tai -matkoja, vaan haluan rakkaalle ihmiselle taloudellisen turvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et halua sijoittaa, siirrä sun rahat säästötilille pankkiin, joka maksaa siitä korkoa. On se parempi kuin makuuttaa nollakorkoisella tilillä.
On jo. Ei silti paljon auta, kun tilin kuukausimaksutkin vievät jatkuvasti rahaa eli korko lähes olematon.
Kyllä pankit osaa sijoittamisestakin nyhtää teki sitten mitä tahansa niin aina kuppaavat rahaa. Myyvät esmes pakettia jossa maksat kaiken maaliman sijoitustutkimuksista joka kuukausi monta euroa. Ilman tuota ei voi pitää arvo-osuustiliä op:ssä ainakaan. Eli pidät ja maksat tai et pidä.
Oma rahastosäästäminen alkoi juurikin sillä tavalla, että pankista soitettiin ja suositeltiin rahastoja. En ymmärtänyt rahastoista silloin yhtään mitään. Nyt vuosia myöhemmin, kun olen opiskellut rahastoista, niin tajusin, että kyllähän pankkki kusetti. Valitsi juurikin sellaisia rahastoja, joissa on isot vuosikulut. Miinuksellahan nuo kaikki ovat olleet alusta lähtien.
Tärkein neuvo onkin, että pitää itse opiskella sijoittamista ja ymmärtää mihin ne rahat pistää. Ikinä ei kannata kuunnella mitään sijoitusneuvojia.
En lähtisi nykyisessä maailmantaloustilanteessa sijoittamaan merkittaviä summia. Indeksit ovat olleet laskusuunnassa 10 kuukautta, ja suunta saattaa jatkua vielä pitkään. Eri asia on sitten jos sijoittaa pienen vakiosumman kuukausittain - sillä saattaa saada paremman tuoton kuin nyt tapahtuvalla kertasijoituksella - riippuen, milloin käänne ylös tapahtuu. Isomman sijoituserän kanssa koettaisin löytää sopivan aloitushetken seuraamalla joitain teknisiä indikaattoreita - esim. milloin 90 päivän liukuva keskiarvo kääntyy nousuun tärkeimpien indeksien osalta. Tällä tavalla pienentää kurssitappioriskiä, vaikkei onnistukaan ihan pohjilta aloittamaan.
Pankki pyrkii myymään asiasta ymmärtämättömille juuri niitä tuotteita, joista se saa itselleen parhaat palkkiot. Juuri niitä omia rahastojaan.
Avasin itselleni 15 vuotta sitten arvo-osuustilin, jonka kautta teen itse suoraa osakekauppaa. Kaikista maailmanlopuista huolimatta salkun arvo on yli ksksinkertaistunut, ja osinkojakin tulee mukavasti.
Neuvoni on, että älä laita rahaa kiinni mihinkään instrumentteihin, joita et täysin ymmärrä. Älä lähde mukaan, jos jotakin osaketta kauheasti hypetetään. Älä sijoita enempää kuin mitä sinulla on varaa hävitä.
Tämä on pitkäjänteistä hommaa. Muista myös että kurssinousu ei tarkoita voittoa, eikä kurssilasku tappiota. Vasta myydessäsi tai ostaessasi nuo voitot tai tappiot syntyvät.