Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako sijoittaminen oikeasti?

Vierailija
20.09.2022 |

Pankin kanssa olen jo kolmatta kertaa asiasta puhunut muutaman vuoden sisällä, kun ovat sieltä olleet yhteydessä. Viime viikolla siis varasivat etäajan, mutta en uskaltanut vieläkään päätöstä tehdä. Asiakasneuvoja suositteli kuitenkin puhelun lopuksi, että tekisin nyt päätöksen sijoittamisesta, kun jo aiemmin ollut aikeissa, ettei tarvitse taas harmitella minun eikä muidenkaan. Tuntuu kuin olisi hermostunut, kun tavallaan vienyt heidän aikaansa. Pelottaa vain, kun eihän mikään ole sijoittamisessa varmaa ja toivottavasti ei yöunet mene, kun näkisin jatkuvasti tämänhetkisen arvon ja entä jos laskua tulisi reippaastikin :/ Täytyisi kai vain luottaa siihen, että sijoittaminen on pitkäjänteistä ja siihen kuuluvat kurssien vaihtelut. Nyt vain tuli taas idea, kun sähkö ja kaikki muukin kallistunut. Uskaltaako ottaa riskin?

Kommentit (109)

Vierailija
101/109 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun oma kokemus on, että sijoittaminen on aina kannattanut.

Ensimmäisiä sijoituksia tein 90-luvulla pankin rahastoon ja niillä rahoilla ostin vuosituhannen vaihteessa omakotitaloa varten tontin, jota käytettiin talon lainojen vakuutena. Lainat on maksettu pois kymmenisen vuotta sitten. Siinä ohessa ei paljon muuhun kuin taloon tullut sijoitettua, mutta sen jälkeen on tullut kokeiltua kaikenlaista.

Asuntosijoittaminen ei ollut minun juttu. Koin työlääksi kun piti tehdä niin paljon töitä vuokraamisten kanssa, ja jos ei hoitanut itse, tuli sen verran kalliiksi, ettei jäänyt oikein voittoa. Asuntosijoitusrahastojakin on, mutta en ole lähtenyt mukaan, koska eivät ole kovin hyvin tuottaneet. 

Suora osakesijoittaminen on tuonut tähän asti parhaat voitot. Edelleenkin on kokonaisuutena selkeästi ollut kannattavinta, vaikka osa osakkeista on nyt tappiolla. Toki tämä vaatii omaa opiskelua ja taustatyötä, hajauttamista ja myös aktiivista työtä, mutta ei ihan niin paljon kuin asuntosijoittaminen. Ja kannattaa muistaa, että suorilla osakkeilla voi myös hävitä eniten- Teoriassa voi hävitä vaikka kaiken, jos sijoittaa kaikki rahansa sellaiseen yhtiöön, joka menee konkurssiin ja häviää, mutta eihän kukaan kai toivottavasti sellaista tee. 

Pankin rahastoihin sijoittaminen on helppoa ja se on tuonut maltillisia voittoja. On helppoa, kun salkunhoitaja hoitaa hommat, ja minun mielestä hyvä salkunhoitaja maksaa itsensä takaisin. Mutta pankilla on myös virtuaalinen salkunhoitaja, tai miksi sitä nyt sanotaan, ja virtuaalisen hoitajan rahastot on pärjännyt oikein hyvin, koska niissä on matalammat hoitokulut. 

Kun sijoitettavaa pääomaa karttuu enemmän, voi päästä mukaan erilaisiin sijoitustuotteisiin. Esimerkiksi amerikkalainen vakuutus on tuottanut hyvin. 

Metsää olen paljon miettinyt. Metsärahastoihin suhtaudun kuitenkin edelleen vähän skeptisesti ja suoran metsään sijoittamisen koen liian työlääksi, jos itse hoitaisi, ja liian pienituottoiseksi, jos ulkoistaa hoitamisen. 

Ei silti, voihan rahaa säästää käteisenäkin, mutta nyt kun inflaatio on noussut, kannattaa etsiä sellainen tili, mistä saa korkoa.

Vierailija
102/109 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma rahastosäästäminen alkoi juurikin sillä tavalla, että pankista soitettiin ja suositeltiin rahastoja. En ymmärtänyt rahastoista silloin yhtään mitään. Nyt vuosia myöhemmin, kun olen opiskellut rahastoista, niin tajusin, että kyllähän pankkki kusetti. Valitsi juurikin sellaisia rahastoja, joissa on isot vuosikulut. Miinuksellahan nuo kaikki ovat olleet alusta lähtien. 

Tärkein neuvo onkin, että pitää itse opiskella sijoittamista ja ymmärtää mihin ne rahat pistää. Ikinä ei kannata kuunnella mitään sijoitusneuvojia.  

Mulla loppu soittelut kun kysyin soittajalta että mistä tietää mun rahatilanteen ja että tilillä olis rahaa sijoitettavaksi ja että onko siellä pankissa monellakin pääsy katselemaan ihmisten tilitietoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/109 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä on halvinta sijoittaa, jos on oma salkunhoitaja, joka valitsee sijoituskohteet puolestani? Mitä kulut ovat silloin pienimmillään?

Piensijoittajalle jokin Nordnet voi olla halvin, mutta jos rahaa on enemmän, pankki voi olla hyvä, osuuspankeissa vaihtelee aluekohtaisesti, ja jos rahaa on reilusti (yli 80 000 euroa) niin Nordean sijoituspalvelut on hyvät, saat oman nimetyn asiantuntijan jne.

Se salkunhoitajajuttu toimii niin, että salkunhoitaja hoitaa jonkin rahaston salkkua. Sinä ostat osuuksia rahastosta ja maksat salkunhoitajalle tietyn prosentin. 

Vierailija
104/109 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoittaminen kannattaa aina tietyt reunaehdot huomioiden. Mutta ei tarvitse olla ammattilainen tai mitään pohjaa asiasta. Aina voi aloittaa ja opetella oman mielenkiinnon mukaan matka varrella.

Puolustusvälineteollisuus vetää nyt ja lähivuodet. Vakaata kasvua. Esim Saksasta Rheinmetall, Hensoldt, Safron, Ruotsista Saab, Norjasta Kongsberg Gruppen (omistaa Patriasta 49%) Jenkeistä Lockheed Martin, Northrop Grumman, Italiasta Leonardo S.p.a, jonka tytäryhtiö löytyy myös Jenkkipörssistä nimellä Leonardo DRS, Briteista BAE Systems. Näihin edellä mainittuihin pääset käsiksi esim. avaamalla ilmaisen sijoitussalkun https://www.nordnet.fi 

Kannattaa pitää myös Bitcoin ja muut nousevat virtuaalivaluutat kiikarissa ja mielellään jotain kannattaa haalia itselle.

Näihin pääset helpoiten ja turvallisesti käsiksi esim seuraavan linkin avustuksella,

https://vaurastu-kryptoilla.webnode.fi/crypto-vs-plutus/

Ko sivustolta löydät etukoodeja mm Crypto com:n, Curven ja Plutuksen visakortin hommaamiseen.

Vierailija
105/109 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkevä sijoittaminen on järkevää ja maltillisesti. Riskisijoitukset huh.No ei ole kokemusta kun en sellaista tee. Katsotaan tulevaisuuteen. Ellei maailma räjähdä. tai itse kuukahda.

Vierailija
106/109 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, jos kulut jäävät alle 0,5 euroa ja tähtäin 30 vuoden päähän.

Vierailija
107/109 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä jos pankki tarjoaa sijoituspalvelua, kulut ovat liian suuret. Osta säännöllisesti hyvin hajautettuja passiivisia indeksirahastoja joissa pienet kulut. Esim 200 euroa/kk. Tai suoria osakkeita vähintään. 2000 eurolla ja jää odottamaan. Sijoittaminen ei ole hätähousujen hommaa. Ja unohda kryptot!

Vierailija
108/109 |
02.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sijoittamiseesta jotain hyötyä on. Nostan sijoituskassastani 2000€ kuukausirahaa ansiosidonnaisen päälle. Nyt kun hallitus vaihtui, niin olen katsellut mahdollisuutta muuttaa sijoitusomaisuuden ulkomaille, kun ei ole hyötyä käydä päivätöissä, eikä rahan takia tarvitse. Persuhallitukselle ei huvita verojakaan maksaa.

Vierailija
109/109 |
11.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennenkuin vastaan aloittajan kysymykseen (enkä kommentoi kommentoijia) totean että tajuan ketjun alkaneen 2022. Minulle asia tuli vasta nyt ajankohtaiseksi. Niitä on semmoisiakin jotka valvovat milloin kukakin osallistuu, se on varmaan tuottavaa puuhaa.

Kultaan sijoittaminen ihmetyttää. Kullan tarkoitus on kait olla arvon säilyttäjä ja referenssi valuutoille ja vaihdolle. Kullan arvossa siis "vain" säilyy ostovoima, ei lisäänny lähtökohtaisesti jos olen oikein ymmärtänyt. Turvasatama siis, mutta ei tuota lisäarvoa  normaalioloissa. Toki tuotto sekin, että nujertaa inflaatiota. Olenko kartalla?

Minusta sijoittaminen kannattaa, jos se tuottaa yli inflaation. Vähänkin. Inflaatiossa on ikävää se, että lukuja saa vasta jälkeenpäin. Tuottoprosentti selviää liki reaaliajassa. 

Jollei sijoitus tuota yli inflaation on kai liki ama pitää rahaa tilillä. Antaa tosin väärää signaalia kun makuuttaa rahaa pankin käytettävissä ja pankki velottaa kk-maksuja siitä hyvästä mutta lainaa sinunkin rahaa eteenpäin. Sen sijaan että sinun rahasi tekisivät työtä ja tuottoja vaikkapa edes yli kuukausimaksujen, kun tili on käytännössä oltava. 

Noita kuukausimaksuja ja vastaavia mistä ei voi luopua rupeat vähitellen kustantamaan sijoitustuotoilla, kunnes tuotot kustantavat menorakenteesi. Sinä tilanteessa voit tehdä mitä haluat, eikä vain sitä mitä joutuu. 

Itselläni on 15 vuoden ajalta selvillä meno-ja tulorakenne josta voin laskea kuuden kuukauden puskurirahaston käteisenä jemmassa. Voi tehdä trendiviivoja, keskiarvoja ja tavoitteita ym, koko aineisto pitkältä ajalta käytettävissä. Suosittelen samaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi