Mieheni on liian ankara lapselle
Eilen ei antanut lapsen tulla päivälliselle ennen kuin matematiikan läksyt on tehty ja tarkastettu. Lopulta lapsi tuli ruokapöytään vasta iltaseitsemältä nälissään ja itkuisena. Huusi lapselle "että miten 11-vuotias ei osaa kirjoittaa kunnolla käsin". No eihän käsinkirjoitusta edes opeteta missään! Hän laittoi lapsen kirjoittamaan aakkosia ja kirjan tehtäviä vihkoon, jotta oppisi käsialaa. Lisäksi otti lapselta pelikonsolin ja kännykän pois kun matematiikan kokeesta tuli "huono" arvosana (7-).
Ymmärrän, että mieheni ajattelee lapseni parasta, mutta mielestäni tämä kuri on mennyt jo yli. Mieheni on korkeasti koulutettu ja hänellä on perfektionistimainen luonne.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko tämä mies lapsen isä? Tee nyt ihan ensin sille ääliölle selväksi, että jos haluaa olla lapsensa kanssa väleissä, lopettaa tuollaisen touhun ihan välittömästi.
Useimmat meistä eivät opi huutamalla ja haukkumalla yhtään mitään, vaan kannustamalla ja tukemalla. Oma isäni yritti opettaa mulle sävelasteikkoa nyrkillä. En oppinut. Olisin silti oppinut laulamaan ihan hyvin, mulla on kiva ääni ja pysyn nuotissa, mutten ikinä tuon episodin jälkeen uskaltanut mitään musiikkiin liittyvää alkaa harrastaa.
Eli kyllä kannattaa harjoittaa henkistä ja fyysistä väkivaltaa, jollei halua lapsen oppivan laskemaan ja kirjoittamaan, mutta toivoo, että hän vihaa isäänsä loppuikänsä.
ei vanhempien kuulu olla lastensa kavereita
Kyllä hyvään vanhemmuuteen kuulu oikeudenmukaisuus ja kohtuus.
Vierailija kirjoitti:
Turha tänne valittaa ei auta yhtään mitään.Yhtä helposti kun pääsit avioliitton voi erota.Ilman syytä ja eroa voi hakea yksin.Pelottako se totuus ja vihdon alkaa kantaa vastuu omasta lapsesta?
Monesti nimenomaan lapsen vuoksi ei uskalleta erota. Lapsen tilanne saattaa entisestään huonontua eron jälkeen, kun hänen on käytävä säännöllisesti sen hirviö vanhemman luona yksin. Niin kauan kun perhe on yhdessä, on lapsella sentään jonkinlainen turva ja lohtu siinä toisessa vanhemmassa. Eron jälkeen hän on sitten täysin yksin tyrannin armoilla. Joissain tapauksissa voi olla jopa hengenvaarassa. Pahimmillaan kelvoton vanhempi voi saada oikeuden viikko-viikko systeemiin, jos on hyvä puhumaan, eikä lapsen aiemmasta kaltoinkohtelusta ole varmaa näyttöä. Se kunnollinen vanhempi on näissä tilanteissa puun ja kuoren välissä, kun hyvää vaihtoehtoa ei ole.
Isäni toimi tuolla tavalla, kun olin lapsi 70-80 -luvuilla. Olin "kunnon lapsi" ja menestyin koulussakin. Väkivallalla ei ollut muuta kuin negatiivista vaikutusta minuun. Nyt isäni on vanhus ja saan kostaa hänelle joka päivä. Olen myös huomannut, että hän on autismin kirjolla. Hänen vuoronsa on kärsiä nyt.
TÄMÄ!!! Ekaluokkalasella voi mennä pitkään ennen kuin hän edes hahmottaa kunnolla mitä koulunkäynti on. Hän ei ehkä edes ymmärrä mikä on koe, eikä arvosanat/ tulokset kerro hänelle yhtään mitään, eivätkä siten ole hänen mielessään millään tavalla merkityksellisiä. Kun meidän lapsi aloitti ekan luokan, painotti ope ettei kotona pidä vaatia liikoja, ja läksyistä pitää selvitä vartissa, ihan korkeintaan voi mennä puoli tuntia. Jos lapsi ei siinä ajassa saa aikuisen tuella läksyjä tehtyä, on niitä liikaa. Ope pyysi laittamaan viestiä jos näin käy. Alkuun on tärkeintä että kouluun meneminen tuntuu kivalta. Lapsen pitää saada onnistumisen kokemuksia, jotta motivaatio ja itsetunto vahvistuu. Vasta myöhemmin, kun lapsi on kunnolla sisäistänyt mitä koulunkäynti on, ja mitä häneltä odotetaan, voi vähitellen alkaa harjoittelemaan hieman haastavampia tehtäviä. Edelleen tason on oltava sellainen, että lapsella on omiin kykyihinsä nähden realistinen mahdollisuus niistä selvitä. Lisäksi pitää muistaa, että asioita nimenomaan harjoitellaan. Valmiiksi ei tarvitse osata.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin läksyt pitää olla tehty ennen iltaa, ei silloin jaksa enää keskittyä. 11-vuotias on niin iso, että pitäisi kantaa vastuu kouluasioista ilman että siitä joutuu aikuinen muistuttelemaan. Seiska on huono numero, ja itse ainakin vaatisin että lapsi yrittää parantaa sitä. Jos osaa tuossa iässä asiat seiskan arvoisesti, tippuu viimeistään yläasteella kärryiltä aivan totaalisesti. Sitten odottaa amis vitosen keskiarvolla. Ei se ole aina kivaa se kasvattaminen, mutta kannattaisi viimeistään nyt aloittaa se. Miehesi ehkä ylireagoi, mutta se on ymmärrettävää kun sinä et itse saa mitään aikaan tai edes näe tarvetta kasvattaa lastasi. Lapsen kuitenkin hankit ja luulisi että myös sinua kiinnostaa hänen pärjäämisensä tulevaisuudessa.
Samaa mieltä. Ankea näkökulma, mutta varsinkin pojilla vaativuus kannattaa, sillä laiskuuttaan köyhä, taidoton ja flegmaattinen mies jää usein ilman puolisoa ja on isommassa riskissä syrjäytyä, alkoholisoitua ja sairastua mt-ongelmiin. Äitinä tietysti kiva paapoa poikaa ja tehdä itsensä tärkeäksi, mutta lopulta lapsia kasvatetaan aina maailmaa eikä itseä varten. En siis väitä, että tässä olisi kyse juuri tytöstä, mutta sanottakoon, että tytöt pärjäävät työttöminä ja sinkkuina miehiä paremmin. Heidän kohdallaan se ei ole yleensä yhtä iso ongelma. Hirveän hyvää tulevaisuutta ei nimittäin povaa se, että jo alakoulussa tippuu matikassa kyydistä...
Sain itsekin nelosluokalla matematiikan kokeesta 7- Ymmärsin ihan itse,että huono numero se on ja tein lisätehtäviä monta iltaa. Matematiikka oli minulle ns haastavaa,juuri siksi tein. Ei siinä ollut vanhempia lässyttämässä vieressä. Perunoita kyllä oli keitettynä ennen iltanavettaa. Jospa teilläkin tarjotaan jatkossa perunoita klo 16,kehittää kaikkien luonnetta ja resilienssiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin läksyt pitää olla tehty ennen iltaa, ei silloin jaksa enää keskittyä. 11-vuotias on niin iso, että pitäisi kantaa vastuu kouluasioista ilman että siitä joutuu aikuinen muistuttelemaan. Seiska on huono numero, ja itse ainakin vaatisin että lapsi yrittää parantaa sitä. Jos osaa tuossa iässä asiat seiskan arvoisesti, tippuu viimeistään yläasteella kärryiltä aivan totaalisesti. Sitten odottaa amis vitosen keskiarvolla. Ei se ole aina kivaa se kasvattaminen, mutta kannattaisi viimeistään nyt aloittaa se. Miehesi ehkä ylireagoi, mutta se on ymmärrettävää kun sinä et itse saa mitään aikaan tai edes näe tarvetta kasvattaa lastasi. Lapsen kuitenkin hankit ja luulisi että myös sinua kiinnostaa hänen pärjäämisensä tulevaisuudessa.
Samaa mieltä. Ankea näkökulma, mutta varsinkin pojilla vaativuus kannattaa, sillä laiskuuttaan köyhä, taidoton ja flegmaattinen mies j
Siis en tarkoita, että kyse olisi juuri pojasta, mutta tytöillä... meni sanat sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa olisi paljon vähemmän inseleitä ja syrjäytyneitä miehiä jos kaikki isät olisi yhtä vaativia pojilleen. Sinun lapsestasi kasvaa älykäs ja ahkera kansalainen.
Tai Suomen tuleva Dahmer
Järkyttävää, jos 11-vuotias ei osaa kirjoittaa käsin! Kuka palkkaa sellaisen koskaan töihin? Itse en ainakaan. Miksi 11-vuotias ei ole saanut matikan läksyjä tehtyä ruoka-aikaan mennessä? Niihin tuskin kuluu 20 minuuttia kauempaa ja koulupäivä loppuu viimeistään kolmelta. Miksi kesti iltaseiskaan asti? Mitä teki sillä välin? Kiinnostaako ap:ta ollenkaan lapsensa tulevaisuus vai jääkö se vain isän harteille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpönlöpö! Seiska on aivan kelpo numero! Omia lapsiani en ole IKINÄ moittinut
11-vuotias on vielä kaukana lukioiästä. Aika turha 4-5-luokkalaisille on puhua vielä lukiosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpönlöpö! Seis
No jos jo 11-vuotiaana on tippunut matikasta kärryiltä eikä kirjoittaakaan osaa, ei ole kyllä mitään asiaa lukioon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Ankea näkökulma, mutta varsinkin pojilla vaativuus kannattaa, sillä laiskuuttaan köyhä, taidoton ja flegmaattinen mies j
Tuollaisella rääkymisellä, mitä mies harjoitti lastaan kohtaan, ei saa muuta kuin väkivaltaisia ja muutenkin henkisesti rikkinäisiä ihmisiä aikaiseksi. Ei ole ihme, että perheväkivalta Suomessa kukoistaa sukupolvesta toiseen. Kuka sellaisen miehen kanssa haluaisi olla?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Ankea näkökulma, mutta varsinkin pojilla vaativuus kannattaa, sillä la
No meillä oli kotona juuri tuollaista ja normaaleja työssäkäyviä ihmisiä meistä kaikista kasvoi. Nimenomaan omasta kokemuksesta nyt puhun, kun tiedän mitä veljeni osalle kavereista kävi vs omalle veljelleni äitini pitäessä tiukkaa kuria ja vaatiessa koulunkäynnin sujumista.
Kuulostaa siltä, että mies on turhautunut olemaan talouden ainut aikuinen kuka on kiinnostunut lapsensa tulevaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta matematiikan läksyissä tuskin auttaa se, että ne joutuu tekemään nälkäisenä ja itkuisena.
Jokin järki pitäisi olla kurissakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Ankea näkökulma, mutta varsinkin pojilla vaativuus kannattaa, sillä la
Mutta matematiikan läksyissä tuskin auttaa se, että ne joutuu tekemään nälkäisenä ja itkuisena.
Jokin järki pitäisi olla kurissakin.
Ei se sääntö uusi ollut. Kannattaisi tehdä ne läksyt ajoissa eikä pelata pleikkaa ja plärätä kännyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Ankea näkökulma, mu
MInunkin äitini vaati koulunkäynnin sujumista keskikoulussa.
Jos matematiikasta tuli seiska, hän kysyi, etkö todella pysty parempaan. Saarnaa sain kuulla siitä, kuinka hän oli koulussa oppinut pänttäämään pärjätäkseen ja että murrosikäisen tulisi jo tajuta se.
Sain häneltä myös yksityisopetusta matematiikassa, kun siinä oli yhtälöitä, joita en tajunnut.
Mutta ikinä hän ei kieltänyt minua syömästä, vaikka läksyt olisivat olleet tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Juuri noin poikia kuuluukin opettaa. Äitien kasvatusmetodit johtavat miesten syrjäytymiseen ja laiskotteluun.
Mun lasteni isä kyllä auttaa lapsia matematiikan tehtävissä, jos ne ovat vaikeita. Mutta toki jokainen toimii oman sukurasitteensa puitteissa, Tuossahan tuo pääpointti tuli jo aloituksessa. Perfektionisti haluaa nähdä lapsensakin täydellisenä, ja jos tämä ei osaa, tulee isältä tunnereaktio. Aikuinen ja lapsi vaihtavat hetkeksi paikkaa.
Kotona pitää olla kuri ja järjestys alaikäisille lapsille. Vanhempien liian lepsuilu aiheuttaa mm. sitä, että jälkikasvu saattaa hillua ja sekoilla kaupungilla tai seurustella alaikäisenä. Oppivelvollisuuden ollessa päällä koulunkäynti sekä hyvien arvosanojen saaminen on tärkeintä, ei mikään sekoilu.
Eipä sitten tarvitse ihmetellä, kun aikuiset lapset eivät käy tervehtimässä tai auta, kun vanhuus nakertaa kroppaa ja mieltä.