menopaussikysymys, uudelleen ilmestyvät "menkat"
Jos olleet poissa puoli vuotta niin sen jälkeen ilmestyvät vuodot pitäisi aina tarkistaa tilanne lääkärillä esim. syövän poissulkemiseksi, netistä löytyvien ohjeiden mukaan.
Mulla ollut poissa 2 vuotta, nyt oli 1kk kestävät oireet kuin ennen kuukautisia eli kipeät tissit, nesteen kertyminen, finnit leukaan, alavatsaturvotus. Sitten yllärinä pieni vuoto, jonka jälkeen kaikki oireet katosi.
Meniskö nyt kuitenkin ihan jonkun hormonaalisen poikkeaman piikkiin vaikka edellisistä onkin jo 2v.?
Onko kokemuksia?
Kommentit (15)
Mielenrauhan vuoksi kävisin lääkärissä vaikka joku viaton hormonijuttu voikin toki olla.
Kai ne menkat kummittelee vielä jonkun aikaa ennen kuin loppuvat ihan kokonaan. Harvoilla varmaan loppuvat ihan kerrasta kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Kai ne menkat kummittelee vielä jonkun aikaa ennen kuin loppuvat ihan kokonaan. Harvoilla varmaan loppuvat ihan kerrasta kokonaan.
Toki mutta aloittajalla oli kahden vuoden tauko. Ei yleensä noin pitkän ajan kuluttua enää tule.
No mulla kävi samoin, kävin lääkärissä ja olisi lähettänyt gynelle (jonot kuukausia) Sovittiin, että saan lähetteen puhelimitse, jos oireet uusiutuu.
Vierailija kirjoitti:
No mulla kävi samoin, kävin lääkärissä ja olisi lähettänyt gynelle (jonot kuukausia) Sovittiin, että saan lähetteen puhelimitse, jos oireet uusiutuu.
Oliko miten pitkä tauko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko miten pitkä tauko?
1,5 vuotta.
Tää ei voi olla kovin harvinaista että tulee joku yksittäinen poikkeama hormonaalisista syistä aika pitkänkin ajan jälkeen?
Voi olla hormonaalinen poikkeama kyllä. Hyvähän se on silti tutkimassa käydä jos sellainen suositus on.
Suosittelen gyneä. Jos kohdun limakalvo pääsee liian paksuksi, niin se saattaa kehittää syövän. Itellä just menossa Primolut kuuri jolla saadaan vuodot aikaiseksi ja limakalvoa ohennettua.
Gyne sanoi, että jos yleensä naisella alkaa tiputtelu kuukautisten loppumisen jälkeen niin pitää tarkastaa asia.
Ihan selvä tapaus, on käytävä lääkärissä. Se voi aivan hyvin olla vaan joku myöhäismenkkavuoto, mutta voi olla muutakin. Ei noita suosituksia ole hatusta vedetty. Harmittaisi kovasti, jos olisikin jotain vakavaa ja viivyttelisit.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen gyneä. Jos kohdun limakalvo pääsee liian paksuksi, niin se saattaa kehittää syövän. Itellä just menossa Primolut kuuri jolla saadaan vuodot aikaiseksi ja limakalvoa ohennettua.
Gyne sanoi, että jos yleensä naisella alkaa tiputtelu kuukautisten loppumisen jälkeen niin pitää tarkastaa asia.
Toisaalta tuo on normaalitila joka on aina välillä pre-menopaussissa ja menopaussissa, kun kuukautiskierto on pidentynyt. Eri gynet on eri mieltä siitä onko se ongelma. Itse en valinnut ottaa lääkkeitä, niitä olisi pitänyt ottaa 10 vuotta koska niin kauan kesti premenopaussia jossa välillä menkat oli kuukausia pois (ja sinä aikana limakalvo paksuni koko ajan).
Jos sinulla ei ole rahaa kynegolookille.Varaa aika terveyskeskus.Tarvitaessa laittavat läheten naistentautien plk.Turha tältä asiaa kysyä.Lääkäreitä ei tällä ole!
Aloin empiä lääkärin tarvetta koska kaikki tosiaan muuten oli kuin menkkoja ennen, finnit, turvotukset, nesteen kertyminen, tissien kipeys jotka kaikki poistui yhdessä yössä heti pikku vuodon jälkeen.
Neuvoista otettu vaarin, käyn lääkärissä. -ap-
ikää 52v.
ap