Ihonhoito, jolla ehkäisen tulevat rypyt
Olen 29 v ja silmieni ympärillä alkaa olemaan jo juonteita. Olen myös huomannut, että kasvojeni ympärille alkaa tulemaan hieman pieniä ryppyjä. Kasvojen hoidossa tuppaa olemaan kahdenlaisia ihmisiä, toiset panostaa paljon ja käyttää paljon rahaa, kun taas toiset vaan luottaa vesipesuun.
Onko ne kalliit tökötit vaan pelkkää hukkaan heitettyä rahaa vai voiko niillä oikeasti pelastaa kasvot? :D Miten te hoidatte ihoanne? Julkkikset ainakin tuppaa laittaa rahaa ja aikaa ihonhoitoon ja näyttävät hyviltä.
Kommentit (2032)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on semmonen...pikku marmori...rulla jossa on varsi, "kiinakaupasta eurolla" tyyliin. Sillä rullaan kasvoja illalla ennen tökötin levittämistä, ihan markettiperustöhnää.
Olen n 70v ja ihan tai siis aika rypytön, osa sukuvikaa. En ole koskaan ottanut aurinkoa.
AI niin, juutuubissa on ohjeita naamajumppaan ja naamahierontaan. En tee joka päivä, mutta kuiteskin. Vettä sisäisesti ja ulkoisesti, paljon hedelmiä ja vihanneksia!
EI TUPAKKAA!!!!
Tässä on hyviä vinkkejä mutta ihmettelen miksi vain tätä yläpeukutettiin eikä edellä kuivakuppausviestiä kun rullauksen ja kuppauksen vaikutus sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihonhoitotuotteisiin kannattaa panostaa, jos meikkaa ja haluaa pitää ihostaan huolta. Ei ne Hollywood-tähdet turhaan niitä purkkeja käytä. Meikki ja rasvainen iho tukkii ja rasittaa ihoa, jonka takia sitä pitää hoitaa ja puhdistella.
Iho ei ole koskaan hoitovapaa eli perus vesipesut ei mielestäni kyllä riitä, jos siitä haluaa pitää huolta.
Geenit auttaa toki vähän, mutta kyllä itsekin voi paljon vaikuttaa.
Tässä vähän yleisiä ohjeita:
- Vältä auringonotttoa (se vanhentaa ihoa kummasti)
- Juo paljon
- Älä tupakoi ja juo alkoholia (molemmat vanhentaa)
- Jojo-laihduttaminen ei toimi, samoin pikaruoka
- Terveellinen ruokavalio
- Pidä lepopäiviä iholle
T. rypytön N50
Minusta taas tuntuu että geenit on melkein ainoat jotka vaikuttaa. Tai no ehkä aurinko myös, se on kai aika hyvin osoitettu, mutta harva näillä leveysasteilla saa niin paljon aurinkoa että sen takia "rusinoituu". Omassa tuttavapiirissä 40-50 v naisilla ainakaan nuo elämäntavat ei tunnu mitenkään korreloivan rypyttömyyden kanssa. Jotkut on ryppyisiä vaikka elävät hyvin terveellisesti, jotkut hyvin rypyttömiä vaikka suurkuluttavat alkoholia, elävät hampurilaisaterioilla, pizzoilla ja kebabeilla yms. Ihotyyppi siihen taitaa paljon vaikuttaa, paksu rasvainen iho rypistyy hitaammin. Samoin ylipainoiset usein on vähemmän ryppyisiä kuin hoikat, kun ihonalaisrasva vetää ihon pinkeäksi.
Näyttäisin kyllä itse geenieni perusteella tällä hetkellä rusinalta jos en olisi pitänyt huolta ihostani kosmetiikalla ja hoidoilla. t.N51
Vierailija kirjoitti:
Aurinkovoide Spf 30 tai yli jokaisena vuoden päivänä. Se on tehokkain keino.
SPF 50 voi olla täysin turhaa marraskuussa, mutta kun aurinkosuojan käytöstä tulee rutiini niin kyllähän sillä ennaltaehkäisee ryppyjä kun se on kasvoilla vuoden jokaisena aurinkoisenakin päivänä. Olen 36 ja ihoni on hyvässä kunnossa vuosien ennaltaehkäisyn takia.
Geenilotto ratkaisee. Äitini on melko rypytön 73v, kaula tosin roikkuu. Ei ole koskaan käyttänyt mitään saippuaa kummempaa.
Minulla on sekaiho. Itse olen sinun ikäisenäsi panostanut paljon laatukosmetiikkaan.. Ryppyjä alkoi kuitenkin tulla pikkuhiljaa. Olen nyt pian 50v, olen käyttänyt yli 10 vuotta reseptillä saatavaa Avitcid-voidetta, talvella jatkuvasti, kesällä taas jotain kevyempiä retinolituotteita. Vaihdevuosia ei ole vielä.
Kosteusvoiteena Environ ja ihan perus Aqualan. Käytän myös paljon Ordinary seerumeja ja happohoitoja. Näytän mielestäni ihan hyvälle ikäisekseni mutten mitenkään poikkeuksellisen nuorelle.
Ja käytössä on myös maltillisesti botox ja täyteaineet. Kauneuskirurgiaan en ole turvautunut vielä. En usko että on mitään taikavoidetta mikä ehkäisisi rypyt täydellisesti. Olen tällä hetkellä kuitenkin ihan tyytyväinen ulkonäköni. Rypyt eivät rumenna mutta naaman valuminen ja piirteiden laskeutuminen kyllä. Se iskee kunnolla vasta 40-55 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Lievä ylipaino. Laihoilla usein rypyt näkyy selvemmin.
Rintakehän ja kaulan rypyt näkyivät todella selkeästi kun olin ylipainoinen. Kun laihduin niin niitä ei enää melkein erotakaan! Samoin näytän kasvoista jotenkin paljon nuoremmalta hoikempana. Kaikille ei sovi pyöreys.
Vierailija kirjoitti:
Muutaman päivän vesipaasto koska se kuulemma poistaa vahingoittunutta DNA:ta ja muita aineita
Poistaa kuona-aineita ja turvotusta ja on ikivanha kikka kauneuden hoidossa!
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aika rypytön 43-vuotias. Aurinkorasvaa en kasvoilla ole käyttänyt ikinä, mutta en viihty auringossa ja käytän paljon aurinkolaseja tai isoa lierihattua jos joudun aurinkoon. Ja kuulun luokkaan vesipesu suihkussa. Kaikki turha hoitaminen kannattaa lopettaa. Moni ylihoitaa ihoaan. Yritän syödä paljon hyvää rasvaa ja muutenkin monipuolisesti ja juon vettä tarpeeksi, ihoon voi vaikuttaa sisältäkin päin.
Totta! Mulla finninaama teini-iästä 10v eteenpäin. Lopetin kaikki apteekin kasvopesuun/hoitoon tarkoitetut tuotteet, koska iho kuivui ja hehku hävisi.
Jonkin aikaa oli sekaihon kukkivat näpyt näytillä ja niihin käytin laimennettua A Vogelin Molkosania. Vajaa vuosi ja iho hyvä ilman kukintaa. Tärkeää on myös olla puristelematta finnejä.
Iho edelleen hyvä vuosia myöhemmin.
Eihän kosmetiinkankaan tarvitse olla kallista. Lidlistä tai Lumenelta saa kosteuttavaa kasvovoidetta, putsareita saa myös kempparista mm. Erisan on hellävarainen jolla lähtee töhkät naamasta ja ne kangasnaamiot on kivoja hemmotteluhoitoon.
Itse käytän Ordinaryn hedelmähapponaamiota kuorintana jonka jälkeen laitan joko paksun kerroksen kosteusvoidetta tai kangasnaamion kasvoille.
Esim. puhdistustuote ja kasvovoide tekevät valtaosan ihonhoidosta ja aurinkosuojavoide voi olla ihan Niveaa. Itse sekoitan SPF 50 voiteesta ja meikkivoiteesta seoksen jota käytän päivittäin meikkipohjana. Eikä noita tuotteita tule kovin usein edes ostettua. Kyse on ennemminkin rutiineista jotka sopivat itselle.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa? Älä nyt viitti.
Maikkis 69 kirjoitti:
Ei missään nimessä mitään retinolia 29-vuotiaalle haloo! Jos sulle tulee nyt jo juonteita, olet ehkä tosi hoikka ja rasvaton, sulla on kuiva iho ja/tai poltat tupakkaa. Perimä vaikuttaa myös, toisille tulee juonteita aiemmin kuin toisille.
Tutustu Korealaiseen ihonhoitoon. Kosteutusta ja kerroksia ihonhoitotuotteisiin. Rasva pitäisi tulla sisältäpäin, eli lisää hyviä rasvoja ruokavalioon ja suklaakaan ei ole kiellettyä ; ). Mutta ihonhoito kannattaa, eikä sitä kannata missään nimessä väheksyä. Kyllä sen näkee ns naamasta, kuka hoitaa ihoaan ja kuka ei. KUKAAN ei ole luonnonkaunis loputtomasta ja luonnonkauneus ei useinkaan todella ole "kaunista". Kyllä nainen voi ja saa hoitaa ihoaan, ehostaa ja näyttää hoidetulta.
Retinolia voi käyttää vaikka 20-vuotias, sitähän käytetään muuhunkin kuin ryppyihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän tylsä vastaus, mutta geenit.
Itse olen 50 - vuotias mies, joka omaa kaikki paheet: aurinko, savuke, viini.
Aika Babyface olen vieläkin, jos en kasvata partaa.
Sinkkuna Pesen toki iltaisin kasvoni, käytän kasvovettä ja kilon Niveaa. Suhteissa jotenkin häpeän tapaani - en tiedä miksi.
Geeneillä ei oikeasti ole niin paljon väliä kun ihmiset luulevat. Vaikka teillä olisi Kim Kardashianin geenit, mutta hoitaisitte ihoanne samalla tavalla kuin nyt ja teillä olisi samat elämäntavat ette näyttäisi edes niin hyviltä
Nyt oli outo kommentti. Kenen mieyKim Kardashian näyttää hyvältä?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt päivävoidetta spf15 parikymppisestä asti ja aurinkovoidetta tarvittaessa. Olen viisikymppinen. Ja ihan yhtä ryppyinen kuin mummoni oli ikäisenäni. Mummo ei käyttänyt mitään kosmetiikkaa, ei mitään. Eli geenit määrää rypyt. Auringonpalvoja en ole ollut koskaan, punapää kun olen.
Spf15 on lähes turha, etenkin kovin vaalealle kuten punapigmenttiset. Suojaa pitäisi olla vähintään 30-50 jos yhtään liikkuu ulkona aurinkoiseen aikaan. Monet myös väittävät "en ole koskaan ottanut aurinkoa", mutta eivät laske mukaan sitä kuinka ovat muuten säännöllisesti viettäneet tuntikausia ulkona suorassa auringossa. Kun eivät ole "ottamalla ottaneet" niin sitä ei muka lasketa! Vaan ei se iho tiedä osuuko siihen aurinko rannalla maatessa vai puutarhatöitä tehdessä...
Vähäinenkin aurinkoaltistus tuhoaa suojaamatonta ihoa. Olen työskennellyt puutarhurina 15 vuotta. Työvarustukseeni kuuluu vahva aurinkosuoja, jonka päällä on usein mineraalimeikkiä. Lisäksi käytän aina lippistä tai leveälieristä hattua. Mahdollisuuksien mukaan käytän myös pitkähihaista paitaa. D-vitamiinin ketään paljailla säärillä. Syön paljon auringolta suojaavia kasviksia. Pahimmalta paahteella vältetään avotaivaan alla oleskelua, jos mahdollista.
Ero samanikäisiin (40v), siistiä sisätyötä tekeviin tuttaviini on huomattava. He eivät käytä aurinkovoidetta koskaan ja vaikka viettävät ulkona murto-osan siitä ajasta kuin minä, heillä on lähes jokaisella maksaläiskiä, ryppyjä ja kosteusköyhä iho. Terassilla istuessa tai lapsia puistossa vahtiessa punoittavat niin rintakehä kuin naamakin. Kun yritän tarjota aurinkovoidetta, sitä ei haluta rusketusta pilaamaan tai levitetään punaisimpaan kohtaan teelusikallinen.
Kollageenia ei saa takaisin.
Mikä aurinkorasvoista sitten tekee niin haitallisia?
Ensinnäkin aurinkorasvat sisältää lukuisia erilaisia kemikaaleja, jotka vahingoittavat ihosoluja ja imeytyvät iholta suoraan verenkiertoon.
(Lue lisää Vaaralliset kemikaalit – vähennä kemikaalien käyttöä ja vahvista terveyttä)
Toiseksi aurinkorasvat sisältää usein monityydyttymättömiä rasvahappoja (PUFA), jotka ovat haitallisia, niin ulkoisessa kuin sisäisessäkin käytössä.
https://www.nooraleinonen.fi/aurinkorasvojen-haitat-ja-auringon-hyodyt/
En suostuisi ikinä laittamaan aurinkovoidetta. Tulkoon ennemmin läiskiä mutta nykyään seuraan UV- tiedotteita niin että pysyn pahimman säteilyn ajan sisätiloissa.
Se on totta että aurinkorasva ei ole mikään tavallinen rasva. Aurinkorasvan kemikaalit menee mm.äidinmaitoon. Joten aurinkorasvaa tulisi käyttää vain tarvittaessa.
Jo ilmestyneisiin ryppyihin ei oikein mikään auta paitsi kirurgin veitsi. Toki ryppyjä voi lieventää ihoa tehokkaasti kosteuttavilla tuotteilla mutta kokonaan niitä ei kosmetiikalla saa pois. Parasta on ennaltaehkäistä niiden syntymistä ja kaikista tärkein asia on aina UV-suoja. Aurinko vanhentaa ihoa kaikista eniten. Vältä auringon ottamista ja suojaa iho UV-suojalla joka ikininen päivä, oli kesä tai talvi. Ns. kallis kosmetiikka ei itsessään merkitse mitään. Se että jokin kosmeettinen tuote on pakattu upeaan lasipurkkiin ja mukana tulee sen tuhannen lupausta prosenttilukujen kanssa sekä kirjoituksia jostain harvinaisen kasvin uutteista on humpuukia. Ainoa tieteellisesti todistettu tehoaine mikä tehoaa ryppyihin on retinoli ja reseptivapaana pitoisuudet on melko pieniä. Reseptillä kyllä saa tujumpiakin aineita. Elämäntavoilla ja geeneillä on vaikutusta, totta kai mutta kosmeettisten tuotteiden tuoma tuntuma ihoon on lähinnä ohimenevä ja keinotekoinen tapa luoda illuusioita ihoon, kiristävää tunnetta jnejne. Jotkut antioksidantit todistetusti myös auttaa kirkastamaan ihon tekstuuria ja on ainesosia jotka kosteuttaa tehokkaasti mutta näitä tehoaineita löytyy todella monesta hintaluokasta ihan mikä se oma preferenssi on. Itse suosin Paulas Choice ja Drunk Elephant -tuotemerkkejä sekä edullisimmista the Ordinaryä. Myös Cliniquen merkiltä löytää helmiä mutta kaikki kys merkin tuotteista eivät ole hyväksi iholle. Vältä ns. kovia alkoholeja, eteerisiä öljyjä jotka voi olla allergeeneja ja niitä tutkimattomia ja pohjattomia lupauksia mitkä on pelkkää myyntipuhetta. Itse en voisi koskaan ostaa mitään La Meriä tai La Prairieta koska mistään syvän meren uumenista ei mitään miracle brothia ole todellakaan kaivettu esille :)
Helena Lindgren antoi hyvät ohjeet ryppyjen välttämiseksi; ei saa mennä ulos varsinkaan päivänpaisteella, eikä ilmeillä lainkaan.
Toinen vaihtoehto on uskoa Liberacea, joka sanoi, että vanhana täytyy valita hoikkuuden ja ryppyjen välillä. Läski silottaa rypyt.
Uni, raitis ilma, stressittömyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa? Älä nyt viitti.
Mistähän tuo käsitys tulee, että täällä ei uv-säteily haittaa mitään? Aiemmin varoiteltiin, että juuri Suomen päällä on otsoniaukossa iso reikä, mikä altistaa ihosyövälle jne. Nyt on vielä ollut ennätyshelteiset kesätkin, viime kesä mittaushistorian aurinkoisin.
Meneeköhän monella lämpötila ja uv-säteily sekaisin?
ÄLÄ KUORI LIIAN VAHVOILLA TÖKÖTEILLÄ ja liian usein!!!
Oma inhoni on nyt 45-vuotiaana pilalla sen takia, kun nuorena tuli RAAVITTUA sitä kaikenmaailman rankoilla kuorintavoiteilla (ikäiseni muistavat ehkä mm. Aapri kuorintavoiteen...).
Samoin silloin ei käytetty lainkaan aurinkosuojaa ja sen kyllä huomaa, valitettavasti!
Uskon myös, että eniten vaikuttaa geenit. Äitini poltti yli 40 vuotta tupakkaa, mutta ei ole ryppyinen vielä kuusikymppisenäkään. Sen sijaan posket valahtaneet. Itse olen kolmikymppinen ja posket ja suupielet roikkuneet jo teinistä asti ;(
Minulle tuli ensimmäinen ryppy 47 vuotiaana ja sen jälkeen pikkuhiljaa. Nyt olen 66 ja tyytyväinen, ikä saa näkyä. Elämässä muutakin mietittävää, pitää nauttia kokaisesta pvstä. Paras kasvojenkohotus on hymy!