Teini ei halua rippikouluun
Eikä mihinkään protu leirille. Onko kellään muulla ollut näin?
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Mikä on protu-leiri?
Leiri pakanalapsille, jotka kuitenkin haluavat jotain samaa mitä kirkko tarjoaa jäsenilleen.
Ei meidänkään lapset mene, eivät kuulu kirkkoon. Olisikin tosi outoa laittaa opettelemaan jotain rukouksia ja opinkappaleita.
Mikä tässä nyt on ongelma? En itsekään käynyt kumpaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vinkata, että rippilahjoina saa valtavasti rahaa.. Varmaan prometheus-leirinkin käynnin jälkeen saa rahalahjoja?
Prometheus-leiri olisi varmaan kiva. Nanobotteja, geenimanipulaatiota, lentäviä C-ufoja ja kaikkea sellaista, mitä nyt prometheus-menoon liittyykin.
Minä myin aikoinaan oman mielipiteeni lahjarahojen vuoksi, osin myös siksi että vanhemmat käytännössä pakottivat. En suosittelisi samaa kenellekään, en pakottamista enkä rahan takia taipumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on protu-leiri?
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Prometheus-leiri
Prometheus-leiri on uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumaton aikuistumisleiri.
"Prometheus-leirillä järjestetään mahdollisuus sekasaunaan sukupuolitettujen saunavuorojen lisäksi. Jokainen saa protu-leirillä päättää siitä pitääkö saunassa uima-asua vai ei. Leireillä korostetaan sitä, ettei alastomuus saunassa ole seksuaalinen asia. [22] Ennen vuotta 2010 alaikäisten tupakointia ei rajoitettu leirillä.[23]"
Kuulostaapa oikein fiksulta nuortenleiriltä....
Itse kävin protuleirin 2008 ja aika villi meno oli kyllä. Ei siellä oikein kukaan katsonut perään, tytöt ja pojat sai nukkua sekaisin eri saleissa (jonka takia usein myös eksyivät samaan sänkyyn). Ohjaajat naureskelivat, että tämä on sitä hedonistista filosofiaa. Silloin oli hauskaa, näin jälkeenpäin mietittynä oli oikeasti aika turvaton olo, mutta mukana mentiin muiden perässä. Onneksi olin itse sen verran hiljainen hissukka, ettei kukaan poina vahingossakaan eksynyt sänkyyni.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vinkata, että rippilahjoina saa valtavasti rahaa.. Varmaan prometheus-leirinkin käynnin jälkeen saa rahalahjoja?
Prometheus-leiri olisi varmaan kiva. Nanobotteja, geenimanipulaatiota, lentäviä C-ufoja ja kaikkea sellaista, mitä nyt prometheus-menoon liittyykin.
Itse kävin riparin rahojen takia joskus 2000-luvun alussa. Oli puuduttavaa ja jälkeenpäin ajateltuna aika rumaakin esittää olevansa kiinnostunut uskonnosta, joka on toisille tärkeää. Siellä sitten haukoteltiin ja pyöriteltiin silmiä... Uskonto on edelleen mielestäni täysin turha juttu, mutta leirille rahan takia meneminen ei opettanut muuta kun toisille tärkeälle asialle nauramista ja pilkkaamista.
Itse pidin leiristä. Se opetus oli sitä ja tätä, mutta rentoa oleilua ja jalkapalloa ja uimista ja hyvää ruokaa.
Minusta rippikoulu siedättää ja helpottaa maailmankatsomusten tuputtamisen huomioimatta jättämistä. Opin monta asiaa, joilla nykyään perustelen ateistista maailmankuvaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä myin aikoinaan oman mielipiteeni lahjarahojen vuoksi, osin myös siksi että vanhemmat käytännössä pakottivat. En suosittelisi samaa kenellekään, en pakottamista enkä rahan takia taipumista.
Mitä haittaa siitä oli?
Päiväriparilla nyt meni vähän aikaa, mutta tutustui mielenkiintoisiin ihmisiin, joita uskonto kiinnosti yhtä vähän kuin itseä, eli ei ollenkaan. Sai ne rippijuhlarahat sukulaisilta, hyvä summa.
Ei ollut ongelma täysikäisenä erota kirkosta. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika heikko on mielipide, jos rippileiriloma muuttaa sitä.
Ei meilläkään yksi lapsista käynyt kumpaakaan enkä edes yrittänyt pakottaa. Kerroin lahjoista ja kerroin myös että ei sitten voi päästä kummiksi ja sanoin että en niillä sanoilla yritä taivutella sinne vaan kerron siksi ettei hän sitten sano jälkeenpäin että "Kumpa olisin tiennyt, miksi et kertonut..."
Muut 3 kävivät normaalin rippikoulun.
Ehdota sille päiväleiriä. Saa kuitenkin rahaa rippilahjoina joten kannattaa käydä.
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin riparin rahojen takia joskus 2000-luvun alussa. Oli puuduttavaa ja jälkeenpäin ajateltuna aika rumaakin esittää olevansa kiinnostunut uskonnosta, joka on toisille tärkeää. Siellä sitten haukoteltiin ja pyöriteltiin silmiä... Uskonto on edelleen mielestäni täysin turha juttu, mutta leirille rahan takia meneminen ei opettanut muuta kun toisille tärkeälle asialle nauramista ja pilkkaamista.
Tuo on rumaa. Ei rippikoulussa tarvitse esittää mitään. Edes isosten ei tarvitse uskoa. Kukaan ei vaadi siellä uskomaan mitään. Jotain pitää opetella ulkoa, siinä se mitä vaaditaan.
Vierailija kirjoitti:
Ehdota sille päiväleiriä. Saa kuitenkin rahaa rippilahjoina joten kannattaa käydä.
Ei meillä oikein ole ,ketä kutsua juhliin. Kaikki Isovanhemmat kuolleet ja vain yksi kummi pitää yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole enää mikään iso juttu, jos ei mene. Lapsistani toinen kävi rippikoulun, toinen ei, ei siinä sen kummempaa. Nykyisin saa valitakin. Nuorempi lapseni haluaa lukioon ja on jo ilmoittanut, ettei osallistu vanhojen tansseihin. Omana aikanani kaikki osallistuivat, huvitti tai ei. Minusta on vain hyvä, jos ei tarvitse väkisin osallistua sellaiseen, mikä ei nappaa yhtään.
En tiedä milloin olet ollut lukiossa, mutta minä olin 89-91 enkä osallistunut vanhojentansseihin kun en halunnut.
Prometheus-leiri ainakin meilläpäin on woke/vihervasuri-aivopesua, ei yhtään parempi kuin kristillinen aivopesu.
Meidän poika jätti käymättä mutta oli terveydelliset syyt mutta myös motivaation puute. Nyt hän on jo täysi-ikäinen ja muuttanut pois kotoa enkä tiedä onko enää kirkon jäsen. Pääsehän sitä naimisiin maistraatissakin.
Juhliin voi kutsua ystäviä ja naapureita. Ei kaikkien tärkeät verkostot ole sukua.
No mutta sitten joutuu helvettiin. Onnea vaan hänelle ikuiseen tuskaan.
Lapsistani kumpikaan ei mennyt millekään leireille, oli ihan heidän oma päätös enkä lähtenyt sitä kommentoimaan mitenkään. Miksi ihmeessä niille leireille pitäisi mennä jos ei kiinnosta?