Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini ei halua rippikouluun

Vierailija
19.09.2022 |

Eikä mihinkään protu leirille. Onko kellään muulla ollut näin?

Kommentit (101)

Vierailija
41/101 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kuulutaan kirkkoon eikä aiota erota. En silti toivoisi, että lapsi menee rippikouluun, kun parin vuoden kuluttua ajankohtaista. Ei olla ollenkaan uskovaisia, vaan kuulutaan kirkkoon vain koska pienellä paikkakunnalla huomaa selkeästi sen kaiken hyödyllisen mitä seurakunta tekee ja järjestää. Halutaan tukea sitä työtä ja myös kauniin vanhan kivikirkon kunnossapitoa.

Riparilla on oikeasti riski, että lapsi höyrähtää mukaan siihen uskontotouhuun. Se on niin herkkä ikä, ja kaverit ja isostouhu ja koko se leiriyhteisö voi viedä mukanaan. Itsekin innostuin joksikin aikaa isosskoulutukseen riparin jälkeen ja kävin niissä nuorisoilloissakin jonkun aikaa, mutta sitten se lumous hiipui ja tajusin ettei ole oma juttu ollenkaan. Tuntuisi tosi oudolta, jos oma lapsi ryhtyisi yhtäkkiä uskovaiseksi.

Vierailija
42/101 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuuluta kirkkoon, niin ei ollut teini alunperinkään menossa rippileirille. Koetin mainostaa protua, mutta ei se sinnekään tahtonut. 

Minusta on vaan hyvä jos nuoret eivät alistu tapauskovaisuuteen ja mene rippikouluun vain siksi että "niin kuuluu tehdä". Tapauskovaiset on minusta ihmeellisiä lampaita, ei uskota oikeasti, mutta kuulutaan silti jostain syystä kirkkoon. Minusta uskonto on sen verran pyhä asia, että jos siihen lähtee mukaan pitäisi niillä sakramenteilla olla oikeasti merkitystä yksilölle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/101 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään nimessä lasta ei saa pakottaa rippikouluun. Kasvoin itse uskonnollisessa lahkossa, ja rippikoulu piti käydä lahkon sisällä. En suosittele kenellekään. Aivopesu on ihan karmeaa. Nyt olen ateisti, ja annan oman lapseni vapaasti päättää, mihin uskoo. Jos tytär haluaa olla myöhemmin kristitty, en pane pahakseni, mutta omat näkemykseni toki kerron.

Vierailija
44/101 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menin aikoinani ihan mielelläni rippikoululeirille; ko leiri oli ensimmäinen leiri muotoinen rippikoulu; ihan hyvät muistot jäi. Mieheni on katolilainen ja minä siis luterilainen; niinpä lapset laitettiin siviilirekisteriin. He eivät edelleenkään kuulu mihinkään uskontokuntaan. Kirkkohäistä he myöskään haaveile; tosin ei vielä ihan ajankohtaistakaan.

Vierailija
45/101 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverien ja rahanko takia sinne mennään??

Pitäisi olla aluksi karsinnat, että muut kuin uskovaiset raakattaisiin pois.

Vierailija
46/101 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on protu-leiri?

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Prometheus-leiri

Prometheus-leiri on uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumaton aikuistumisleiri.

"Prometheus-leirillä järjestetään mahdollisuus sekasaunaan sukupuolitettujen saunavuorojen lisäksi. Jokainen saa protu-leirillä päättää siitä pitääkö saunassa uima-asua vai ei. Leireillä korostetaan sitä, ettei alastomuus saunassa ole seksuaalinen asia. [22] Ennen vuotta 2010 alaikäisten tupakointia ei rajoitettu leirillä.[23]"

Kuulostaapa oikein fiksulta nuortenleiriltä....

Ei jumalauta, onko tämäkin nyt woketettu pilalle? Parempi laittaa lapsi perinteiseen rippikouluun, sekin on terveempi vaihtoehto vaikkei uskossa olisikaan.

Vierailija
47/101 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on protu-leiri?

Leiri pakanalapsille, jotka kuitenkin haluavat jotain samaa mitä kirkko tarjoaa jäsenilleen. 

Aikuistumisriittejä on monenlaisia ympäri maailman, uskonnoilla ja ilman.

Vierailija
48/101 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lisi minäkään halunnut, mutta vanhemmat pakottivat. Kävin sitten päiväriparin. Ihan puhtaasti kiusan vuoksi, koska joutuivat kuskaamaan mua sinne autolla aamuin illoin 2 viikkoa.Eivät ikinä muuten halunneet kyyditä minnekään, mutta tuosta ei voineet valittaa, kun itse vaativat sen k*sisen riparin käymään. En antanut pitää juhlia, vaikka yrittivät sitäkin vaatia. Erosin kirkosta heti, kun sain itse päättää. Se oli 18 v. lahjani itselleni.

Nykyään onneksi nuorten annetaan itse päättää. Ei sillä, että riparista olisi mitään traumoja jäänyt. Siellä oli samanhenkisiä tyyppejä ja pappi oli sellainen rento "leipäpappi", joka ei yrittänyt tuputtaa uskontoa, muttei sen käymisestä mitään hyötyäkään ollut. Ajan ja dieselin tuhlausta.

Vierailija
49/101 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta sitten joutuu helvettiin. Onnea vaan hänelle ikuiseen tuskaan.

There's no such hate than christian love.

Vierailija
50/101 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta sitten joutuu helvettiin. Onnea vaan hänelle ikuiseen tuskaan.

There's no such hate than christian love.

Yes indeed. Reilu kaveri sanoo ajoissa jos toinen on menossa ns. heikoille jäille.

Välinpitämätön katsoo sivusta ja sanoo vaan että kyllä se kestää.

Vierailija
51/101 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa vinkata, että rippilahjoina saa valtavasti rahaa.. Varmaan prometheus-leirinkin käynnin jälkeen saa rahalahjoja?

Prometheus-leiri olisi varmaan kiva. Nanobotteja, geenimanipulaatiota, lentäviä C-ufoja ja kaikkea sellaista, mitä nyt prometheus-menoon liittyykin.

Minä myin aikoinaan oman mielipiteeni lahjarahojen vuoksi, osin myös siksi että vanhemmat käytännössä pakottivat. En suosittelisi samaa kenellekään, en pakottamista enkä rahan takia taipumista.

Aika heikko on mielipide, jos rippileiriloma muuttaa sitä.

Mielipiteitäni uskonnosta se ei muuttanut, mutta rehellisyydestä ja suoraselkäisyydestä kyllä.

Vierailija
52/101 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lisi minäkään halunnut, mutta vanhemmat pakottivat. Kävin sitten päiväriparin. Ihan puhtaasti kiusan vuoksi, koska joutuivat kuskaamaan mua sinne autolla aamuin illoin 2 viikkoa.Eivät ikinä muuten halunneet kyyditä minnekään, mutta tuosta ei voineet valittaa, kun itse vaativat sen k*sisen riparin käymään. En antanut pitää juhlia, vaikka yrittivät sitäkin vaatia. Erosin kirkosta heti, kun sain itse päättää. Se oli 18 v. lahjani itselleni.

Nykyään onneksi nuorten annetaan itse päättää. Ei sillä, että riparista olisi mitään traumoja jäänyt. Siellä oli samanhenkisiä tyyppejä ja pappi oli sellainen rento "leipäpappi", joka ei yrittänyt tuputtaa uskontoa, muttei sen käymisestä mitään hyötyäkään ollut. Ajan ja dieselin tuhlausta.

Minut pakotettiin myös, ja jouduin vielä polkemaan pyörällä sen kaksiviikkoisen. Jos päiväriparia ei olisi ollut tarjolla, niin en tiedä mitä olisi tapahtunut, olisinko joutunut leirille. Juhlat otin kyllä mielelläni korvauksena kärsimyksestä, tai siis lähinnä lahjarahat. Yksipuolinen ihastuminen isoseen ja kitalakeen juuttunut öylätti on oikeastaan ainoat, mitä rippikoulusta muistan.

Vierailija
53/101 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti, lopettakaa se teinienne riparille pakottaminen!! Omasta rippikoululeiristä ei ole pitkäkään aika, ja muistan hyvin miten kurjaa omalla leirilläni oli, kun puolet nuorista oli näitä pakotettuja, ja ne vaan valittivat kaikesta ja pyörittelivät silmiään ja pilkkasivat muita. Nää ateistinuoret oikeesti pilaa kaikilta koko leirikokemuksen. Kiva olla jossain kirkon tilaisuuksissa niin että siellä halveksitaan koko uskontoa. En minäkään mene vaikka synagoogaan haukkumaan juutalaisia tai moskeijaan motkottamaan päähuiveista.

Jos haluatte että mummot antaa teinille rahaa niin järjestäkää niille joku muu juhla, ei sen tarvitse olla konfirmaatio!!

Vierailija
54/101 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aikoinaan rippikouluiässä en itsekään olisi halunnut mennä, mutta vanhemmat pakottivat koska kaikki muutkin menevät. En ole tippaakaan uskonnollinen, mutta kyllä näin jälkeenpäin olen ollut kiitollinen että menin sillä sain sukulaisilta lahjaksi yli tonnin rahaa säästöön.

Vierailija
55/101 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me kuulutaan kirkkoon eikä aiota erota. En silti toivoisi, että lapsi menee rippikouluun, kun parin vuoden kuluttua ajankohtaista. Ei olla ollenkaan uskovaisia, vaan kuulutaan kirkkoon vain koska pienellä paikkakunnalla huomaa selkeästi sen kaiken hyödyllisen mitä seurakunta tekee ja järjestää. Halutaan tukea sitä työtä ja myös kauniin vanhan kivikirkon kunnossapitoa.

Riparilla on oikeasti riski, että lapsi höyrähtää mukaan siihen uskontotouhuun. Se on niin herkkä ikä, ja kaverit ja isostouhu ja koko se leiriyhteisö voi viedä mukanaan. Itsekin innostuin joksikin aikaa isosskoulutukseen riparin jälkeen ja kävin niissä nuorisoilloissakin jonkun aikaa, mutta sitten se lumous hiipui ja tajusin ettei ole oma juttu ollenkaan. Tuntuisi tosi oudolta, jos oma lapsi ryhtyisi yhtäkkiä uskovaiseksi.

Onpa naiivia ajattelua. Laitoin tyttäreni erään herätysliikkeen riparille. Eipä tuo höyrähtänyt. Eikä lähtenyt mukaan isoskoulutukseen tai seurakuntaan. Kyllä nuori osaa ajatella omilla aivoillaan. Itse olisin onnellinen, jos nuori tulisi uskoon. Elämällä olisi kestävä perusta.

Vierailija
56/101 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisaruksista kaksi ei mennyt rippikouluun. Siihen päättyy seurakunnan jäsenyys jos ei mene ja mitä sitten. 15-vuotias on kyllin iso päättämään itse. Seurakuntaan voi itse myöhemmin liittyä uudestaan, jos vaikka joskus haluaa mennä kirkossa naimisiin. On nuoren oma asia.

Vierailija
57/101 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella kunnioitettavaa, ettei halua mennä, koska 90 % nuorista menee sinne, koska ne haluaa rahaa konfirmaatiojuhlassa, jotkut saa jopa 1000 euroa yhteensä, oppilaat kertoilee. Ja tietysti toinen motiivi on leiriolosuhteet ja muiden nuorten tapaaminen.

Mun oma nuori ohjasi protu-leirejä 2000-luvun alussa, mutta lopetti sitten, kun alkoi tulla sellaisiakin yksilöitä, jotka ei osanneet olla yhdessä muiden kanssa. Liian vaikeita keissejä sellaiset nuorille ohjaajille.

Vierailija
58/101 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
59/101 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on protu-leiri?

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Prometheus-leiri

Prometheus-leiri on uskonnollisesti ja poliittisesti sitoutumaton aikuistumisleiri.

"Prometheus-leirillä järjestetään mahdollisuus sekasaunaan sukupuolitettujen saunavuorojen lisäksi. Jokainen saa protu-leirillä päättää siitä pitääkö saunassa uima-asua vai ei. Leireillä korostetaan sitä, ettei alastomuus saunassa ole seksuaalinen asia. [22] Ennen vuotta 2010 alaikäisten tupakointia ei rajoitettu leirillä.[23]"

Kuulostaapa oikein fiksulta nuortenleiriltä....

Ei jumalauta, onko tämäkin nyt woketettu pilalle? Parempi laittaa lapsi perinteiseen rippikouluun, sekin on terveempi vaihtoehto vaikkei uskossa olisikaan.

Kuka laittaa teininsä yhtään mihinkään. Eiköhän nuo ihan itse osaa päätää.

Vierailija
60/101 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono kasvatus alusta alkaen! Ehkä vanhemmatkin olisi syytä laittaa jonkinlaiselle kurikurssille.