Millainen kk-budjetti teillä on, jotka pärjää 1500 €/kk?
Joudun kohta karsimaan menoja rankasti ja tuloiksi tulee tuo 1500 euroa kuukaudessa käteen, sisältää kaikki tuet siis. Minulla on yksi lapsi. Huolestuttaa, miten pärjätään.
Millainen tulojakauma muilla sen tuloluokan ihmisillä on, olisi kiinnostavaa saada esimerkkejä, paljonko eri kohteisiin menee rahaa muilla. Olen nyt ollut ihan hyväpalkkaisissa töissä ja menot ovat kuin huomaamatta kasvaneet samalla. Tuntuu vaikealta karsia.
Miten toimitte, ettette ylitä kk-budje4tia vahingossa? Pidättekö kirjaa joka ostosta johonkin vihkoon tms?
Kommentit (55)
Viime kuussa sain noin 1300e palkkaa. Mulla ei ole lasta toki, joten helppoa. Joka kuukausi sivuun:
Vuokra 567,5e
Ruokaan varaan 50e viikko
Kosmetiikka 50e; teen pari kertaa vuodessa isomman kosmetiikkatilauksen, johon käytän tätä sivuun laitettua rahaa. Yleensä ei mene 50e/kk, mutta ammun mielummin yläkanttiin. Ylitse jäävä raha tilauksen jälkeen säästötilille
HSL-liput 20e
Kuntosali 50e
Sähkö 30e (heh, tähän tulossa muutos)
E-pillerit 10e
Tekemistä 150e (tarkoittaa ns vapaata, hauskanpidon ex tempore -budjettia)
Spotify 11e
Liittymä 20e
Kotivakuutus 10e
Tästä jäi vielä yli noin 182e. Yritän pitää aina satasen verran vielä sellaista ex tempore -rahaa, jolla voin vaikka käydä kahvilla/ystävän kanssa syömässä jne (sen lisäksi että on toi Tekemistä 150e). Säästöön yritän laittaa sitten loput, eli tässä tapauksessa 82e.
Suunnillee 1500e budjetti minulla ja ala-asteikäisellä lapsella, tosin siinä ei ole pakko pysyä, mutta tuo summa meillä menee keskiarvona kuukaudessa.
Yksinkertaistettuna se näyttää tältä:
-Asuminen: ~825e (vuokra 740, sähköt 30, vesi 40, kotivakuutus 15)
-Ruoka 300e, kissan ruoka yms 80e
-Molempien matkakulut (HSL) 50e
-Molempien puhelimet 36e
Yhteensä ~1300e, eli n.200e jää muuhun:
-vaatteisiin
-terveysmenoihin
-ravintolakäynteihin (max kerran kuussa ollaan käyty)
-harrastuksiin (lapsella yksi maksullinen säännöllinen harrastus)
-suoratoistoihin (meillä max yksi maksullinen kerrallaan)
-lahjoihin/juhliin
-matkustamiseen/lomiin (tosin tähän täytyy sanoa, ettei niitä ole tullut viime vuosina kovinkaan paljon harrastettua).
Itse olen tyytyväinen tähän elintasoon, eikä tunnu että mistään on tarvinnut liikaa nipistää. Lisäksi tykkään paljon budjetoimisesta. Tiedostan myös, että esimerkiksi asumiskulut tulevat nousemaan reippaasti vuodenvaihteessa, kun edullinen sähkösopimus loppuu ja vuokra tulee nousemaan tuntuvasti. Kissaan menee jo reippaasti enemmän rahaa nyt, kuin alkuvuodesta tai sitä ennen.
Menot kuukaudessa sinkkumiehellä:
Vuokra + asumiskulut 850e
Internet 30e
Vakuutukset 20e
Puhelinliittymä 25e
Ruoka 250e
Lääkkeet 50e
Harrastukset 100e
Julkinen liikenne ja pyöräily 100e
Vaatteet yms 100e
Nettotulot on noin 2900e eli loput menee säästöön ja sijoituksiin
m33
Tässä suunniteltu budjettini. Usein jää säästöön vielä hieman lisää.
Asuminen 796e
Liittymä 18e
Opintolaina 139e
Vakuutukset 50e/kk
Ruoka 250e
Hyvinvointi 50e
Hauskanpito 100e
Shoppailu 100e
Säästöön 100e
Yhteensä n. 1600e
Puskuria löytyy muutaman tonnin edestä jos tulee yllätyksiä.
En tiedä. Meillä on 9000 euron kuukausitulot joten kulutamme sen mukaan. Ainakin kerran kuukaudessa vietämme pitkän viikonlopun Euroopassa. Elämä on ihanaa kun on varaa kuluttaa.
Tärkein tietty unohtui, eli vastuakset lopussa esittämiisi kysymyksiin. Kyllä pidän budjetti Excelillä. Oikeastaan joka ostokerran jälkeen merkkaan ylös ostokseni ja kategorioin ne. Tarkistan kirjaukset kerran viikkoon ja kuukauden viimeisenä päivänä. Tuo kirjaamishomma vähentää intoa ostella, kun ei jaksaisi joka päivä kirjata.
Käytössäni on kolme tiliä, yhdelle tilille tulee rahat ja sieltä maksan laskut, eli käytännössä vuokra menee suoraan, vesilasku, liittymälaskut ja sähkölaskut tulevat e-laskuna. Toiselle tilille siirrän kuukaudelle varatun rahan. Siltä tililtä teen kaikki ostokset. Kolmas tili on säästötili (hätävaratili), jonne siirsin ennen rahaa (nykyään siirtyy sijoituksiin).
Kuukauden käyttörahan siirtäminen eri tilille on toiminut mulla tosi hyvin. Aluksi kun halusin pienentää kulutustani ja maksella velat ja luotot pois joitain vuosia sitten, siirsin viikoittain käyttörahan, koska muuten olisin helposti käyttänyt koko kuukauden rahan esimerkiksi kahdessa viikossa.
Hyvä pohja budjetoinnille on tuo yhden ehdottama tiliotteiden syynäys, koska sillä tavalla pääsee perille kulutuksestaan ja sen avulla pystyy laatimaan budjetin jatkoa varten. Suosittelen luokittelemaan jokaisen tilitapahtuman kategorioittain, sillä tavalla kun itsestä järkevältä tuntuu (tästä saa kiinni paremmin, kun alkaa tekemään).
Toivottavasti tästä oli jotain hyötyä.
Lainanlyhennys 200, ruoka 300, laskut 300, liikkuminen 300. Tämä siis riittänyt ennen hintojen nousua.
16 & 17 vuotiaat teinit pilaa mun budjetin joka kuukausi. Otan tiukan linjan kuluihin kun muuttavat pois. Ehtii vähän velkaantumaan ennen sitä mutta maksellaan niitä sitten kun sen aika on. Tuskin näitä muutamaa yli varojen elättyä vuotta kuitenkaan tulen jälkeenpäin katumaan. En nyt ihan överisti kuitenkaan elä yli budjetin. Tiukan paikan tullen on kuitenkin sen verran omaisuutta minkä voi myydä.
Vierailija kirjoitti:
Me maksetaan pelkästään jo asuntolainaa 1600€/kk. Normi arki pyörii siinä 4000€ hujakoilla, mukana siis kaikki harrastukset ja bensa/diesel .
25 alapeukkua, miksi? Palstalla pitää aina levailla ja kisata, kuka tulee pienimmällä summalla toimeen, miksi? Ei tunnu kivalta, vaikken tuon kirjoittaja olekaan.
Tuloni ovat hieman pienemmät, 1200 ulosoton jälkeen, en saa mitään tukia. Vuokra 650, sähkö 30, elatusapu 70, opintolaina 100, 2 puhelinlaskua (oma ja lapsen) 70, office-paketti 7, netflix 8, ruoka&vaatteet&talous 250-300 (oma ja viikonloppulapsen).
Tiukkaa tekee. Jo hammashoitolasku kaataa talouden, koska en saa toimeentulotukea eli maksan kaiken itse. Toimeentulotuessa ei huomioida elatusmaksua (joka lasketaan tulosta ennen ulosottoa!) eikä asumistuessa ulosottoa. Mielestäni epäreilu systeemi ihmislle, joka pitkäkestoisen sairastamisen vuoksi joutui ulosottoon.
Pienillä tuloilla satasillakin on valtavasti merkitystä. Uskon, että 1500/kk pärjäät kyllä. Saatte syödäksenne. Mihinkään ylimääräiseen kuten harrastuksiin ei ehkä jää enää siten kuin on tottunut. Lapsen harrastuskuluihin voit hakea täydentävää toimeentulotukea. Tuettuja lomia kannattaa myös hakea!
Jos autoa ei olisi, pärjäisin tuolla summalla yhden lapsen kanssa joten kuten, en kuitenkaan pidemmän päälle.
Pienissä tuloissa on se huono puoli, että vaikka niillä hetken aikaa pystyy kituuttamaan, alkaa tarpeita ja hankintoja kasaantua. Tulee tarve uusille talvikengille tai -takille, tietokone menee rikki ja tarvitset uuden (nykyään lähes välttämätön asioiden hoitamisessa), sähkösopimus umpeutuu a uusi hinta on 8-kertainen. Lapselle tulee täitä ja joudutte ostamaan täisampoota 2 pulloa (yht. lähes 50e) jne.
Olen noin vuoden ajan elänyt tuolla summalla ja säästöni on pelastaneet minut.
Ap:lle ehdotan että pyrkii kaikin keinoin kasvattamaan tulojaan, menoja ei pysty tietyn rajan jälkeen enää leikkaamaan jos ei elä omavaraistaloudessa
Mulla on velattomat okt ja auto. Kuukausikulut vaihtelee mutta pakollisiin (ml. ruoka) menee keskimäärin 1250 kuussa. Sähkökin on mulle vielä halpaa.
Sähkö, vesi, kiinteistövero, vakuutus, jäte, nuohous jne 350 euroa kuussa
Viihde (netti, puhelimet, Netflix yms) 125
Muut vakuutukset 100
Auto 150
Ruoka ja päivittäistavarat 500
Rahaa mulla toki useimmiten menee enemmän, mutta ei aina.
Kuukauden nettotulot 4000 joten säästöön jää.
Jos asuisin yksin tässä talossamme pärjäisin toistaiseksi hyvin 1500 eurolla (nettoeläkkeeni on tuon verran):
- asumiskulut 286e - sähkön hinta nousee vasta ensivuonna meillä
- ruoka 300e
- auton leasing 200e
- bensa 80e
- puhelin ja netti 30e
- lääkkeet 50e
- vakuutukset 200e
Tuosta tulee n 1146e. Säästöönkin jäisi rahaa
Paljon menee asumiseen? Turha kertoa budjettia tai antaa neuvoja, jos eletään ihan eri talouksia asumisen suhteen.
En ole se jolta kysyt mutta itse olen pärjännyt 15 vuotta ilman ravintolaruokaa ja elän 300e/kk tuloilla. Tosin asun teltassa eikä minulla ole oikeastaan mitään kuluja. Kuvitteleeko porukka että kaikki asuvat neukkukuutioissa Helsingin keskustassa ja vetää prosessoituja soijanakkeja huippuravintoloissa?