Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen kk-budjetti teillä on, jotka pärjää 1500 €/kk?

Vierailija
18.09.2022 |

Joudun kohta karsimaan menoja rankasti ja tuloiksi tulee tuo 1500 euroa kuukaudessa käteen, sisältää kaikki tuet siis. Minulla on yksi lapsi. Huolestuttaa, miten pärjätään.
Millainen tulojakauma muilla sen tuloluokan ihmisillä on, olisi kiinnostavaa saada esimerkkejä, paljonko eri kohteisiin menee rahaa muilla. Olen nyt ollut ihan hyväpalkkaisissa töissä ja menot ovat kuin huomaamatta kasvaneet samalla. Tuntuu vaikealta karsia.
Miten toimitte, ettette ylitä kk-budje4tia vahingossa? Pidättekö kirjaa joka ostosta johonkin vihkoon tms?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N33v kirjoitti:

Asumistuen jälkeen jää vuokraa maksettavaksi 276e

Vesi 66e

Sähkö ja siirto 29e

Oma puhelin 19e

Yhden lapsen puhelin 12e

Kotivakuutus 11e

Oma terveysvakuutus 34e

Yhden lapsen terveysvakuutus 40e

Koiran vakuutus 22e

Työttömyyskassa 8e

Henkivakuutus 7e

Ruoka ja päivittäistavarat 350e

Asp-tili 50e

Tietokone osamaksu 22e

Yht. 946e.

Tulot tukineen n. 1500e, eli muuhun jää sit reilu 500e.

Mulla on pihassa velaton auto seisonnassa, siitä ois vakuutus 32e, vero 22e ja autopaikka 7e kiinteät kulut jos ois käytössä. Plus kaikki muu päälle.. Eli ilman autoa pärjää aika hyvin. Toki myös ajatuksella että on väliaikaista (opiskelen päätoimisesti). Onhan tämä vähän köyhäilyä mutta olen tottunut :)

T. Äiti ja 2 lasta viikko/viikko

Miten pärjäät ilman ravintoloita? Itsellä menee 500e ruoka- ja alkoholiravintoloihin kuukaudessa.

En ole se jolta kysyt mutta itse olen pärjännyt 15 vuotta ilman ravintolaruokaa ja elän 300e/kk tuloilla. Tosin asun teltassa eikä minulla ole oikeastaan mitään kuluja. Kuvitteleeko porukka että kaikki asuvat neukkukuutioissa Helsingin keskustassa ja vetää prosessoituja soijanakkeja huippuravintoloissa?

Vierailija
42/55 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kuussa sain noin 1300e palkkaa. Mulla ei ole lasta toki, joten helppoa. Joka kuukausi sivuun:

Vuokra 567,5e

Ruokaan varaan 50e viikko

Kosmetiikka 50e; teen pari kertaa vuodessa isomman kosmetiikkatilauksen, johon käytän tätä sivuun laitettua rahaa. Yleensä ei mene 50e/kk, mutta ammun mielummin yläkanttiin. Ylitse jäävä raha tilauksen jälkeen säästötilille

HSL-liput 20e

Kuntosali 50e

Sähkö 30e (heh, tähän tulossa muutos)

E-pillerit 10e

Tekemistä 150e (tarkoittaa ns vapaata, hauskanpidon ex tempore -budjettia)

Spotify 11e

Liittymä 20e

Kotivakuutus 10e

Tästä jäi vielä yli noin 182e. Yritän pitää aina satasen verran vielä sellaista ex tempore -rahaa, jolla voin vaikka käydä kahvilla/ystävän kanssa syömässä jne (sen lisäksi että on toi Tekemistä 150e). Säästöön yritän laittaa sitten loput, eli tässä tapauksessa 82e.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnillee 1500e budjetti minulla ja ala-asteikäisellä lapsella, tosin siinä ei ole pakko pysyä, mutta tuo summa meillä menee keskiarvona kuukaudessa.

Yksinkertaistettuna se näyttää tältä:

-Asuminen: ~825e (vuokra 740, sähköt 30, vesi 40, kotivakuutus 15)

-Ruoka 300e, kissan ruoka yms 80e

-Molempien matkakulut (HSL) 50e

-Molempien puhelimet 36e

Yhteensä ~1300e, eli n.200e jää muuhun:

-vaatteisiin

-terveysmenoihin

-ravintolakäynteihin (max kerran kuussa ollaan käyty)

-harrastuksiin (lapsella yksi maksullinen säännöllinen harrastus)

-suoratoistoihin (meillä max yksi maksullinen kerrallaan)

-lahjoihin/juhliin

-matkustamiseen/lomiin (tosin tähän täytyy sanoa, ettei niitä ole tullut viime vuosina kovinkaan paljon harrastettua).

Itse olen tyytyväinen tähän elintasoon, eikä tunnu että mistään on tarvinnut liikaa nipistää. Lisäksi tykkään paljon budjetoimisesta. Tiedostan myös, että esimerkiksi asumiskulut tulevat nousemaan reippaasti vuodenvaihteessa, kun edullinen sähkösopimus loppuu ja vuokra tulee nousemaan tuntuvasti. Kissaan menee jo reippaasti enemmän rahaa nyt, kuin alkuvuodesta tai sitä ennen.

Vierailija
44/55 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menot kuukaudessa sinkkumiehellä:

Vuokra + asumiskulut 850e

Internet 30e

Vakuutukset 20e

Puhelinliittymä 25e

Ruoka 250e

Lääkkeet 50e

Harrastukset 100e

Julkinen liikenne ja pyöräily 100e

Vaatteet yms 100e

Nettotulot on noin 2900e eli loput menee säästöön ja sijoituksiin

m33

Vierailija
45/55 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä suunniteltu budjettini. Usein jää säästöön vielä hieman lisää.

Asuminen 796e

Liittymä 18e

Opintolaina 139e

Vakuutukset 50e/kk

Ruoka 250e

Hyvinvointi 50e

Hauskanpito 100e

Shoppailu 100e

Säästöön 100e

Yhteensä n. 1600e

Puskuria löytyy muutaman tonnin edestä jos tulee yllätyksiä.

Vierailija
46/55 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Meillä on 9000 euron kuukausitulot joten kulutamme sen mukaan. Ainakin kerran kuukaudessa vietämme pitkän viikonlopun Euroopassa. Elämä on ihanaa kun on varaa kuluttaa.

Vierailija
47/55 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkein tietty unohtui, eli vastuakset lopussa esittämiisi kysymyksiin. Kyllä pidän budjetti Excelillä. Oikeastaan joka ostokerran jälkeen merkkaan ylös ostokseni ja kategorioin ne. Tarkistan kirjaukset kerran viikkoon ja kuukauden viimeisenä päivänä. Tuo kirjaamishomma vähentää intoa ostella, kun ei jaksaisi joka päivä kirjata.

Käytössäni on kolme tiliä, yhdelle tilille tulee rahat ja sieltä maksan laskut, eli käytännössä vuokra menee suoraan, vesilasku, liittymälaskut ja sähkölaskut tulevat e-laskuna. Toiselle tilille siirrän kuukaudelle varatun rahan. Siltä tililtä teen kaikki ostokset. Kolmas tili on säästötili (hätävaratili), jonne siirsin ennen rahaa (nykyään siirtyy sijoituksiin).

Kuukauden käyttörahan siirtäminen eri tilille on toiminut mulla tosi hyvin. Aluksi kun halusin pienentää kulutustani ja maksella velat ja luotot pois joitain vuosia sitten, siirsin viikoittain käyttörahan, koska muuten olisin helposti käyttänyt koko kuukauden rahan esimerkiksi kahdessa viikossa.

Hyvä pohja budjetoinnille on tuo yhden ehdottama tiliotteiden syynäys, koska sillä tavalla pääsee perille kulutuksestaan ja sen avulla pystyy laatimaan budjetin jatkoa varten. Suosittelen luokittelemaan jokaisen tilitapahtuman kategorioittain, sillä tavalla kun itsestä järkevältä tuntuu (tästä saa kiinni paremmin, kun alkaa tekemään).

Toivottavasti tästä oli jotain hyötyä.

Vierailija
48/55 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainanlyhennys 200, ruoka 300, laskut 300, liikkuminen 300. Tämä siis riittänyt ennen hintojen nousua.

Vierailija
49/55 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 & 17 vuotiaat teinit pilaa mun budjetin joka kuukausi. Otan tiukan linjan kuluihin kun muuttavat pois. Ehtii vähän velkaantumaan ennen sitä mutta maksellaan niitä sitten kun sen aika on. Tuskin näitä muutamaa yli varojen elättyä vuotta kuitenkaan tulen jälkeenpäin katumaan. En nyt ihan överisti kuitenkaan elä yli budjetin. Tiukan paikan tullen on kuitenkin sen verran omaisuutta minkä voi myydä.

Vierailija
50/55 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me maksetaan pelkästään jo asuntolainaa 1600€/kk. Normi arki pyörii siinä 4000€ hujakoilla, mukana siis kaikki harrastukset ja bensa/diesel .

25 alapeukkua, miksi? Palstalla pitää aina levailla ja kisata, kuka tulee pienimmällä summalla toimeen, miksi? Ei tunnu kivalta, vaikken tuon kirjoittaja olekaan.

Vierailija
51/55 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuloni ovat hieman pienemmät, 1200 ulosoton jälkeen, en saa mitään tukia. Vuokra 650, sähkö 30, elatusapu 70, opintolaina 100, 2 puhelinlaskua (oma ja lapsen) 70, office-paketti 7, netflix 8, ruoka&vaatteet&talous 250-300 (oma ja viikonloppulapsen).

Tiukkaa tekee. Jo hammashoitolasku kaataa talouden, koska en saa toimeentulotukea eli maksan kaiken itse. Toimeentulotuessa ei huomioida elatusmaksua (joka lasketaan tulosta ennen ulosottoa!) eikä asumistuessa ulosottoa. Mielestäni epäreilu systeemi ihmislle, joka pitkäkestoisen sairastamisen vuoksi joutui ulosottoon.

Pienillä tuloilla satasillakin on valtavasti merkitystä. Uskon, että 1500/kk pärjäät kyllä. Saatte syödäksenne. Mihinkään ylimääräiseen kuten harrastuksiin ei ehkä jää enää siten kuin on tottunut. Lapsen harrastuskuluihin voit hakea täydentävää toimeentulotukea. Tuettuja lomia kannattaa myös hakea!

Vierailija
52/55 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos autoa ei olisi, pärjäisin tuolla summalla yhden lapsen kanssa joten kuten, en kuitenkaan pidemmän päälle.

Pienissä tuloissa on se huono puoli, että vaikka niillä hetken aikaa pystyy kituuttamaan, alkaa tarpeita ja hankintoja kasaantua. Tulee tarve uusille talvikengille tai -takille, tietokone menee rikki ja tarvitset uuden (nykyään lähes välttämätön asioiden hoitamisessa), sähkösopimus umpeutuu a uusi hinta on 8-kertainen. Lapselle tulee täitä ja joudutte ostamaan täisampoota 2 pulloa (yht. lähes 50e) jne.

Olen noin vuoden ajan elänyt tuolla summalla ja säästöni on pelastaneet minut.

Ap:lle ehdotan että pyrkii kaikin keinoin kasvattamaan tulojaan, menoja ei pysty tietyn rajan jälkeen enää leikkaamaan jos ei elä omavaraistaloudessa

Vierailija
53/55 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on velattomat okt ja auto. Kuukausikulut vaihtelee mutta pakollisiin (ml. ruoka) menee keskimäärin 1250 kuussa. Sähkökin on mulle vielä halpaa.

Sähkö, vesi, kiinteistövero, vakuutus, jäte, nuohous jne 350 euroa kuussa

Viihde (netti, puhelimet, Netflix yms) 125

Muut vakuutukset 100

Auto 150

Ruoka ja päivittäistavarat 500

Rahaa mulla toki useimmiten menee enemmän, mutta ei aina.

Kuukauden nettotulot 4000 joten säästöön jää.

Vierailija
54/55 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuisin yksin tässä talossamme pärjäisin toistaiseksi hyvin 1500 eurolla (nettoeläkkeeni on tuon verran):

- asumiskulut 286e - sähkön hinta nousee vasta ensivuonna meillä

- ruoka 300e

- auton leasing 200e

- bensa 80e

- puhelin ja netti 30e

- lääkkeet 50e

- vakuutukset 200e

Tuosta tulee n 1146e. Säästöönkin jäisi rahaa

Vierailija
55/55 |
19.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon menee asumiseen? Turha kertoa budjettia tai antaa neuvoja, jos eletään ihan eri talouksia asumisen suhteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kuusi