Millainen kk-budjetti teillä on, jotka pärjää 1500 €/kk?
Joudun kohta karsimaan menoja rankasti ja tuloiksi tulee tuo 1500 euroa kuukaudessa käteen, sisältää kaikki tuet siis. Minulla on yksi lapsi. Huolestuttaa, miten pärjätään.
Millainen tulojakauma muilla sen tuloluokan ihmisillä on, olisi kiinnostavaa saada esimerkkejä, paljonko eri kohteisiin menee rahaa muilla. Olen nyt ollut ihan hyväpalkkaisissa töissä ja menot ovat kuin huomaamatta kasvaneet samalla. Tuntuu vaikealta karsia.
Miten toimitte, ettette ylitä kk-budje4tia vahingossa? Pidättekö kirjaa joka ostosta johonkin vihkoon tms?
Kommentit (55)
Vastaan vaikka tuloni ovat pienemmät enkä hae tukia. Palkka on bruttona n.600e/kk. Saan ruokaa lisäksi kun "viihdytän" naapurin vanhaa (96v.) miestä silloin tällöin, ilman mitään seksijuttuja Vuokra sisältää veden sekä sähkön ja on 210e/kk. Ainoa pakollinen meno on puhelinlasku 12e/kk. Pärjään vähällä enkä jaksa kuunnella joka paikassa valitusta sossupummiluusereista joilla ei ole mitään ihmisarvoa.
N30
Pienillä tuloilla pärjää, jos:
- asumiskustannukset on pienet
- ei autoa
- ei kalliita harrastuksia
- vain kerran tai kaksi vuodessa kampaajalle
- ei mitään kosmetologeja, kynsi- tai ripsihuoltoja tms.
- ei turhaa shoppailua
- vaate- & kenkähankinnat aina alennusmyynneistä tai kirppareilta
- ei monia maksullisia kanavapaketteja tms.
- ei tupakoi
- käyttää vain hyvin vähän alkoholia
- ruoka edullista perusruokaa pääasiassa itse tehtynä, ei wolttailua ym.
Vuokra 300e/kk sisältäen veden ja sähkön, siihen lisäksi 19e/kk puhelinlasku ja vaihdellen jonkin suoratoistapalvelun kuukausimaksu 6-12e/kk. Tulot ovat 900-1400e/kk.
Kk-budjetti on millä tahansa palkkasummalla se määrä rahaa, joka kuukaudessa tilille tulee. Budjettihan ei tarkoita sitä, että kaikki pitää käyttää.
N33v kirjoitti:
Asumistuen jälkeen jää vuokraa maksettavaksi 276e
Vesi 66e
Sähkö ja siirto 29e
Oma puhelin 19e
Yhden lapsen puhelin 12eKotivakuutus 11e
Oma terveysvakuutus 34e
Yhden lapsen terveysvakuutus 40e
Koiran vakuutus 22e
Työttömyyskassa 8e
Henkivakuutus 7eRuoka ja päivittäistavarat 350e
Asp-tili 50e
Tietokone osamaksu 22eYht. 946e.
Tulot tukineen n. 1500e, eli muuhun jää sit reilu 500e.
Mulla on pihassa velaton auto seisonnassa, siitä ois vakuutus 32e, vero 22e ja autopaikka 7e kiinteät kulut jos ois käytössä. Plus kaikki muu päälle.. Eli ilman autoa pärjää aika hyvin. Toki myös ajatuksella että on väliaikaista (opiskelen päätoimisesti). Onhan tämä vähän köyhäilyä mutta olen tottunut :)
T. Äiti ja 2 lasta viikko/viikko
Miten pärjäät ilman ravintoloita? Itsellä menee 500e ruoka- ja alkoholiravintoloihin kuukaudessa.
500 e asuminen
100 e muut laskut
300 e ruoka, lääkkeet, hygienia, kosmetiikka
50 e viihde (netti, puhelin, HBO)
100 e vaatteet, risteily, elokuvat
65 e bussikortti
200 e luottokortti
100-200 e säästöön
Tästä laskelmasta puuttuu vakuutus ja sähkö, silloin kun maksan ne, en laita säästöön 😑 Nyt en uskalla edes avata verkkopankkia kun en tiedä mitä sähkölaskun on.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan asumiskustannuksistasi.
minulla riittää asumisen jälkeen tonni mainiosti kaikkeen ja niin elänkin.
Ensin laitan sijoituksiin rahaa noin 3000 euroa, sitten maksan asumisen kulut ja tonni jää kaikkeen muuhun. Yleensä kuun lopussakin on vielä rahaa jäljellä.
1500 e tuloista laitat 3000 sijoituksiin. Selvä.
Budjettisi on siis 1500 e/kk. Katso vanhat tiliotteesi vuodeksi taaksepäin ja katso mihin rahasi ovat menneet. Sitten rupeat karsimaan menojasi niin että ne mahtuvat 1500 e/ kk raamiin. Yllätyt miten vähällä oikeasti voit tulla toimeen.
Itse tulen toimeen 100 e/kk. Ei mitään tukia, enkä käy edes ruokakaupassa, vaan kerään luonnosta kaiken tarvittavan.
Minulla ja miehelläni on eläkkeet 2980 nettona.
Asumiskulut 500
Puhelimet,netti 90
Ei huolen häivääkään.......
Vierailija kirjoitti:
Ai millainen. Luulisin, että sellaisella joka pärjää kuukauden 1500 eurolla on 1500 euron kuukausibudjetti.
et huomioinut pikavippejä
Säästäisin tuosta helposti 500-600 jos en tuhlaile. Tosin ei ole lapsia
Eläke 1854 nettona.
Asunto 450
Hyvin pärjään.
Vierailija kirjoitti:
Asun yksin, tulot 1100e/kk. Vuokra 550 e/kk plus sähkö,puhelin ym. Mitään tukia en saa.
Elän kädestä suuhun, ei säästöjä.
Miksi et noilla tuloilla saa asumistukea?
Mulla palkka 1800 e/kk mutta 500 siirrän suoraan säästötilille joka kk eli elän 1300 e/kk:
Vuokra 515
Netti+puhelinlaskut 40
Ruoka 500
2x Nocco-lavaa 95
150 eli jäävä osuus joko shoppailuun niinä kuukausina kun ei tule sähkö/vakuutus/YTK-maksua.
Minulle jää palkasta nettona 1500€ käteen.
Hyvin olen pärjännyt jo 10 vuotta tällä palkalla.
En käy ravintoloissa, enkä tilaa ruokaa.
Valmistan kaiken alusta asti itse.
Lisäksi pihalla on kasvimaa, perunamaa ja marjoja olen poiminut tänäkin syksynä pari sataa litraa. Nuo vähän vähentävät ruokakuluja. Kiinteistövero mulla 60e luokkaa vuodessa. Omilla puilla lämpiää talo.
Saan palkastani yleensä yli puolet säästöön, kun en turhia ostele.
Tosi hyviä kommentteja tullut ja kannustavia. Teillä on kylläkin tosi edullisia sähkölaskuja, meillä on tosi iso mielestäni. Eikö lapsista ole muilla myös mitään kuluja? Mulla on lisäksi auto, sen kulut ovat kyllä suhteettoman isoja pienissä tuloissa. Lisäksi lapsi eli teini on ruuan suhteen tosi nirso, joten ruokakulut ovat isommat kuin jos asuisin yksin. Lisäksi hänen harrastukseensa menee n 50 euroa/kk ja 50 euron kk raha ja jotain muita hänen satunnaisia menoja lisäksi. Ei tunnu oikealta laittaa häntä kärsimään taloudellisesta tilanteesta. Olen nyt irtisanonut lehtitilaukset ja salijäsenyydet. Voisin myöskin asua yksin pienemmässä ja halvemmassa kämpässä, mutta vielä menee n 4 vuotta tässä isommassa ja kalliimmassa kodissa. Vaikeaa tulee olemaan kaikenlaisen 'tärkeän ja tarpeellisen' turhan ostelu, olen ollut kauhean tuhlaileva ja kaapit ovat täynnä kaikkea krääsää ja vaatteita. Siihen on uponnut ihan turhaa rahaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tosi hyviä kommentteja tullut ja kannustavia. Teillä on kylläkin tosi edullisia sähkölaskuja, meillä on tosi iso mielestäni. Eikö lapsista ole muilla myös mitään kuluja? Mulla on lisäksi auto, sen kulut ovat kyllä suhteettoman isoja pienissä tuloissa. Lisäksi lapsi eli teini on ruuan suhteen tosi nirso, joten ruokakulut ovat isommat kuin jos asuisin yksin. Lisäksi hänen harrastukseensa menee n 50 euroa/kk ja 50 euron kk raha ja jotain muita hänen satunnaisia menoja lisäksi. Ei tunnu oikealta laittaa häntä kärsimään taloudellisesta tilanteesta. Olen nyt irtisanonut lehtitilaukset ja salijäsenyydet. Voisin myöskin asua yksin pienemmässä ja halvemmassa kämpässä, mutta vielä menee n 4 vuotta tässä isommassa ja kalliimmassa kodissa. Vaikeaa tulee olemaan kaikenlaisen 'tärkeän ja tarpeellisen' turhan ostelu, olen ollut kauhean tuhlaileva ja kaapit ovat täynnä kaikkea krääsää ja vaatteita. Siihen on uponnut ihan turhaa rahaa.
Ap
Siitä 500 eurosta kustannan, isä maksaa kyllä puolet. En saa elareita. Mites teillä menee?
Mutta rahoitan kyllä paljon just vaatehankintoja sillä et myyn vanhat ja tarpeettomat pois ja niillä rahoilla uuttta tilalle :) aina ekana katon tori.fi ja kirpparit ym, jos tarvitaan jotakin vaatetta, kodintavaroita tms. Tavaran määrä on ihmisillä niin järjetön nykyään, ettei ole tarvinnut edes tyylistä tinkiä ja monesti on täysin uudenveroista.
T. Äiti ja 2 lasta viikko/viikko
Vierailija kirjoitti:
Pienillä tuloilla pärjää, jos:
- asumiskustannukset on pienet
- ei autoa
- ei kalliita harrastuksia
- vain kerran tai kaksi vuodessa kampaajalle
- ei mitään kosmetologeja, kynsi- tai ripsihuoltoja tms.
- ei turhaa shoppailua
- vaate- & kenkähankinnat aina alennusmyynneistä tai kirppareilta
- ei monia maksullisia kanavapaketteja tms.
- ei tupakoi
- käyttää vain hyvin vähän alkoholia
- ruoka edullista perusruokaa pääasiassa itse tehtynä, ei wolttailua ym.
Tuolla 1500e pärjääminen tekee kyllä todella tiukkaa, vaikka ei ole mitään mainitsemiasi.
Rahaa menee ihan vaan ruokaan jo niin paljon, enkä wolttaa.
Yksin tuolla kk-budjetilla eläisi ihan hyvin, mutta yhden lapsen kanssa ei. Sen sijaan 2200e/kk on sellainen summa, millä ei tarvitse hintoja katsella eikä stressata rahasta.
Tuon saa onneksi ihan pienipalkkaisistakin töistä.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ymmärrän. Asutaan halvasti eikä ole autoa, mutta lapsen kasvaessa menee tosiaan huomattavasti rahaa lapsen harrastuksiin ja juttuihin (käy kavereiden kanssa siellä täällä), ja mieluummin pistän ylimääräisen niihin kuin omiin juttuihin.
Tuliko väärään ketjuun, vai miten vastaa aloitukseen?