Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tohtoriksi väitellyt kaveri nälvii koulutuksestani

Vierailija
18.09.2022 |

Kaverustuin viime vuonna erään tohtoriksi väitelleen ihmisen kanssa ja olemme käyneet yhdessä urheilemassa jne. Vaikka yleensä emme juuri puhu koulutuksesta tai työstä, hän on rivien välistä nälvinyt sitä, että olen suorittanut "vain" maisterintutkinnon ja vieläpä eri alalta kuin hän. Hän itse on opiskellut eräässä Suomessa arvostetussa kauppakorkeakoulussa ja väitellyt siellä tohtoriksi.

Miten tähän kannattaisi suhtautua? Mikä tuon käytöksen taustalla voi olla? Tuntuu ikävältä.

Kommentit (111)

Vierailija
61/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan jaksa ymmärtää, miten tällaiset pienet nälvimiset menee niin ihmisten ihon alle. Etkö voi sanoa vain, että "aha" tai että "ei minua kiinnosta" tai "ei minua kiinnosta, koska...". Jos nälvii jatkuvasti, ei tuollaisia nälvijöitä tarvitse katsella, kun ihmissuhteet perustuvat vapaaehtoisuuteen.

Vierailija
62/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin oli kerran ystävä joka oli ihan mukava siihen asti että alkoi opiskella psykologiksi. Sen jälkeen oli omasta mielestään parempi ihminen joka saattoi välillä vähätellä omaa ammattikoulutason koulutustani ja mielipiteitäni. Emme ole enää missään tekemisissä enkä menettänyt mitään. En kaipaa elämääni ihmistä joka katsoo minua alaspäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku tulee mulle veetuilee koulutuksestani, kerron aina, että olen kissatieteen tohtori ja jänistieteen maisteri. Kyllä suut menevät tukkoon aina.

Vierailija
64/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tuttu ilmiö eli osa noin kolmekymppisistä näkee ap:n tavalla kaikkialla nälvimistä, vähättelyä ja ilkeilyä. Heille ei voi sanoa edes "moi" niin että se kelpaisi.

Välttelen näitä negatiivisia ihmisiä, jotka yleensä selittävät, että he ovat todella pidettyjä joka paikassa.

- "On se vähän eri asia olla tohtori kuin maisteri, vaikka olisi kaksikin maisterintutkintoa niin tohtori on aina parempi"

AP

Eli tämän ystäväsi mielestä kauppatieteiden tohtori on automaattisesti parempi kuin vaikka fysiikan ja kauppatieteiden maisteri? Melkoinen huru-ukko tai -akka tämä ystävä.

Fysiikasta kun onnistuu valmistumaan maisteriksi niin on kyllä tehnyt kovemman duunin kuin kauppiksesta tohtoriksi väitellyt näin kärjistäen. Fysiikka on ihan saakelin vaikea ala.

Harva pystyy tuohon vastaamaan, kun ei ole kaikesta kokemusta.

Mutta jos työnäkökulmasta katsoo, niin aika harva haluaa yläasteelle fysiikan opettajaksi.

Ja joo kyllähän tietysti voi työllistyä muuallekin, mutta...

Vierailija
65/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hymähdin tuolle, että kauppiksesta väitellyt. Ei yllätä yhtään.

Luin viestin, hymähdän takaisin

Itsekään en pidä kauppista tiedekorkeakouluna.

Vierailija
66/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tuttu ilmiö eli osa noin kolmekymppisistä näkee ap:n tavalla kaikkialla nälvimistä, vähättelyä ja ilkeilyä. Heille ei voi sanoa edes "moi" niin että se kelpaisi.

Välttelen näitä negatiivisia ihmisiä, jotka yleensä selittävät, että he ovat todella pidettyjä joka paikassa.

- "On se vähän eri asia olla tohtori kuin maisteri, vaikka olisi kaksikin maisterintutkintoa niin tohtori on aina parempi"

AP

Eli tämän ystäväsi mielestä kauppatieteiden tohtori on automaattisesti parempi kuin vaikka fysiikan ja kauppatieteiden maisteri? Melkoinen huru-ukko tai -akka tämä ystävä.

Fysiikasta kun onnistuu valmistumaan maisteriksi niin on kyllä tehnyt kovemman duunin kuin kauppiksesta tohtoriksi väitellyt näin kärjistäen. Fysiikka on ihan saakelin vaikea ala.

Tuskinpa nyt sentään. Sitä paitsi fysiikka on ihan passe. Nykyfysiikka on pelkkää abstraktia matematiikkaa, jonka relevanssi käytännössä on ihan olematon. Lahjakkaimmat menevät nykyään opiskelemaan teknologiaa, lääketiedettä - ja taloutta. Luonnontieteet kaiken kaikkiaan eivät vedä lahjakkaita opiskelijoita puoleensa. Sitä paitsi matematiikka on AINA ollut paljon vaikeampaa kuin fysiikka. Ja matematiikkakin on passe: ei vedä lahjakkaita opiskelijoita puoleensa. 

Koko nykyajan taloustiede on yhtä abstraktia kuin Harry Potterit.

Kuten nykyinen talouskin. Todellisuuspohja on kadonnut.

Ottaen huomioon opintojen pituuden, ekonomistit ovat erikoisen usein väärässä ja huonoja ennustamaan kriisejä.

Onko ekonomisteilla joku erityisen pitkä koulutus?

Vierailija
67/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy siltä, onko montakin vertaisarvioitua julkaisua plakkarissa vai ollaanko kenties yhden monografian ihmeitä.

Vierailija
68/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voin nyt antaa yhden esimerkin siitä, mitä kaverini on minulle sanonut, että voit itse päätellä onko vähättelyä.

- "Aijaa, onko siellä XX alalla muka jotain töitäkin?" (olen työelämässä joten outo kommentti)

AP

Hah hah, tuon ensimmäisen kommentin olen kuullut itsekin (olen FM museologiasta). Se on sukua ylipainoisille tuttuun "ylipaino on vakava terveysuhka" -kommenttiin, jolla oma ilkeys verhotaan mukamas huolen viittaan.

Itse museoalalla työskentelevänä en ole kuullut, että museologiaa pääaineenaan opiskelleille olisi juuri tarjolla töitä - museologiaahan opiskellaan yleensä sivuaineena.

Vierailija
69/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa tyhmä tohtori.

Vierailija
70/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Tuskinpa nyt sentään. Sitä paitsi fysiikka on ihan passe. Nykyfysiikka on pelkkää abstraktia matematiikkaa, jonka relevanssi käytännössä on ihan olematon. Lahjakkaimmat menevät nykyään opiskelemaan teknologiaa, lääketiedettä - ja taloutta. Luonnontieteet kaiken kaikkiaan eivät vedä lahjakkaita opiskelijoita puoleensa. Sitä paitsi matematiikka on AINA ollut paljon vaikeampaa kuin fysiikka. Ja matematiikkakin on passe: ei vedä lahjakkaita opiskelijoita puoleensa. 

Ottaen huomioon opintojen pituuden, ekonomistit ovat erikoisen usein väärässä ja huonoja ennustamaan kriisejä.

Taloustiede on aivan liian teoreettista, se on selvä. Kuitenkin talouden ennustaminen on todella hankala asia, olipa käytössä mikä tahansa teoria, malli tai menetelmä. Ei tässä suhteessa poikkea meteorologiasta.

Voimme toki nyt sanoa lähes varmuudella, mitä tulee käymään. Asuntomarkkinat romahtavat, koska korko nousee kiihtyvällä vauhdilla, koska inflaatio on niin korkea, ja koska energiakustannukset nousevat räjähdysmäisesti, ja kun ruoan hintakin kallistuu koko ajan, niin asuntovelalllisille ei jää rahaa lyhentää asuntovelkaeriä sovitusti. Ja koska voimallisen uudisrakentamisen johdosta kasvukeskuksissa on jo selvästi ylitarjontaa asunnoista, ja tämä ylitarjonta vain kasvaa koko ajan, niin voimme sanoa lähes varmuudella, että asuntomarkkinoiden hintakupla puhkeaa, ja asuntomarkkinat romahtavat. Tästä ei liene mitään epäselvyyttä. Ja koska suomalaisen nettovarallisuus tulee asuntojen hinnoista, romahtaa taloutemme perusta täysin, ja syöksymme kohti syvää taantumaan, ja todennäköisesti kohti lamaa. 

Taloudellisessa ennustamisessa tarvitaan intuitiivista päättelykykyä, joka on viime kädessä kaikkein tärkein asia, kun halutaan maksimoida ennustusten osumatarkkuus.

Vierailija
71/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voin nyt antaa yhden esimerkin siitä, mitä kaverini on minulle sanonut, että voit itse päätellä onko vähättelyä.

- "Aijaa, onko siellä XX alalla muka jotain töitäkin?" (olen työelämässä joten outo kommentti)

AP

Hah hah, tuon ensimmäisen kommentin olen kuullut itsekin (olen FM museologiasta). Se on sukua ylipainoisille tuttuun "ylipaino on vakava terveysuhka" -kommenttiin, jolla oma ilkeys verhotaan mukamas huolen viittaan.

Itse museoalalla työskentelevänä en ole kuullut, että museologiaa pääaineenaan opiskelleille olisi juuri tarjolla töitä - museologiaahan opiskellaan yleensä sivuaineena.

Mä taas olen nähnyt useammankin ilmoituksen, missä haettiin sopivan alan tutkintoa ja spesifisti oli mainittu museologia. Mutta eihän historian, kulttuurin ja taiteiden alojen maistereille useinkaan ole sellaista tarkkaa ilmoitusta, vaan se pitää itse osata päätellä onko se oma koulutus työhön sopiva vai ei.

T. FM, mutta ei museologiaa opiskellut

Vierailija
72/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tohtoriksi väittelemiseen mitään korkeaa älyä vaadita. Samaan isojen ihmisapinoitten heimoon kuuluvat kun kaikki muutkin.

73/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noussut päähän. Älä välitä. Uskon, että tekee sitä muillekin ja joku vielä häntä ojentaa. Sitten tajuaa nolon käytöksensä ja häpeää. Ohimenevä vaihe. Ei kannata hylätä muuten hyvää ystävyyttä.

Vierailija
74/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Mä taas olen nähnyt useammankin ilmoituksen, missä haettiin sopivan alan tutkintoa ja spesifisti oli mainittu museologia. Mutta eihän historian, kulttuurin ja taiteiden alojen maistereille useinkaan ole sellaista tarkkaa ilmoitusta, vaan se pitää itse osata päätellä onko se oma koulutus työhön sopiva vai ei.

T. FM, mutta ei museologiaa opiskellut

Ilmoituksen näkeminen ei ole sama asia kuin työhön valitun koulutus. OIisi kiinnostavaa kuulla lisää. Liittyykö työntekijöiden tausta johonkin tiettyyn muuhun alaan vai vaihteleeko?

Monilla muillakin aloilla työntekijät voivat olla monista eri taustoista.

Vierailija
75/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tohtoriksi väittelemiseen mitään korkeaa älyä vaadita. Samaan isojen ihmisapinoitten heimoon kuuluvat kun kaikki muutkin.

Kyllä siinä ällikin joskus tarvitaan. Itse tein jo kauan aikaa sitten väitöskirjan, josta kukaan ei ymmärtänyt mitään. Ihme, että väitöskirjani hyväksyttiin. Aihe liittyi soveltavaan matematiikkaan. Minusta väitöskirjan tekeminen oli ihan hieno oppimisprosessi, ja työn sai tehdä täysin itsenäisesti alusta loppuun saakka. Tutkijaa minusta ei kuitenkaan tullut, koska olen luonteeltani yhtäältä taivaanrannan maalari ja toisaalta hieman pillipiiparimainen ihminen. 

Vierailija
76/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Tyhmä tyyppi. Ja ensi kerralla kysy siltä että "tohtori on parempi mihin?". Kiinnostaisi vastaus.

Vierailija
77/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti tohtorius ei kerro mitään muuta kuin että on päättänyt väitellä tohtoriksi. Itse voin katsoa jotain ylöspäin voin jos hän on todella menestynyt, todella älykäs tai tehnyt jonkun mullistavan keksinnön. Tohtorius ei takaa mitään noista. Voi voi.

Vierailija
78/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli meinaa tutkijaksi niin sitten tohtorin koulutus. 

Vierailija
79/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Onko ekonomisteilla joku erityisen pitkä koulutus?

eikö ole 3 v

Vierailija
80/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No fysiikkakin on vaikeaa niille, jotka eivät sitä helposti opi.