Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tohtoriksi väitellyt kaveri nälvii koulutuksestani

Vierailija
18.09.2022 |

Kaverustuin viime vuonna erään tohtoriksi väitelleen ihmisen kanssa ja olemme käyneet yhdessä urheilemassa jne. Vaikka yleensä emme juuri puhu koulutuksesta tai työstä, hän on rivien välistä nälvinyt sitä, että olen suorittanut "vain" maisterintutkinnon ja vieläpä eri alalta kuin hän. Hän itse on opiskellut eräässä Suomessa arvostetussa kauppakorkeakoulussa ja väitellyt siellä tohtoriksi.

Miten tähän kannattaisi suhtautua? Mikä tuon käytöksen taustalla voi olla? Tuntuu ikävältä.

Kommentit (111)

Vierailija
41/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tuttu ilmiö eli osa noin kolmekymppisistä näkee ap:n tavalla kaikkialla nälvimistä, vähättelyä ja ilkeilyä. Heille ei voi sanoa edes "moi" niin että se kelpaisi.

Välttelen näitä negatiivisia ihmisiä, jotka yleensä selittävät, että he ovat todella pidettyjä joka paikassa.

- "On se vähän eri asia olla tohtori kuin maisteri, vaikka olisi kaksikin maisterintutkintoa niin tohtori on aina parempi"

AP

Eli tämän ystäväsi mielestä kauppatieteiden tohtori on automaattisesti parempi kuin vaikka fysiikan ja kauppatieteiden maisteri? Melkoinen huru-ukko tai -akka tämä ystävä.

Fysiikasta kun onnistuu valmistumaan maisteriksi niin on kyllä tehnyt kovemman duunin kuin kauppiksesta tohtoriksi väitellyt näin kärjistäen. Fysiikka on ihan saakelin vaikea ala.

Vierailija
42/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin kauppakorkeasirkuksesta väitelleellä olisi mitään varaa arvostella ketään :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Minulla on ystävä joka toisinaan innostuu kertomaan kuinka paljon hän on opiskellut (ekonomiaa) ja silloin yleensä sanon että sehän kiva, itse en opiskellut mitään koska ei huvittanut ja sitten asia jää siihen :)

Vierailija
44/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hengailette näiden pahan ilman lintujen kanssa?

Vierailija
45/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kerropa ihan sana sanalta esimerkkejä, kuinka tämä nälviminen on tapahtunut, niin voidaan neuvoa.

Vierailija
46/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hengailette näiden pahan ilman lintujen kanssa?

En vapaaehtoisesti mutta esim. töissä voi tavata. Oma lukunsa oli liiketalouden opettaja, joka selvästi vähätteli monipuolista työkokemustani. Olisiko itse ollut kapeammissa töissä ennen opettajuuttaan?

Vierailija
47/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin kauppakorkeasirkuksesta väitelleellä olisi mitään varaa arvostella ketään :D

Niinpä. Käsittämätöntä että joku voi olla MARKKINOINNISTA tai HALLINTOTIETEISTÄ väitellyt kauppatieteiden tohtori. Naurattaa ihan ajatuskin. Rahoitus- ja taloustiedepuolella vielä tarvitsee jonkin verran älliäkin.

Vierailija
48/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Fysiikka on ihan saakelin vaikea ala."

On niitäkin, joiden mielestä se on ainoa oikea tieteenala. Muut ovat postimerkkeilyä...

Vierailija
49/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voithan vastata suoraan, että et ole kyllä kokenut jatkotutkimusta välttämättömäksi, koska se ei edes nosta työelämässä palkkaa (jos et ole yliopistossa proffa tai AMK yliopettaja). Viisas pääse vähemmällä on myös hyvä vastakommentti ;)

Vierailija
50/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole tavannut tohtoria joka tekisi noin ja olen sentään sellaisten kanssa työskennellyt.

Olisko tässä kyseessä mielikuvitustohtori?

Vierailija
51/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voithan vastata suoraan, että et ole kyllä kokenut jatkotutkimusta välttämättömäksi, koska se ei edes nosta työelämässä palkkaa (jos et ole yliopistossa proffa tai AMK yliopettaja). Viisas pääse vähemmällä on myös hyvä vastakommentti ;)

Tämä muuten on ihan hyvä comeback, koska monet yritykset epäröivät tohtorien palkkaamista jos vähempikin riittäisi. Miksi maksaa lisää tyhjästä?

Vierailija
52/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Fysiikka on ihan saakelin vaikea ala."

On niitäkin, joiden mielestä se on ainoa oikea tieteenala. Muut ovat postimerkkeilyä...

Kirjoitin tuon alkuperäisen fysiikan vaikeutta koskevan kommentin. Sivusta olen seurannut fysiikan opiskelua yliopistossa ja sitten työelämää. Nämä ihmiset, jotka pitävät vain yhtä tieteenalaa ylitse muiden ovat mielestäni vähän reppanoita. Surullisen kapea näkökulma.

Vierailija
53/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet Suomen tohtoreita teki väikkärin, koska kukaan ei halunnut palkata niitä. Joko jatko-opinnot tai työkkäri.

Vierailija
54/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle olisi välittömästi ex-kaveri tuo tuollainen, ap.

Vierailija
55/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolet Suomen tohtoreita teki väikkärin, koska kukaan ei halunnut palkata niitä. Joko jatko-opinnot tai työkkäri.

Ikävä sanoa, mutta tää on mun todellisuutta tällä hetkellä. Paukkuja ja kiinnostusta tutkimukseen pyöreä nolla. Mutta kun kukaan ei halua ottaa sosiaalisesti outoa aspergeria töihin edes tekniikan alalla, niin pakko oli jotain keksiä. DI olen.

Vierailija
56/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

rakastaja nylkynen kirjoitti:

Minäkin olen uimamaisteri ja väittelen akan kanssa joka päivä

Minä olen grillimaisteri!

Vierailija
57/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totea välillä, että ei millään uskoisi, että olet tohtori. Varsinkin, jos mokaa tai ei tiedä jotain.

Vierailija
58/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on tuttu ilmiö eli osa noin kolmekymppisistä näkee ap:n tavalla kaikkialla nälvimistä, vähättelyä ja ilkeilyä. Heille ei voi sanoa edes "moi" niin että se kelpaisi.

Välttelen näitä negatiivisia ihmisiä, jotka yleensä selittävät, että he ovat todella pidettyjä joka paikassa.

- "On se vähän eri asia olla tohtori kuin maisteri, vaikka olisi kaksikin maisterintutkintoa niin tohtori on aina parempi"

AP

Eli tämän ystäväsi mielestä kauppatieteiden tohtori on automaattisesti parempi kuin vaikka fysiikan ja kauppatieteiden maisteri? Melkoinen huru-ukko tai -akka tämä ystävä.

Fysiikasta kun onnistuu valmistumaan maisteriksi niin on kyllä tehnyt kovemman duunin kuin kauppiksesta tohtoriksi väitellyt näin kärjistäen. Fysiikka on ihan saakelin vaikea ala.

Tuskinpa nyt sentään. Sitä paitsi fysiikka on ihan passe. Nykyfysiikka on pelkkää abstraktia matematiikkaa, jonka relevanssi käytännössä on ihan olematon. Lahjakkaimmat menevät nykyään opiskelemaan teknologiaa, lääketiedettä - ja taloutta. Luonnontieteet kaiken kaikkiaan eivät vedä lahjakkaita opiskelijoita puoleensa. Sitä paitsi matematiikka on AINA ollut paljon vaikeampaa kuin fysiikka. Ja matematiikkakin on passe: ei vedä lahjakkaita opiskelijoita puoleensa. 

Vierailija
59/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voin nyt antaa yhden esimerkin siitä, mitä kaverini on minulle sanonut, että voit itse päätellä onko vähättelyä.

- "Aijaa, onko siellä XX alalla muka jotain töitäkin?" (olen työelämässä joten outo kommentti)

AP

No joo kuulostaa vähän ylimieliseltä ainakin kun ei tiedä viitekehystä. Tottahan se on, että tohtorintutkinto on korkeampi kuin 2 maisterintutkintoa. Luultavasti maisterintutkinnolla saattaa kuitenkin työllistyä, jopa tehokkaammin kuin tohtorin tutkinnolla. En ole ikinä nähnyt vaatimusta tohtorintason tutkinnosta missään mielekkään näköisessä työpaikkailmoituksessa. Ylikouluttautuneisuutta ei pidetä yleensä etuna rekrytoinneissa. Ehkä se on se mikä tohtoria harmittaa?!

Just tuosta syystä olen pohtinut, että kannattaa joko jättää väittelemättä tai salata se tehokkaasti oikeissa paikoissa.

Vierailija
60/111 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Tuskinpa nyt sentään. Sitä paitsi fysiikka on ihan passe. Nykyfysiikka on pelkkää abstraktia matematiikkaa, jonka relevanssi käytännössä on ihan olematon. Lahjakkaimmat menevät nykyään opiskelemaan teknologiaa, lääketiedettä - ja taloutta. Luonnontieteet kaiken kaikkiaan eivät vedä lahjakkaita opiskelijoita puoleensa. Sitä paitsi matematiikka on AINA ollut paljon vaikeampaa kuin fysiikka. Ja matematiikkakin on passe: ei vedä lahjakkaita opiskelijoita puoleensa. 

Koko nykyajan taloustiede on yhtä abstraktia kuin Harry Potterit.

Kuten nykyinen talouskin. Todellisuuspohja on kadonnut.

Ottaen huomioon opintojen pituuden, ekonomistit ovat erikoisen usein väärässä ja huonoja ennustamaan kriisejä.