Humanisti, miten vaikeana olet kokenut työllistymisen?
Valmistuminen edessä vuoden päästä ja pelottaa :-( En ole saanut yhtään alan työkokemusta, tänä keväänä jäin varasijalle oman alan paikkaan. Opinnot menneet hyvin ja olen pyrkinyt sivuainevalinnoilla hankkimaan työelämää tukevaa tietotaitoa, mutta aika kauhistuneet alkaa olla fiilikset.
Kommentit (25)
Alan työkokemus on tärkeä hankkia jo opiskeluaikoina ja luoda suhteita. Onko sinulla ajatusta millaista työtä tahdot tehdä? Sitten siitä pitää ryhtyä miettimään urasuunnittelua askel kerrallaan, ehkä ilmaista työtä ensin tehden, jolloin solmitaan kontakteja ja saadaan työuraa. Pienestä se alkaa, parhaimmillaan tietysti jo ekasta opiskeluvuodesta alkaen.
Itse valmistuin vaikean työllistymisen maineessa olevalle taidealalle enkä ole ollut työttömänä päivääkään, pitkä työura siis takana. Osa opiskelukavereistani on hyvinkin kovapalkkaisia nykyisin, siis taidealan johtotehtävissä.
Jos mitään alan työkokemusta ei ole, niin työllistyminen on haastavaa. Koeta hommata itsesi edes palkattomaksi harjoittelijaksi, siitä sitten voi aueta tuurilla palkkatyötäkin omalla alalla.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelin sukupuolentutkimusta enkä ole vielä saanut ainoatakaan työtarjousta. Valmistuin keväällä 2018.🙄
Voiko sitä nykyisin lukea pääaineena? Kyllähän tuossa pätee sama kuin muissakin humanistisssa aloissa eli työuraa kannattaa suunnitella jo ekasta opintovuodesta alkaen. Esimerkiksi sukupuolentutkimus voisi olla jossain järjestöissä hyvä tutkinto. Yhden tuota opiskelleen tiedän, hän on ollut töissä esimerkiksi perheväkivaltaprojekteissa. Itse asiassa minun tuttavapiiriini ei kuulu työttömiä humantisteja lainkaan, vaikka suurin osa on humanisteja (naispuolisista) ystävistä.
Vierailija kirjoitti:
Alan työkokemus on tärkeä hankkia jo opiskeluaikoina ja luoda suhteita. Onko sinulla ajatusta millaista työtä tahdot tehdä? Sitten siitä pitää ryhtyä miettimään urasuunnittelua askel kerrallaan, ehkä ilmaista työtä ensin tehden, jolloin solmitaan kontakteja ja saadaan työuraa. Pienestä se alkaa, parhaimmillaan tietysti jo ekasta opiskeluvuodesta alkaen.
Itse valmistuin vaikean työllistymisen maineessa olevalle taidealalle enkä ole ollut työttömänä päivääkään, pitkä työura siis takana. Osa opiskelukavereistani on hyvinkin kovapalkkaisia nykyisin, siis taidealan johtotehtävissä.
Jos mitään alan työkokemusta ei ole, niin työllistyminen on haastavaa. Koeta hommata itsesi edes palkattomaksi harjoittelijaksi, siitä sitten voi aueta tuurilla palkkatyötäkin omalla alalla.
No jaa, itselläni ei ollut minkäänlaista urasuunnittelua eikä työkokemusta opiskelujen ajalta. Suhteilla sitten sain valmistumisen jälkeen ensimmäiset työpaikkani. Ja ne suhteet olin solminut ihan vain bilettämällä :D
Ei todellakaan kannata uskoa opinto-oppaiden lupauksia hienoista työpaikoista. Totuus on toinen. Toki se yksi tuhannesta voi päästä jonnekin hienoon työpaikkaan, mutta suurin osa ei pääse. Aineenopettajistakin on ylitarjontaa.
Mitä olet tehnyt valmistumisen jälkeen ja millaisella palkalla?