Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Humanisti, miten vaikeana olet kokenut työllistymisen?

Vierailija
18.09.2022 |

Valmistuminen edessä vuoden päästä ja pelottaa :-( En ole saanut yhtään alan työkokemusta, tänä keväänä jäin varasijalle oman alan paikkaan. Opinnot menneet hyvin ja olen pyrkinyt sivuainevalinnoilla hankkimaan työelämää tukevaa tietotaitoa, mutta aika kauhistuneet alkaa olla fiilikset.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humanisteja on niin moneen lähtöön. Itse olen kieltenopettaja ja mut napattiin työelämään jo ennen kuin valmistuin. Gradun tein töiden ohella ja virassa nyt kakskyt vuotta.

Vierailija
2/25 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeana koin, joten luin vielä Amk-tutkinnon siihen lisäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Humanisteja on niin moneen lähtöön. Itse olen kieltenopettaja ja mut napattiin työelämään jo ennen kuin valmistuin. Gradun tein töiden ohella ja virassa nyt kakskyt vuotta.

Itsestäkin tuntuu, että olisi pitänyt lukea aineenopettajaksi, jotta olisi edes jotain mahdollisuuksia. Siihen sentään kuuluu pakolliset työharjoittelut, joiden avulla saada jalkaa työmarkkinoille.

Vierailija
4/25 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä alan humanisti olet? Jotenkin outoa niputtaa kaikkien työmarkkinatilanne samaan.

Vierailija
5/25 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä alan humanisti olet? Jotenkin outoa niputtaa kaikkien työmarkkinatilanne samaan.

Historian

Vierailija
6/25 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama, paitsi valmistumisesta on nyt muutama vuosi. Sain viran kun sain gradun tehtyä.

Vierailija
7/25 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Historian

Ok. Ymmärrän toki tuskan,jos pedagogiset puuttuvat.

Vierailija
8/25 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve! Tässä puhuu nelisen vuotta sitten historialta valmistunut humanisti, joka on löytänyt aina töitä. Tällä hetkellä työskentelen eräässä yliopistossa toisen alan tiedekunnan hallinto- ja kehitystehtävissä. Palkka n. 3500 e/kk.

Historialta valmistuneiden työkenttä on aivan uskomattoman lavea. Suunnilleen samoihin aikoihin valmistuneista kavereista löytyy valtion ja kaupungin virkamiehiä, arkistohenkilöstöä

pari viran saanutta opettajaa, antiikkiyrittäjä, toimittajia, museohommissa työskenteleviä, kv-järjestöjen toimintoja pyörittäviä ja pari itseoppinutta koodariakin kuuluu joukkoon.

Tulevaisuus ei oo läheskään niin musta, kuin netissä ja valitettavasti myös joskus yliopistollakin ääneen huutelevat vittupäät haluaisivat antaa sun uskoa. En tunne ketään valmistunutta, joka ei ekan vuoden aikana olisi päätynyt tämän lavean alan hommiin pidemmäksi aikaa.

Tsemppiä työnhakuun ja valmistumiseen!

Vierailija
9/25 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terve! Tässä puhuu nelisen vuotta sitten historialta valmistunut humanisti, joka on löytänyt aina töitä. Tällä hetkellä työskentelen eräässä yliopistossa toisen alan tiedekunnan hallinto- ja kehitystehtävissä. Palkka n. 3500 e/kk.

Historialta valmistuneiden työkenttä on aivan uskomattoman lavea. Suunnilleen samoihin aikoihin valmistuneista kavereista löytyy valtion ja kaupungin virkamiehiä, arkistohenkilöstöä

pari viran saanutta opettajaa, antiikkiyrittäjä, toimittajia, museohommissa työskenteleviä, kv-järjestöjen toimintoja pyörittäviä ja pari itseoppinutta koodariakin kuuluu joukkoon.

Tulevaisuus ei oo läheskään niin musta, kuin netissä ja valitettavasti myös joskus yliopistollakin ääneen huutelevat vittupäät haluaisivat antaa sun uskoa. En tunne ketään valmistunutta, joka ei ekan vuoden aikana olisi päätynyt tämän lavean alan hommiin pidemmäksi aikaa.

Noin hyvä palkka yliopistossa? Vau!

Vastaajat voisivat tosiaan sanoa miltä humanismin alalta ovat ja mikä on bruttopalkka.

Vierailija
10/25 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

KANSA JA ROTU.

On olemassa totuuksia, jotka ovat niin ilmeisiä, että ne juuri sen vuoksi jäävät

tavalliselta maailmalta näkemättä tai ainakin huomaamatta. Maailma sivuuttaa

tuollaiset ylen tavalliset viisaudet monestikin kuin sokea ja on mitä

suurimmassa määrin hämmästynyt, jos äkkiä joku keksii sellaista, mikä sentään

kaikkien pitäisi tietää. Kolumbuksen munia on kyllä sadointuhansin, mutta

Kolumbuksia sen sijaan tapaa harvemmin. Niin siis ihmiset poikkeuksetta

vaeltelevat luonnon tarhassa, kuvittelevat mielessään tietävänsä ja tuntevansa

melkein kaiken ja kuitenkin sivuuttavat, muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta,

kuin sokeat erään luonnon vallinnan kaikkein silmiinpistävimmän periaatteen:

jokaisen elävien olentojen lajin muodostaman sisäisen suljetun kokonaisuuden.

Vierailija
11/25 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin hyvä palkka yliopistossa? Vau!

Vastaajat voisivat tosiaan sanoa miltä humanismin alalta ovat ja mikä on bruttopalkka.

Ei ole kovin poikkeuksellinen palkka tällaisista asiantuntijahommista yliopistolla. YPJ taulukkopalkat vaihtekevat koko organisaation sisällä n. 1700e-7900e /kk tehtävästä ja sen vaativuudesta riippuen.

Tuttujen valmistuneiden kaverien palkat vaihtekevat välillä 2400-3900 riippuen siitä, minne ovat lopulta päätyneet. Palkka-avoimuus muuten kannattaa!

Jos puhutaan palkkakuopista, niin museoala on ehdottomasti sellaisessa. Siirryin tästä syystä parin vuoden jälkeen pois sieltä.

T. Se neljä vuotta sitten valmistunut.

Vierailija
12/25 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä kieltenopettajista ei taida kyllä olla puutetta vaan pikemminkin ylitarjontaa.

Vierailija
13/25 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Historian

Arkistoissa, museoissa ja yliopistoissa tietotaitoasi ainakin arvostetaan! Älä huoli, löydät varmasti oman alasi töitä.

Tsemppiä opintojen loppuun saattamiseen! Vielä viimeinen rutistus!

Vierailija
14/25 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kieltenopettajat" tekee paljon muitakin hommia kuin opettavat kieltä. Yliopisto ei ole mikään ammattikoulu, jossa päämääränä on vain yhden tietyn ammatin pätevyys.

Vaikka kieltenopettajista olisi hetkellisesti enemmän tarjontaa kuin työmarkkina vetää, pystyy filologisesta oppiaineesta valmistunut hakeutumaan helposti muihin hommiin esimerkiksi viestinnän, kv-(liike)toiminnan, hallintotehtävien tai vaikkapa käännöstöiden pariin. Yliopistokoulutus varsinkin humanistisella puolella on pirun joustava työmarkkinanäkökulmasta.

Vierailija
15/25 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lavea työkenttä" on kaunis tapa ilmaista, ettei oppiaineella itsessään ole mitään lisäarvoa työmarkkinoilla. Opettajan ja arkistonhoitajan paikkoja lukuunottamatta historiaa opiskellut saa kilpailla työpaikoista kaikkien yleishyödyttömiä aloja opiskelleiden kanssa. Opiskelijan olisi tärkeää ymmärtää, että koska itse opiskelulla ei tule olemaan tulevan työllistymisen kannalta käytännössä mitään merkitystä, on heti alusta saakka pyrittävä tunkemaan itsensä vaikka väkisin relevantteihin harjoittelu- tai kesätyöpaikkoihin. Esim. toiminta opiskelijajärjestöissäkin voi olla merkityksellisempää kuin opiskeltavat asiat.

Vierailija
16/25 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Lavea työkenttä" on kaunis tapa ilmaista, ettei oppiaineella itsessään ole mitään lisäarvoa työmarkkinoilla. Opettajan ja arkistonhoitajan paikkoja lukuunottamatta historiaa opiskellut saa kilpailla työpaikoista kaikkien yleishyödyttömiä aloja opiskelleiden kanssa. Opiskelijan olisi tärkeää ymmärtää, että koska itse opiskelulla ei tule olemaan tulevan työllistymisen kannalta käytännössä mitään merkitystä, on heti alusta saakka pyrittävä tunkemaan itsensä vaikka väkisin relevantteihin harjoittelu- tai kesätyöpaikkoihin. Esim. toiminta opiskelijajärjestöissäkin voi olla merkityksellisempää kuin opiskeltavat asiat.

Oletko itse historian opiskelija tai sieltä valmistunut? Minä en ole, mutta hengailin nuorempana paljon heidän kanssaan. He olivat kaikki tosi fiksuja ja sivistyneitä. Heillä oli yleissivistys ja keskustelutaidot aivan eri sfääreissä kuin minulla, vaikka ihan tyhmä en ole itsekään.

Taidat ajatella elämän tosi yksinkertaisesti, että kaikesta opiskelusta täytyy olla heti suora, mitattava hyöty.

Vierailija
17/25 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin keväällä 1980 enkä ole sen jälkseen koskaan joutunut hakemaan töitä. Ala on niin pieni, että ihmiset tunnetaan ja minua on aina pyydety töhin. Nyt olen jo eläkkeellä, mutta edelleen tarjotaan työkeikkoja.

Vierailija
18/25 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin sukupuolentutkimusta enkä ole vielä saanut ainoatakaan työtarjousta. Valmistuin keväällä 2018.🙄

Vierailija
19/25 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeesti on töitä löytynyt, jopa nyt yli 50-vuotiaana. Omalle lapselleni en silti suositellut humanistista tutkintoa - ei niin, että se hänellä ykköskiinnostuksena olisi ollutkaan.

Vierailija
20/25 |
18.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle teki aluksi tiukkaa saada edes opettajan paikkoja, mutta jotenkin se aina onnistui. Muihin hommiin en päässyt, vaikka yritin vuosien ajan.