Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Atopia/ekseemat, mistä olette saaneet apua?

Vierailija
17.09.2022 |

Näin syksyllä taas atopia räjähtää ja kestää sinne loppukevääseen saakka, kunnes saan kesän myötä muutaman kuukauden helpotuksen ja sitten taas sama rumba jatkuu.
Syksystä kevääseen pyrin syömään mahdollisimman puhtaasti ja hyvin, otan päivittäin kalanmaksaöljyä ja vitamiinit, käyn valohoidossa, juon paljon, on kokeiltu kaikki Whamisan Deep Rich Tonerista Egyptian Magiciin ja kortisoniin jne.
Kortisoni kyllä auttaa, mutta en missään nimessä halua laittaa sitä iholleni 70-80% elinajastani.

Mistä te olette saaneet apua ongelmaan, onko jotain mikä voisi oikeasti auttaa?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla auttoi kun lopetin likaisen "säänarmoilla" työn ja vaihdoin ammattia. Toki vieläkin tulee hieman atooppista ihottumaa juuri tällaisilla sahaa nollan molemmin puolin keleillä, mutta selviän niistä kortisonilla. Perusrasva taas on minulla vain pahentanut ihottumia, koska ihoni on kyllä ihan rasvainen eikä vaadi perusvoidetta. Ruokavalioni on aina ollut itsetehty, koska minulla on myös ruoka-aine allergioita. En välttele muita ruoka-aineita kuin todettuja allergeenejä. Elämä myös on stressittömämpää ilman ahdistusta vuotavista ihottumista.

Vierailija
42/58 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan tärkein oli se, että kaiken pitää olla hajusteetonta, vaikka testit eivät näyttäneet allergiaa. 

Pahimmillaan ihoa vasten ei saanut olla mitään tummaa väriä. Eli valkoiset pitkät alusvaatteet. Ja yhdenkin kerran käsienpesu rexonalla pahensi ihottumaa.

Lääkkeistä Protopic auttaa. Ei ole haittavaikutuksia. 

Ikä auttoi minulla eniten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamomilla teehaude ulkoisesti, suolavesipesu, castor oil.

Vierailija
44/58 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Atopia on suolistosairaus, iho-oireet on vain oireita.

Kiitos kommentista. Olen samaa mieltä (olen tämä aiheen nostanut kyselijä). Kun olin kaksi vuotta rajoitetulla ruokavaliolla vatsa- ja refluksioireiden vuoksi, ihoni oli loistavassa kunnossa. Olen noin vuoden verran tehnyt paluuta normaaliin sekaruokavalioon ja atopian lisäksi refluksi on palannut.

Luulen, että on aika palata hyväksi havaittu dieettiin. Saan siitä kaikki tarvittavat ravintoaineet, ainoana ongelmana on sen rajoittavuus sosiaalisesti. Yhteiset syömiset puolison kanssa eivät oikein onnistu ja joka paikassa on oltava omat eväät. Olen tämän kuitenkin valmis valitsemaan, ettei enää tarvitsisi ihoa ohentaa kortisonilla saati aloittaa sitä takrolimuusia. 

Ihmettelen, miksi ravintohoidot ylipäätään ovat useimmille lääkäreille ehdoton ei. Itse olen päässyt niiden avulla useista lääkityksistäkin.

Vierailija
45/58 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha läträämistä tuollaiset voiteet ja muut uskomushoidot. Helpompi jos sen parantaa lopullisesti.

Vierailija
46/58 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on pienestä pitäen ollut paha atopia, pahin varmaan lapsena ja nuorena. Toki oireilee edelleen, muttei niin paha. Mutta nyt minulla on aika paha psoriasis myös, ollut n 15 vuotta. Lisäksi ruusufinni ja useita kosketusallergioita. Kaikeka mahdollista vuosikymmenten aika kokeiltu, mutta mikään ei auta.. Atopiahan on iho-ominaisuus, joten sen kanssa on vain opittava elämään.

Vierailija
47/58 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivuus on mulle pahinta, ja kylmä ilma. Paras olisi muuttaa jonnekin kosteaa ilmastoon, jossa ei ole juuri pakkasta , ja aurinko ei paista usein. Irlannin pohjoisin osa olis varmaan sopivin.

Vierailija
48/58 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vinkeistä vastanneille. Suolasaippua tai suolavesipesu eivät ole toimineet, ei myöskään Canoderm. Peseydyn Xeracalm-öljyllä. Kasvoille käytän apteekin tuoksuttomia yövoiteita tai yhtä tiettyä balmia jota ihoni sietää, vartalolle Exomegan voiteita. Iho pysyy yleisesti ottaen hyvässä kunnossa, kun käytän paksuja rasvoja suojaamaan kosteutta haihtumiselta ja vältän saippuaa ja hajusteita.

Värien en ole huomannut vaikuttavan mutta tätä voisi tietenkin kokeilla.

Suurin vaikutus tuntuu olevan sillä, erehdynkö laittamaan suuhuni kahvia, kalaa, kananmunaa, viljoja, tomaattia, paprikaa, suklaata, pähkinöitä tai soijaa.

Vierailija
49/58 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha läträämistä tuollaiset voiteet ja muut uskomushoidot. Helpompi jos sen parantaa lopullisesti.

Nyt jos vielä kertoisit, miten. Itse olen kokenut ravintohoidon ainoaksi parantavaksi tekijäksi mutta tästä on taas tullut lipsuttua sosiaalisista syistä ja muka kiireen takia.

Vierailija
50/58 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko hamppu öljy kokeiltu

Vierailija
51/58 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin ihotautiosastolle sairaalaan ekan kerran 6 kk vauvana. Alle kouluikäisenä olin säännöllisesti kerran vuodessa osastolla, lähti hiukset ja kynnetkin... Iho tietysti "pilattiin" vahvoilla kortisonivoiteilla, mutta kyllä ne on paikallaan kun muu ei auta.

Aikuisena on ollut pakko käyttää kortisonia, protopic pelasti myös mutta siihen meni teho nopeasti. Asuin myös muutaman vuoden Kanarian saarilla, olin auringossa ja uin meressä. Se oli suurin parantava kombo.

Ja vannon ton suolakylvyn eteen edelleen. Nyt kun ei ole enää ammetta, joko teen ämpäriin suolaveden tai sivelen suolasaippualla ihoni suihkun jälkeen ja jätän iholle. Suola desinfioi ja poistaa kutinan.

Vierailija
52/58 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Atopia on suolistosairaus, iho-oireet on vain oireita.

Täysin samaa mieltä! Vuotava suolisto aiheuttaa tulehduksen. Itse jätin maitotuotteet ja gluteenia sisältältävät viljat pois sekä nykyään välttelen ruoka-aineissa lisättyä sokeria.

Aikuisiän atopia puhkesi hirmuiseksi samoihin aikoihin, kun metabolisen oireyhtymän ensi oireet alkoivat liiallisen sokerin syönnin johdosta tulemaan. Ensin jätin pois maitotuotteet, se jo auttoi, kun gluteenikin jätettiin pois alkoi paraneminen. Ihottumaa tuli enää kun söin ruokia, joille olin yliherkkä. Kun jätin lisätyn sokerin pois, metabolisen oireyhtymän oireet katosivat ja olen pystynyt ottaamaan ruokavalioon mm. kalaa ilman että saan oireita. Maitoproteiinia en edelleenkään kestä enkä gluteenia. Suolistoni "heittää" kiireellä itselle sopimattomat partikkelit ulos järkyttävänä ripulina. Ihoa hoidan pääsääntöisesti kookosrasvalla suihkun/saunan jälkeen.

Ihotautilääkärit hoitavat oiretta, eivät itse taudin juurisyytä.

Vierailija
53/58 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki pesuaineet,shamppoot,siivousaineet,käsisaippuat ym hajuttomiksi siis aivan kaikki. 

Vierailija
54/58 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elielinaukio eli pimekrolimuusi

Mitä? Tätä en ymmärtänyt

Tässä oli varmaan tullut autocorrect, Elidel on pimekrolimuusivoide.

Vierailija
55/58 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt jos vielä kertoisit, miten. Itse olen kokenut ravintohoidon ainoaksi parantavaksi tekijäksi mutta tästä on taas tullut lipsuttua sosiaalisista syistä ja muka kiireen takia.

Tuo on vain hetkellistä hoitoa, sinun pitää selvittää ongelman juurisyy. Niin minä tein ja nyt olen ollut psorista vapaa yli 5 vuotta. Tee itse työsi, en jaa metodejani ilmaiseksi.

Vierailija
56/58 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko hamppu öljy kokeiltu

Olen syönyt hampunsiemeniä (pääasiassa kuorittuja) ja käyttänyt hamppuöljyä ainakin vuosikymmenen ajan. Erittäin hyviä rasvoja ja proteiinia. Iholleni hamppuöljy ei sellaisenaan sovi eikä CBD-öljy ole tuonut apua kutinaan.

Vierailija
57/58 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on vain hetkellistä hoitoa, sinun pitää selvittää ongelman juurisyy. Niin minä tein ja nyt olen ollut psorista vapaa yli 5 vuotta. Tee itse työsi, en jaa metodejani ilmaiseksi.

Miksi ylipäätään vaivaudut kirjoittamaan huvittavan kitsaita kommenttejasi tähän ketjuun, kun niillä ei ole mitään annettavaa?

Sitä selvitystyötähän teen juuri nytkin, etsimällä vertaistukea. Siitä asti kun pääsin kirjastoon ja sittemmin nettiin, olen tutkinut asiaa. Omalla keholla olen kokeillut kaikki mahdolliset ruokavaliot ja ihohoidot. Kuten sanoin, olen toimivaksi keinoksi löytänyt ruokavalion, joka minun tapauksessani on lähes vegaaninen raakaruokavalio.

Lääkärikäynti vaan hämmensi kovasti, koska siellä painotettiin itsestäänselvyyksiä  kuten hajusteettomuutta, tuputettiin lääkevoiteita ja käskettiin syödä altistavia aineita.

Vierailija
58/58 |
24.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavaliosta olen saanut apua, eli jättämällä pois sen, joka aiheutti tulehduksen iholle. Itselläni se on lehmän maito. Nyt jo 20 vuotta elämää terveen ihon kanssa.

N50

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän