Miten pienipalkkaisilla on varaa tupakoida? Ja muuta sellaista
Käyn silloin tällöin lounaalla eräässä baarissa joka on työpaikkani lähellä. Kiva ja rento paikka, ruoka on kohtuullista hintaansa nähden.
Huomasin kerran kuinka molemmat työntekijät kävivät tupakalla pihalla kun oli vähän hiljaisempi hetki. Aloin miettimään että tuolla alalla palkat on varmaankin suunnilleen 1500e nettona, ja nykyään tupakka ainakin kotimaasta ostettuna maksaa noin 10e aski.
Miten näillä matalapalkkatyöläisillä on varaa tuollaiseen? En tiedä heidän yksityiselämästään mutta tuskin myöskään ovat ihan absolutistejakaan. Eli tarkoitus ei ole mollata näitä ihmisiä tai heidän tapojaan, vaan keskustella yleisellä tasolla aiheesta. Onko täällä palstalaisia joilla brutto on alle 2000 ja poltat/käytät päihteitä? Miten rahat riittää tuollaiseen?
Kommentit (58)
Ei se palkka ihmisen varallisuutta kerro.
Vierailija kirjoitti:
Empiirisen tutkimukseni mukaan eräät pienipalkkaiset tupakoivat, ryyppäävät ja ajavat taksillakin, koska he saavat sossusta erilaisia tukia niin paljon, että heidän käytössään olevat rahavarat ovat huomattavasti suuremmat kuin tavallisella keskituloisella, joka ei saa mitään tukea yhteiskunnalta.
Höpö höpö. Oikeasti sosiaalituilla elävät eivät kyllä juuri takseilla ajele tai baareissa ryypiskele.
Se on totta, ettei lammasmainen keskiluokka enää polta, koska se ei ole muodikasta ja tärkeintähän on olla kaikessa kuten kaikki muut. Viina kyllä heille maistuu entiseen tapaan, vain hieman sivistyneemmässä muodossa, kuten viineinä ja erikoisoluina jne.
Kyllä tupakoitsijoita löytyy kaikista yhteiskuntaluokista, vähiten siis kuitenkin perinteisestä keskiluokasta.
Kohtuu paljon tupakoitsijoita on esimerkiksi viihdemaailmassa, taiteilijoissa ja poliitikoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten ne keikkailee viikonloppuisin juhlatarjoilijoina tai baarin tiskillä, siis sillä työntekijöiden puolella, ja tekee sillä kivat lisärahat... Muutenkin, mitä se sulle edes kuuluu, mitä aikuiset ihmiset tekee omilla rahoillaan
Mitä se sulle kuuluu missä töissä keikkailevat viikonloppuisin?
😂😂😂 Nii. Mitä tänne tuut avautuu.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun tupakka kallista niin köyhät erottuu sätkäpaperin ja purupussin kanssa tupakkapaikalla 😅 Jos aikuinen ihminen käärii sätkiä niin kannattais lopettaa koko tupakointi 👍
Se tupakointi kannattaisi lopettaa joka tapauksessa.
Lopetin polttamisen ja juomisen koronan alkuaikoina. Tulot ovat pysyneet samana. Lisäksi maksullinen harrastus oli tauolla pitkään.
Parissa vuodessa olen säästänyt vain tonnin, enkä käsitä miten tämä on mahdollista :D Kaiketi sitten ruokaan mennyt niin paljon enemmän... mitään matkoja tmv. ei ole tullut tehtyä.
Iloinen olen tuosta tonnistakin. Ihmettelen vain että millä olen oikein sen askin päivässä ja juomat joka vkl maksanut.
Mun yks lapsi on grillillä töissä ja saa palkkaa semmoset 3000 kuussa brutto
Vierailija kirjoitti:
Mun yks lapsi on grillillä töissä ja saa palkkaa semmoset 3000 kuussa brutto
Aaaaaaaahhhhhh nyt lentää laastiiiii!!!!
Miten työttömillä on varaa käyttää huumeita?
No sitten ei vaan osteta jotain muuta. Esimerkiksi ehjiä kenkiä. Itse lopetin tupakoinnin juuri sen takia, että halusin pystyä joskus ostamaan itselleni jotain uutta vaatetta. En minä silti vieläkään rahoissa ui. Näytän vaan vähän siistimmältä. Johonkin ne rahat aina menee. Kyllähän alkkiksillakin löytyy aina rahaa dokaamiseen, mutta nehän ei sitten ostakaan juuri mitään muuta.
Luin ensin että miten pienijalkaisilla on varaa tupakoida 🤔
mä kans ihmettelen miten tän talon kelan asiakkailla on varaa polttaa. ja ainakin yhdellä heistä on auto. luulis, että aika kädestä suuhun elävät.
Priorisointia. Heille on tupakasta enemmän iloa kuin esim. uusista vaatteista tai ulkona syömisestä. Kyllä tupakointiin on varaa, jos luopuu jostain muusta.
Just tänään mietin samaa. Miten pienituloisilla on varaa ostaa tupakka (ja poltella itse maksettuja) tai pitää kissoja ja/tai koiria? Itsellä ilman noitakin tiukka tilanne ja niukat kuukaudet edessä. Muutto söi sen verran ylimääräistä rahaa, että tätä maksellaan nyt seuraavat kuukaudet (5-6kk), eikä säästöön saa yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla varmasti olekaan. - Toisaalta jollei ole varaa "kalliimpiin huveihin" , niin sitä käyttää rahansa mieluummin halvempiin kuin säästäisi kalliimpaa huvia varten.
Tupakka, kalliimpi ruoka, alkoholi. Jos edellämainituista nauttii, on se ihan ymmärrettävää että halpoihin hupeihin pistää pieniäkin rahojaan, kunhan ei överiksi mene ja poishan se on aina jostain muusta esim. säästämisestä. Jää säästöt hankkimatta ja isommst ostokset tekemättä. Harva jaksaa pistää esim. 50€-100€ säästöön kk (jotta 3 vuoden kuluttua pääsee jotain tekemään) jos se tarkoittaa kokonaan jostain luopumista, sellaista millä on väliä tai mitä ilman on ankeaa.
Vastauksena aloitukseen: eihän niillä olekaan. Tekevät sitä silti, ja valittavat kun on rahasta tiukkaa.
Ja miksi kaikki työttömät yh:t on lihavia ja täynnä tatuointeja? Sitten valitetaan kun on rahat loppu eikä rahaa ostaa esim lapsille synttärilahjoja. Paljonko meni taas herkkuihin ja limuun männä viikolla? Tai baariin?
Addikti luopuu rakkaimmastaan viimeisenä.
Tupakka > Ruoka ja sen näkee.
Me tupakoivat olemme valitettavasti paremmassa kunnossa kuin savuttomat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla varmasti olekaan. - Toisaalta jollei ole varaa "kalliimpiin huveihin" , niin sitä käyttää rahansa mieluummin halvempiin kuin säästäisi kalliimpaa huvia vartiomies en.
Tupakka, kalliimpi ruoka, alkoholi. Jos edellämainituista nauttii, on se ihan ymmärrettävää että halpoihin hupeihin pistää pieniäkin rahojaan, kunhan ei överiksi mene ja poishan se on aina jostain muusta esim. säästämisestä. Jää säästöt hankkimatta ja isommst ostokset tekemättä. Harva jaksaa pistää esim. 50€-100€ säästöön kk (jotta 3 vuoden kuluttua pääsee jotain tekemään) jos se tarkoittaa kokonaan jostain luopumista, sellaista millä on väliä tai mitä ilman on ankeaa.
Ja tietenkin edellämainitut on paheksuttavia, koska epäterveellisiä, mutta ei se sen järkevämpää ole käyttää muihinkaan "turhuuksiin" vaikka eivät niin haitallisia terveydelle esim. vaatteet tai kosmetiikka.
Oikeasti välttämättömyydet on kaikille samat, muut on sitten makuasia mikä on tärkeää ja mikä ei.
Eli tiukkaa tekee ja rahat on loppu