Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Entiset köyhät: mikä oli sinulle se juttu, josta ymmärsit ettet enää ollut täysin PA?

Vierailija
12.10.2023 |

Minulle se oli se, että pystyin spontaanisti ostamaan jonkun take away-annoksen tai kahvin. Sekä se, että enää ei tarvitse vältellä kahvittelukutsuja, koska sellaiseen ei ole varaa. Isompi juttu oli se, että kun optikko kertoi näontarkastuksen jälkeen minun tarvitsevan kaksiteholasit, ensireaktioni ei ollut paniikki. Sekä se, että lasien hinnan (vajaa 500€) pystyin ottamaan säästötililtä. 

(Minulla siis takana vuosikausia todellista kituuttamista ja työttömyyttä, välillä myös todellista nälkää kun ei ollut rahaa ruokaan, ennen kuin onnistuin vihdoin saamaan töitä.)

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se, kun pystyin maksamaan kaikki laskut ja nykyisin saatan maksaa laskuja jopa etuajassa. "Pula-aikanani" arvoin aina rahaa saadessani, mitä laskuja pytyn maksamaan, mitä täytyy lykätä. Työtön en ole ollut koskaan. 

Vierailija
2/68 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että on taas täydet luottotiedot ensimmäistä kertaa 25 vuoteen ja olen täysin velaton.

Sain perinnön. Työtön olen yhä. En olisi ilman perintöä päässyt velattomaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin oman pyykinpesukoneen, vaikka olisin voinut pestä pyykit ilmaiseksi vuokra-asuntoni pesulassa. Pesula oli ruuhkainen ja täytyi vahtia, ettei joku varasta pyykkejäni.

Vierailija
4/68 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No päivittäistavarat. Saa ostaa sitä juustoa mitä haluaa, lapsille kengät, itselle uuden takin.. Ja tuo kahvin ostaminen, pikaruoka myös.

Vierailija
5/68 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

säästöt + sijoitukset yhteensä noin 10 000 e. 

Oikeesti on varaa uusiin laseihin ja vaikka terapiaan omasta pussista. 

Vierailija
6/68 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan juuri tuo, ettei tarvinnut enää miettiä joka ikistä ostosta ja kaupassa käyntiä, että riittäähän rahat varmasti. Olin nuorempana välillä pätkiä työttömänä ja sitten vuosikausia matalapalkka-alalla. Koskaan ei tarvinnut nähdä varsinaisesti nälkää, mutta oma talous piti miettiä todella tarkkaan ja kaikesta ylimääräisestä piti tinkiä. Muistan hetkiä, jolloin ei ollut varaa ostaa sitä vajaan kympin hiusväriä.

Vierailija
7/68 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli varmaan silloin kun ostin käteisellä ensimmäisen autoni (Audi A3 Sportback). Rahat meni ja ajaminen oli kivaa kunnes Audi alkoi hajota käsiin. 

Vierailija
8/68 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kun pystyin ajoittamaan kaikki säännölliset laskut menemään tililtä eräpäivänä, koska tietää että rahaa laskuihin aina on eikä tarvii stressata.

Vierailija
9/68 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen olevani vähävarainen, vaikka on uudehko auto, omistusasunto (tosin lainaa vielä) laitan joka kuu rahastoihin ja säästöön rahaa, säästötilillä on useita kymmeniä tuhansia..

Tiedä, että tätä on vaikea ymmärtää. Olen jatkuvasti tarkka rahoistani. Olen elänyt aikoinani niin köyhästi, että jouduin miettimään, ostanko halpavaatteen vai ruokaa. Vaikka nyt olisi varaa, luonne ei anna periksi. Ostan vain ja ainoastaan tarpeeseen.

Vierailija
10/68 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hennon ostaa kotiin ylellisyydeksi mieltämiäni käyttötarvikkeita, kuten vaikka vaahtoutuvaa Fairyä pumppupullossa eikä tarvitse kyykkiä siellä alemmilla "extra/ rainbow-hyllyillä"

Tämä on itselleni osoitus siitä että ylimääräistä on. Eli kaupasta voi ostaa mitä haluaa vaikka vaan sen vuoksi, että tuotteella on kaunis pakkaus.

Vierailija
11/68 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys loppui kun ei tosiaan tarvinnut laskea että paljonko käyttää rahaa.  Jos tarvitsen jotain,  vaikka uudet kengät tai talvitakin niin voin ostaa sen.

Vierailija
12/68 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kun pystyi käymään kaupassa laskematta koko ajan ostoskorin hintaa ja kuun lopussa tilillä oli vielä ihan kohtuulliseti rahaa.

Vierailija
13/68 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

No päivittäistavarat. Saa ostaa sitä juustoa mitä haluaa, lapsille kengät, itselle uuden takin.. Ja tuo kahvin ostaminen, pikaruoka myös.

Silmälasien lyhennykset loppuivat, joten juhlan kunniaksi paketti parempaa kahvia. Halpakahvia taas seuraavat kuukaudet, kun on mentävä hammaslääkäriin. Ja ei! Kunnallinen hammashoito ei ole maksutonta!

Hetken kuitenkin kalliimman kahvin kanssa, tuntee kassalla olevansa normi kansalainen, entinen köyhä.

Ylellisyydet, kuten kahvi, näyttää olevan ensimmäiset säästökohteet, kun ei polta, eikä juo alkoholia, niistähän köyhiä aina syytetään.

Vierailija
14/68 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kokemuksia?

Vierailija
15/68 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kun ei tarvinnut kännykän laskimella laskea kaupassa jokaista tuotetta minkä ostoskoriin laittoi. En minä nykyäänkään tuhlaile, mutta voin olla varma että tilillä on rahaa ruokaostoksiin laskematta loppusummaa ennen kassoja. 

Vierailija
16/68 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, kun veronpalautukset tulivatkin omalle tilille, eikä voudin. Tosin säikähdin pankkitilin saldoa niin, että arvelin kyseessä olevan virhe, jonka joutuisin tilittämään takaisin. Myöhemmin oivalsin, että siitä hetkestä alkaen en ole ollut enää täysin pa. 

Vierailija
17/68 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain laitettua hampaat kuntoon.

Vierailija
18/68 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kun voi ostaa käsipaperia, autossa on tankki täynnä. Kun tilipäivää edeltävänä päivänä tilillä on vielä satasia.

Ja kun saa nukuttua kokonaisen yön eikä tarvitse miettiä että perheeltä menee koti alta.

Vierailija
19/68 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle se oli kun pystyin käymään kavereiden kanssa ravintolassa enkä ahdistunut kun tilasin ruokaa joka ei ollut ruokalistan halvin vaihtoehto.

Monta vuotta keksin tekosyitä miksi en halunnut syödä ulkona kun sillä yhden aterian hinnalla sai viikon ruuat kotona.

Tuolla hetkellä olisin voinut kävellä autokauppaan ja ostaa uuden auton ilman lainaa, joten ihan heti en sisäistänyt köyhyyden loppumista. Vieläkin minua luullaan välillä käytöksen perusteella köyhäksi, hyväksyn sen tosiasian että tulen aina pelkäämään Kelaa.

Vierailija
20/68 |
13.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun eron jälkeen kävikin niin, ettei tili ollut kuun lopussa aina tyhjä, vaan tilille alkoi vähä kerrallaan kertyä säästöä. En ollut uskonut, että minulle voisi käydä niin. Pitkään pelkäsin, että tilanne on vain hetkellinen ja yhtäkkiä olisin taloudellisesti pulassa jostakin itsestäni riippumattomasta syystä. Lähdin kerryttämään puskuria sillä ajatuksella, että "jos pesukone hajoaa, voi ostaa uuden". Lisäilin listalle muita vastaavia tarpeellisia tai välttämättömiä asioita. Ja kun tilillä oli sen verran, että kaikki välttämättömät asiat voisivat hajota kerralla ja pystyisin ostamaan kaiken kerralla uusiksi, koin itseni vakavaraiseksi.