Missä iässä lukulasit?
Olen 48 v ja huomaan, että lukulasit voisivat olla paikallaan, kun ihan pientä tekstiä ei enää millään meinaa nähdä. Missä iässä te muut jouduitte "nöyrtymään"?
Kommentit (72)
Taisin olla 44. Kaupoissa huomasin ettei enää nää lukea pakkaustekstejä.
Sain ekat lasit varmaan 8-vuotiaana. Mutta vasta noin 30-vuotiaana aloin oikeasti käyttämään.
Sitten kun tulee tarve.
Itselleni se tuli noin 48 vuotiaana.
Eikä siinä mistään häpeällistä nöyrtymisestä ole kyse; pakko mikä pakko.
Kiitos teille vastanneille. En ole yksin:). Koitan sinnitellä vielä vuoden tai kaksi ilman lukulaseja.
Taisin olla 21, kun jouduin ottamaan silmälasit hajataiton vuoksi. Teksti meni siis ihan puuroksi, eikä siitä saanut selvää ilman laseja.
Jos puhutaan ikänäöistä, niin nykyään katse ei tarkennu enää kovin lähelle. Jos pientä tekstiä, niin kun sen siirtää tarpeeksi kauas, että katse tarkentuu, niin sitten tekstistä ei enää saa selvää, kun menee niin pieneksi. Seuraavia laseja hommatessa, joko monitehot tai erilliset lukulasit.
Sitä odotellessa olen ottanut tarvittaessa pienestä tekstistä kännykällä kuvan ja zoomannut kuvaa.
M51
Taittovialliset myöhemmin koska niissä vika ensin korjaantuu ikämuutosten vuoksi ja vasta sen jälkeen huonontuu siihen että tarvitsee lukulasit.
Vähän kyllä nyppii kirjoitti:
Kiitos teille vastanneille. En ole yksin:). Koitan sinnitellä vielä vuoden tai kaksi ilman lukulaseja.
Miksi sen tekisit. Ei siitä sinnittelystä mitään kruunua päähän saa, särkyä kyllä, kun turhaan sinnittelee.
Ja rypyt lisääntyy mitä enemmän pinnistelet.
En ole tarvinnut vieläkään Olen 65
35-vuotiaana alkoi heiketä. Ikänäkömainoksissa oli semmosia vanhuksia, nolotti mennä lukulaseja ostamaan että oon jo vanha. Pelottaa kuinka huonoksi näkö vielä meneekään kun tuli noin aikasi.
41. En ole näihin tottunut, häpeän käyttää. Tunnen itseni aivan toistaitoiseksi kun ei näe kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Taittovialliset myöhemmin koska niissä vika ensin korjaantuu ikämuutosten vuoksi ja vasta sen jälkeen huonontuu siihen että tarvitsee lukulasit.
Taittovikaa voi olla molempiin suuntiin. Liki- ja kaukonäköiset ovat nimenomaan taittovikaisia.
Toinen paranee vanhetessa, toinen pahenee.
Miten vahvuus valitaan? Otatko vain kirjan mukaan kauppaan ja alat lukemaan eri laseja vaihdellen kunnes parhaat löytyy?
Vierailija kirjoitti:
Miten vahvuus valitaan? Otatko vain kirjan mukaan kauppaan ja alat lukemaan eri laseja vaihdellen kunnes parhaat löytyy?
Menet optikkoliikkeeseen näöntarkastukseen.
Tää on varmaan helpompi ja lopulta halvempi vaihtoehto:
https://www.terveystalo.com/fi/palvelut/ikanakoleikkaus-linssileikkaus
No voi voi. Hankitaan kun tarvitaan. Mä olin 51v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne sen saa tarkastettua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne sen saa tarkastettua?
KVG
43