Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä iässä lukulasit?

Vähän kyllä nyppii
17.09.2022 |

Olen 48 v ja huomaan, että lukulasit voisivat olla paikallaan, kun ihan pientä tekstiä ei enää millään meinaa nähdä. Missä iässä te muut jouduitte "nöyrtymään"?

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

53-vuotiaana hommasin ekat markettilukulasit. 

Vierailija
42/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisikohan viitisen vuotta, kun hommasin ekat "tokmanni-lasit" satunnaiskäyttöön kun ei enää ihan kaikki tekstit olleetkaan selkeitä. Nyt sitten alkaa olla näkö siinä mallissa, että olisi pikkuhiljaa jo pakko saada hankituksi ihan kunnon luku- ja päätelasit ainakin. Ehken joka jotkut monitehot(?) koska välillä tuntuu siltä ettei sitä enää näe kauaskaan ihan kuten ennen.. Lisäksi pitäisi varmaan hankkia jotkut pimeänäkökakkulatkin kun yhtään hämärämmässä ei enää näe oikein mitään.

On kyllä todellakin ärsyttävää. Ja se varsinkin, että ei tässä tosiaan ole mitään ylimääräistä rahaa silmälaseihin pistettäväksi ja pahoin pelkään ettei ole ihan edullisesta hankinnasta kyse eli voi unohtaa nämä "silmälasit 29 tai 49 euroa!"- tarjoukset. Jos olisi varaa niin ne lasit olisi hankkinut jo, koska sen verran hankalaa tämä ikänäkö on.

Jurppii todellakin.

N46

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten vahvuus valitaan? Otatko vain kirjan mukaan kauppaan ja alat lukemaan eri laseja vaihdellen kunnes parhaat löytyy?

Menet optikkoliikkeeseen näöntarkastukseen.

Miten ne sen saa tarkastettua?

Optikko laittaa silmiesi eteen erivahvuisia linssejä ja pyytää sinua lukemaan paperista tekstiä, jota on erikokoisilla fonteilla. Näin etsitään linssien vahvuudet, joilla pystyt lukemaan tekstin ilman ongelmia.

Eihän tuo eroa mitenkään siitä, kun menet huoltoasemalle ja nappaat sieltä kouraan nipun lukulaseja jonka jälkeen luet päivän menun niillä. Lasit millä onnistuu parhaiten on sinulle oikeat.

Optikolla on monipuolisemmat mahdollisuudet. Hän voi kokeilla eri silmissä erivahvuisia linssejä, korjata tarvittaessa hajataittoa jne. Lisäksi optikko katsoo, että linssin keskikohta on juuri oikeassa paikassa. Mutta on ihan totta, että monelle huoltoasemalukulasit ovat riittävän hyvät.

Vierailija
44/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän kyllä nyppii kirjoitti:

Kiitos teille vastanneille. En ole yksin:). Koitan sinnitellä vielä vuoden tai kaksi ilman lukulaseja.

Miksi ihmeessä sinnitellä ja kärsiä, kun ongelman voi helposti ratkaista silmälaseilla?

Siksi kun ei ole varaa hankkia niitä silmälaseja. Markettilasit toki on.

toinen sinnittelijä

Vierailija
45/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

30v

Vierailija
46/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

43-vuotiaana hankin ekat markettilasit. Sittemmin on tullut huomattua että näkö vaihtelee näin vaihtareita lähestyessä hurjasti kierron mukaan eli tiettyinä päivinä pärjää jopa ilman lasejakin (tai ainakin noilla vähempitehoisilla) kun taas toisina tiettyinä päivinä ei tunnu näkevän kunnolla edes noilla tehokkaammilla..

Hanki tässä sitten jotkut kunnon lasit.

Vierailija
47/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisikohan viitisen vuotta, kun hommasin ekat "tokmanni-lasit" satunnaiskäyttöön kun ei enää ihan kaikki tekstit olleetkaan selkeitä. Nyt sitten alkaa olla näkö siinä mallissa, että olisi pikkuhiljaa jo pakko saada hankituksi ihan kunnon luku- ja päätelasit ainakin. Ehken joka jotkut monitehot(?) koska välillä tuntuu siltä ettei sitä enää näe kauaskaan ihan kuten ennen.. Lisäksi pitäisi varmaan hankkia jotkut pimeänäkökakkulatkin kun yhtään hämärämmässä ei enää näe oikein mitään.

On kyllä todellakin ärsyttävää. Ja se varsinkin, että ei tässä tosiaan ole mitään ylimääräistä rahaa silmälaseihin pistettäväksi ja pahoin pelkään ettei ole ihan edullisesta hankinnasta kyse eli voi unohtaa nämä "silmälasit 29 tai 49 euroa!"- tarjoukset. Jos olisi varaa niin ne lasit olisi hankkinut jo, koska sen verran hankalaa tämä ikänäkö on.

Jurppii todellakin.

Monitehot maksavat eikä niillä peruslinsseillä oikein tee mitään. Mieheni sai juuri ekat lasinsa 2 lasit 1 hinnalla tarjouksesta ja hinnaksi tuli 539 euroa. Tuolla rahalla saatiin monitehot kolmanneksi parhaimmalla linssivaihtoehdolla sekä erityisesti näyttöpäätetyöskentelyyn sopivat lähilasit peruslinsseillä.

Vierailija
48/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

41-vuotiaana vuosi sitten.

Vierailija
49/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taisin olla 44. Kaupoissa huomasin ettei enää nää lukea pakkaustekstejä.

Sama. Ja vähänkö oli vaikea ymmärtää, että se tosiaan on ikänäkö mikä iski vaan sitä alkoi ekana miettiä ihan muita vaihtoehtoja ennen kuin ymmärsi, että niin sitä vaan on jo siinä iässä..

Vierailija
50/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaukset ei onnistu, mutta vastaan sinulle joka kerroit noista miehesi monitehoista. Kiitos vaikka just tuota hintatasoa mä just pelkäsin ja "odotinkin".. Ei mulla ole varaa tuollaisiin mitenkään.

se kenelle vastasit

Vierailija
51/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

48 minäkin olin, kun piti alkaa lukulaseja käyttää ja siitä jo parin vuoden päästä monitehoja, kun kauas näkeminenkin alkoi olla vaikeaa. Mulla näkö huononi nopeasti. Alkuun pärjäsin joitakin vuosia ihan miedoilla vahvuuksilla, korkeintaan +2, mutta 60 ikävuoden tienoilla lukuvahvuus oli jo +5 ja kauaskin +3. Ei puhettakaan mistään ikänäköleikkauksesta, koska näkö vieläkin huononee.

Vierailija
52/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

48 minäkin olin, kun piti alkaa lukulaseja käyttää ja siitä jo parin vuoden päästä monitehoja, kun kauas näkeminenkin alkoi olla vaikeaa. Mulla näkö huononi nopeasti. Alkuun pärjäsin joitakin vuosia ihan miedoilla vahvuuksilla, korkeintaan +2, mutta 60 ikävuoden tienoilla lukuvahvuus oli jo +5 ja kauaskin +3. Ei puhettakaan mistään ikänäköleikkauksesta, koska näkö vieläkin huononee.

Tyhmä kysymys varmasti, mutta noista vanhoista laseista ei kaiketi saa mitään hyvitystä kun vaihtaa ne tehokkaampiin? Kiva maksaa vaikka tuo 500 euroa silmälaseista joilla pärjää just tsäkällä vuoden ja sitten taas uudestaan sama 500 euroa seuraaviin jne.

Ne sangat varmasti voi käyttää uusiksi (vai voiko edes niitä?) mutta paljonko se lohduttaa ellei sitten ole jotkut tonnin sangat ja ne edelliset lasit maksoikin jonkun 1450 euroa.

Vierailija
53/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pluslasit sain 35-vuptiaana. Nyt 43 enkä jaksa lukea ilman laseja ja pikkupränttiä ei lainkaan. 

Vahvuus nyt noin +1,5

N43

Vierailija
54/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 60 v mies ja minulla on tarkka näkö, kuin hävittäjälentäjällä. Ulkonäkö, kuin liikennelentäjällä. Naisia joka sormelle.

Vierailija
55/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä kysymys varmasti, mutta noista vanhoista laseista ei kaiketi saa mitään hyvitystä kun vaihtaa ne tehokkaampiin? Kiva maksaa vaikka tuo 500 euroa silmälaseista joilla pärjää just tsäkällä vuoden ja sitten taas uudestaan sama 500 euroa seuraaviin jne.

Ne sangat varmasti voi käyttää uusiksi (vai voiko edes niitä?) mutta paljonko se lohduttaa ellei sitten ole jotkut tonnin sangat ja ne edelliset lasit maksoikin jonkun 1450 euroa.<

Siksi optikkoliikkeet yrittävät myydä silmälaseja kuukausisopimuksella. Näihin kuuluu uudet linssit oliko se kerran vuoteen, jos vahvuudet muuttuvat.

Vierailija
56/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

42. Ei siinä ole mitään nöyrtymistä.  Kiva kun näkee kunnolla.

Vierailija
57/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu viiskymppisenä hankin ekat monitehot, kun arvelin että ovat kätevät silloin kun tekee telkkaria katsoessa käsitöitä. Telkkaria katsoin lasit päässä ja käsityötä ilman laseja, ja oli ärsyttävää jatkuvalla syötöllä värkätä niiden lasien kanssa. No, tilanne on se, että monitehoista huolimatta värkkään lasien kanssa edelleen; nytkin ne on tuossa polvella, kun kirjoitan tätä viestiä. En vaan osaa niitä käyttää ja lukeminen, kirjoittaminen, käsityöt on parempi tehdä ilman laseja.

N56

Vierailija
58/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 vuotiaana tuli kutsu optikkoliikkeen 40 vuotis tarkastukseen ja niinä määräs lukulasit ja monitehot tuli 49 vuotiaana. Teho on lähelle kakkosen luokkaa ja kauas aavistus negatiivista.

Vierailija
59/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 60 v mies ja minulla on tarkka näkö, kuin hävittäjälentäjällä. Ulkonäkö, kuin liikennelentäjällä. Naisia joka sormelle.

Monta sormee on tallella?

Vierailija
60/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

55 - en tarvitse. Minulla ikänäkö on syönyt likinäöstä (pahimmillaan -2,75/-2,5) miinuksia pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän