Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä iässä lukulasit?

Vähän kyllä nyppii
17.09.2022 |

Olen 48 v ja huomaan, että lukulasit voisivat olla paikallaan, kun ihan pientä tekstiä ei enää millään meinaa nähdä. Missä iässä te muut jouduitte "nöyrtymään"?

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

40 vuotiaana tuli kutsu optikkoliikkeen 40 vuotis tarkastukseen ja niinä määräs lukulasit ja monitehot tuli 49 vuotiaana. Teho on lähelle kakkosen luokkaa ja kauas aavistus negatiivista.

Luin ensiksi "kekkosen luokkaa", mietin että jopa nopeasti huononi.

Vierailija
62/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

94

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla loppui käsistä pituus viiskymppisenä.  Optikon lasit kotona, muualla pilipali laseja 

Vierailija
64/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten vahvuus valitaan? Otatko vain kirjan mukaan kauppaan ja alat lukemaan eri laseja vaihdellen kunnes parhaat löytyy?

Menet optikkoliikkeeseen näöntarkastukseen.

Miten ne sen saa tarkastettua?

On niillä keinot. Ei satu yhtään, jos sitä pelkäät.  😊

Vierailija
65/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten vahvuus valitaan? Otatko vain kirjan mukaan kauppaan ja alat lukemaan eri laseja vaihdellen kunnes parhaat löytyy?

Menet optikkoliikkeeseen näöntarkastukseen.

Miten ne sen saa tarkastettua?

Optikko laittaa silmiesi eteen erivahvuisia linssejä ja pyytää sinua lukemaan paperista tekstiä, jota on erikokoisilla fonteilla. Näin etsitään linssien vahvuudet, joilla pystyt lukemaan tekstin ilman ongelmia.

Eihän tuo eroa mitenkään siitä, kun menet huoltoasemalle ja nappaat sieltä kouraan nipun lukulaseja jonka jälkeen luet päivän menun niillä. Lasit millä onnistuu parhaiten on sinulle oikeat.

Huoltoaseman laseissa on huonolaatuiset sameat muovilätkät linsseinä. Parempi käydä optikolla. Pelkät lukulasit eivät välttämättä maksa maltaita.

Vierailija
66/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

62, ei silmälaseja.

Vierailija
67/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

46 v ekat, 1.0 vahvuudella, nyt täytin juuri 49 v ja vahvuus 2.0. Kauas näen hyvin. En ole ajatellut, että asiassa olisi jotain noloa... Lasini ostan marketista. Olen kyllä miettinyt limssileikkausta, kun näkö jo sen verran huono, että koko ajan veivattava laseja päähän ja pois.

Vierailija
68/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisikohan viitisen vuotta, kun hommasin ekat "tokmanni-lasit" satunnaiskäyttöön kun ei enää ihan kaikki tekstit olleetkaan selkeitä. Nyt sitten alkaa olla näkö siinä mallissa, että olisi pikkuhiljaa jo pakko saada hankituksi ihan kunnon luku- ja päätelasit ainakin. Ehken joka jotkut monitehot(?) koska välillä tuntuu siltä ettei sitä enää näe kauaskaan ihan kuten ennen.. Lisäksi pitäisi varmaan hankkia jotkut pimeänäkökakkulatkin kun yhtään hämärämmässä ei enää näe oikein mitään.

On kyllä todellakin ärsyttävää. Ja se varsinkin, että ei tässä tosiaan ole mitään ylimääräistä rahaa silmälaseihin pistettäväksi ja pahoin pelkään ettei ole ihan edullisesta hankinnasta kyse eli voi unohtaa nämä "silmälasit 29 tai 49 euroa!"- tarjoukset. Jos olisi varaa niin ne lasit olisi hankkinut jo, koska sen verran hankalaa tämä ikänäkö on.

Jurppii todellakin.

No turha tuota hintaa on etukäteen ressata. Käy optokolla niin asia selviää. Omat ekat lukulasini olivat noin 150 e, kun löysin halvat hyvät kehykset.  Nyt otin uudet, jotka olivat reilun 300, josta kehykset 180.

Vierailija
69/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut silmälasit 18-vuotiaasta lähtien ja olen nyt 44v., joten en nyt näe mikä ongelma jotkut lukulasit on. Itse joudun käyttämään laseja koko ajan, että jotkut lukulasit on pieni paha.

Vierailija
70/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hei, minä olin 38. Kaukolasit mulla olikin ollut jo 27 vuotta. Siihen kun iskee monitehot tavallisten kaukolasien sijaan, niin uusien lasien hinta nousee 300 eurosta 600-1000 euroon kehysmallista riippuen....

Vierailija
71/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

41v huomasin että pakkaustekstit näyttää melko pieneltä ja epäselvältä. Samoin tekstitykset tv:ssä melko sumeita. Sitä ennen olin tarvinnut laseja koneella työskentelyyn hajataiton vuoksi. 

Vierailija
72/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 43 ja hyvin näen edelleen sekä lähelle että kauas. Toki huomaa, että ehkä valoa tarvitsee enemmän kun tihrustaa pientä tekstiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän