Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä iässä lukulasit?

Vähän kyllä nyppii
17.09.2022 |

Olen 48 v ja huomaan, että lukulasit voisivat olla paikallaan, kun ihan pientä tekstiä ei enää millään meinaa nähdä. Missä iässä te muut jouduitte "nöyrtymään"?

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on monitehot ollut 43 vuotiaasta. Silti kaupassa lukiessa purkin kylkiä, otan lasit pois. N55+

Vierailija
22/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 ikävuoden korvilla alkoi lähinäkö heikentyä ja hain optikolta lasit. Huomasin kohta optikolla kåynnin jälkeen näkeväni ainakin yhtä hyvin marketin lukulaseilla kuin optikolta hankituilla kalliilla laseilla ja markettien laseja olen nyt enimmäkseen käyttänytkin, niitä minulla on kaikissa laukuissa ja joidenkin takkienkin taskuissakin. Kirkkaalla päivänvalolla näen edelleen lukea ilman lasejakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä  mennään ilman laseja vielä(kin)

M60v

Vierailija
24/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisollani lähinäkö alkoi heiketä 40-vuotiaana, itselläni viimeisimmässä näöntarkastuksessa 39-vuotiaana todettiin, ettei ole vielä mitään merkkejä ikänäöstä.

Vierailija
25/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten vahvuus valitaan? Otatko vain kirjan mukaan kauppaan ja alat lukemaan eri laseja vaihdellen kunnes parhaat löytyy?

Menet optikkoliikkeeseen näöntarkastukseen.

Miten ne sen saa tarkastettua?

Optikko laittaa silmiesi eteen erivahvuisia linssejä ja pyytää sinua lukemaan paperista tekstiä, jota on erikokoisilla fonteilla. Näin etsitään linssien vahvuudet, joilla pystyt lukemaan tekstin ilman ongelmia.

Vierailija
26/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nuorten näköä heikentää erityisesti se, että älylaitteita katsotaan liian läheltä. "

https://yle.fi/a/3-10597434

Eikö tämä ollut ihan huuhaata? 80-luvulla peloteltiin ettei telkkaa saa katsoa liian läheltä.

Vierailija
27/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tavallisissa laisessa sen verran miinusta, että lähelle näkee hyvin, kun ottaa ne tavalliset lasit pois päästä.

45v

Vierailija
28/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kyllä nyppii kirjoitti:

Kiitos teille vastanneille. En ole yksin:). Koitan sinnitellä vielä vuoden tai kaksi ilman lukulaseja.

Miksi ihmeessä sinnitellä ja kärsiä, kun ongelman voi helposti ratkaista silmälaseilla?

Vierailija
29/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

41. En ole näihin tottunut, häpeän käyttää. Tunnen itseni aivan toistaitoiseksi kun ei näe kunnolla.

Kun näet jonkun toisen käyttävän lukulaseja tai muita silmälaseja, niin ajatteletko hänessä olevan jotain noloa?

Vierailija
30/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten vahvuus valitaan? Otatko vain kirjan mukaan kauppaan ja alat lukemaan eri laseja vaihdellen kunnes parhaat löytyy?

Optikko laittaa silmiesi eteen erivahvuisia linssejä ja pyytää sinua lukemaan paperista tekstiä, jota on erikokoisilla fonteilla. Näin etsitään linssien vahvuudet, joilla pystyt lukemaan tekstin ilman ongelmia.

Eihän tuo eroa mitenkään siitä, kun menet huoltoasemalle ja nappaat sieltä kouraan nipun lukulaseja jonka jälkeen luet päivän menun niillä. Lasit millä onnistuu parhaiten on sinulle oikeat.

Vierailija
31/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sanottiin 40 vuotiaana, että nyt olisi tarvetta lukulaseille. Sinnittelin 5 vuotta hankkien aina isomman puhelimen ja siirtelemällä läppäriä ja kirjoja lukuetäisyyden päähän. Sitten kyllästyin kun ei enää kirjoittaminen ja lukeminen onnistunut  millään. Eli 45v hankin. Oikeastaan ihan hyvä etten silloin 40v vielä hankkinut koska näköni on muuttunut tässtä viimeisen kahden vuoden aikana reippaasti. 

Vierailija
32/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytän seuraavaksi 60, eikä ole mitään tarvetta lukulaseille. Olen perinyt tämän isältäni. Kaikki muut lähisukulaiseni ovat hankkineet lasit viidenkympin tienoilla.

Vierailija
33/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää ajatella, että joutuisi nöyrtymään? Suomen väestöstä lähes 70 prosenttia käyttää silmälaseja.

Vierailija
34/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti bussissa näkee ihmisiä jotka lukee suurennuslasilla lehteä. Se on halpa tapa ja etäisyyttä muuttamalla sopeutuu näön muutoksiin.

Vierailija
35/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vain sillä, että jos optikkoliikkeen sijaan oletkin kenkäkaupassa.

Vierailija
36/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo eroa mitenkään siitä, kun menet huoltoasemalle ja nappaat sieltä kouraan nipun lukulaseja jonka jälkeen luet päivän menun niillä. Lasit millä onnistuu parhaiten on sinulle oikeat.

Huoltoaseman ja kaupan lukulaisessa on molemmat linssit samanvahvuisia ja yleensä niitä saa vain 0.50 diopterin välein. 

Vierailija
37/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

46.

Kaukolasit mulla on ollu jo kahdeksanvuotiaasta saakka. Sumussa mennään kun ei nöe kauas eikä lähelle.

Vierailija
38/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

35-vuotiaana alkoi heiketä. Ikänäkömainoksissa oli semmosia vanhuksia, nolotti mennä lukulaseja ostamaan että oon jo vanha. Pelottaa kuinka huonoksi näkö vielä meneekään kun tuli noin aikasi.

38 kun monitehot.

Vierailija
39/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

46

Vierailija
40/72 |
27.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain näyttöpäätelasit vähän päälle 40-vuotiaana. En ottanut sitä nöyrtymisenä, niin kuin jossain vastauksessasi sanoit, vaan mulle se oli iso helpotus nähdä kunnolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme