Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erosin tänään kirkosta

Vierailija
16.09.2022 |

Tänä aamuna näpyttelin itseni suomi.fi ja sieltä omista tiedoistani otin uskontokunnan jäsenyys ja painoin eroamisnappia. Tiedot muuttuivat saman tien, kun sivun päivitti.

Enää nykypäivänä ketään ei tentata, miksi haluaa erota, mutta minulle tämä on pitkän prosessin tulos. Teininä luin raamatun kahteenkin kertaan vapaaehtoisesti. Mutta homma alkoi rapautua siitä, kun ääriuskovaiset sukulaiset vuosien varrella hyppivät silmille. Lopuksi sain ihan julistuksia helvettiin joutumisestani ja jo kuollutta äitiäni ja hyvin sairasta vanhaa isäänikin vastaan piti useammankin näistä hurskaista puhua ja loukata sillä minua. Vanhempani ja minä olimme ihan tavallisia ihmisiä, emme vain mitään lahkolaisia. Äitini jälkeen kävin seurakunnan sururyhmässäkin.

Sain toki muualta ymmärrystä ja vakuutteluita siitä, että tämä sukulaisteni ajattelumaailma ei ole mitenkään normaalia kirkon valtavirtaa. Halusin edelleen kuulua kirkkoon ihan jo siksi, että tiedostin erittäin hyvin, miten juuri kaikkein ahdasmielisimmät siellä käyvät ahkerimmin äänestämässä ja valitsevat edustajia, jotka taas valitsevat kirkolliskokouksen, joka on sitten aina napit vastakkain edistyksellisempien piispojen kanssa. Pidin jonkinlaisena kansalaisvelvollisuutenani äänestää niissäkin vaaleissa.

Lopulta kuitenkin sukulaisteni viimeisen helvettijulistelun jälkeen asioita mietittyäni tajusin homman ytimen. Suomen evankelis-luterilainen kirkko toimii näiden liikkeiden mahdollistajana ja suojelijana sillä, että ne saavat olla osa kirkkoa ja harjoittaa sen suojissa henkistä väkivaltaa muita kohtaan. Näillä liikkeillä on kirkon työntekijöinä käytännössä omat pappinsakin, jotka voivat joskus puhetavallaan tulla todella yllätyksenä vieraammille esimerkiksi hautajaisissa ja joulukirkossa. Miksi minä kuuluisin mihinkään aatteelliseen yhdistykseen, jota ei todellakaan aate yhdistä?

Joten se siitä sitten. Säästyypä muutama satanen ensi vuonna kirkollisveroa. Diakoniatyötä aina kehutaan, mutta jos haluan hyväntekeväisyyttä harjoittaa, niin siihen on muitakin kanavia. Vähemmän ristiriitaisia.

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käynyt kirkossa joskus. Hengellisesti väkivaltaiset kierrän kaukaa. Kerran oli sellainen saarnaaja, joita luulee näkevänsä vain sketseissä. Otin jännittävänä kulttuurisena kokemuksena ilolla vastaan. En tiedä näkikö kun nauroin, vai johtuiko muusta, katsoi vihaisesti myöhemmin.

Vierailija
2/67 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pakan perk... etkö tiedä että kun kolikko kirstuun kilahtaa niin sielu taivaaseen vilahtaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosit kirkosta vasta vuonna 2022? Voi hölmöä...

Vierailija
4/67 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Kirkossa pysyminen voisi olla merkki edes siitä, että kyseessä on vakaumuksen ihminen. Kirkosta eroaminen vasta nykypäivänä kertoo vain siitä, että käy aika hitaalla.

Vierailija
5/67 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
6/67 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kirkkoon onneksi tarvitse kuulua ollakseen uskovainen. Kirkko instituutiona perustettiin aikoinaan, jotta ihmiset pysyisivät kirkkoisien kontrollissa.

Apostolien kirjassakin sanotaan, että Jumala ei asu ihmiskäsin tehdyissä rakennuksissa ja Jeesus sanoo, että Jumalan valtakunta on ihmisessä sisäisesti.

Papit ovat turhia välikäsiä sinun ja Jumalan välillä, haitallisiakin monesti.

Vierailija
7/67 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon erosi johdosta! Oikein terve ratkaisu.

Vierailija
8/67 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydämmen usko Kristukseen riittää. Kun piispan "kristillinen" jooga tuli esiin odotin massaeroamisia. Toisin kävi. Luterilaisuus on eksytys ja valhe. Ja kyllä Joko uskot Jeesukseen ja seuraat häntä tai sitten uskot paholaiseen ja menet hänen kanssaan helvettiin aikanaan.

Vierailija
9/67 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun erosin kauan sitten, piti käydä papin luona perustelemassa päätöksensä. Mutta olen säästänyt ainakin 10 000 euroa veroissa. Sen edestä valitsen itse , mihin hyväntekeväisyyteen lahjoitan rahaa. Skaala on ollut aika leveä, kissataloista ukrainaan.

Vierailija
10/67 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesuksen seurakuntaan kuuluu se, joka tekee Jumalan tahdon. Kuului kirkkoon tai ei.

Vierailija
11/67 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistiko se sua, vai miksi teit asiasta näin pitkän kirjoituksen ?

Vierailija
12/67 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä kanavia käytät hyväntekeväisyyteen ?

Vierailija
13/67 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jeesuksen seurakuntaan kuuluu se, joka tekee Jumalan tahdon. Kuului kirkkoon tai ei.

Mihin kuuluu, jos haistattaa Jumalalle pitkät?

Vierailija
14/67 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun erosin kauan sitten, piti käydä papin luona perustelemassa päätöksensä. Mutta olen säästänyt ainakin 10 000 euroa veroissa. Sen edestä valitsen itse , mihin hyväntekeväisyyteen lahjoitan rahaa. Skaala on ollut aika leveä, kissataloista ukrainaan.

Miksi ihmeessä lahjoitat rahaa hyväntekeväisyyteen?

Vierailija
15/67 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohiperseitten uskonlahkoon

Vierailija
16/67 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teineihin.

Vierailija
17/67 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon eronnut kirkosta, avioliitosta ja sote-alan työpaikasta. Loistavia päätöksiä kaikki!

Vierailija
18/67 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et kai ole siinä uskossa että voit jotenkin ostaa taivaspaikkasi tekemällä hyviä tekoja?

Vierailija
19/67 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Kirkossa pysyminen voisi olla merkki edes siitä, että kyseessä on vakaumuksen ihminen. Kirkosta eroaminen vasta nykypäivänä kertoo vain siitä, että käy aika hitaalla.

Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Aina on oikea aika jättää ahne kirkko ja sen paatuneet palkkapaimenet.

Onnittelut kaikille eronneille, teidän ratkaisunne on ollut taatusti oikea oli eron syy sitten mikä tahansa.

Vierailija
20/67 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teineihin.

Minä olen rienannut ylpeästi 40-vuotiaaksi asti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän