Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erosin tänään kirkosta

Vierailija
16.09.2022 |

Tänä aamuna näpyttelin itseni suomi.fi ja sieltä omista tiedoistani otin uskontokunnan jäsenyys ja painoin eroamisnappia. Tiedot muuttuivat saman tien, kun sivun päivitti.

Enää nykypäivänä ketään ei tentata, miksi haluaa erota, mutta minulle tämä on pitkän prosessin tulos. Teininä luin raamatun kahteenkin kertaan vapaaehtoisesti. Mutta homma alkoi rapautua siitä, kun ääriuskovaiset sukulaiset vuosien varrella hyppivät silmille. Lopuksi sain ihan julistuksia helvettiin joutumisestani ja jo kuollutta äitiäni ja hyvin sairasta vanhaa isäänikin vastaan piti useammankin näistä hurskaista puhua ja loukata sillä minua. Vanhempani ja minä olimme ihan tavallisia ihmisiä, emme vain mitään lahkolaisia. Äitini jälkeen kävin seurakunnan sururyhmässäkin.

Sain toki muualta ymmärrystä ja vakuutteluita siitä, että tämä sukulaisteni ajattelumaailma ei ole mitenkään normaalia kirkon valtavirtaa. Halusin edelleen kuulua kirkkoon ihan jo siksi, että tiedostin erittäin hyvin, miten juuri kaikkein ahdasmielisimmät siellä käyvät ahkerimmin äänestämässä ja valitsevat edustajia, jotka taas valitsevat kirkolliskokouksen, joka on sitten aina napit vastakkain edistyksellisempien piispojen kanssa. Pidin jonkinlaisena kansalaisvelvollisuutenani äänestää niissäkin vaaleissa.

Lopulta kuitenkin sukulaisteni viimeisen helvettijulistelun jälkeen asioita mietittyäni tajusin homman ytimen. Suomen evankelis-luterilainen kirkko toimii näiden liikkeiden mahdollistajana ja suojelijana sillä, että ne saavat olla osa kirkkoa ja harjoittaa sen suojissa henkistä väkivaltaa muita kohtaan. Näillä liikkeillä on kirkon työntekijöinä käytännössä omat pappinsakin, jotka voivat joskus puhetavallaan tulla todella yllätyksenä vieraammille esimerkiksi hautajaisissa ja joulukirkossa. Miksi minä kuuluisin mihinkään aatteelliseen yhdistykseen, jota ei todellakaan aate yhdistä?

Joten se siitä sitten. Säästyypä muutama satanen ensi vuonna kirkollisveroa. Diakoniatyötä aina kehutaan, mutta jos haluan hyväntekeväisyyttä harjoittaa, niin siihen on muitakin kanavia. Vähemmän ristiriitaisia.

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeesuksen seurakuntaan kuuluu se, joka tekee Jumalan tahdon. Kuului kirkkoon tai ei.

Mihin kuuluu, jos haistattaa Jumalalle pitkät?[/quot

Saatanan kanssa helvetissä ikuisuus.

Onpahan ainakin mielenkiintoista seuraa. Jos nyt näihin satuihin uskoo.

Vierailija
22/67 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erosit kirkosta vasta vuonna 2022? Voi hölmöä...

Tämä. Kirkossa pysyminen voisi olla merkki edes siitä, että kyseessä on vakaumuksen ihminen. Kirkosta eroaminen vasta nykypäivänä kertoo vain siitä, että käy aika hitaalla.

Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Aina on oikea aika jättää ahne kirkko ja sen paatuneet palkkapaimenet.

Onnittelut kaikille eronneille, teidän ratkaisunne on ollut taatusti oikea oli eron syy sitten mikä tahansa.

Tässä tapauksessa myöhään on paljon nolompi kuin ei milloinkaan. Pysykää siellä kirkossa, jos äly ei ole riittänyt eroamiseen edes 2010-luvulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvältä. Saatana on ihan mielenkiintoinen tyyppi. Sen nasaretilaisen jeesusteluja en ainakaan halua ikuisuutta kuunnella.

Vierailija
24/67 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Kirkossa pysyminen voisi olla merkki edes siitä, että kyseessä on vakaumuksen ihminen. Kirkosta eroaminen vasta nykypäivänä kertoo vain siitä, että käy aika hitaalla.

Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Aina on oikea aika jättää ahne kirkko ja sen paatuneet palkkapaimenet.

Onnittelut kaikille eronneille, teidän ratkaisunne on ollut taatusti oikea oli eron syy sitten mikä tahansa.

Tässä tapauksessa myöhään on paljon nolompi kuin ei milloinkaan. Pysykää siellä kirkossa, jos äly ei ole riittänyt eroamiseen edes 2010-luvulla.

Miksi soitat suutasi ihmisille, jotka ovat tehneet järkevän päätöksen erota kirkosta?

Ajatteletko, että ne ihmiset jotka nykyisin heräävät huomaamaan kirkon toimintojen järjettömyyden eivät saisi erota kirkosta?

Mitä jos nyt eroavat ihmiset eivät ole voineet ikänsä puolesta erota 2010-luvulla, koska eivät ole olleet silloin täysi-ikäisiä?

Mikä sinua oikein vaivaa? Eikö kuitenkin ole tärkeintä, että murtavat kirkon orjuuttavat kahleet ja valitsevat vapauden?

Vierailija
25/67 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa hyvältä. Saatana on ihan mielenkiintoinen tyyppi. Sen nasaretilaisen jeesusteluja en ainakaan halua ikuisuutta kuunnella.

Ei ole olemassa mitään Saatanan valtakuntaa, hän vain kiusaa ihmisiä tässä maailmassa. Raamatussa jo sanotaan, että Saatana on Jumalan työkalu, jolla hän ns. erottelee jyvät akanoista, hurskaat kadotetuista.

Helvetti on ikuinen tuli ja se tuli ei ole samanlaista tulta, kuin tässä maailmassa. Eikä siellä ole mitään hassunhauskoja Saatanan bileitä.

Vierailija
26/67 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut hyvästä päätöksestä!

Vierailija
27/67 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin aikoja sitten kirkosta ja liityin jossain vaiheessa takaisin vain erotakseni piakkoin taas.

Kànsái n væltajién vyöryessä viime vuosina kiihtyvään tahtiin Suomeen olen alkanut miettiä taas paluuta kirkkoon. Olen antanut itseni ymmärtää, että uskonnollisen aukon täyttää aina jokin, ja kun me kaikki tiedämme, mikä uskonto on täyttämässä Suomen uskonnollista tyhjää tilaa, niin te kaikki eronneet voitte ehkä alkaa myös mietiskellä paluuta kirkkoon...

Vierailija
28/67 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jeesuksen seurakuntaan kuuluu se, joka tekee Jumalan tahdon. Kuului kirkkoon tai ei.

Mihin kuuluu, jos haistattaa Jumalalle pitkät?

Teineihin.

Minä olen rienannut ylpeästi 40-vuotiaaksi asti.

No ehkä vähän lapsellinen sitten, tai et ole syvemmin ottanut selvää, ehkä pelkäät niitä kirkon fariseuksia mikä toki onkin fiksua.

Eri

Vierailija
29/67 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erosin aikoja sitten kirkosta ja liityin jossain vaiheessa takaisin vain erotakseni piakkoin taas.

Kànsái n væltajién vyöryessä viime vuosina kiihtyvään tahtiin Suomeen olen alkanut miettiä taas paluuta kirkkoon. Olen antanut itseni ymmärtää, että uskonnollisen aukon täyttää aina jokin, ja kun me kaikki tiedämme, mikä uskonto on täyttämässä Suomen uskonnollista tyhjää tilaa, niin te kaikki eronneet voitte ehkä alkaa myös mietiskellä paluuta kirkkoon...

Millä perusteella johonkin maalliseen instituutioon kuuluminen hurskauttaisi ihmisen? Usko Kristusta, äläkä uskontoa Kristukseen.

Vierailija
30/67 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa kuolleet mikä olikin oikea uskonto....?

Vierailija
31/67 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella johonkin maalliseen instituutioon kuuluminen hurskauttaisi ihmisen? Usko Kristusta, äläkä uskontoa Kristukseen.

Ymmärsin että hänen syynsä olisi poliittinen, siis ei halua m*slimivallankumousta tänne.

Vierailija
32/67 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppomuna kirjoitti:

Kertokaa kuolleet mikä olikin oikea uskonto....?

Usko>uskonto

Vierailija
33/67 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kirjoittanut enkä tarkoittanut hurskauttamisesta, vaan tarkoitan järjen ratkaisua Suomen ja suomalaisten pelastamiseksi. Jos et ymmärrä, niin voi voi: kaltaistesi takia Eurooppa tekee outoa itsemurhaa...

Vierailija
34/67 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
35/67 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen evankelis-luterilainen kirkko toimii näiden liikkeiden mahdollistajana ja suojelijana sillä, että ne saavat olla osa kirkkoa ja harjoittaa sen suojissa henkistä väkivaltaa

Kirkolla on vain henkilöjäseniä. Henkilö saa kuulua mihin tahansa yhdystykseen tms. hyvänsä, eikä häntä sen takia kirkosta potkita pois. Uskonnolliset yhdistykset eivät tässä suhteessa ole mikään poikkeus.

Mikään liike ei ole osa kirkkoa. Kirkon jäsenissä voi kyllä olla jos jonkinlaisten liikkeiden kannattajia.

Vierailija
36/67 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin ajattelit, että sinut haudataan? Kirkkomaalle sinulla ei pitäisi olla asiaa koska et kuulu kirkkoon

Vierailija
37/67 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurakunnassa työssä, sanoisin että onpa yllättänyt se itsekkyys ja pahuus työntekijöiden välillä. Täällä ei todellakaan voi puhua suvaitsevaisuudesta ja hyväksymisestä sellaisena kuin olet.

Vierailija
38/67 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin ajattelit, että sinut haudataan? Kirkkomaalle sinulla ei pitäisi olla asiaa koska et kuulu kirkkoon

Kaikilla on oikeus tulla haudatuksi. Sinä tai kirkkoon kuuluminen ei sitä asiaa määritä. Ja hyvä niin.

Vierailija
39/67 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Toisten mielipiteet heiluttelevat omaa mielipidettä. Hitaalla käy.

Vierailija
40/67 |
17.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seurakunnassa työssä, sanoisin että onpa yllättänyt se itsekkyys ja pahuus työntekijöiden välillä. Täällä ei todellakaan voi puhua suvaitsevaisuudesta ja hyväksymisestä sellaisena kuin olet.

Minulla sama kokemus seurakunnasta työpaikkana. Aika uskomaton yhtälö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme