Minusta all-inclusive on vähän surullinen juttu
Ei näe mitään, ei koe mitään, ei saa ruokaelämyksiä.
Kommentit (258)
Vierailija kirjoitti:
Oi kun alkoi tehdä mieli Karibian risteilylle. Koronan vuoksi peruuntui kahden viikon risteily 2020. Olen ollut myös neljä kertaa Välimeren risteilyllä. Royal Caribbean mielestäni Costaa, Norwegiania ja MSC parempi. Epäilijöitä suosittelen kokeilemaan kerran.
Mieluummin vietän aikani Karibian saarella sukulaisten luona. Autenttinen ympäristö, varmasti aitoa ruokaa, hedelmät ja avokadot suoraan puista, rannat ja viidakko, pienet ihanat kylät.
Risteilyn hinnalla pärjää puoli vuotta:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen all-inclusive tyyppiset lomat aiheuttaneet myötähäpeää, nyt kahden pienen lapsen äitinä en muunlaista lomaa perheenkesken voisi kuvitella. Kun lapsiperhearjesta päästään, palaan nauttimaan seikkailuista!
Olin tulossa kommentoimaan aivan samaa. All-inclusiven, ja samoin staycationien ihmeellinen maailma on avautunut minulle lasten saamisen myötä. Mikään kulinarismielämys ei ole sen stressin ja vaivan arvoista, että roudaa pieniä lapsia ympäri kaupunkia ruoan perässä monta kertaa päivässä ja jännittää, löytyykö tämänkertaisen ravintolan listalta jotain, mikä uppoaa heille. Siitä on loma ja rentoutuminen kaukana. Siis juuri ne asiat, joita ruuhkavuosien hullunmyllyssä ryvettynyt vanhempi lomaltaan kaipaa.
Riippuu ihan siitä mihin lapset on tottuneet. Esim kuopuksen kanssa reissatessa joku 80km suuntaansa ravintolan takia oli hänelle ihan ok. Perille päästyä kysyi vain että otetaanko kaikki eri ruokia niin hän saa maistaa kaikkea:) Tai kalaosuuskunnan kuppilassa tilasi saavillisen simpukoita vaikkei ollut niitä koskaan ennen syönyt. Kaikki meni ja totesi että hyvää oli muttei mitään erityisherkkua:) Tällä reissulla 10v
Vierailija kirjoitti:
Oi kun alkoi tehdä mieli Karibian risteilylle. Koronan vuoksi peruuntui kahden viikon risteily 2020. Olen ollut myös neljä kertaa Välimeren risteilyllä. Royal Caribbean mielestäni Costaa, Norwegiania ja MSC parempi. Epäilijöitä suosittelen kokeilemaan kerran.
Minä en noita kokeile siksi, että siellä siivoojat ja alempi päällystö ovat töissä 6-9 kk naurettavalla palkalla ja ilman mitään vapaita.
Oma mies on ollut perämiehenä noilla aluksilla, joten tiedän mistä puhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en noita kokeile siksi, että siellä siivoojat ja alempi päällystö ovat töissä 6-9 kk naurettavalla palkalla ja ilman mitään vapaita.
Oma mies on ollut perämiehenä noilla aluksilla, joten tiedän mistä puhun.
Juuri näin, mutta eihän sitä perus-av-mamma tajua lomakiimasssaan. Suurten varustamoiden risteilyalukset ovat pahimpia työntekijöiden oikeuksien polkijoita.
Vierailija kirjoitti:
Toisille se ruoka ei ole mikään elämys. Ja kukin tyylillään. Ei kaikki halua juosta pitkin kylää etsien ravintoloita joissa usein on sitä samaa pöperöä kuin hotellilla. Keskittyvät rentoutumiseen, nähtävyyksiin tms. Ihmiset myös matkailevat eri syistä. Junttimaista on se että arvostellaan toisten tapoja pitkin nenää eikä tajuta että meitä on moneen junaan.
On myös all inclusive paikkoja jossa ruoka on elämys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma mies on ollut perämiehenä noilla aluksilla, joten tiedän mistä puhun.Juuri näin, mutta eihän sitä perus-av-mamma tajua lomakiimasssaan. Suurten varustamoiden risteilyalukset ovat pahimpia työntekijöiden oikeuksien polkijoita.
Mutta Arabiemiraatteihin voi mennä, eiks je?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen all-inclusive tyyppiset lomat aiheuttaneet myötähäpeää, nyt kahden pienen lapsen äitinä en muunlaista lomaa perheenkesken voisi kuvitella. Kun lapsiperhearjesta päästään, palaan nauttimaan seikkailuista!
Olin tulossa kommentoimaan aivan samaa. All-inclusiven, ja samoin staycationien ihmeellinen maailma on avautunut minulle lasten saamisen myötä. Mikään kulinarismielämys ei ole sen stressin ja vaivan arvoista, että roudaa pieniä lapsia ympäri kaupunkia ruoan perässä monta kertaa päivässä ja jännittää, löytyykö tämänkertaisen ravintolan listalta jotain, mikä uppoaa heille. Siitä on loma ja rentoutuminen kaukana. Siis juuri ne asiat, joita ruuhkavuosien hullunmyllyssä ryvettynyt vanhempi lomaltaan kaipaa.
Tämä juuri. Ja kaikissa all inclusive hotelleissa missä ollaan oltu, on ollut kyllä hyvää ja paikallistakin ruokaa. Ihania salaatteja, ryppyperunoita, merenantimia Espanjassa jne. Ei ole ollut mitään valittamista.
Moni menee syömään sen pizzan johonkin ja on sitten olevinaan niin maailman matkaaja kuin olla ja osaa.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, että harvalla on kokemusta hyvästä ai:sta.
Minä olen saanut parhaat ruokani Makediiveiltä. Hotellihuoneessakin oli neljää eri rypäleen ja maan viiniä, eli sai valita, mikä maistuu parhaiten. Saaren lääkärikin oli all inclusive.
Eikun heillä ei ole minkäänlaista kokemusta all inclusivesta. Kunhan vaan räksyttävät.
Tämähän on ihan kiva ketju. :) minustakin riippuu tosi paljon kohteesta, ja ollaanko lasten kanssa reissussa. Me ollaan tykätty molemmista vaihtoehdoista. Esim kreetalla on kiva tehdä itse aamupala, ja syödä munaleivät parvekkeella paikallien appelsiinimehun kaa. Kaupunkilomalla vaikkapa Budapest on mukava vaan matkata hissillä alas upeaan monipuoliseen aamiaispöytään. Turkissa AI oli todella hyvä , toki vikana päivänä lapsi vähän kyllästyi ja käytiinkiin kaupungilla syömässä kuten oltiin toki alunperikin ajateltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ollut tuollaisella lomalla, mutta jotenkin houkuttelisi sillä ehdolla, että ympäristössä olisi muutakin tekemistä, kuin rannoilla makoilu. Kiinnostaisi todella, jos olisi hienot maisemat ja mahdollisuus erilaisiin vaellusreitteihin. Ei tietenkään haittaa, jos rantaakin olisi missä seikkailla ja vaikka vähän aikaa lepotuolissa istuksia.
Vaellusreissut on eri juttu kuin all inclusive. Molemmat on hyviä omaan tarkoitukseensa.
t. kumpiakin tekevä pienten lasten äiti (lasten kanssa all inclusive, naisporukalla vaeltamaan)
Ei ole eri juttu. Minä valitsen all-inclusiven ja vietän silti aktiiviloman patikoiden, pyöräillen tai muuten vain Atlantin rantapolkuja kulkien. Usein retki venähtää eikä paluu osu ruokapaikkojen ruokailuaikoihin, mutta ai:ssä on aina välipalaa tarjolla eikä tarvitse kärsiä nälkää. Olen päivän mittaan aika vähän ai:n hotellialueella, lähinnä käyn vain syömässä ja lepäämässä hetken ja sitten taas menoksi. Esimerkiksi edellisellä kahden viikon lomalla olin muistaakseni vain kahdesti lojumassa hetken altailla. Muutaman kerran kävin uimassa valtameressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin vietän aikani Karibian saarella sukulaisten luona. Autenttinen ympäristö, varmasti aitoa ruokaa, hedelmät ja avokadot suoraan puista, rannat ja viidakko, pienet ihanat kylät.
Sehän se onkin hienoa mennä riistämään länsimaalaisena köyhien maiden sukulaisia. Toivottavasti ainakin muistat sukulaisiasi anteliaalla rahasummalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheenä kyllä tulee yleensä myös halvemmaksi AI.
Mistä johtuu, että kun etsin Booking.comista täysihoitopaikkoja, saan ainoastaan aivan järjettömän hintaisia. Mistä niitä kohtuuhintaisia löytää?
Esimerkiksi TUI:n kautta, tai vaikka suoraan, Riu Buena Vista Teneriffalla. Samaa hintaluokkaa tai ehkä hivenen kalliimpi kuin pelkkää aamiaista tarjoavat. Ei ole bilepaikka, mutta upeata rantaa riittää kuljettavaksi helpostikin pariksi viikoksi. Olen ollut tuolla ja aion mennä uudelleenkin vaikka en käytä alkoholia. Holista pitävät saavat itse annostella hanasta olutta ja viiniä niin paljon kun maha vetää. Hotelli on siis ainoastaan all inclusive asiakkaille, eikä ole eri tasoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ollut tuollaisella lomalla, mutta jotenkin houkuttelisi sillä ehdolla, että ympäristössä olisi muutakin tekemistä, kuin rannoilla makoilu. Kiinnostaisi todella, jos olisi hienot maisemat ja mahdollisuus erilaisiin vaellusreitteihin. Ei tietenkään haittaa, jos rantaakin olisi missä seikkailla ja vaikka vähän aikaa lepotuolissa istuksia.
Vaellusreissut on eri juttu kuin all inclusive. Molemmat on hyviä omaan tarkoitukseensa.
t. kumpiakin tekevä pienten lasten äiti (lasten kanssa all inclusive, naisporukalla vaeltamaan)
No eihän ole. Me on lasten kanssa oltu ai ja silti tehty sukellusreissuja, vaellusreissuja jne. Ei ai tarkoita että sun täytyy 24/7 istua siellä baaritiskillä tai ravintolassa.
Mitä teet all inclusivella vaellusreissulla? Tulet vasta illalla takaisin hotellille, varsinkin jos joku vuoristo kyseessä, lähdet liikkeelle jo aamulla? Tai näin meillä ainakin meni edellisellä naisporukan reissulla (lasten kanssa en ole tehnyt). Meillä oli spa/wellness-hotelli, illalla spa:han tai hierontaan vaelluksen jälkeen. Ruoka syötiin muualla, vain aamupala hotellilla.
Sen sijaan lasten kanssa all inclusive kompaktina ympäristönä, jossa aktiviteetit, rannat, uima-altaat, lastenkerhot jne. samassa, toimii hyvin.
Ei vaellus tai patikointi aina tarkoita, että pitäisi olla koko päivä menossa. Monet reitit voi olla vaikka vaan muutaman tunnin mittaisia. Tuo kommentoija nyt varmaan lähinnä haki sitä, että kaipaisi AI:n konseptin lisäksi jotain muutakin tekemistä, ja tämän kyllä itsekin allekirjoitan. En jaksaisi vain maata jossain rannalla päivätolkulla litkimässä drinkkejä, varmaan jo ensimmäisen päivän jälkeen olisi olo, että haluaa jotain muuta tekemistä. Mikäli sijanti olisi sellainen, että ympärillä on kaunista luontoa ja lyhyitä patikointireittejä, tekisi se minunkin silmissäni tuollaisesta lomasta paljon houkuttelevamman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän ole. Me on lasten kanssa oltu ai ja silti tehty sukellusreissuja, vaellusreissuja jne. Ei ai tarkoita että sun täytyy 24/7 istua siellä baaritiskillä tai ravintolassa.
Mitä teet all inclusivella vaellusreissulla? Tulet vasta illalla takaisin hotellille, varsinkin jos joku vuoristo kyseessä, lähdet liikkeelle jo aamulla? Tai näin meillä ainakin meni edellisellä naisporukan reissulla (lasten kanssa en ole tehnyt). Meillä oli spa/wellness-hotelli, illalla spa:han tai hierontaan vaelluksen jälkeen. Ruoka syötiin muualla, vain aamupala hotellilla.
Sen sijaan lasten kanssa all inclusive kompaktina ympäristönä, jossa aktiviteetit, rannat, uima-altaat, lastenkerhot jne. samassa, toimii hyvin.
Paljonkin, ei sitä ihan joka päivä vaellella tai sukellella.
Ja ai kun on, illalla vaelluksen jälkeen saa lasillisen ja myöhäisen illallisen, lapsille iltapalan ja vaikka yösnäkiä lasten nukkuessa jos haluaa.
Ei ihme että ihmidillä on ylipainoa kun pitää yötä myöten snäkäillä. En ole koskaan ymmärtänyt tota jatkuvaa mussuttamista.
Normaalit ateriat pitkän kaavan mukaan, jäätelö, pari lasia viiniä. Kyllä sillä yön pärjää
Et ole tainnut hirveästi käydä itse vaeltamassa, jos et ymmärrä, että useita tunteja/koko päivän luonnossa liikkuessa, varsinkin hankalassa maastossa, kuluttaa todella paljon energiaa. Silloin on kyllä ihan lupa ja oikeus syödä välipalaa vaikka olisikin syönyt aiemmin illallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonkin, ei sitä ihan joka päivä vaellella tai sukellella.
Ja ai kun on, illalla vaelluksen jälkeen saa lasillisen ja myöhäisen illallisen, lapsille iltapalan ja vaikka yösnäkiä lasten nukkuessa jos haluaa.
Ei ihme että ihmidillä on ylipainoa kun pitää yötä myöten snäkäillä. En ole koskaan ymmärtänyt tota jatkuvaa mussuttamista.
Normaalit ateriat pitkän kaavan mukaan, jäätelö, pari lasia viiniä. Kyllä sillä yön pärjää
Et ole tainnut hirveästi käydä itse vaeltamassa, jos et ymmärrä, että useita tunteja/koko päivän luonnossa liikkuessa, varsinkin hankalassa maastossa, kuluttaa todella paljon energiaa. Silloin on kyllä ihan lupa ja oikeus syödä välipalaa vaikka olisikin syönyt aiemmin illallista.
Ihan vapaasti, en kiellä sitä keneltäkään. Omalla kohdalla en vain tarvitse enkä hirveästi tunne ihmisiä jotka öisin söisivät. Vaellan kyllä, asun Italiassa paikassa missä on upeat vaellusmaastot, Alpit ihan hoodeille joten sinne on helppo mennä enkä ole mikään talvilajien harrastaja joten vaellus on parempi minulle.
Just kesällä olin Espanjassa ja oli tämä puolihoito. Siis aamiainen ja illalinen. Illallisen ruoka oli ihan ok. Ei se nyt pahaa ollut, mutta aika amutonta ja tylsää. Oli kylllä monenlaista. erityisesti jälkiruokapöytä oli täynnä kakkuja yms. Suklaakakku ei maistunut oikeastaan yhtään miltään. Huh. Ei enää ikinä. Aamiainen riittää.
Kyllä minäkin nuorempana ajattelin, että siinä vaiheessa, kun minä päädyn johonkin allinclusivebamsehelvettiin, niin eutanasia on armollisempi vaihtoehto. Nyt kolmen pienen lapsen kanssa, se on itseasiassa aika mukavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän se onkin hienoa mennä riistämään länsimaalaisena köyhien maiden sukulaisia. Toivottavasti ainakin muistat sukulaisiasi anteliaalla rahasummalla.
Tietenkin, ei me olla mitään lokkeja kuten mökkivieraat Suomessa! Mitä riistoa se on jos käytämme paikallisia kauppoja, ravintoloita, julkista liikennettä, rantoja, ostamme kalastajalta kalaa tai torilta ruokaa?? Kaikki raha jää maahan ja perheelle.
Nolompaa se on risteilyturistin tulla tuijottamaan alkuasukkaita nenänvarttaan pitkin ja kipittää takaisin laivalle juomaan drinksunsa kun on niin alkeellista, yh!
Aloitus on niin hassu :D Miten jollekin voi toisten matkustustavat ja majoitusratkaisut olla surullinen juttu. Voimia!
AI on hyvä vaihtoehto etelän pakettilomilla kun usein vaihtoehtoja on vain rantakadun turistirysät. Ja tietty lasten ja teinien kanssa niin helppoa. Ja mikäähän ei estä silti syömästä myös muualla, niin me ollaan aina tehty.
Huoh. Eri ihmisille sopii eri asiat kulloisenkin tilanteen mukaan. Voi olla aivan eri intressit samallakin yksilöllä eri vaiheissa.