Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos 120 000 sairaanhoitajan kuukausipalkkaa nostetaan se 1500 euroa, se maksaa vain 2,3 miljardia vuodessa eli 38 euroa kuussa per suomalainen. MINÄ olen valmis maksamaan tuon verran lisäveroa. Terveys ja elämä on rahaa tärkeämpää.

Laskelma
16.09.2022 |

Miettikääs: 38 eurolla kuussa saataisiin Suomen julkinen terveydenhuoltojärjestelmä kuntoon. Pieni hinta siitä, että saa esim. syöpään ajoissa hoitoa.

Tietysti ne ovat erimieltä, joille raha on terveyttä ja elämää tärkeämpää. Mutta väitän, että normaalit ihmiset maksaisivat mielellään noin euron päivässä.

Todellinen lisävero olisi pienempi, koska hoitajilta saatava ansiotulovero kasvaisin merkittävästi.

Kommentit (386)

Vierailija
161/386 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuo pidä heti jo ainakin puolitoistakertaistaa ihan työnantajan sivukulujen takia, jotka pitää maksaa myös? Työllisiä meillä taitaa olla noin 2.5 miljoonaa, eli vähän alle puolet väestöstä, joten pitää vielä tuplata. Sitten ollaankin jo päälle satasessa / kk. Se on aika paljon kun alkaa pohtimaan, että kuinka paljon "irtonaista" rahaa ihmisillä on. Irtonaisella tarkoitan siis niitä rahoja jotka tilistä jää käteen sen jälkeen kun on pakolliset menot maksettu.  Monella ei jää käteen montaakaan satasta, jonka käytöstä voi itse päättää. Voi olla aika korkea kynnys antaa se satku naapurissa asuvalle hoitajalle, joka ehkä tienaa jo alunperinkin enemmän kuin sinä.

Vierailija
162/386 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienituloisena ei kiinnosta maksaa euroakaan ylimääräistä hoitajille. Olen laitoshuoltajana sairaalassa ja edes samaan kahvihuoneeseen ei ole asiaa näiden pyhien hoitajien kanssa. Hyviä hoitajia on mutta paljon on todella ilkeitä niin potilaille kuin esimerkiksi meille laitoshuoltajille. Juuri nämä ilkeät yleensä ottavat päivän ainoat kiireiset askeleleet kun aamupala on jaettu niin keittiölle kiireesti hakemaan itselleen puuroa ja jäljelle jääneitä voileipiä. Sama toistuu iltapalan yhteydessä niin ovat kuin sudet teen ja leipien kimpussa. Saattavat käydä jo ennen jakoa sanomassa että heillekin jäätävä jos jotain spesiaalia harvoin tarjolla. 

Minäkin sain yhdessä työpaikassa noottia koska annoin asukkaille liikaa ruokaa kun "meille ei sitten riitä". Myös osaston jääkaapista syötiin potilasruokia, vaikka se ei ollut sallittua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/386 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän toi mun 5v repäisee itseasiassa reilu 39€/kk (vuodessa maksetaan 12,6kk palkka ja työnantajakulut KVTES puolellakin on kuitenkin sen 20-25% lisää siihen ulos maksettuun palkkaan)? Kun palkansaajia on Suomessa 2,2 miljoonaa, joista siis noita sairaanhoitajia on se 120.000 eli toi summa jakaantuu 2,08 miljoonan ihmisen maksettavaksi, ei kuuden miljoonan. Eli maksettavaa tulee reilu 1300€/kk per maksaja. Joo, voin kertoa, ei ole mulla tuohon varaa.   

Vierailija
164/386 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei samantien tuo rahapotti menisi uusien palkkaamiseen, eli henkilökuntaa joka paikkaan lisää. Työ kevenisi kun ei tarvitsisi venyä ja paukkua.

Jos rajuihin korotuksiin lähdetään, sitten on seuraava ammattiryhmä joka haluaa myös.

Koska nykyisellä palkalla kukaan ei suostu tulemaan töihin. Et ole kuullut hoitajapulasta?

Viime kevään yhteishaussa 30 000 hoitoalalle hakeneelle jäi opiskelupaikka saamatta. Kyllä alalle on tulijoita! Suurin osa ei edes opiskelupaikkaa saa!

Niin, valmistuneet ei suostu tulemaan töihin huonolla palkalla. Paljon on jäänyt ihmisiä lääkiksenkin ulkopuolelle ja heillekin kelpaisi lääkärin nykyinen palkka. Ei muuta kuin lukemaan pääsykokeisiin, se on itsestä kiinni.

No siinäpä sitten jättävät menemättä töihin. Pelkillä tuilla jää käteen reilusty yli tonni vähemmän verrattuna hoitajien nykyisteen palkkoihin. Tuo on vuodessa ainakin 12 000€, että saa siinä palkat nousta että tuon ehtii saamaan kiinni, jos lorvailee vaikkapa 5 vuotta työttömänä. Varsinkin kun otetaan huomioon, että palkankorotuksesta jää käteen vain n. puolet verojen jälkeen. 

Niin jättävätkin ja sä jäät ilman hoitoa. Ei se hoitajia kiinnosta.

Luuletko, että uskoin naisten olevan jotenkin empaattisia? Raha niitä vain kiinnostaa, kuten on huomattu.

Olen perusterve, syön terveellisesti ja liikun riittävästi, joten pärjäilen varmaan 15-20 vuotta ilman suurempaa hoitoa. Ennaltaehkäisyä suosittelen muillekin! 

Tirsk. Ajattelitko kenties, että suomalainen hoitaja on jokin Florence Nightingale, joka tekee hoitotyötä kutsumuksesta ja pitää raamattua yöpöydällään? Palkkaa vaativa hoitaja on ahne ja itsekäs sinun mielestäsi?

Vierailija
165/386 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei samantien tuo rahapotti menisi uusien palkkaamiseen, eli henkilökuntaa joka paikkaan lisää. Työ kevenisi kun ei tarvitsisi venyä ja paukkua.

Jos rajuihin korotuksiin lähdetään, sitten on seuraava ammattiryhmä joka haluaa myös.

Koska nykyisellä palkalla kukaan ei suostu tulemaan töihin. Et ole kuullut hoitajapulasta?

Viime kevään yhteishaussa 30 000 hoitoalalle hakeneelle jäi opiskelupaikka saamatta. Kyllä alalle on tulijoita! Suurin osa ei edes opiskelupaikkaa saa!

Niin, valmistuneet ei suostu tulemaan töihin huonolla palkalla. Paljon on jäänyt ihmisiä lääkiksenkin ulkopuolelle ja heillekin kelpaisi lääkärin nykyinen palkka. Ei muuta kuin lukemaan pääsykokeisiin, se on itsestä kiinni.

No siinäpä sitten jättävät menemättä töihin. Pelkillä tuilla jää käteen reilusty yli tonni vähemmän verrattuna hoitajien nykyisteen palkkoihin. Tuo on vuodessa ainakin 12 000€, että saa siinä palkat nousta että tuon ehtii saamaan kiinni, jos lorvailee vaikkapa 5 vuotta työttömänä. Varsinkin kun otetaan huomioon, että palkankorotuksesta jää käteen vain n. puolet verojen jälkeen. 

Voi luoja! Revi jo itsesi irti jalustalta tänne tavallisten kuolevaisten pariin. Samat elämän ja kuoleman lait ne koskee hoitajiakin, ei mikään suojaa sinua tai läheisiäsi joutumatta onnettomuuteen tai sairastua vakavasti jne. vain siksi, että olet hoitaja.

Ilman hoitoa jäät itsekin ja läheisesi, jos hoitajia ei ole.

Et sinäkään kaikkeen sentään pysty, vaikka niin ylemmyydentunnossasi kuvittelet.

Vierailija
166/386 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tartteis miettiä mihin rahansa laittas, kuk nettopalkka kokoaikatyöstä ton verran🤣 mutta mitäpä sitä ei köyhien matalapalkkaisten (2200 e lähihoitajallakin päiväduunissa) ei tekis 🥰

Vierailija
167/386 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistähän toi mun 5v repäisee itseasiassa reilu 39€/kk (vuodessa maksetaan 12,6kk palkka ja työnantajakulut KVTES puolellakin on kuitenkin sen 20-25% lisää siihen ulos maksettuun palkkaan)? Kun palkansaajia on Suomessa 2,2 miljoonaa, joista siis noita sairaanhoitajia on se 120.000 eli toi summa jakaantuu 2,08 miljoonan ihmisen maksettavaksi, ei kuuden miljoonan. Eli maksettavaa tulee reilu 1300€/kk per maksaja. Joo, voin kertoa, ei ole mulla tuohon varaa.   

Eipä tartteis miettiä mihin rahansa laittas, kuk nettopalkka kokoaikatyöstä ton verran🤣 mutta mitäpä sitä ei köyhien matalapalkkaisten (2200 e lähihoitajallakin päiväduunissa) ei tekis 🥰

Vierailija
168/386 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Miettikääs: 38 eurolla kuussa saataisiin Suomen julkinen terveydenhuoltojärjestelmä kuntoon."

Ei vaan saataisiin palkkaus kuntoon. Terveydenhuoltojärjestelmässä on lukemattomia muitakin asioita jotka eivät toimi ja joiden kuntoon laittaminen vaatii ainakin saman verran lisärahaa.

Hoitajat ovat saaneet kumman hyvin lyötyä läpi tämän ajatuksen jossa koko terveydenhuollon toimivuus on heidän palkastaan kiinni.

Joo ja asiaa on tutkittukin. Palkka ei lisää työhyvinvointia tai estä burnouttia. Se tiedetään tieteellisen tiedon valossa. Ainut asia mihin sillä oikeasti on todistetusti vaikutusta, on että korotetulla palkalla voidaan pitää työhönsä turhautunut ja väsynyt vaihtamasta ammattia. Eikö olisi parempi hoitaa se työ ja työntekijä kuntoon! Mietitään mitkä asiat oli ennen paremmin ja estivät leipääntymisen.

Korottamalla palkkaa saadaan alalle lisää hoitajia, työtaakka ja stressi vähenevät ja sen myötä viihtyvyys kasvaa. Ongelma ratkaistu, kunhan päästäisiin Suomea riivaavasta säästövimmasta eroon. Terveys ei ole paikka, mistä pitää säästää. Muistetaanpas ne korona-ajan miljardien yritystuet... ei ollut yhtäkään säästöistä hinkujaa.

korona-aikana monilta firmoilta vietiin mahdollisuudet harjoittaa liiketoimintaa. Toki nämä yritykset olisi voitu päästää samantien konkkaan. Mutta sitten oltaisiin vielä hurjemmassa, jamassa, koska firmat työntekijöineen toimivat tämän yhteiskunnan nettomaksajina - myös julkisen puolen hoitajien palkkojen maksajina. Olisi vielä vähemmän mahdollisuuksia ylläpitää mastodonttista julkistaloutta.

Se on sitten eri keskustelu, että jaettiinko rahat oikein ja järkevästi

Julkinen sektori ei voi mennä konkkaan, mutta lopputulos on jotakuinkin sama, jos ei ole työntekijöitä. Ja miten ajattelit, että yritykset toimivat, jos niillä ei ole terveitä työntekijöitä? Mitäpä jos samointein lopetetaan julkinen liikenne, sähkö, viemäröinti, vesi ja koulutus, jos kerran ne ovat pelkkä painolasti yritysten kannalta. Nehän järjestävätkin kätevästi ne itse.

Ero koronakriisiin on se, että massia löytyi avokätisesti mitä ihmeellisimmille puljuille, mutta hoitotyöhön ei riitä. Et nyt vielä selittänyt yhtään mitään.

Vierailija
169/386 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja montako kertaa hoitajille pitää kertoa ettei ketään kiinnosta tuntea sympatiaa työhaluttomia hoitajia kohtaan. Vaihtakoot mieluummin alaa koska ei sinne sairaaloihin tuollaisia tarvita. 

Ei hoitajia kiinnosta kenenkään sympatiat, empatiat tai arvostukset. Hoitajat elää leveämmin keikoilla kuin vakityössä.

Ja mistä syystä tämä lakko-show, kun palkka-riidan voi hoitaa keikkailemalla?

Vierailija
170/386 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä maksan jo euroopan korkeimpia veroja. Minun mielestä täällä on ihan liikaa valittavia sairaanhoitajia. Koko systeemi on täysin pielessä. Se on muuten virallinen tilasto, suomessa on häkellyttävä määrä sairaanhoitajia. Minun ei kuitenkaan tarvitse maksaa kolikkoakaan lisää. Me voidaan myös potkia ne kaikesta valittavat sairaanhoitajat pihalle, siten että mitoitus saadaan normaalille eurooppalaiselle tasolle. Tämän jälkeen säästyneillä rahoilla voidaan korottaa jäljelle jäävien sairaanhoitajien palkkoja.

Lisäksi palkattaan säästyneillä rahoilla paljon sellaista avustavaa henkilöstöä (on halvempaa kuin sairaanhoitajat), joka hoitaa kaikenlaista byrokratiaa. Kuten rämppää niitä potilasjärjestelmiä. Näin saadaan lääkärit ja sairaanhoitajat tekemään täysin sataprosenttisesti sitä omaa työtään. Potilaan hoitoa. Työtehokin siis kasvaa ja näin paranee myöskin se toinen ongelma, ajallinen ongelma. Kun muut hoitaa byrokratian, lääkärien ja sairaanhoitajien ei sitä enää tarvitse tehdä. Tuijotetaan potilasta tietokoneen näyttöpäätteen sijaan.

Ja silti tämä kaikki olisi halvempaa kuin nyky-tilanne eikä minun tarvitsisi näiden euroopan korkeimpien verojen lisäksi maksaa enää kolikkoakaan enempää.

Onhan niitä, vaan puhutaanko nyt sairaanhoitajan koulutuksen saaneista, vaiko aktiivipalveluksessa ja alalla olevista? Sehän on hyvin tiedossa, että jopa vastavalmistuneet nostavat kytkintä, mutta ovat toki sairaanhoitajia ammattitaustaltaan.

Tottakai nostaa kytkintä, kun ilmapiiri on täysin myrkyllinen. Siinä tullaan vielä noiden mun aikaisemmin kirjoittamien etujen lisäksi yhteen etuun. Kun rakennekynsi-valittajat heitetään pihalle, myös yleisesti ottaen työilmapiiri tervehtyy ja rauhoittuu. Vielä parempi keskittyminen työhön, kun puuttuu se myrkky ympäriltä. Jäljelle jätetään tietysti ne sairaanhoitajat jotka nyt on hiljaisia. Ne monet, jotka oikeasti on kiinnostunut siitä potilaan hoidosta ja voinnista. Nämä sairaanhoitajat ovatkin ansainneet palkankorotuksen. Samoin myös inhimilliset työolot. Mutta inhimillisiä työoloja ei koskaan tule, jos ympärillä on valtavasti äänekkäitä iki-valittajia. Ne myrkyttää ilmapiirin, tekee siitä epävakaan, ja loppujenlopuksi tuhoavat koko ammatin arvostuksen. Sotkevat myös lääkärien työn ja ovat vielä kaiken huipuksi ihan valmiita uhraamaan potilaat heidän oman agendansa vuoksi. Ei tarvita tuollaisia.

Siksi tuo mun vinkki on se paras vinkki. Pihalle tuollaiset ja heti. Tuolla vinkillä myös ne tosi-ammattilaiset alkavat taas hakeutua alalle. Saadaan hyviä sairaanhoitajia ja lääkäreitä. Näin meidän kaikkien turvallisuus paranee.

Voin kertoa kokemuksesta, kuinka tärkeä asia tuo on, jota ylempänä on kirjoitettu.

Itse työskentelen eräällä teollisuuden, suht isohkolla alihankkijalla. Yhdessä vaiheessa johto havahtui työhyvinvoinnin romahtamiseen. Saikutusten lisääntymiseen. Asiaa alettiin selvittämään ja loppujenlopuksi selvisi, että kaiken taustalla on sellainen muutaman hassun ämmän liittouma. Juoruilua, kyräilyä, kiusaamista. Sitä oli jatkunut jo pitkän ajan.

Mitä firma teki? Pisti ne pihalle. Kaikki ja kerralla. "Terveiset lakimiehelle, mutta meidän pitää täällä tehdä töitäkin". Ilmapiiri parani roimasti. Saikut väheni minimiin. ME-henki kasvoi. Jäljelle jääville järjestetään kaikenlaisia teemapäiviä ja bileitä, sillon kun hyvin menee. Annetaan bonuksia. Kaikkinainen sopiminen alkoi taas toimia, kun kaikilla on se yksi tavoite - firmalla pitää mennä hyvin jotta meillä kaikilla menee hyvin. Siitä eteenpäin alettiin olla myös hyvin skarppeja rekrytoinnin kanssa. Koeajalla oikeasti vahditaan, mikä tyyppi on miehiään tai naisiaan ja hyvin nopeasti pistetään pihalle jos näkyy jonkinlaista "oireilua".

Vierailija
171/386 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen joka kokee, että on kuukaudessa mahdollista vaikka tuo 38 euroa maksaa ylimääräistä veroissa, jotta esim. sairaanhoitajat saavat paremman palkan, voivat vaikka alkuun aloittaa sillä, että joka palkkapäivä käyvät viemässä tutulle sairaanhoitajalle tuon summan. Ilahduttaa varmasti.

Vierailija
172/386 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin 200 000 yliverotuksen suhteessa tuloihin, pienentäminen 1000 eurolla vuodessa ei maksa sitäkään; yrittää surkea poliitikko 1990 -luvulta rangaista muita siitä ettei yrityksen tehottoman manaajament kerroksen strategiaplaani toimi.

noin muutaman tuhannen kokonaistuloista yli 20 prosentin (kunnallis)veroaste.

Vierailija
173/386 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienituloisena ei kiinnosta maksaa euroakaan ylimääräistä hoitajille. Olen laitoshuoltajana sairaalassa ja edes samaan kahvihuoneeseen ei ole asiaa näiden pyhien hoitajien kanssa. Hyviä hoitajia on mutta paljon on todella ilkeitä niin potilaille kuin esimerkiksi meille laitoshuoltajille. Juuri nämä ilkeät yleensä ottavat päivän ainoat kiireiset askeleleet kun aamupala on jaettu niin keittiölle kiireesti hakemaan itselleen puuroa ja jäljelle jääneitä voileipiä. Sama toistuu iltapalan yhteydessä niin ovat kuin sudet teen ja leipien kimpussa. Saattavat käydä jo ennen jakoa sanomassa että heillekin jäätävä jos jotain spesiaalia harvoin tarjolla. 

Minäkin sain yhdessä työpaikassa noottia koska annoin asukkaille liikaa ruokaa kun "meille ei sitten riitä". Myös osaston jääkaapista syötiin potilasruokia, vaikka se ei ollut sallittua.

Tämä on niin tuttua!

Vierailija
174/386 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on pienempi palkka kuin heillä mutta fyysisesti raskaampi duuni. 8 tuntia jaloilla raskasta metallia nostelen ja vääntelen. Noin 10 tuhatta askelta päiväs. Mä pärjään tällä enkä valita kellekkään. Neljä kymppiä kuukaudessa on iso raha 10 vuodessa mulle. Ei kyl kiinnosta maksaa mun pienistä rahoista niin et hoitajilla on varaa isompaan kämppään. t Sorvari 190cm 140kg

Laihduta 40kg, niin ne nostamasi kappaleet ei tavallaan paina enää mitään.

Selvästi et ymmärrä voimannostosta mitään. Olen nyt 140 kiloisena paljon vahvempi kuin olin 100 kiloisena. Eli ei se rauta MITENKÄÄN paina vähemmän pienimmillä lihaksilla. On syy miksi kaikissa voimalaijeissa ja kamppailulajeissa on painoluokat. Ei ihan mene sun selitys läpi muusta kuin vittuilusta.

Vierailija
175/386 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole valmis maksamaan lisää veroja.

T. Aidosti pienipalkkainen kunnan työntekijä

Vierailija
176/386 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tirsk. Ajattelitko kenties, että suomalainen hoitaja on jokin Florence Nightingale, joka tekee hoitotyötä kutsumuksesta ja pitää raamattua yöpöydällään? Palkkaa vaativa hoitaja on ahne ja itsekäs sinun mielestäsi?

Tirsk. Naisia aina ylistetään miehiä empaattisemmiksi, mutta todellisuudessa ovat vain itsekkäämpiä. Hyvesignaloidahan naiset toki osaavat, kunhan ei itse tarvitse vain tehdä tai maksaa mitään. 

Vierailija
177/386 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Miettikääs: 38 eurolla kuussa saataisiin Suomen julkinen terveydenhuoltojärjestelmä kuntoon."

Ei vaan saataisiin palkkaus kuntoon. Terveydenhuoltojärjestelmässä on lukemattomia muitakin asioita jotka eivät toimi ja joiden kuntoon laittaminen vaatii ainakin saman verran lisärahaa.

Hoitajat ovat saaneet kumman hyvin lyötyä läpi tämän ajatuksen jossa koko terveydenhuollon toimivuus on heidän palkastaan kiinni.

Joo ja asiaa on tutkittukin. Palkka ei lisää työhyvinvointia tai estä burnouttia. Se tiedetään tieteellisen tiedon valossa. Ainut asia mihin sillä oikeasti on todistetusti vaikutusta, on että korotetulla palkalla voidaan pitää työhönsä turhautunut ja väsynyt vaihtamasta ammattia. Eikö olisi parempi hoitaa se työ ja työntekijä kuntoon! Mietitään mitkä asiat oli ennen paremmin ja estivät leipääntymisen.

Joo, tätä samaa asia kuvasin tällaisella kärjistetytällä esimerkillä. Että jos painan 80 tuntia viikossa töitä täydessä stressitilassa ja joudun välillä kolmen kuukauden burnout-lomalle, niin ratkaisu tämän tilanteen korjaamiseen ei ole tuplata minun palkkaa, vaan palkata toinen henkilö minun rinnalleni tekemään samoja hommia.

Terveydenhoitoa pitää kehittää ja tämä tilanne ei ratkea millään tavalla sillä, että nykyisille hoitajille syydetään lisää rahaa! Päinvastoin se voi huonontua sillä, koska se voi tarkoittaa sitä, että halukkuus yövuorojen ja viikonloppujen tekemiseen vähenee kautta linjan.

Vierailija
178/386 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka maksaisin miljoonan joka vuosi ylimääräistä hoitajille, ei ole mitään takuuta siitä, että hoidon taso paranee. Yhden miljoonan saatuaan ihminen ajattelee, sehän toimi, vaadin toisenkin. Oikea ratkaisu on hoitotyön kehittäminen.

Vierailija
179/386 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tirsk. Naisia aina ylistetään miehiä empaattisemmiksi, mutta todellisuudessa ovat vain itsekkäämpiä. Hyvesignaloidahan naiset toki osaavat, kunhan ei itse tarvitse vain tehdä tai maksaa mitään. 

Ei pidä yleistää omia luulojaan koskemaan muita. Työ on työtä ja siitä kuuluu saada korvaus, joten tirsk vaan sinne itsellesi.

Vierailija
180/386 |
16.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korottamalla palkkaa saadaan alalle lisää hoitajia, työtaakka ja stressi vähenevät ja sen myötä viihtyvyys kasvaa. Ongelma ratkaistu, kunhan päästäisiin Suomea riivaavasta säästövimmasta eroon. Terveys ei ole paikka, mistä pitää säästää. Muistetaanpas ne korona-ajan miljardien yritystuet... ei ollut yhtäkään säästöistä hinkujaa.

Suomella on velkaa. Palkkojen nostaminen tarkoittaa sitä että jossain vaiheessa palkataan yhtä vähemmän hoitajia, koska täytyy säästää.

Jos oikeasti alalle houkutella lisää ihmisiä (ja hoitajien asemaa parantaa), miksi ei vaadita työolojen kohentamista palkankorotuksen sijaan?

Tulee kummallinen vaikutelma että raskaaseen työhön vaaditaan pelkästään lisää palkkaa. Että silläkö se hoidon laatu paranee ja työstä tulee kivaa, jne?

Mitä konkreettista sillä palkalla oikeasti saadaan? Mikä siinä parantaa teidän työilmapiiriä/työvuoroja/henkilöstön riittävyyttä?

Minusta kaikkein kestävin (ja alan houkuttavuutta lisäävä) ratkaisu olisi parantaa työoloja. Nää viimeaikaiset uutisoinnit ja jatkuvat lakkoilut antaa nimenomaan mielikuvan, että ala niin kauhea ettei mikään palkka riitä. Sekös uusia opiskelijoita houkuttaa hakeutumaan alalle!