Jos 120 000 sairaanhoitajan kuukausipalkkaa nostetaan se 1500 euroa, se maksaa vain 2,3 miljardia vuodessa eli 38 euroa kuussa per suomalainen. MINÄ olen valmis maksamaan tuon verran lisäveroa. Terveys ja elämä on rahaa tärkeämpää.
Miettikääs: 38 eurolla kuussa saataisiin Suomen julkinen terveydenhuoltojärjestelmä kuntoon. Pieni hinta siitä, että saa esim. syöpään ajoissa hoitoa.
Tietysti ne ovat erimieltä, joille raha on terveyttä ja elämää tärkeämpää. Mutta väitän, että normaalit ihmiset maksaisivat mielellään noin euron päivässä.
Todellinen lisävero olisi pienempi, koska hoitajilta saatava ansiotulovero kasvaisin merkittävästi.
Kommentit (386)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meidän tavallisten kansalaisten tehtävä ole laskea mistä mikin on pois.
Emmehän me mieti mistä lääkärien palkat on pois ja mistä rahat saatu tai mistä on pois ylikorkeat sosiaalituet kun monet nostelee 5-6 tonnin kela tukia jne jna
Laitetaan nyt vielä linkki, ettei tarvitse itse "ei ole totta"
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3ccdee0f-1e99-43e1-b30a-efecec6a881d
tällaiset jättituet voisi hyvin leikata ja laittaa suoraan hoitajien palkkoihin, tästä juuri näkee, että sitä rahaa on vaikka kuinka ja paljon, sanoihan Lintilä itsekin "kyse on vain tahtotilasta"
Itse saan lähes 5000€ euroa kelalta kuukaudessa. Se johtuu siitä, että olen yh. Summa ei ole kuitenkaan suuri yhtä henkilöä kohdin, ei lapsia voi jättää heitteelle, vaikka joidenkin mielestä tuet ovat liian suuria. Mieti mitä lapsiin kuluu, ei se ilmaista ole.
ja SINUN pitäisi LAPSESI elättää. Ei meidän muiden. Ei tässä enää juustohöylät riitä vaan kyllä kirvestä ja moottorisahaa selkeästi tarvitaan.
Minä maksan jo euroopan korkeimpia veroja. Minun mielestä täällä on ihan liikaa valittavia sairaanhoitajia. Koko systeemi on täysin pielessä. Se on muuten virallinen tilasto, suomessa on häkellyttävä määrä sairaanhoitajia. Minun ei kuitenkaan tarvitse maksaa kolikkoakaan lisää. Me voidaan myös potkia ne kaikesta valittavat sairaanhoitajat pihalle, siten että mitoitus saadaan normaalille eurooppalaiselle tasolle. Tämän jälkeen säästyneillä rahoilla voidaan korottaa jäljelle jäävien sairaanhoitajien palkkoja.
Lisäksi palkattaan säästyneillä rahoilla paljon sellaista avustavaa henkilöstöä (on halvempaa kuin sairaanhoitajat), joka hoitaa kaikenlaista byrokratiaa. Kuten rämppää niitä potilasjärjestelmiä. Näin saadaan lääkärit ja sairaanhoitajat tekemään täysin sataprosenttisesti sitä omaa työtään. Potilaan hoitoa. Työtehokin siis kasvaa ja näin paranee myöskin se toinen ongelma, ajallinen ongelma. Kun muut hoitaa byrokratian, lääkärien ja sairaanhoitajien ei sitä enää tarvitse tehdä. Tuijotetaan potilasta tietokoneen näyttöpäätteen sijaan.
Ja silti tämä kaikki olisi halvempaa kuin nyky-tilanne eikä minun tarvitsisi näiden euroopan korkeimpien verojen lisäksi maksaa enää kolikkoakaan enempää.
Vierailija kirjoitti:
Ai hoitajien palkoista se sun syöpäs hoitaminen on kiinni!
Jännä nähdä miten tehyn työttömyyskassalla rahaa riittää irtisanoutuneille, jos siihen asti päästään.....
Hoito ei laadultaan parane ta hoitoon pääsy nopeudu vaikka antaisit viiskymppiä kuussa noille omasta pussistas korotuksiin!
Tehy on kojamon suuromistajia eli noi voi jatkaa toimintaansa vaikka jokainen hoitsu lopettaisi jäsenmaksun maksamisen.
Vierailija kirjoitti:
Minä maksan jo euroopan korkeimpia veroja. Minun mielestä täällä on ihan liikaa valittavia sairaanhoitajia. Koko systeemi on täysin pielessä. Se on muuten virallinen tilasto, suomessa on häkellyttävä määrä sairaanhoitajia. Minun ei kuitenkaan tarvitse maksaa kolikkoakaan lisää. Me voidaan myös potkia ne kaikesta valittavat sairaanhoitajat pihalle, siten että mitoitus saadaan normaalille eurooppalaiselle tasolle. Tämän jälkeen säästyneillä rahoilla voidaan korottaa jäljelle jäävien sairaanhoitajien palkkoja.
Lisäksi palkattaan säästyneillä rahoilla paljon sellaista avustavaa henkilöstöä (on halvempaa kuin sairaanhoitajat), joka hoitaa kaikenlaista byrokratiaa. Kuten rämppää niitä potilasjärjestelmiä. Näin saadaan lääkärit ja sairaanhoitajat tekemään täysin sataprosenttisesti sitä omaa työtään. Potilaan hoitoa. Työtehokin siis kasvaa ja näin paranee myöskin se toinen ongelma, ajallinen ongelma. Kun muut hoitaa byrokratian, lääkärien ja sairaanhoitajien ei sitä enää tarvitse tehdä. Tuijotetaan potilasta tietokoneen näyttöpäätteen sijaan.
Ja silti tämä kaikki olisi halvempaa kuin nyky-tilanne eikä minun tarvitsisi näiden euroopan korkeimpien verojen lisäksi maksaa enää kolikkoakaan enempää.
Onhan niitä, vaan puhutaanko nyt sairaanhoitajan koulutuksen saaneista, vaiko aktiivipalveluksessa ja alalla olevista? Sehän on hyvin tiedossa, että jopa vastavalmistuneet nostavat kytkintä, mutta ovat toki sairaanhoitajia ammattitaustaltaan.
EI TARVITSE KOROTTAA VEROJA RIITTÄÄ, ETTÄ LEIKATAAN VÄHEMMÄN TÄRKEÄSTÄ ESIM: TEATTERITOIMINTA, ULKOMAILLE MENEVÄ RAHA, SUKUPUOLINEUTRAALEIHIN LIIKENNEMERKKEIHIN MENEVÄ RAHA, HALLINTOHIMMELEIHIN MENEVÄ RAHA JNE.
RIITTÄÄ, ETTÄ RAHA KOHDISTETAAN ENSISIJAISESTI TÄRKEIMPIIN KUTEN TERVEYDENHUOLTOON, KOULUTUKSEEN JA TURVALLISUUTEEN.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai hoitajien palkoista se sun syöpäs hoitaminen on kiinni!
Jännä nähdä miten tehyn työttömyyskassalla rahaa riittää irtisanoutuneille, jos siihen asti päästään.....
Hoito ei laadultaan parane ta hoitoon pääsy nopeudu vaikka antaisit viiskymppiä kuussa noille omasta pussistas korotuksiin!
Tehy on kojamon suuromistajia eli noi voi jatkaa toimintaansa vaikka jokainen hoitsu lopettaisi jäsenmaksun maksamisen.
Suurimmat omistajat lienevät Ilmarinen ja jokin muu eläkeyhtiö ja sen jälkeen Teollisuusliitto. Suuromistaja... joopa joo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meidän tavallisten kansalaisten tehtävä ole laskea mistä mikin on pois.
Emmehän me mieti mistä lääkärien palkat on pois ja mistä rahat saatu tai mistä on pois ylikorkeat sosiaalituet kun monet nostelee 5-6 tonnin kela tukia jne jna
Laitetaan nyt vielä linkki, ettei tarvitse itse "ei ole totta"
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3ccdee0f-1e99-43e1-b30a-efecec6a881d
tällaiset jättituet voisi hyvin leikata ja laittaa suoraan hoitajien palkkoihin, tästä juuri näkee, että sitä rahaa on vaikka kuinka ja paljon, sanoihan Lintilä itsekin "kyse on vain tahtotilasta"
Itse saan lähes 5000€ euroa kelalta kuukaudessa. Se johtuu siitä, että olen yh. Summa ei ole kuitenkaan suuri yhtä henkilöä kohdin, ei lapsia voi jättää heitteelle, vaikka joidenkin mielestä tuet ovat liian suuria. Mieti mitä lapsiin kuluu, ei se ilmaista ole.
ja SINUN pitäisi LAPSESI elättää. Ei meidän muiden. Ei tässä enää juustohöylät riitä vaan kyllä kirvestä ja moottorisahaa selkeästi tarvitaan.
Valtio elättää mm. vammaiset ja eläkeläisetkin, miksei siis lapsiakin. Jopa miljonäärit saavat lapsilisiä, joten eikö ole ihan oikein että kotiäitikin saa jotain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei samantien tuo rahapotti menisi uusien palkkaamiseen, eli henkilökuntaa joka paikkaan lisää. Työ kevenisi kun ei tarvitsisi venyä ja paukkua.
Jos rajuihin korotuksiin lähdetään, sitten on seuraava ammattiryhmä joka haluaa myös.
Koska nykyisellä palkalla kukaan ei suostu tulemaan töihin. Et ole kuullut hoitajapulasta?
Viime kevään yhteishaussa 30 000 hoitoalalle hakeneelle jäi opiskelupaikka saamatta. Kyllä alalle on tulijoita! Suurin osa ei edes opiskelupaikkaa saa!
Voi niitä kouluttaa, mutta kun kaikkoavat alalta. Edes ulkomaiset vahvistukset eivät näytä ratkaisseen tilannetta.
Mulla on pienempi palkka kuin heillä mutta fyysisesti raskaampi duuni. 8 tuntia jaloilla raskasta metallia nostelen ja vääntelen. Noin 10 tuhatta askelta päiväs. Mä pärjään tällä enkä valita kellekkään. Neljä kymppiä kuukaudessa on iso raha 10 vuodessa mulle. Ei kyl kiinnosta maksaa mun pienistä rahoista niin et hoitajilla on varaa isompaan kämppään. t Sorvari 190cm 140kg
Mikä vdun "se 1500 euroa"? 1500 olisi hoitajille sopiva nettopalkkaa. Irtisanoutukoon minun puolestani kaikki, ei senttiäkään korotuksia.
Kunta-alan palkkoja on aikoinaan säästösyistä kohtuullistettu, mutta samalla annettiin yksityisestä puolesta poikkeavat vuosiloma-ajan kertymät.
Ei missään nimessä mitään ylimääräisiä palkankorotuksia, jos lomaoikeuden ansaitsemisperusteita samalla palauteta samaksi kuin yksityisen puolen kertymät. Ja niin, että myös lauantait ovat lomapäiviä-myös sairaanhoitajilla.
Tämän hetkinen sh taulukkopalkka on varsin kilpailukelpoinen mihin tahansa saman koulutuksen vaatimaan palkkaryhmään. Myös yö- ja vkl-lisät ovat hyvät.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pienempi palkka kuin heillä mutta fyysisesti raskaampi duuni. 8 tuntia jaloilla raskasta metallia nostelen ja vääntelen. Noin 10 tuhatta askelta päiväs. Mä pärjään tällä enkä valita kellekkään. Neljä kymppiä kuukaudessa on iso raha 10 vuodessa mulle. Ei kyl kiinnosta maksaa mun pienistä rahoista niin et hoitajilla on varaa isompaan kämppään. t Sorvari 190cm 140kg
Laihduta 40kg, niin ne nostamasi kappaleet ei tavallaan paina enää mitään.
Vierailija kirjoitti:
"Miettikääs: 38 eurolla kuussa saataisiin Suomen julkinen terveydenhuoltojärjestelmä kuntoon."
Ei vaan saataisiin palkkaus kuntoon. Terveydenhuoltojärjestelmässä on lukemattomia muitakin asioita jotka eivät toimi ja joiden kuntoon laittaminen vaatii ainakin saman verran lisärahaa.
Hoitajat ovat saaneet kumman hyvin lyötyä läpi tämän ajatuksen jossa koko terveydenhuollon toimivuus on heidän palkastaan kiinni.
Joo ja asiaa on tutkittukin. Palkka ei lisää työhyvinvointia tai estä burnouttia. Se tiedetään tieteellisen tiedon valossa. Ainut asia mihin sillä oikeasti on todistetusti vaikutusta, on että korotetulla palkalla voidaan pitää työhönsä turhautunut ja väsynyt vaihtamasta ammattia. Eikö olisi parempi hoitaa se työ ja työntekijä kuntoon! Mietitään mitkä asiat oli ennen paremmin ja estivät leipääntymisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä, vaan puhutaanko nyt sairaanhoitajan koulutuksen saaneista, vaiko aktiivipalveluksessa ja alalla olevista? Sehän on hyvin tiedossa, että jopa vastavalmistuneet nostavat kytkintä, mutta ovat toki sairaanhoitajia ammattitaustaltaan.
Tottakai nostaa kytkintä, kun ilmapiiri on täysin myrkyllinen. Siinä tullaan vielä noiden mun aikaisemmin kirjoittamien etujen lisäksi yhteen etuun. Kun rakennekynsi-valittajat heitetään pihalle, myös yleisesti ottaen työilmapiiri tervehtyy ja rauhoittuu. Vielä parempi keskittyminen työhön, kun puuttuu se myrkky ympäriltä. Jäljelle jätetään tietysti ne sairaanhoitajat jotka nyt on hiljaisia. Ne monet, jotka oikeasti on kiinnostunut siitä potilaan hoidosta ja voinnista. Nämä sairaanhoitajat ovatkin ansainneet palkankorotuksen. Samoin myös inhimilliset työolot. Mutta inhimillisiä työoloja ei koskaan tule, jos ympärillä on valtavasti äänekkäitä iki-valittajia. Ne myrkyttää ilmapiirin, tekee siitä epävakaan, ja loppujenlopuksi tuhoavat koko ammatin arvostuksen. Sotkevat myös lääkärien työn ja ovat vielä kaiken huipuksi ihan valmiita uhraamaan potilaat heidän oman agendansa vuoksi. Ei tarvita tuollaisia.
Siksi tuo mun vinkki on se paras vinkki. Pihalle tuollaiset ja heti. Tuolla vinkillä myös ne tosi-ammattilaiset alkavat taas hakeutua alalle. Saadaan hyviä sairaanhoitajia ja lääkäreitä. Näin meidän kaikkien turvallisuus paranee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei samantien tuo rahapotti menisi uusien palkkaamiseen, eli henkilökuntaa joka paikkaan lisää. Työ kevenisi kun ei tarvitsisi venyä ja paukkua.
Jos rajuihin korotuksiin lähdetään, sitten on seuraava ammattiryhmä joka haluaa myös.
Koska nykyisellä palkalla kukaan ei suostu tulemaan töihin. Et ole kuullut hoitajapulasta?
Ongelmat ovat muualla kuin palkkauksessa, ettei haluja alalle ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime kevään yhteishaussa 30 000 hoitoalalle hakeneelle jäi opiskelupaikka saamatta. Kyllä alalle on tulijoita! Suurin osa ei edes opiskelupaikkaa saa!
Niin, valmistuneet ei suostu tulemaan töihin huonolla palkalla. Paljon on jäänyt ihmisiä lääkiksenkin ulkopuolelle ja heillekin kelpaisi lääkärin nykyinen palkka. Ei muuta kuin lukemaan pääsykokeisiin, se on itsestä kiinni.
Sairaanhoitajat tienaavat jo nyt enemmän kuin minä, vaikka minulla on korkeampi koulutus ja työ on varmaan monella mittarilla vaativampaakin. Minä en halua maksaa veroissani yhtään enempää ylimielisille hoitajille.
Paljon paremmin asiat saataisiin kuntoon sillä, että aletaan taas palkata avustavaa työvoimaa, jotta esimerkiksi sairaanhoitajien työaikaa ei tarvitse tuhlata töihin, joista selviää lähihoitaja tai laitosapulainen. Osastosihteerikin voisi olla palkkansa arvoinen, jos sillä saadaan vapautettua sairaanhoitajien työaikaa varsinaiseen hoitotyöhön. Ongelmat EIVÄT ratkea sillä, että sairaanhoitajille maksetaan enemmän, kun ongelma on se, että sairaanhoitajien aika ei riitä työn tekemiseen. Raha ei lisää vuorokauteen tunteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, valmistuneet ei suostu tulemaan töihin huonolla palkalla. Paljon on jäänyt ihmisiä lääkiksenkin ulkopuolelle ja heillekin kelpaisi lääkärin nykyinen palkka. Ei muuta kuin lukemaan pääsykokeisiin, se on itsestä kiinni.
No siinäpä sitten jättävät menemättä töihin. Pelkillä tuilla jää käteen reilusty yli tonni vähemmän verrattuna hoitajien nykyisteen palkkoihin. Tuo on vuodessa ainakin 12 000€, että saa siinä palkat nousta että tuon ehtii saamaan kiinni, jos lorvailee vaikkapa 5 vuotta työttömänä. Varsinkin kun otetaan huomioon, että palkankorotuksesta jää käteen vain n. puolet verojen jälkeen.