Joukkoirtisanoutuminen
Mitä tämä käytännössä tarkoittaa?
Jos ei kuulu liittoon, niin eihän tämä koske sellaista työntekijää?
Onko pakko irtisanoutua, jos liitto päättää joukkoirtisanoutumisesta?
Entä jos kuuluu liittoon, eikä halua irtisanoutua?
Asiallista keskustelua kiitos.
Kommentit (99)
Kaikkien on irtisanouduttava. Ei yksittäinen hoitaja voi tollaisia päätöksiä itsenäisesti tehdä, kuuluipa liittoon tai ei. Nyt punnitaan joukkohenki, sisaret!! Unohdetaan hetkeksi lainamme, lomaoikeudet jne. Nautitaan vapaudesta!!
No mä opiskelen lisäopintoja työn ohessa ja näin ollen en maksa liittoon jäsenmaksua tällä ajalla, opintopäivät palkattomia, niistä haetaan eri korvaus. Eli mahdollisen joukkoirtisanoutumisen omaa työyksikköä koskiessa en irtisanoutuisi, koska en saa liitolta kotvausta työttömiltä päiviltä koska olen ns. Vapaajäsen opiskelun vuoksi. Ei olisi rahaa jäädä solidaarisuudesta ilman mitään tuloja. Kurjaa, mutta näin se on.
Ja siis edelliseen, irtisanoutuminen on jokaisen oma valinta, siihen ei mikään liitto voi pakottaa.
Ymmärrän joukkohengen ja solidaarisuuden, mutta miten tämä siis juridisesti menee? Eikö yksilö itsenäisesti päätä kaikissa tapauksissa omasta irtisanoutumisestaan? Eihän herttinen sentään mikään liitto voi PAKOTTAA irtisanoutumaan kaikkia. Sehän ei ole solidaarisuutta, se on autoritarismia.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän joukkohengen ja solidaarisuuden, mutta miten tämä siis juridisesti menee? Eikö yksilö itsenäisesti päätä kaikissa tapauksissa omasta irtisanoutumisestaan? Eihän herttinen sentään mikään liitto voi PAKOTTAA irtisanoutumaan kaikkia. Sehän ei ole solidaarisuutta, se on autoritarismia.
..olen toisen alan luottamusmies, edes lakkoon ei liitto voi juridisesti pakottaa jäseniään, toki ns "rikkureita2 voidaan erottaa kurinpito toimena liitosta, mutta se on ainoa seuraus. Samoin siis tämän joukkoirtisanoutumisen kohdalla. Nimestä huolimatta jokainen yksilönä ja työntekijänä päättää itse omasta irtisanoutumisetaan.
Jokaisen pitää itse irtisanoutua. Vaikka kuuluu liittoon, ei ole pakko irtisanoutua. Ei se ole kaikille edes mahdollista. On sanomattakin selvää, että hoitajat toimivat väärin. Yksikään työnantaja ei suostu kiristyksen uhan alla. Veikkaan, että liitot hajoavat, eikä mitään merkittävää saada aikaan.
Liitot ja säännöt my ass, jätän vaan menemättä töihin, ihmetelkää siinä sitten mitä ihmettelette.
ps ens viikolla haastattelu varastoon, tiedossa olisi paketin potkiskelua ja tuntuva palkan korotus
No työnantaja ei varmaan pistä hanttiin jos et irtisanoudu.
Voisiko liitto korkeintaan potkaista sinut liitosta pois. Se tuskin haittaa :)
Kannattaisikohan ap kysellä mieluummin sieltä liitosta ohjeita kuin vauvapalstalta?
Ja jos et kuulu liittoon niin asia ei koske sinua. Toki saat irtisanoutua halutessasi, mutta et saa liiton tukia siinä tapauksessa.
Jokainen tekee omalta osaltaan henkilökohtaisen päätöksen, ei kukaan voi pakottaa. Paitsi valtio voi pakottaa töihin ;)
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen pitää itse irtisanoutua. Vaikka kuuluu liittoon, ei ole pakko irtisanoutua. Ei se ole kaikille edes mahdollista. On sanomattakin selvää, että hoitajat toimivat väärin. Yksikään työnantaja ei suostu kiristyksen uhan alla. Veikkaan, että liitot hajoavat, eikä mitään merkittävää saada aikaan.
Aika sekava vastaus sulla.
Mutta, itse veikkaan että aika iso osa irtisanoutuu (arvioisin 30-40%) ja sitten terveydenhuolto on oikeasti kusessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika sekava vastaus sulla.
Mutta, itse veikkaan että aika iso osa irtisanoutuu (arvioisin 30-40%) ja sitten terveydenhuolto on oikeasti kusessa.
No ei varmasti irtisanoudu 30-40%.Todella hyvä täytyy hoitajien tilanne olla,jos noin valtavalla määrällä ihmisiä on mahdollisuus irtisanoutua.Eihän liitolla oo mitään mahdollisuutta maksaa pidemmälle ajalle avustusta valtavalle määrälle.Todennäköisesti kyse muutamista prosenteista,tokihan se tuntuu,jos ne kohdistuu tietylle alueelle.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisikohan ap kysellä mieluummin sieltä liitosta ohjeita kuin vauvapalstalta?
Ja jos et kuulu liittoon niin asia ei koske sinua. Toki saat irtisanoutua halutessasi, mutta et saa liiton tukia siinä tapauksessa.
Jokainen tekee omalta osaltaan henkilökohtaisen päätöksen, ei kukaan voi pakottaa. Paitsi valtio voi pakottaa töihin ;)
Hauskaa miten oletetaan, että kyselen täältä ohjeita itselleni.
Olen opettaja ja ihmettelen vaan, että mitä tämä joukkoirtisanoutuminen käytännössä tarkoittaa. Näköjään muutkin ihmettelee.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien on irtisanouduttava. Ei yksittäinen hoitaja voi tollaisia päätöksiä itsenäisesti tehdä, kuuluipa liittoon tai ei. Nyt punnitaan joukkohenki, sisaret!! Unohdetaan hetkeksi lainamme, lomaoikeudet jne. Nautitaan vapaudesta!!
En ole sisaresi. Liitoilta lähti mopo käsistä, joten erosin.
Jos joku jättäytyä tyhjän päälle kun on ensin polttanut siltoja, siitä vaan. Minä en hylkää potilaita. Ja olen tehnyt muitakin töitä. Palkka ei oikeesti ole kovin huono, ja streessaavuus on vain ajoittaista.
Jos irtisanoutuu menettää kaikki lomaetuudet jos aikoo takaisin mennä samaan paikkaan ? Liittohan tuskin ajattelee työntekijälle koitua ongelmia ? Voitto neuvotteluissa on tärkein vaikka jäsenille tulisi haittavaikutuksia vai onko saaneet sovittua että samoilla eduilla menevät takaisin ?
Vierailija kirjoitti:
Liitot ja säännöt my ass, jätän vaan menemättä töihin, ihmetelkää siinä sitten mitä ihmettelette.
ps ens viikolla haastattelu varastoon, tiedossa olisi paketin potkiskelua ja tuntuva palkan korotus
Varastohommissa palkankorotus? Olipa typerä vale.
Kyllä liitolta pitäisi tulla hyvät ohjeet hoitajille.
Muutenkin irtisanoutumisessa pitää huomioida monta asiaa. Nuoret tuskin tietää näistä asioista ja voivat irtisanoutua painostuksen vuoksi. Sitten tulee ongelmia. Ovatko kaikki edes olleet niin pitkään töissä, että saavat ansiosidonnaista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos irtisanoutuu menettää kaikki lomaetuudet jos aikoo takaisin mennä samaan paikkaan ? Liittohan tuskin ajattelee työntekijälle koitua ongelmia ? Voitto neuvotteluissa on tärkein vaikka jäsenille tulisi haittavaikutuksia vai onko saaneet sovittua että samoilla eduilla menevät takaisin ?
Niin,että ensin masinoidaan joukkoirtisanominen ja työnantaja sopuisasti lupaa jo etukäteen,että hoitajat pääsevät samoilla eduilla takaisin.Ei sillä työnantajalla ole edes velvollisuutta ottaa just sitä samaa työntekijää takaisin.
Toivottavasti päästään eroon porukasta "meillä on lupa tappaa, meillä on oikeus siihen" muistan kun joku viime keväänä puhui hoitajien lakko mielenilmaisussa kampin narinkkatorilla. Tämä viehättävä rouva esiteltiin olevan Seinäjoen alueen joku, ? puhe poikkoili siitä kostoon ja muuhun epäasialliseen ja hoitajalauma hurrasi hurmoksessa.
Alan henkilökunnan arvostus kyllä romahti, ja luottamus hoitajiin on 0.
Olen ihmetellyt tätä ihan samaa! Eihän liitto voi mitenkään pakottaa jäseniään eroamaan työpaikastaan. Mitä tarkoittaa tuo edesauttaa joukkoirtisanomista? Tarjoaako liitto työttömille sitten jotain liiton lisäkorvauksia vai mitä? Ihan nurinkurista. :/ Itse harkitsisin eroamista liitosta ja liittymistä työttömyyskassaan, jos noin olisi. Tuntuu, etteivät jäsenet itsekään tiedä, mitä tuo tarkoittaa.