Onkohan mussa vikana jotain ku en saa kavereita
Olen miettinyt miten vaikeeta on tutustua ihmisiin ja saada kavereita. Olen pitkään jo ollut yksin ja yksinäinen jopa. Ei tämä ole kivaa elämää.
Kommentit (90)
Voimia ap:lle ja muille! Minä saan helposti uusia kavereita, minne ikinä menenkin. Voi kunpa osaisin auttaa yksinäisiä, niin sen tekisin varmasti.
Minussakin joku mättää ku tietäs vaan mikä. Olen aina ollut näkymätön muille. Jos nähdään vieraassa porukassa esim. työn merkeissä, muut iloisesti tervehtivät ja esittelevät itsensä oma-alotteisesti paikalle tulevalle henkilölle. Minun tullessa paikalle kukaan ei vaivaudu vaan joudun aina "väkisin" esittelemään itseni eikä muita kiinnosta.
Kouluaikana kun pelattiin esim. bingoa, opettaja ei koskaan kuullut minun bingo-huutoani, vaikka kuinka kovasti huusin.
Porukassa jutellessa minun päälleni puhutaan tai minun juttuihin ei reagoida mitenkään. "Parhaassa" tapauksessa joku toinen toistaa saman asian, kuin mitä minä juuri sanoin ja saa täysin erilaisen reaktion aikaan.
Olen ollut useammassa työpaikassa ja saanut esimiehiltä ja työkavereilta vain hyvää palautetta, joten en nyt täysin tollero voi olla. Seurustelukumppanin löytäminen on ollut helppoa, mutta muunlaisten kaveri- ja tuttavuuskumppaneiden muodostaminen on ongelmallista. Yhden hyvän kaverin onnistuin saamaan yliopistosta.
Yksinäisyys on vaarallista terveydelle
LÄÄKETIETEELLINEN AIKAKAUSKIRJA DUODECIM
2011;127(8):754-
Olli Ruuskanen
MITÄ NYT3 5 (*)(*)(*)(*)(*)
Science-lehden Newsfocus-palstalla (2011;331:138) haastatellaan sosiaalipsykologi John Cacioppoa, joka on viimeisten kymmenen vuoden ajan tutkinut yksinäisyyden merkitystä terveydelle. Yhdysvalloissa 29 miljoonaa ihmistä asuu yksin ja keski-ikäisistä aikuisista 5-7 % kokee vaikeaa tai pitkäaikaista yksinäisyyttä.
Yksinäisyys on subjektiivinen kokemus, eikä sosiaalisten kontaktien määrä ole ratkaiseva. Ihmisellä on vain muutama ystävä, jolle voi uskoutua - nykytermillä ilmaistuna avautua. Runoilija Pertti Nieminen sanoo sen selvästi "Neljä ystävää minulla on, siinä kaikki, minä itse viides" (kirjassa Niin kiire tässä elämässä, 1975). Yhdysvalloissa uskottujen ystävien määrä on vähentynyt 20 vuodessa kolmesta kahteen ja nykyään joka neljännellä ei ole yhtään luotettua.
Yksinäisyys lisää kuolleisuutta lähes yhtä paljon kuin tupakointi ja enemmän kuin lihavuus tai huono fyysinen kunto. Se huonontaa elimistön puolustusmekanismeja, lisää sydän- ja verisuonitautien riskiä sekä neurologisten sairauksien riskiä. Cacioppo työryhmineen on osoittanut, että yksinäisillä tulehdusta säätelevät geenit toimivat väärin niin, että inflammaatio aktivoituu. Yksinäiset ovat alttiimpia virusinfektioille, kuten flunssalle, ja korkean verenpaineen riski on heillä suurentunut. Yksinäiset kokevat enemmän stressiä, syljen kortisolimäärä on heillä kohonnut, ja he ovat väsyneitä aamulla, vaikka ovat nukkuneet normaalit tunnit.
Yksinäisyys näkyy aivojen toiminnallisissa kuvantamistutkimuksissa. Ventraalisen striatumin aktivaatio on yksinäisillä vähentynyt ja prefrontaalisen aivokuoren toiminta voi olla häiriintynyt, mikä johtaa sellaisten toimintojen kuten syömisen tai alkoholinkäytön huonoon hallintaan.
Perimä määrää jopa puolet alttiudesta yksinäisyyteen. Cacioppo pohtii, onko yksinäisen ihmisen geneettinen termostaatti säädetty väärin tuntemaan yksinäisyyden kipua.
Yksinäisyyttä ei paranna se, että naapuri pistäytyy tarkistamaan, miten voidaan. Yksinäisyyden kipua voidaan vähentää kognitiivisella käyttäytymisterapialla, joka ohjaa ajatuksia ja tulkintoja positiivisempaan suuntaan. Yksinäisyyttään voi kukin yrittää hoitaa olemalla avoin ja muiden tavoitettavissa. OR
Nuorempana on aikaa kavereille enemmän,varsinkin kun on sinkku,mut sit kun seurustelee,ei aikaa jää samalla tavalla,silloinkaan ei niitä kavereitaan pidä unohtaa,eli joskus pitää raivata aikaa heillekin. Sitten jos perustaa perheen,aikaa jää vielä vähemmän. Ikävä tosiasia. Perherumba + työssäkäynti tekee yhteensä vapaa-aikaa minimisti :). Aikuisiällä uusien ystävien saanti on vaikeaa,vie aikaa kyllä. Tunnistan itsestäni näin aikuisiällä,että on tullut laiskempi lähtemään minnekään samalla tavalla kuin nuorena,mutta ystäville pyrin pitämään kuitenkin aikaa kaiken muun välissä. Ystävyyssuhteita ei passaa unohtaa,niitä pitää vaalia.
Minua kiusattiin koko perusopetusaika, vaikka olin ystävällinen kaikille. Kiusaamiseen ei puututtu juuri lainkaan. Vanhemmat olivat ( / yrittävät osittain olla edelleen) todella kontrolloivia, varsinkin isä. Edelleenkään lähemmäs 40-vuotiaana ei ole kavereita. Toivottavasti heitä vielä joskus on.
"Kun ei ole ketään, jolle olisi tärkeä – mistä lievitystä yksinäisyyteen?"
https://www.aivoliitto.fi/aivoterveys/artikkelit/kun-ei-ole-ketaan-joll…
Vierailija kirjoitti:
Mussa on selkeesti pahasti vikaa ihmisenä.
Ja höpö höpö nyt.
Me ujommat ei vaan olla niin cooleja kuin nämä kaikelle nauravat.
Olet tärkeä juuri sellaisena kuin olet. Muista se.
Sun pitää löytää itsesi ja itselle tärkeät asiat. Sitä minäkin opettelen. Ja siihen menee aikaa.
Tsemppiterveisin!
On.
Lopeta kilttiys ihan ensimmäiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Näin löydät ystäviä
1. Rohkaistu juttelemaan vieraalle. Aivan yllättävä juttuhetki lenkkipolulla / puistonpenkillä / paikallisjunassa / uimahallin saunassa / kerrostalon pihalla eli lähes missä vain voi johtaa uuteen kohtaamiseen.
2. Miksi jättää mukavalta tuntuva juttuhetki yhteen tapaamiseen? Jos uusi ihminen vaikuttaa mukavalta ja juttu lähti luontevasti liikkeelle, kannattaa ehdottaa vaikka yhteistä kävelylenkkiä.
3. Sosiaalinen media voi olla avuksi, kun ystävää ei ole. Ystävää voi hakea eri sivustojen kautta asuipa missä päin Suomea tahansa. Hakusanoilla ystävä ja kaveri löytyy useita nettisivustoja, joilla ihmiset etsivät ystävää esimerkiksi leffailtaan, lenkkipolulle tai matkaseuraksi. Sovi ensimmäinen tapaaminen aina turvalliseksi kokemaasi paikkaan.
4. Onko vanha ystävyys hiipunut, mutta kaipaat lapsuuden tai nuoruuden ystävää? Sosiaalinen media on oiva apuväline vanhan kaverin löytämisessä. Viestin laittaminen tai puhelu voi olla alku vanhan ystävyyden uusimiselle.
5. Jos olet ulkoilevan lemmikin omistaja, ihmiset tulevat todennäköisesti juttelemaan luontevasti. Kun juttelee koir
asta tai kissasta, on helppo aloittaa keskustella talutushihnan toisessa päässä olevan ihmisen kanssa. Älä kuitenkaan hanki lemmikkiä vain tutustuaksesi toisiin ihmisiin.
1-2 Olen todella monesti aloittanut juttelun lenkillä/bussipysäkillä/junassa jne. Tulos 0 ystävää
3 En ole somessa
4 Lapsuuden ja nuoruuden ystävät asuvat satojen kilometrien päässä. Kaipaan ystävää, jonka kanssa voin tavata kasvokkain.
5 Minulla on lemmikki mutta sitä ei voi ulkoiluttaa
Oon masentunut ja yksin ku en saa ollenkaan kavereita. Haluaisin myös kumppanin
Aina saa ite ottaa ihmisiin yhteyttä. Kukaan ei ota yhteyttä paitsi vanhemmat. Mus jotain vikaa
Masennus. Menettäny kauniin naisen. Yksin oleminen. Olen muuttunut. Tuntuu että ihmiset vihaa mua ei tykkää. En oo ihan normaali.
Vierailija kirjoitti:
Päässä häiriö niin ei tässä ole oikeen koskaan ollutkaan kavereita.
prepaid sim puhelimessa, ei tarvi ladata koskaan, menee joskus puolikin vuotta että soittaa tai pistää viestiä.
En edes kanna puhelinta mukana koskaan.
Siinä se syy onkin. Kun sinulla ei älypuhelin kukaan ei soita perusluuriin maksaa. Netti puhelut on ilmaisia.Lisäksi 15.9. Tv jim tuli Arman Pohjantähden alla.Some vieroittaa ihmiset TODELLISESTA ELÄMÄSTÄ.F.B.OLLAN KUPLASSA!Joten sinussa ei vikaa. Mulle soitaa vanhus alvariin kanssa perusluurin.Ei puhu mitään, kun vastaan. Odotaa soitan sille takasin.Omaan laskuuni.EN!
Tästä Iltalehden jutusta löytyy lisää vinkkejä ystävän löytämiseen:
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/049dd837-f357-41df-9791-c2f82…