Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten on mahdollista on kerrostalossa on kissaverkon asennus kielletty eikä parveke lasitustakaan saa laitattaa? Pitääkö minun antaa kissan hyppiä kuudennen kerroksen kaiteella?

Vierailija
15.09.2022 |

Jotain viritän siihen kyllä, itkekööt naapurit sitten isännöitsijälle! Sääntö-Suomi saa""na..

Kommentit (147)

Vierailija
61/147 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, siis ei se kissa oikeasti hyppää kuudennesta kerroksesta ilmankaan mitään verkkoa. 

Ihmiset kohtelevat nykyään lemmikkejään kuin pikkulapsia. 

Eläimet eivät erota korkeustasoja samoin, kuin ihmiset. Oma koirani haistoi vuokramökillä veden meille tuntemattomassa metsässä ja häipyi. Kohta kuului molskis. Koirani oli hypännyt kalliolta alas lampeen. Voi kiesus, että pelotti juosta alas ottamaan koiraa vastaan, että minä kappaleina se on. Onneksi ei sattunut mitään.

Samoin koirat saavat usein vesikammon siitä, että putoavat laiturilta. Koiralle olisi hyvä loiskutella vettä laiturin ympärillä. Ne näkevät laiturin ja veden samansa tasona. Riippuu tietysti ihan koirasta, kaikki eivät "haista" vettä niinkuin noutajat ja vesikoirat. Nehän hakeutuvat veteen.

Vierailija
62/147 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakenna parvekkeelle häkki sille katillesi, mikä pakko sen on niin kauhean korkealle päästä, yksi taso sen verta korkealle, että Matti voi katsella katuelämää. 

Asetus määrää häkin vähimmäiskorkeuden ja vähimmäisleveyden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/147 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nähnyt näitä kissaverkkovirityksiä. En nyt oikein ymmärrä, millä perusteella sellaisen asentaminen voidaan kieltää.

Kuulin joskus selityksen että jos tulee tulipalo niin ei pääse parvekkeen kautta pakoon mutta kuka nyt  hyppää jostain ylimmästä kerroksesta?

Samalla perusteella pitäisi kieltää sisäänpäin aukeava väliovi. Ihmisiä on kuollut tulipaloihin kun eivät ole ilmanpaineen takia pystyneet avaamaan väliovea. Jos siinä ovessa olisi reikä tai reikiä, niin avaaminen olisi helpompaa, mutta tiivistä ovea ei saa auki, sillä tulipalon aiheuttama paine työntää sitä ulospäin niin suurella voimalla. 

Tällainen asia on huomattu, kun on tutkittu, miksi tulipaloissa ihmisiä on usein kuollut eteiseen, oven viereen.

Tämä on paljon yleisempi ongelma kui

Mielenkiintoista. Entä ovessa olevan postilaatikon ilmavirta? Onko ilmavirrasta haittaa, eli lisääkö palon voimakkuutta, tai muuttaako suuntaa? Riittääkö postilaatikon sisäpuolen nostaminen oven "painavuusongelmaan"? Jos sattuu olemaan postilaatikko ovessa.

Vierailija
64/147 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taloyhtiössä on sekä maantasakerroksia, että yläparvekkeita. Yhdellä on kissa-aitaus maan tasalla. Siinä on täysi korkeus, kiipeilypuu, petikoloja ja tasoja ja muuta sälää. Kissa katselee usein siitä pää pitkällä, kun kuljen koirani kanssa ohi. Kahdella muulla on pervekehäkit (koko parveke käytössä) ja on hauskaa, kun toinen kissa "moikkaa", kun kuljen siitä ohi. Selvästi oppinut, että olen naapuri. Hyppää aina "puustaan" alas ja tulee nuuskimaan ilmaa siihen mistä kuljen.

Vierailija
65/147 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, siis ap on kertonut laittavansa kissaverkon parvekkeelle ja nyt joku kyttääjä on sanonut; "Ei saa"? Sellaisia ihmisiä on. Siksi ei kannata naapureille puhella, mitä aikoo laittaa.

Laittaa vaan verkon ja sillä siisti.

Minulle tuli kerran äkisemään yksi luhtitalonaapuri, että minun "olisi pitänyt kysyä isännöitsijältä lupa tuollaisiin rakennelmiin", kun olin laittanut sellaisista isoista harkkokivistä ikäänkuin muurin terassille sekä matalan verkkoaidan estämään koiran karkaaminen pyörätielle tai naapurin puolelle. Sanoin sille vaan, että "Nämä ei ole mitään rakennelmia vaan piha- ja parvekekalusteita ja minun ei tarvitse niihin mitään lupaa kysyä sen enempää kuin sinunkaan siihen muovituoliisi". Ei tullut isännöitsijältä eikä muilta naapureilta mitään yhteydenottoa aiheesta. Kyllähän se on kaikkien etu, että lemmikit pysyy omilla pihoilla ja parvekkeilla.

Kansalaistottelemattomuus

Mitähän se sun rakentama muuri näyttää. Joku raja sentään kansalaistottelemattomuudellakin.

Vierailija
66/147 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, siis ei se kissa oikeasti hyppää kuudennesta kerroksesta ilmankaan mitään verkkoa. 

Eläimet eivät erota korkeustasoja samoin, kuin ihmiset. Oma koirani haistoi vuokramökillä veden meille tuntemattomassa metsässä ja häipyi. Kohta kuului molskis. Koirani oli hypännyt kalliolta alas lampeen. Voi kiesus, että pelotti juosta alas ottamaan koiraa vastaan, että minä kappaleina se on. Onneksi ei sattunut mitään.

Samoin koirat saavat usein vesikammon siitä, että putoavat laiturilta. Koiralle olisi hyvä loiskutella vettä laiturin ympärillä. Ne näkevät laiturin ja veden samansa tasona. Riippuu tietysti ihan koirasta, kaikki eivät "haista" vettä niinkuin noutajat ja vesikoirat. Nehän hakeutuvat veteen.

meillä ylivarovainen koira kadotti laituripelkonsa sillä, että näytettiin hälle miten vedestä pääsee laiturille kiipeämällä portaita pitkin (eli siis näytettiin, että "katso! tässä on portaat" kuten myös, että miten laiturilta on kätevintä hypätä veneeseen. Samoin näytettiin, että mistä kohtaa rantaa pääsee helposti takaisin maalle (äkkisyvä ranta, mutta yhdessä kohtaa on matala). Sen jälkeen koirasta tuli vettä pelkäämätön tapaus.

Vierailija
67/147 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nähnyt näitä kissaverkkovirityksiä. En nyt oikein ymmärrä, millä perusteella sellaisen asentaminen voidaan kieltää.

Kuulin joskus selityksen että jos tulee tulipalo niin ei pääse parvekkeen kautta pakoon mutta kuka nyt  hyppää jostain ylimmästä kerroksesta?

Samalla perusteella pitäisi kieltää sisäänpäin aukeava väliovi. Ihmisiä on kuollut tulipaloihin kun eivät ole ilmanpaineen takia pystyneet avaamaan väliovea. Jos siinä ovessa olisi reikä tai reikiä, niin avaaminen olisi helpompaa, mutta tiivistä ovea ei saa auki, sillä tulipalon aiheuttama paine työntää sitä ulospäin niin suurella voimalla. 

Tällainen asia on huomattu, kun on tutkittu, miksi tulipaloissa ihmisiä on usein kuollut eteiseen, oven viere

suomessa ulko-ovet aukeavat ulospäin, joten ei ongelmaa. ulko-ovessa oleva reikä ei vaikuta sisäoven toimintaan

Vierailija
68/147 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit antaa hypätä, vielä parempi jos annat vauhtia. 

Vierailija
69/147 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kissa tippuu kaiteelta, niin siinä on jotain vikaa.

Vierailija
70/147 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sen verkon asentaa parvekkeelle niin ettei tee proppauksia rakenteisiin. Nippusiteitä, lautaa, nitoja jne

Vierailija
71/147 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä esteettinen haitta on kovin suhteellinen kysymys. Periaatteessahan esimerkiksi vaatteiden tuuletuksellekin on ainakin omassa taloyhtiössämme aikarajat, ja pyykkiä voi kuivata kuten mitä vain muutakin tehdä vain korkeudella, joka ei näy parvekkeen reunan takaa. Melkoinen slummi voisi olla visuaalisena lopputuloksena, jos kaikki ripustelisivat mitä mieleen tulee. Toisaalta taas uusissa, hyvinkin kalliissa kerrostaloissa on lattiasta kattoon lasiseinäisiä parvekkeita, ja näkymät todella hätkähdyttävän kirjavia, kun kukin elää tavallaan.

Vierailija
72/147 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, siis ap on kertonut laittavansa kissaverkon parvekkeelle ja nyt joku kyttääjä on sanonut; "Ei saa"? Sellaisia ihmisiä on. Siksi ei kannata naapureille puhella, mitä aikoo laittaa.

Laittaa vaan verkon ja sillä siisti.

Minulle tuli kerran äkisemään yksi luhtitalonaapuri, että minun "olisi pitänyt kysyä isännöitsijältä lupa tuollaisiin rakennelmiin", kun olin laittanut sellaisista isoista harkkokivistä ikäänkuin muurin terassille sekä matalan verkkoaidan estämään koiran karkaaminen pyörätielle tai naapurin puolelle. Sanoin sille vaan, että "Nämä ei ole mitään rakennelmia vaan piha- ja parvekekalusteita ja minun ei tarvitse niihin mitään lupaa kysyä sen enempää kuin sinunkaan siihen muovituoliisi". Ei tullut isännöitsijältä eikä muilta naapureilta mitään yhteydenottoa aiheesta. Kyllähän se on kaikkien etu, että lemmikit pysyy omilla pihoilla ja parvekkeilla.

Kansalaistottelemattomuudellakin on rajansa. Laittaa nyt kivimuuriaita. Meidän taloyhtiössä saa rakentaa aidan, mutta sen on oltava samaa sorttia, kuin jo olemassa olevat aidat.T: luhtitalolainen

Vierailija
73/147 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ruuvaa seiniin/kattoon/lattiaan vaan teet oman rakenteen niin antaa mennä vaan. Saat säilyttää parvekkeellasi lähes mitä tahansa.

Vierailija
74/147 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki sen verran älykäs kissa joka ymmärtää olla hyppäämättä alas

Vierailija
75/147 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki sen verran älykäs kissa joka ymmärtää olla hyppäämättä alas

Kissa hyppää kärpäsen perässä ja silloin ei kiinnosta onko maata jalkojen alla, aivot putoaa samantien kun lähtee saaliin perään

Vierailija
76/147 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita köynnostukia ja niihin klynnöksiä kasvamaan kesäksi. Tuen taakse verkkoa, ei näy eikä kellään ole mitään sanottavaa. Vai onko ongelma ettei vuokrakämppään saa kiinnittää tai porata rakenteita?  Moni on tehnyt puukehikoita ja kiilannut ne parvekkeen aukkoon. Saa purettua tarvittaeesa eikä jää jälkiä. Joku on käyttänyt rakennuksissa käytettäviä pingotettavia tukia ja verkkoa niihin, saa rautakaupasta. Jos olet facessa tsekkaa ryhmä Kissatarhat ja parvekeverkot - turvallinen hyvä elämä lemmikeillemme. Siellä on hyviä vinkkejä ja neuvoja erilaisiin tarpeisiin.

Toivottavasti et ollut tosissasi siinä että antaisit kissasi oleskella parvekkeella ilman verkkoa. Jos olit niin anna kissa uuteen kotiin jossa sitä arvostetaan ja sen terveys, hyvinvointi ja henki on edes jonkun arvoista :( Eikä olisi yksi tai kaksi kissaa joille on rakennettu tai teetetty oma pieni catio parvekkeelle koska mikään muu ei taloyhtiölle kelpaa. Jos tämäkin on liikaa niin kissasi on aika muuttaa uuteen kotiin.

Vierailija
77/147 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viskaa se kissa sieltä parvekkkeelta ihan suoraan vaan

Tee palvelus muille ja hyppää katolta.

Miksi kirjoittelet tuollaisia, viiraako päässä?

Vierailija
78/147 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hyppää. Minun kissa tippui 5 kerroksesta kun miehen kaveri jätti ikkunan auki mitä ei ikinä pidetty auki. Halvaantui ja jouduttiin lopettamaan, onneksi naapuri näki tilanteen ja päästiin heti eläinlääkäriin mutta ei ollut mitään tehtävissä, molemmat takajalat täysin rikki ja luita murtunut. 😭😭😭

Vierailija
79/147 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä esteettinen haitta on kovin suhteellinen kysymys. Periaatteessahan esimerkiksi vaatteiden tuuletuksellekin on ainakin omassa taloyhtiössämme aikarajat, ja pyykkiä voi kuivata kuten mitä vain muutakin tehdä vain korkeudella, joka ei näy parvekkeen reunan takaa. Melkoinen slummi voisi olla visuaalisena lopputuloksena, jos kaikki ripustelisivat mitä mieleen tulee. Toisaalta taas uusissa, hyvinkin kalliissa kerrostaloissa on lattiasta kattoon lasiseinäisiä parvekkeita, ja näkymät todella hätkähdyttävän kirjavia, kun kukin elää tavallaan.

Miksi niin suomalainen vierastaa kirjavuutta, värejä, erilaisuutta, erottautumista? Miksi sulautuminen massaan on parempaa, hienompaa, hyväksyttävämpää ja mukamas jopa esteettisesti nätimpää?

Vierailija
80/147 |
02.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän sieltä tarkoitus hypätä ole. Meidän talossa oli aikoinaan tulipalo, asuimme 4. Kerroksessa ja palomiehet noutivat meidät parvekkeelta sillä paloauton nostimella (en nyt saa päähäni oikeaa nimitystä).

Palomiehillä on palokirveetkin sitä varten että saavat tarvittaessa vaikka seiniä kaadettua pelastaessaan ihmisiä palavista taloista. Arveletko, ettei ne yhtä kanaverkkoa rikki parvekkeelta?

Miksi juuri lemmikin turvaksi tehty on jokin ylimääräinen hidaste?  Tee ap itse verkkoseinämä ja aukoton ja tukeva.