Miten on mahdollista on kerrostalossa on kissaverkon asennus kielletty eikä parveke lasitustakaan saa laitattaa? Pitääkö minun antaa kissan hyppiä kuudennen kerroksen kaiteella?
Jotain viritän siihen kyllä, itkekööt naapurit sitten isännöitsijälle! Sääntö-Suomi saa""na..
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt näitä kissaverkkovirityksiä. En nyt oikein ymmärrä, millä perusteella sellaisen asentaminen voidaan kieltää.
Kuulin joskus selityksen että jos tulee tulipalo niin ei pääse parvekkeen kautta pakoon mutta kuka nyt hyppää jostain ylimmästä kerroksesta?
Samalla perusteella pitäisi kieltää sisäänpäin aukeava väliovi. Ihmisiä on kuollut tulipaloihin kun eivät ole ilmanpaineen takia pystyneet avaamaan väliovea. Jos siinä ovessa olisi reikä tai reikiä, niin avaaminen olisi helpompaa, mutta tiivistä ovea ei saa auki, sillä tulipalon aiheuttama paine työntää sitä ulospäin niin suurella voimalla.
Tällainen asia on huomattu, kun on tutkittu, miksi tulipaloissa ihmisiä on usein kuollut eteiseen, oven viereen.
Tämä on paljon yleisempi ongelma kui
Väliovien asennus on kielletty muutama vuosi sitten uusin kerrostalo-asuntoihin. Samoin rakennettiin myös 60-luvun taloja. Syytä en tiedä, mutta olemme itse vanhaan asuntoon asentaneet oven jälkikäteen koska kaikki rappukäytävän äänet kuuluivat sisälle.
Nyt tähän uuteen ei saa asentaa väliovea. Tosin tilaa tämä ratkaisu säästää eteisessä. Eikä kyllä rapusta kuulu äänetkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä esteettinen haitta on kovin suhteellinen kysymys. Periaatteessahan esimerkiksi vaatteiden tuuletuksellekin on ainakin omassa taloyhtiössämme aikarajat, ja pyykkiä voi kuivata kuten mitä vain muutakin tehdä vain korkeudella, joka ei näy parvekkeen reunan takaa. Melkoinen slummi voisi olla visuaalisena lopputuloksena, jos kaikki ripustelisivat mitä mieleen tulee. Toisaalta taas uusissa, hyvinkin kalliissa kerrostaloissa on lattiasta kattoon lasiseinäisiä parvekkeita, ja näkymät todella hätkähdyttävän kirjavia, kun kukin elää tavallaan.
Miksi niin suomalainen vierastaa kirjavuutta, värejä, erilaisuutta, erottautumista? Miksi sulautuminen massaan on parempaa, hienompaa, hyväksyttävämpää ja mukamas jopa esteettisesti nätimpää?
Olen samaa mieltä muuten mutta lattiasta asti alkava on kyllä ikävä. Siellä on kuin näyteikkunassa niin ihmiset kuin tavarat. Kyllä se alaosa pitäisi olla ainakin tummennettu.
Muuten elämä saa näkyä niinkun näkyykin. Kukkia ym nättiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt näitä kissaverkkovirityksiä. En nyt oikein ymmärrä, millä perusteella sellaisen asentaminen voidaan kieltää.
Kuulin joskus selityksen että jos tulee tulipalo niin ei pääse parvekkeen kautta pakoon mutta kuka nyt hyppää jostain ylimmästä kerroksesta?
Samalla perusteella pitäisi kieltää sisäänpäin aukeava väliovi. Ihmisiä on kuollut tulipaloihin kun eivät ole ilmanpaineen takia pystyneet avaamaan väliovea. Jos siinä ovessa olisi reikä tai reikiä, niin avaaminen olisi helpompaa, mutta tiivistä ovea ei saa auki, sillä tulipalon aiheuttama paine työntää sitä ulospäin niin suurella voimalla.
Tällainen asia on huomattu, kun on tutkittu, miksi tulipaloissa ihmisiä on usein kuollut eteiseen, oven viereen.
Tämä on paljon yleisempi ongelma kuin kissaverkko parvekkeella.
Olen kuullut tästä. Olen myös kuullut yrityksistä, jotka tekevät kalliita korjaustoimenpiteitä vanhoihin välioviin, ilmeisesti ilma-aukkoja. Jos ongelma poistuu poraamalla välioveen yksi tai muuta reikä, useimmat osaavat tehdä sen itse ilman, että taas kerran joku remppaville yrittää vetää välistä.
Itse laitoin verkon niin että se on tukikepeillä kiinni katossa tiukasti, mutta ilman porauksia jne. Ei ole teknisesti kiinnitetty joten rutina loppui.
AP on juuri tyypillinen kissaihminen. Ei kiinnosta säännöt ja eihän mun kissani tee mitään pahaa missään ulkona kenellekään. Tästä kissamuru saat tätä alumiiniin yksittäispakattua hanhenmaksaa, kun eihän sun nyt tarvi syödä mitään muuta rakas loiseni.
Katti säkkiin ison kiven kera. Säkin suu kiinni ja heitto mereen! 😁👍🏼
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällainen asia on huomattu, kun on tutkittu, miksi tulipaloissa ihmisiä on usein kuollut eteiseen, oven viere
Kaikista äänistä häiriintyminen on alkavan Alzheimerin merkki.
Kieltämättä kuulostaa helvetin oudolta säännöltä tuo verkkokielto jos lasitustakaan ei ole. Jos mul olisi lemmikkejä( en voi valitettavasti ottaa allergian takia vaikka pidänkin kovasti) niin en kyllä tuollaisessa kämpässä voisi asua. Jos tuohon ei mitään kompromissia löydy niin toivottavasti löydät kivan asunnon jossa todellakin saa huomioida myös eläinten turvallisuuden
Saa laittaa, sitä ei voi kieltää, teet rimoista verkkohäkin ja kiinnität siellä johonkin. Ainoastaan voi kieltää sellaisen verkon mikä tulee suoraan rakenteisiin kiinni. Täällä oli yhdellä parvekkeella kissaa varten juuri rimoihin kiinnitetty verkko, muutti pois ja verkot lähti rimoineen helposti irti
Se on sitä kerrostaloasumisen ihanuutta: Mitään et saa omistaa eikä varastoissa mikään kyllä säilykään, et saa grillata, et saa puhua, ulostaa etkä kävellä kymmenen jälkeen ja auta armias jos vielä tupakoit..
Katsopa Zooplussasta minkälaisia verkkoja ja kiinnitysvälineitä heillä on valikoimissaan.
Toinen on että teetät tai teet itse sellaisen pienen kissahäkin parvekkeelle. Olen nähnyt netissä mm Ikean puisista varastohyllyistä tuunattuja kissan ulkohäkkejä. Niissä saa katti vähän kiipeillä ja katsella maailmaa, mutta verkon takana.
Vuosia sitten asuimme 6. kerroksessa. Kerran parvekkeen ovi jäi raolleen ja kissa karkasi. Käveli metallista pyöreää kaidetta talon toiseen päähän ja takaisin. Sitten kylmän rauhallisesti hyppäsi parvekkeen lattialle ja tuli sisään. Ei jäänyt ovi enää ikinä raolleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viskaa se kissa sieltä parvekkkeelta ihan suoraan vaan
Tee palvelus muille ja hyppää katolta.
Miksi kirjoittelet tuollaisia, viiraako päässä?
Palstan vakiokissanvihaajapsykolla viiraa.
No et laita mitään hirveitä häkkyröitä sinne. Tajuatko, että pilaa talon ja muiden asuntojen arvoa! Muuta elukkaystävälliseen asumismuotoon.
No pidä se katti sisällä. Laita kanaverkkoviritys parvekkeen ovelle, sellainen jonka saat vain itse auki. Win win, muiden ei tarvitse katsella tuollaisia kammottavia virityksiä.
Tottakai voi laittaa verkon kunhan on siisti läpinäkyvä ja ns. Kaiteen sisäpuolella.
Verkon saa kyllä pois jo siinä vaiheessa, kun tikasauto vasta starttaa asemalta.
On kyllä outo taloyhtiö, jos parvekkeen lasittaminen on kielletty.