Olen ällistynyt. Asun vanhassa talossa, jossa on tulisijoja
Aina aikaisemmin olen napsauttanut sähköpatterit päälle pienelle lämmölle, kun on tarvinnut alkaa lämmittää. Olen laittanut myös ilp:n päälle (mun ilp EI jäähdytä, kun pitäisi lämmittää!). Tulisijoilla olen alkanut lämmittää vasta, kun pakkanen on puraissut nurkkia ja on alkanut tuntua siltä, että patterien tehoa pitäisi kohottaa.
Olin uskonut, että tulisijoilla ei mitään sähköä säästetä. Olin uskonut, että ne vain avustavat talon lämmityksessä.
TÄNÄ syksynä toimin olosuhteiden avittamana toisin. En ole laittanut vielä sähköpattereita päälle. Ensin käytin vain ilp:a, mutta en raaskinut kovin isolla teholla sitä pitää ja sisällä sai jo vähän palella.
Sitten joku palstalla sanoi, ttä on lämmittänyt vasta ainoastaan tulisijoilla.
Olin että mitä, voiko niinkin tehdä? Päätin kokeilla. Ja siis mitvit!? Mitä ihmettä! Kämpässä on ihana LÄMMIN, tasainen, pehmeä lämpö, joka ei todellakaan anna syytä alentaa huonelämpötilaa tai kärsiä vilua! Istun nytkin topissa ja pyjamanhousuissa keittiössä, kun eilisiltana puita meni todellista tarvetta reippaammin :) Yöllä ei kuitenkaan tarvinnut hikoilla, koska vanha talo, niin esim. Eteisestä sai makkariin *tasoitusta* tulisijan antamalle yllättävälle lämmölle 😊
Olen kyllä tosi onnellinen tästä! Ja siis sähkönkulutuksessa on ihan naurettava ero viime syksyn ja tämän välillä.
Elokuussa kului v. 2021: 431kWh
Elokuussa v. 2022: 167kWh !
Tai viikko 35, eli elo-syyskuun välinen viikko,
v. 2021: 161kWh
v. 2022: 64kWh!
Kommentit (207)
Todellista syytähän ei kerrota, ja polttopuu on sentään uusiutuva luonnonvara.
Jos puulämmitys kiellettäisiin, pitäisi aloittaa kunnon mellakat.
Olen joskus lukenut tuon, että patterit asennetaan ikkunan alle nollaamaan ikkunan raoista tuleva veto.
Itse tykkään juuri puulämpimästä, se on paljon lämpimämpää kuin patterilämmitys. Puut tuodaan sisään edellisenä päivänä, että syttyvät helposti.
Joku komensi kolaamaan tms. voimaa vaativaa asiaa. Meitä on vielä kaksi, mutta vanhetaan koko ajan; en tiedä miten käy, jos mun pitää joskus yksin kantaa puut ja ennen kaikkea pienistää ne tai peräti kaataa.
Minä asun myös vanhassa talossa, ennen lämmitettiin sähköpattereilla ja puuta poltettiin vanhanajan isossa takassa jossa on takka/hella ja leivinuuni, harmillista se on tosi vanha ja savupiippu jo hiukan rapistunut, uusia pitäisi.
Nyt on muutaman vuoden ollut ilp jolla lämmitetään, ilp kuluttaa vähemmän sähköä kuin sähköpatterit, sähkösoppari on onneksi alle 10senttiä/kwh vielä puolitoista vuotta.
Noin 200kwh on nyt syyskuussa sähköä kulunut, pyykki ja tiskikone pyörii lähes joka päivä, ulkorakennuksessakin on sähköä kulunut jotain väsätessä puusta tai raudasta.
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus lukenut tuon, että patterit asennetaan ikkunan alle nollaamaan ikkunan raoista tuleva veto.
Itse tykkään juuri puulämpimästä, se on paljon lämpimämpää kuin patterilämmitys. Puut tuodaan sisään edellisenä päivänä, että syttyvät helposti.
Joku komensi kolaamaan tms. voimaa vaativaa asiaa. Meitä on vielä kaksi, mutta vanhetaan koko ajan; en tiedä miten käy, jos mun pitää joskus yksin kantaa puut ja ennen kaikkea pienistää ne tai peräti kaataa.
Joskus mittailin kovalla pakkasella meidän vanhan hirsirakenteisen talon eri lämpötiloja, välikaton rajassa oli +28 ja lattialla +18, aika iso ero kun lämpö ei ole tasaisesti, joku puhallin voisi saada lämpimän ilman liikkeelle että lattiallakin olisi hiukan enemmän lämpöä.
Ap:sta tulee mieleen eräs kirjan hahmo. Eve Hietamiehen Numeroruuhka, siitä Peipon ystävä Sisko. "Uunia on tosi kätevää lämmittää esimerkiksi puilla!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siinä aika homma turata niiden uunien kanssa...
No, ei ole homma eikä mikään. Enemmän aikaa menee täyttää tuo kahvikuppi kun mitä menee nakata 2-3 kapulaa uuniin silloin tällöin. Täs aamulla keitin kahvit, tälläsin hellan tulille ja istuin kahteen kans lukemaan uutiset. Niiden jälkeen sit vaikkapa tätä palstaa. Uuni palaa tuo... hetki, lisään puita... ei tarvinnutkaan. 22 astetta mittarissa keittiös. Se riittää mainiosti. Tulisijoja 3 mutta näillä "pakkasilla" riittää tuo hella. Meillä 120 neliön omakotitalo. Kulutus n.4000 Kwh vuosi. Ei paha. Osin sähkö ja osin puu. Yöllä lämpenee patterit ja päivällä tulipesät. Paitsi jos on työkeikat nii ettei kukaan ole
lämmittämässä. Varaavaa takkaa ei ole - paitsi jos porinmatti niihin luetaan. Takassa vain takkasydän. Mutta lämmittää huonee niin kuumaksi pikku puumäärällä että riittää lähes aamusta iltaan. Sitten patterit päälle ja nukkumaan.
Ei todellakaan mene tuon kokoisessa talossa vain 4000 kWh vuosi, jos suora sähkölämmitys. Vaikka olisi tulipesiäkin.
Mikäs siinä, jos polttopuut saa omasta metsästä tai muuten halvalla. Pääkaupunkiseudulla koivuklapit maksavat 200€/motti kotiin tuotuina, joten niillä hinnoilla puulämmityksellä ei voi säästää. Tulisija on tosin tällöinkin oikein mukava, mutta siis lähinnä tulenkatselulaitteena.
Tulisijojen muuraus varaa lämpöä joka saa sen tuntumaan tasaiselta..tosin kui. Sähköpatterit jossa lämpö tippuu heti kun patterit on kiinni..
Talvella tosin käy kovilla pakkasilla helposti niin että hormit vetää myös lämmön ulos talosta..
Apua, miten ennen pystyttiin lämpöisenä kun sähköpattereita ei ollut?
Vierailija kirjoitti:
Apua, miten ennen pystyttiin lämpöisenä kun sähköpattereita ei ollut?
Sähkö on aika uusi keksintö verrattuna ihmisten elämään maapallolla. Minä lämmitän koko taloni puilla edelleenkin ja olen erittäin tyytyväinen olotilaani. En tarvitse sähköpattereita enkä ilppiä enkä mitään muuta. Puita pesään vaan ja lämpöä tulee ja puuhellalla talvella valmistuu ruokakin samalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me asutaan kerrostaloalueella, jonka vieressä on yksi vanha puutalo ihan meidän asunnon vieressä. Puutalossa on alettu lämmittää puilla ja savun haju koko alueella on järkyttävä. Nenää kirvelee sisällä ja omat astmaoireet alkaneet pahentua. Odotan kauhulla tulevaa talvea.
Joo voin kuvitella että pientaloalueiden ilmanlaatu on huono ensi talvena, kun kaikki jotka vaan pystyy lämmittää puilla säästääkseen energiaa. Toki täällä on kaukolämpö kaikilla ja meidän alueella ei kai kovin pahat hinnankorotuspaineet ole, mutta nouseehan se silti varmasti jonkin verran, mutta kyllähän ihmiset hakee säästöä sieltä mistä voi. Sitten kun pihiyksissään poltetaan mitä sattuu puuta, tai ei ole kokemusta ja tietämystä miten puu palaisi puhtaammin, niin hiukkaspäästöjäkin tulee enemmän.
Jos kaikki on kunnossa, ei ole savusta ongelmaa. itsellä korkea piippu, joka vetää huvin savun ulos ja puut palavat hyvin, kuivat puut ja kiertoilmatakka. Savu on aika vähäistä. Ilp levittää takan lämmön muihin huoneisiin, takka olohuoneesa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siinä aika homma turata niiden uunien kanssa...
No, ei ole homma eikä mikään. Enemmän aikaa menee täyttää tuo kahvikuppi kun mitä menee nakata 2-3 kapulaa uuniin silloin tällöin. Täs aamulla keitin kahvit, tälläsin hellan tulille ja istuin kahteen kans lukemaan uutiset. Niiden jälkeen sit vaikkapa tätä palstaa. Uuni palaa tuo... hetki, lisään puita... ei tarvinnutkaan. 22 astetta mittarissa keittiös. Se riittää mainiosti. Tulisijoja 3 mutta näillä "pakkasilla" riittää tuo hella. Meillä 120 neliön omakotitalo. Kulutus n.4000 Kwh vuosi. Ei paha. Osin sähkö ja osin puu. Yöllä lämpenee patterit ja päivällä tulipesät. Paitsi jos on työkeikat nii ettei kukaan ole
lämmittämässä. Varaavaa takkaa ei ole - paitsi jos porinmatti niihin luetaan. Takassa vain takkasydän. Mutta lämmittää huonee niin kuumak
Ei tuo ole ihme, jos useampi tulisija. Aikoinaan lämmitettin vain tulisijoilla ja lämmintä saatiin niinkin
Vierailija kirjoitti:
Kaikista halvin on asua savusaunassa jos ei ole piippuakaan mistä voisi lämpö karata.
Taidat olle tiedoltasi vähän vajaa ! . Ovea tai räppänää ne on auki pitäneeet lämmitysvaiheessa😂
Vierailija kirjoitti:
Tulisijojen muuraus varaa lämpöä joka saa sen tuntumaan tasaiselta..tosin kui. Sähköpatterit jossa lämpö tippuu heti kun patterit on kiinni..
Talvella tosin käy kovilla pakkasilla helposti niin että hormit vetää myös lämmön ulos talosta..
Vesikiertoisen lattialämmityksen lämpö on ihanan tasaista. Varaava tulisija on, mutta sitä käytetään lähinnä tunnelman luontiin, eikä sillä näin isoa kivitaloa voi lämmittää.
Vierailija kirjoitti:
Savupelti laitetaan kiinni, kun tuli ja hiillos sammuu .Menee siinä tietysti osa lämmöstä ylhäältä karkuun, mutta piipun päähän voisi myös laittaa yhden avattavan sulun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus mittailin kovalla pakkasella meidän vanhan hirsirakenteisen talon eri lämpötiloja, välikaton rajassa oli +28 ja lattialla +18, aika iso ero kun lämpö ei ole tasaisesti, joku puhallin voisi saada lämpimän ilman liikkeelle että lattiallakin olisi hiukan enemmän lämpöä.
Ilp on hyvä kaikin puolin, sen voi laittaa levittämään lämpöä . Itsellä levittää takan lämmön muihin huoneisiin tarvittaessa
Vierailija kirjoitti:
Todellista syytähän ei kerrota, ja polttopuu on sentään uusiutuva luonnonvara.
Jos puulämmitys kiellettäisiin, pitäisi aloittaa kunnon mellakat.
14.9.2022 EU-parlamentti: Metsäenergia ei ole uusiutuvaa
12.9.2023 EU-parlamentti pyörsi kantansa: Kaikki puuenergia on uusiutuvaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vesikiertoisen lattialämmityksen lämpö on ihanan tasaista. Varaava tulisija on, mutta sitä käytetään lähinnä tunnelman luontiin, eikä sillä näin isoa kivitaloa voi lämmittää.
Niitä pitäisi olla monta. Niin entisaikaan oli. Saattoi olla yksi per huone. Lisäksi hirsirakenteisessa talossa seinien lämmitys ei vienyt niin paljon kuin kivitalossa. Toki sitten kivitalossa ne seinätkin varaa lämpöä, kun ne huoneen lämpöön saa.
Täällä Keski-Suomessa maksaa heittomotti sekaklapia 90 euroa sekä 50 euroa kuljetusmaksua päälle. Ei ole puukaan halpaa.
Kaikista halvin on asua savusaunassa jos ei ole piippuakaan mistä voisi lämpö karata.