Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen ällistynyt. Asun vanhassa talossa, jossa on tulisijoja

Vierailija
15.09.2022 |

Aina aikaisemmin olen napsauttanut sähköpatterit päälle pienelle lämmölle, kun on tarvinnut alkaa lämmittää. Olen laittanut myös ilp:n päälle (mun ilp EI jäähdytä, kun pitäisi lämmittää!). Tulisijoilla olen alkanut lämmittää vasta, kun pakkanen on puraissut nurkkia ja on alkanut tuntua siltä, että patterien tehoa pitäisi kohottaa.
Olin uskonut, että tulisijoilla ei mitään sähköä säästetä. Olin uskonut, että ne vain avustavat talon lämmityksessä.
TÄNÄ syksynä toimin olosuhteiden avittamana toisin. En ole laittanut vielä sähköpattereita päälle. Ensin käytin vain ilp:a, mutta en raaskinut kovin isolla teholla sitä pitää ja sisällä sai jo vähän palella.
Sitten joku palstalla sanoi, ttä on lämmittänyt vasta ainoastaan tulisijoilla.
Olin että mitä, voiko niinkin tehdä? Päätin kokeilla. Ja siis mitvit!? Mitä ihmettä! Kämpässä on ihana LÄMMIN, tasainen, pehmeä lämpö, joka ei todellakaan anna syytä alentaa huonelämpötilaa tai kärsiä vilua! Istun nytkin topissa ja pyjamanhousuissa keittiössä, kun eilisiltana puita meni todellista tarvetta reippaammin :) Yöllä ei kuitenkaan tarvinnut hikoilla, koska vanha talo, niin esim. Eteisestä sai makkariin *tasoitusta* tulisijan antamalle yllättävälle lämmölle 😊
Olen kyllä tosi onnellinen tästä! Ja siis sähkönkulutuksessa on ihan naurettava ero viime syksyn ja tämän välillä.
Elokuussa kului v. 2021: 431kWh
Elokuussa v. 2022: 167kWh !
Tai viikko 35, eli elo-syyskuun välinen viikko,
v. 2021: 161kWh
v. 2022: 64kWh!

Kommentit (207)

Vierailija
41/207 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On siinä aika homma turata niiden uunien kanssa...

No, ei ole homma eikä mikään. Enemmän aikaa menee täyttää tuo kahvikuppi kun mitä menee nakata 2-3 kapulaa uuniin silloin tällöin. Täs aamulla keitin kahvit, tälläsin hellan tulille ja istuin kahteen kans lukemaan uutiset. Niiden jälkeen sit vaikkapa tätä palstaa. Uuni palaa tuo... hetki, lisään puita... ei tarvinnutkaan. 22 astetta mittarissa keittiös. Se riittää mainiosti. Tulisijoja 3 mutta näillä "pakkasilla" riittää tuo hella. Meillä 120 neliön omakotitalo. Kulutus n.4000 Kwh vuosi. Ei paha. Osin sähkö ja osin puu. Yöllä lämpenee patterit ja päivällä tulipesät. Paitsi jos on työkeikat nii ettei kukaan ole lämmittämässä. Varaavaa takkaa ei ole - paitsi jos porinmatti niihin luetaan. Takassa vain takkasydän. Mutta lämmittää huonee niin kuumaksi pikku puumäärällä että riittää lähes aamusta iltaan. Sitten patterit päälle ja nukkumaan.

Mutta eihän ne pienet puuhellapuut itsestään synny, meillä niitä ainakin pitää pilkkoa. Plus ne pitää kantaa eli hakea liiteristä.

Itse en ole aikaisempina talvina käyttänyt juurikaan puuhellaa, koska se teettää mielestäni niin paljon lisää työtä, eikä varaa lämpöä. Tänä syksynä käytin sitä kerran ja ihana oli!

Nyt on haaveissa pitää hellapuita siinä määrin, että voisin käyttää myös hellaa, jos ei ole kiire. Ja olen sulkemassa sen pellit.

Ap

Vierailija
42/207 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi kyllä käyttövesi ei lämpene tällä systeemillä vaan sähköllä. Ihan puulla lämpiää hella ja hellan yläpuolella on ties mitä nappuloita mutta niistä kun painelee niin alkaa kuuma vesi pyöriä patteriverkossa. Hellassa on itessään se vesisäiliö.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sellainen onni, että keittiön hella pyörittää vielä pattereihinkin kuumaa vettä.

Meillä on harkinnassa hankkia tuo lasteni isälle! He asuvat eri talossa, koska haluan niin paljon omaa rauhaa. Toimiiko se pelleteillä? Miten usein pitää laittaa lisää? Mihin sijoititte lämminvesivaraajan?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/207 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä havainto, että puullakin voi lämmittää 😂 miten kuvittelit että ihmiset on selvinneet ilman sähköpattereita aikoinaan?

Huonosti. :)

Ap

Vierailija
44/207 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me asutaan kerrostaloalueella, jonka vieressä on yksi vanha puutalo ihan meidän asunnon vieressä. Puutalossa on alettu lämmittää puilla ja savun haju koko alueella on järkyttävä. Nenää kirvelee sisällä ja omat astmaoireet alkaneet pahentua. Odotan kauhulla tulevaa talvea.

Meillä on varaava takka ja puusauna ja naapurit kysyy, etteikö käytetä niitä, kun ei piipusta tule paljon koskaan savua.

Kuiva koivuhalko ja pienet klapit ei savuta, jos tarkkaan katsoo, niin piipusta tulee vain lämpöväreilyä.

Toinen naapuri poltaa isoja kosteita pölkkyjä, joten savua tulee hirveesti.

Tämä, ihmettelen tuota käryä, äitini käryttää välillä kaikki polttokelpoiset roskansa ja kauhea käry, meillä ei tosiaan käryä, kuivia puita, tämä vuonna kyllä sekapuuta, mutta piipusta ei käryä tule.

Vierailija
45/207 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elokuussa ei paljon tarvinnut lämmittää, kun lämpötila ulkona huiteli 25 asteen tuntumassa.

Tämä on kyllä totta. Mutta viikon 35 kohdalla eron jo näkee, koska lämpötila kylmeni. Lisäksi mulla on aina aiemmin ollut heinäkuun kulutus vuoden pienin. Nyt oli elokuu. Siksi, koska ei tarvinnut jäähdyttää kuitenkaan ilp:lla. Mutta tuskinpa olen sillä koskaan aiemminkaan juuri elokuussa jäähdytellyt ja sen sijaan heinäkuussa olen.

Tänä vuonna koitin käyttää sitä vielä vähän reippaammin, jotta näkisin aurinkopaneelien laskelmia varten, mikä on reilu sähkön menekki heinäkuussa.

Ap

Vierailija
46/207 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mikä havainto, että puullakin voi lämmittää 😂 miten kuvittelit että ihmiset on selvinneet ilman sähköpattereita aikoinaan?

Huonosti. :)

Ap

hahahahhahahah

Vierailija
47/207 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ihan ymmärrä ap:n vanhaa logiikkaa. 😄 Miksi sähköpatterit olisivat tehokkaampia kuin tulisijat? Olen kuullut vain heistä, jotka lämmittää ensisijaisesti puulla, ja sitten vasta pakon edessä lisälämpöä sähköpattereilla, kun oikein pakkanen nurkissa paukkuu.

No en tajunnut, miksi sitten okt:t uusina eivät sisällä enemmän tulisijoja jos ne toimivat jne. Tietty siinä tarvitaan se puu + työmäärä, mutta en ajatellut ihmisten olevan arkoja niille.

Ap

Vierailija
48/207 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt vielä ilpillä puolet halvempaa kun klapeilla (kuun loppuun 4,5snt/kWh)

Ainakin uudet ILPit puskevat yli +7C asteessa lämpöä ihan todellisellakin COP 5 hyötysuhteella kun sulatusjaksoja ei vielä tule.

Eli yhdellä kilowatilla sähköä saat 5kW lämpöä.

Kun pörssisähön hintaero yön ja päivän välillä on mielipuolinen 10x tai enemmänkin, kannattaa ILP ohjelmoida puhaltamaan pirttiin +26C yöllä 24.00-06.00 jolloin sähkö on halpaa ja laittamaan sitten itsensä pois päältä päiväksi.

Rakennuksen massa varaa tehokkaasti lämpöä ja illallakin lämpötila on vielä 20C päällä näillä keleillä ellei nyt ihan eristämättömästä lautamajasta ole kyse.

Normaalimaailmassa tämä olisi tietenkin täysin älyvapaata ILP:in käyttöä mutta punavihreä siirtymä palveleekin vain ko. uskonlahkon ideologiaa, ei normaalien ihmisten elämää arktisessa ilmastossa.

Vierailija
49/207 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä klapit pilkotaan liiterillä, jää roskat samalla jo sinne

Eilen kun pilkoin liiterin edustalla ei syntynyt yhtään roskaa.

Ap

Vierailija
50/207 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha, taas näitä N24 aloituksia, joissa ihmetellään maailmaa ja kaikki normaalit asiat tulee yllätyksenä 😑

Vierailija
51/207 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:n älykkyysosamäärä hakusessa kirjoitti:

Miten ap voi olla niin tietämätön, ettei ole älynnyt lämmittää tulisijoja? Vaikea käsittää tällaista moukkamaisuutta. Oletko ap koskaan tullut ajatelleeksi, että ennen ei asunnoissa ollut lainkaan lämpöpattereita tai ilmalämpöpumppuja? Millä ajattelit heidän lämmittävän, jos eivät olisi käyttäneet tulisijoja?

Tulee kyllä epäilys, että osaatko lainkaan käyttää niitä oikein. 

Siis olen älynnyt, mutta en syyskuun alussa.

Ap

Vierailija
52/207 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää on näitä asioita, joita ihmiset ei ajattele. Ap:lta tuli oikein hyvä esimerkki, mitä on olla tapojensa orja, edes miettimättä mitään muuta toimintatapaa. Näitä on monia muitakin juttuja.

Ihminen on tapojensa orja ja sokeutuu sille, että jonkin asian voisi oikeastikin tehdä toisin ja järkevämmin, mutta on niin sokea omalle toiminnalleen, että tekee arjen juttuja robottimaisesti aina vain saman kaavan mukaan.

Yksi mieleenjääneistä asioista on tarina siitä, kuinka joku kirjoitti tänne, että osti rintsikat joissa on vain käsinpesu sallittu. Oli harmitellut tätä myyjän kanssa ja myyjäkin vain ehdotti että pesee ne suihkussa ja heittää ne suihkutangon yli kuivumaan.

Öööh, näin sitä käy, kun käyttää pyykipesukoneessa aina ja vain sitä yhtä ohjelmaa, eikä yhtään perehdy, kuinka monta kymmentä ohjelmaa koneessa onkaan. Esim. jokaisessa pyykinpesukoneessa on käsinpesuohjelma. Siinä on pesuvati ja käden kuva. Eli koneessa voi pestä käsipyykin! 

Sama juttu kuivausrumpu. Jengi rummuttaa sillä samalla kuumimmalla ohjelmalla vuodesta toiseen yhtään perehtymättä, että mitäs muita toimintoja tästä löytyy, mitä vois hyödyntää.

No ei ole sama juttu. Mulla oli syyt aloittaa lämmitys sähköpattereilla. (Vedon pelko ikkunoista).

Ap

Vierailija
53/207 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me asutaan kerrostaloalueella, jonka vieressä on yksi vanha puutalo ihan meidän asunnon vieressä. Puutalossa on alettu lämmittää puilla ja savun haju koko alueella on järkyttävä. Nenää kirvelee sisällä ja omat astmaoireet alkaneet pahentua. Odotan kauhulla tulevaa talvea.

Höpö höpö. Edes tällaisilla pientaloalueilla, jossa joka talossa on useampi tulisija, savu ei haise eikä kirvelee kenenkään silmiä. Ihan kovimmilla matalapaineilla, kun savu painuu maata pitkin, voi haista savu, mutta muuten puulämmittyksestä aiheutuvaa savua ei edes huomaa

Vierailija
54/207 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmi kyllä käyttövesi ei lämpene tällä systeemillä vaan sähköllä. Ihan puulla lämpiää hella ja hellan yläpuolella on ties mitä nappuloita mutta niistä kun painelee niin alkaa kuuma vesi pyöriä patteriverkossa. Hellassa on itessään se vesisäiliö.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sellainen onni, että keittiön hella pyörittää vielä pattereihinkin kuumaa vettä.

Meillä on harkinnassa hankkia tuo lasteni isälle! He asuvat eri talossa, koska haluan niin paljon omaa rauhaa. Toimiiko se pelleteillä? Miten usein pitää laittaa lisää? Mihin sijoititte lämminvesivaraajan?

Ap

Onko teillä vesivaraajaa tuossa systeemissä hellaa varten erillisenä ollenkaan? Meinaan se olis aika kallis, 500-litrainen.

Ap

Vierailija
55/207 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä lämmitetään ainoastaan puulla. talvesta riippuen 5-10m3 kulutus. sauna mukaan luettuna. sähköä kuluu vuodessa noin 650kwh. tosin odotan, että vihreät kieltää puilla lämmittämisen, kun tulee pienhiukkasia. sitten aletaan polttaa autonrenkaita ja muuta roskaa.

Vierailija
56/207 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

meillä lämmitetään ainoastaan puulla. talvesta riippuen 5-10m3 kulutus. sauna mukaan luettuna. sähköä kuluu vuodessa noin 650kwh. tosin odotan, että vihreät kieltää puilla lämmittämisen, kun tulee pienhiukkasia. sitten aletaan polttaa autonrenkaita ja muuta roskaa.

Onko teillä jokin keskuskattilasysteemi?

Ap

Vierailija
57/207 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ap voi olla niin tietämätön, ettei ole älynnyt lämmittää tulisijoja? Vaikea käsittää tällaista moukkamaisuutta. Oletko ap koskaan tullut ajatelleeksi, että ennen ei asunnoissa ollut lainkaan lämpöpattereita tai ilmalämpöpumppuja? Millä ajattelit heidän lämmittävän, jos eivät olisi käyttäneet tulisijoja?

Ap

Mutta muista nyt olla varovainen niitten peltien kanssa, ja myöskin pilkkomisen, jos et ole ennen tehnyt juurikaan. Polttopuita on hyvä tuoda sisälle tarpeeksi vähintäänkin yön yli kuivumaan.

Ei ole myöskään niin rasittavaa pitää kerralla joku puittenpilkkomisiltapäivä ja tuoda iso määrä sisälle, kuin että joka ilta niitä hakee ja pilkkoo liiterillä.

Vierailija
58/207 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meilläkin on syksy lämmitetty pääsääntöisesti ilpillä koska helppoa. Ja sähkö ollut halpaa. Puuta poltettu kuivattamaan. Nyt ollut niin lämmin syksy ettei juurikaan tartte viel edes lämmittää. Tänä vuonna lämmitetään pääsääntöisesti puulla koska sähkö kallista. Ilpi sit ylläpitolämmittäjänä kun ollaan töissä. Ja yläkerrassa patterit vasta kun ei tarkene nukkua siel ,

Vierailija
59/207 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisikohan noin tietämättömän ihmisen jättää se puulämmitys osaavimpiin käsiin. Polttaa vielä koko talon kivijalkaan, kun ei tunnu mistään mitään tietävän. 

Vierailija
60/207 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mutta muista nyt olla varovainen niitten peltien kanssa, ja myöskin pilkkomisen, jos et ole ennen tehnyt juurikaan. Polttopuita on hyvä tuoda sisälle tarpeeksi vähintäänkin yön yli kuivumaan.

Ei ole myöskään niin rasittavaa pitää kerralla joku puittenpilkkomisiltapäivä ja tuoda iso määrä sisälle, kuin että joka ilta niitä hakee ja pilkkoo liiterillä.

Olen mä puilla lämmittänyt jo vuosia.

Ap