Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lisääntynyt ADHD johtuu internetistä. Sosiaalisista alustoista, keskustelupalstoista, jatkuvasta uutisvirrasta

Vierailija
18.03.2026 |

Tämä on ihan selvä asia. Ed. mainituista tulee niin kova kuormitus että ei kykene tekemään tavallisiakaan juttuja, jotka aiemmin hoituivat ihan helposti.

Tämä on minun mielipiteeni. Perustuu omaan kokemukseen. Lähtisinkö hakemaan itselleni nyt sitten ADHD diagnoosia? En todellakaan, koska tiedän tuon todellisen syyn.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minun lapseni vaikuttaisi ADHD tapaukselta, niin leppoistaisin hänen elämää. Antaisin hänen itse keksiä aktivitettinsa, enkä itse niitä olisi lisäämässä.  

Vierailija
2/47 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen näkee naapureista, jotka viettävät normaalia elämää. Heitä näkee ulkona. Heitä ei internetti ole vienyt mukanaan. Eikä ainakaan kännykkä mukana koko ajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
18.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä nykyinen aikakausi digeineen ym vaikeuttaa ADHDn kanssa pärjäämistä. Meidän paikallislehdessä olikin hyvä kirjoitus jossa vaadittiin oikeutta digittömään ja tekoäly-vapaaseen elämään ja oikeiden asiakaspalvelijoiden kanssa asioimiseen, se oli tehty senioreiden näkökulmaa ajatellen, mutta pätee kaikkiin jotka näin kokee asiat.

Vierailija
4/47 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei johdu. ADHD joko on tai ei ole. Ei siihen liity mitkään internetit sun muut. En sano, että netin tuijottelu auttaisi ADHD:hen, varmaan päinvastoin. Mutta ei se syy ole diagnoosien lisääntymiseen. Uskoisin, että syy löytyy siitä että ADHD nykyään tunnistetaan paremmin, eikä ole kuten minun lapsuudessa jolloin "ei minun lapsessa ainakaan mitään vikaa ole".

Vierailija
5/47 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä jaksa.#geenilotto

Vierailija
6/47 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on jännä, että näissä tapauksissa katse suunnataan usein ympäristöön ja ympäröivään yhteiskuntaan, yms muuta vastuun ulkoistamista. Entäpä perheen ja vanhempien vastuu? Nykyään on ihan älyttömän paljon ihan paskoja, välipitämättömiä vanhempia, jotka yrittää ulkoistaa kaiken päiväkodille tai koululle, sen sijaan että olisivat itse läsnä, välittäisi ja opettaisi pitkäjänteisesti miten yhteiskunnassa toimitaan ja miten pettymyksiä kestetään. Sit kun nää asiat hoidetaan kotona päin vittua, meillä kulkee tuolla kaduilla räjähdysherkkiä ihmisiä, joiden pettymyksensietokyky on nolla. Sit ihmetellään kun ne ei saa kavereita, eikä tule kenenkään kanssa toimeen. Haetaan penskalle joku diagnoosi ja syytetään ongelmia "neuroepätyypillisyydestä". Ei kun vaan penskoille ruutu käteen taaperona, odotetaan että yhteiskunnan väki tekee taikojaan ja sit ihmetellään kun näitä tulee lisää.

Vierailija
7/47 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD lapsilla johtuu siitä ettei enää kasvateta ja lapset ei nuku. Riittämätön uni tekee ihmisestä levottoman ja häiritsee aivojen kehitystä. Onneksi Suomessa on yksi kaupunki jossa tutkimuksiin ei oteta ennen kuin kaikki muu on kunnossa ja jos vielä oireilee pääsee tutkimuksiin. Lapsia ei ole opetettu edes rauhoittumaan, vaan saavat hillua miten tahtoo. Vaikka ADHD:ta oli ennenkin, lapsia kasvatettiin ja esim koulussa sitten riekkuivat välitunnilla 

Vierailija
8/47 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan neuroepätyypikkäät keksineet internetin?

Vierailija
9/47 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minun lapseni vaikuttaisi ADHD tapaukselta, niin leppoistaisin hänen elämää. Antaisin hänen itse keksiä aktivitettinsa, enkä itse niitä olisi lisäämässä.  

Ei jumalauta, jos lapsi vaikuttaisi. Se lapsen kasvatus alkaa jo kohdussa. Ruokavalio, liikunta ja lepo. Elintavoilla pidetään tasapainossa myös ADHD. 

Vierailija
10/47 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei vaikuta ruutu käteen taaperolle? 

Vierailija
11/47 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarjakuvista, rock and rollista, hevi musiikista, tvstä, tietokonepeleistä. oho sori väärä vuosikymmen.

Vierailija
12/47 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei johdu netistä, vaan isoista, meluisista, turvattomista ja levottomista päiväkotiryhmistä, joissa on liian vähän aikuisia.

Vierailija
13/47 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta on jännä, että näissä tapauksissa katse suunnataan usein ympäristöön ja ympäröivään yhteiskuntaan, yms muuta vastuun ulkoistamista. Entäpä perheen ja vanhempien vastuu? Nykyään on ihan älyttömän paljon ihan paskoja, välipitämättömiä vanhempia, jotka yrittää ulkoistaa kaiken päiväkodille tai koululle, sen sijaan että olisivat itse läsnä, välittäisi ja opettaisi pitkäjänteisesti miten yhteiskunnassa toimitaan ja miten pettymyksiä kestetään. Sit kun nää asiat hoidetaan kotona päin vittua, meillä kulkee tuolla kaduilla räjähdysherkkiä ihmisiä, joiden pettymyksensietokyky on nolla. Sit ihmetellään kun ne ei saa kavereita, eikä tule kenenkään kanssa toimeen. Haetaan penskalle joku diagnoosi ja syytetään ongelmia "neuroepätyypillisyydestä". Ei kun vaan penskoille ruutu käteen taaperona, odotetaan että yhteiskunnan väki tekee taikojaan ja sit ihmetellään kun näitä tulee lisää.

Kuinka monella on molemmat vanhemmat ja millainen on heidän koti arki. Taitaa olla todella harvassa kurinalainen koti missä on isä ja äiti.

Vierailija
14/47 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Käypä hoito -suosituksen mukaan ensin pitää selvittää elinympäristöön ja -tapoihin liittyvät asiat. 

Vierailija
15/47 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei johdu. ADHD joko on tai ei ole. Ei siihen liity mitkään internetit sun muut. En sano, että netin tuijottelu auttaisi ADHD:hen, varmaan päinvastoin. Mutta ei se syy ole diagnoosien lisääntymiseen. Uskoisin, että syy löytyy siitä että ADHD nykyään tunnistetaan paremmin, eikä ole kuten minun lapsuudessa jolloin "ei minun lapsessa ainakaan mitään vikaa ole".

Kyllä se vain on syt adhd lisääntymiseen. Ei ehkä ole lisännyt oikeaa adhdta, mutta adhd diagnooseja on. Adhdta kun ei viitsitä tutkia mitenkään potilaiden aivoista, niin näkisi että kenellä se on oikeasti ja kenellä ei.

Vierailija
16/47 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu juu. Mun ADHD:n aiheutti varmaan akuankkojen lukeminen ja telkkarin katsominen. 

Vierailija
17/47 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta olen itse onnellinen siitä, että asiaa ymmärretään nykyään paremmin. Olen saanut valtavasti apua esimerkiksi lääkityksestä, toki myös muistakin keinoista. Ja adhd-piirteeni ovat niin vahvat, olleet jo lapsena, että yksinkertaisesti kaikki oireet eivät voi johtua vain nykyajan hullutuksista.

Vierailija
18/47 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sarjakuvista, rock and rollista, hevi musiikista, tvstä, tietokonepeleistä. oho sori väärä vuosikymmen.

Huono vastalause. Mikään noista ei vastaa sitä super nopeatempoista todella muutamien sekuntien videoiden katselua, joka tuo voimakkaat dopamiiniryöpyt nopeasti.

Vierailija
19/47 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu juu. Mun ADHD:n aiheutti varmaan akuankkojen lukeminen ja telkkarin katsominen. 

Ei ehkä sinulla, mutta se ei tarkoita etteikö monien nykyajan lasten keskittymiskyky olisi mädäntynyt siitä tiktokista, joka on muuten täysin eri asia kun jotkut akuankat tai telkkari.

Vierailija
20/47 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta olen itse onnellinen siitä, että asiaa ymmärretään nykyään paremmin. Olen saanut valtavasti apua esimerkiksi lääkityksestä, toki myös muistakin keinoista. Ja adhd-piirteeni ovat niin vahvat, olleet jo lapsena, että yksinkertaisesti kaikki oireet eivät voi johtua vain nykyajan hullutuksista.

Ja samalla olen siitä onnellinen, että sain käydä peruskoulun siihen aikaan, jolloin siellä oli todellakin järjestys, rutiini ja selkeät säännöt. Ne jälkikäteen ajateltuna auttoivat minua pääsemään peruskoulusta läpi. En tiedä, miten pärjäisin nykykoulussa, jossa oma-aloitteisuutta vaaditaan niin paljon. Toisaalta ilmeisesti saa esim. liikkua enemmän ja ei ole pakko istua nököttää koko ajan samassa asennossa, siinä mielessä nykyään voisi olla helpompi olla vähän levottomammankin tunnilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi