Olen ällistynyt. Asun vanhassa talossa, jossa on tulisijoja
Aina aikaisemmin olen napsauttanut sähköpatterit päälle pienelle lämmölle, kun on tarvinnut alkaa lämmittää. Olen laittanut myös ilp:n päälle (mun ilp EI jäähdytä, kun pitäisi lämmittää!). Tulisijoilla olen alkanut lämmittää vasta, kun pakkanen on puraissut nurkkia ja on alkanut tuntua siltä, että patterien tehoa pitäisi kohottaa.
Olin uskonut, että tulisijoilla ei mitään sähköä säästetä. Olin uskonut, että ne vain avustavat talon lämmityksessä.
TÄNÄ syksynä toimin olosuhteiden avittamana toisin. En ole laittanut vielä sähköpattereita päälle. Ensin käytin vain ilp:a, mutta en raaskinut kovin isolla teholla sitä pitää ja sisällä sai jo vähän palella.
Sitten joku palstalla sanoi, ttä on lämmittänyt vasta ainoastaan tulisijoilla.
Olin että mitä, voiko niinkin tehdä? Päätin kokeilla. Ja siis mitvit!? Mitä ihmettä! Kämpässä on ihana LÄMMIN, tasainen, pehmeä lämpö, joka ei todellakaan anna syytä alentaa huonelämpötilaa tai kärsiä vilua! Istun nytkin topissa ja pyjamanhousuissa keittiössä, kun eilisiltana puita meni todellista tarvetta reippaammin :) Yöllä ei kuitenkaan tarvinnut hikoilla, koska vanha talo, niin esim. Eteisestä sai makkariin *tasoitusta* tulisijan antamalle yllättävälle lämmölle 😊
Olen kyllä tosi onnellinen tästä! Ja siis sähkönkulutuksessa on ihan naurettava ero viime syksyn ja tämän välillä.
Elokuussa kului v. 2021: 431kWh
Elokuussa v. 2022: 167kWh !
Tai viikko 35, eli elo-syyskuun välinen viikko,
v. 2021: 161kWh
v. 2022: 64kWh!
Kommentit (207)
Jos on vielä vanha edullinen sähkösopimus ja joutuu esim. pk-seudulla ostamaan puunsa, niin eipä siinä säästä yhtään mitään. Poistoilmalämpöpumppu ja kaksi lämpöpumppua ok-talossa hoitaa koviin pakkasiin asti edullisemmin. Samoin aina mietin hehkutusta siitä, että omasta metsäsästä otetut lämmityspuut eivät maksa mitään. Omaa omaisuuttaanhan siinä poltetaan eli häviää kuitenkin sen summan mitä puista saisi myydessään.
Vierailija kirjoitti:
Me asutaan kerrostaloalueella, jonka vieressä on yksi vanha puutalo ihan meidän asunnon vieressä. Puutalossa on alettu lämmittää puilla ja savun haju koko alueella on järkyttävä. Nenää kirvelee sisällä ja omat astmaoireet alkaneet pahentua. Odotan kauhulla tulevaa talvea.
Meillä on varaava takka ja puusauna ja naapurit kysyy, etteikö käytetä niitä, kun ei piipusta tule paljon koskaan savua.
Kuiva koivuhalko ja pienet klapit ei savuta, jos tarkkaan katsoo, niin piipusta tulee vain lämpöväreilyä.
Toinen naapuri poltaa isoja kosteita pölkkyjä, joten savua tulee hirveesti.
Elokuussa ei paljon tarvinnut lämmittää, kun lämpötila ulkona huiteli 25 asteen tuntumassa.
Minä en ihan ymmärrä ap:n vanhaa logiikkaa. 😄 Miksi sähköpatterit olisivat tehokkaampia kuin tulisijat? Olen kuullut vain heistä, jotka lämmittää ensisijaisesti puulla, ja sitten vasta pakon edessä lisälämpöä sähköpattereilla, kun oikein pakkanen nurkissa paukkuu.
Puilla lämmittäviä klapilla päähän!
T. Vihreet de Gröna.
Yritän laittaa yhtä tekstiä ketjuun, mutta se ei meinaa tulla läpi. Koitan laittaa katkottuna, josko onnistuisi. R a i v o s t u t t a v a a.
Ap
Ei s a a t a n a , palsta hävitti tietenkin tekstini alun, kun kopioin sen ja se meni *hyväksyttäväksi*.
Tässä loppu, jos palsta suvaitsee:
Otin sisätiloihin pienen pölkyn, voikohan k i r v e e llä pilkkoa sen avulla sytykkeitä? Vai hajoaako lattia? Onko jollain kokemusta? Kun ei ole miestä, joka tekisi ne. Toinen vaihtoehto on tehdä se kuistilla. Otin puuliiteristä siihen vähän isomman pölkyn. Se pienempi on siis sellainen halkaisijaltaan vain 22cm, korkeus ehkä 35-40cm.
Harvoin tarvitsen siis isoa määrää sytykepuita kerralla, vaan jos voisin tehdä niitä aina muutaman kerrallaan tarpeeseen, jos puukasasta ei ole löytynyt, se ei kävisi raskaaksi.
Tosin haluaisin polttaa myös puuhellaa, siihen tarttisi ajoittain varmaan vähän pieniä noita klapeja kans. Siihen se isompi tampa kuistille? Aiemmin koitin tyhmänä pitää tampaa pihalla. No eihän se toiminut, kun sen päälle satoi lunta. Nyt vasta tajusin, että normaaleilla ne ovat varmaan aina katoksen alla. Mulla on kaksi puuvajaa, lähempää alan käyttää talvemmalla. Nyt haen vielä liiteristä vähän pidempää. Siellä olisi tampa, mutta en mä sinne ala talvella raahautua. Lisäksi voi olla, ettei sinne asti kolata talvella.
Ap
Alkuosassa koitin vastata numerolle 1(?), joka pohti, että homma on raskasta. Kyllä se minustakin on. Mutta onneksi teen 30-tuntista työviikkoa, niin jaksan paremmin, lisäksi otan tämän nyt niin, että *harrastan* puulämmitystä, niin se menee.
Ja onhan se kivaakin. Eilen pilkoin ekan kerran aikoihin vähän sytykkeitä ja myös hellapuita. Sekin aiheutti väsymystä :( Siksi aloin pohtia, voisiko pilkkomista harrastaa sisätiloissa pienimuotoisesti tarpeeseen vähän kerrallaan (ylempi teksti).
Ap
Äsh, siis vastata kommentoijalle nro 2
Ap
Yleensä klapit pilkotaan liiterillä, jää roskat samalla jo sinne
Vierailija kirjoitti:
Tämäkään ei olisi mikään yllätys, jos vaikka olisi ollut peruskoulussa hereillä fysiikan tunneilla.
Opetettaisiinpa siellä koulussasi käytöstapojakin, aatteli, voisit olla paljon mukavampikin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
... Olin uskonut, että tulisijoilla ei mitään sähköä säästetä. Olin uskonut, että ne vain avustavat talon lämmityksessä...
Nyt on taas oikein logiikan kukkanen. Sähkölämmitys, eli talon lämmittämiseen menee sähköä. Tottakai se puilla lämmittäminen vähentää sähkön kulutusta, kun niillä lämmitetään vähemmän. Pattereissa on kuitenkin termostaatit.
No on, mutta aiempina talvina, kun olen lämmittänyt takkoja, niin patterit ovat silti aika kuuman oloisia. . . Vaikka kai tulisijat on vähän auttaneet, mutta sähköä on mennyt 14 000kWh vuodessa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tämäkään ei olisi mikään yllätys, jos vaikka olisi ollut peruskoulussa hereillä fysiikan tunneilla.
Mulla oli kyllä peruskoulun fyssa 9. Ei siellä ollut, että vanha talo lämpiää riittävästi tulisijoilla ilman sähköpattereita syksyllä, vaan pikemminkin historiasta oppi, että aiemmin elinolosuhteet olivat jengillä ankeammat kuin nykytekniikan kanssa elävillä on.
Ap
Miten ap voi olla niin tietämätön, ettei ole älynnyt lämmittää tulisijoja? Vaikea käsittää tällaista moukkamaisuutta. Oletko ap koskaan tullut ajatelleeksi, että ennen ei asunnoissa ollut lainkaan lämpöpattereita tai ilmalämpöpumppuja? Millä ajattelit heidän lämmittävän, jos eivät olisi käyttäneet tulisijoja?
Tulee kyllä epäilys, että osaatko lainkaan käyttää niitä oikein.
Meillä on sellainen onni, että keittiön hella pyörittää vielä pattereihinkin kuumaa vettä.
Vierailija kirjoitti:
Niin siis mitä sä luulit että sille lämpöenergialle tapahtuu kun se tulee puusta vs: sähkövastuksista, ihan vaan mielenkiinnosta tätä hämmentävää havaintoa kohtaan kysyn..
Ajattelin, että lämpötuntuman osalta olisi tärkeää kaikkina aikoina, kun lämmitetään, että huonetta lämmitetään ikkunoiden alla, joka blokkaisi kylmävedon ikkunoista ja myös jotenkin ihmeellisesti nurkista :D Ajattelin, että keskellä huonetta olevat tulisijat aiheuttavat vedon tunteen huoneisiin, joka saa ne tuntumaan kylmemmiltä tai vetoisilta.
Nyt olin valmis uhraamaan senkin tunteen, mutta ei ole mitään sellaista ongelmaa. Ei nyt vedä yhtään mistään.
Ap
Et taida tietää mitä moukkamaisuus tarkoittaa. En käyttäisi tässä tilanteessa.
ap:n älykkyysosamäärä hakusessa kirjoitti:
Miten ap voi olla niin tietämätön, ettei ole älynnyt lämmittää tulisijoja? Vaikea käsittää tällaista moukkamaisuutta. Oletko ap koskaan tullut ajatelleeksi, että ennen ei asunnoissa ollut lainkaan lämpöpattereita tai ilmalämpöpumppuja? Millä ajattelit heidän lämmittävän, jos eivät olisi käyttäneet tulisijoja?
Tulee kyllä epäilys, että osaatko lainkaan käyttää niitä oikein.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sellainen onni, että keittiön hella pyörittää vielä pattereihinkin kuumaa vettä.
Meillä on harkinnassa hankkia tuo lasteni isälle! He asuvat eri talossa, koska haluan niin paljon omaa rauhaa. Toimiiko se pelleteillä? Miten usein pitää laittaa lisää? Mihin sijoititte lämminvesivaraajan?
Ap
Nää on näitä asioita, joita ihmiset ei ajattele. Ap:lta tuli oikein hyvä esimerkki, mitä on olla tapojensa orja, edes miettimättä mitään muuta toimintatapaa. Näitä on monia muitakin juttuja.
Ihminen on tapojensa orja ja sokeutuu sille, että jonkin asian voisi oikeastikin tehdä toisin ja järkevämmin, mutta on niin sokea omalle toiminnalleen, että tekee arjen juttuja robottimaisesti aina vain saman kaavan mukaan.
Yksi mieleenjääneistä asioista on tarina siitä, kuinka joku kirjoitti tänne, että osti rintsikat joissa on vain käsinpesu sallittu. Oli harmitellut tätä myyjän kanssa ja myyjäkin vain ehdotti että pesee ne suihkussa ja heittää ne suihkutangon yli kuivumaan.
Öööh, näin sitä käy, kun käyttää pyykipesukoneessa aina ja vain sitä yhtä ohjelmaa, eikä yhtään perehdy, kuinka monta kymmentä ohjelmaa koneessa onkaan. Esim. jokaisessa pyykinpesukoneessa on käsinpesuohjelma. Siinä on pesuvati ja käden kuva. Eli koneessa voi pestä käsipyykin!
Sama juttu kuivausrumpu. Jengi rummuttaa sillä samalla kuumimmalla ohjelmalla vuodesta toiseen yhtään perehtymättä, että mitäs muita toimintoja tästä löytyy, mitä vois hyödyntää.
Kuinka? Jos puut omasta metsästä?