Kannabis aiheuttaa psykooseja - miksi sen käyttö pitäisi laillistaa?
Kommentit (10522)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla lääkkeillä on yhteisvaikutuksensa ja kannabiksen käyttö tulee olla tiedossa samoin kuin muiden potilaan käyttämien lääkkeiden.
Minkälaisia yhteisvaikutuksia lääkekannabis aiheuttaa eri lääkkeiden kanssa? Laitatko jotain esimerkkejä? Jos et tiedä, niin keksi edes jotain.
Uniongelmaisena olen huomannut yhden hyvän vaikutuksen. Kannabis vahvistaa melatoniinin vaikutusta. Silloin kun on poltellut yksi saattaa riittää. Resepti on kolme x 3mg ilta. Se voi olla yksillölistä. Samaa sanoi selkänsä telonut tuttava kipulääkkeistään. Kun yritti saada kipulääkkeeksi niin lääkäri oli aivan suuttunut että hän ei kirjoita huumeita. Tuttava oli sanonut että mullekkin olet kirjoittanut monta kertaa ja kovempia huumeita.
Tänä päivänä tuon tason lääkäreitä. Helpommin lääkitään kipuja kovilla kuin miedoilla aineilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkekannabiksen saaminen on turhan vaikeaa tässä maassa, olen siitä samaa mieltä.
Oletko tehnyt itse jotain sen eteen, että se ei olisi niin vaikeaa?
Enpä usko että yhden yksittäisen ihmisen mielipide vaikuttaa. Lainsäädäntö on tiukka tässä maassa ja monien muidenkin lääkkeiden käytössä ollaan jäljessä versus esim. muut Euroopan maat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkekannabiksen saaminen on turhan vaikeaa tässä maassa, olen siitä samaa mieltä.
Enpä usko että yhden yksittäisen ihmisen mielipide vaikuttaa.
Voidaanko siis sanoa, että et ole tehnyt mitään asioiden eteen? Itse olen ollut aktiivinen jo muutaman vuosikymmenen ja ta-daa - kannabis on laillistunut jo monessa paikassa siinä ajassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä usko että yhden yksittäisen ihmisen mielipide vaikuttaa. .
Jokaisen ihmisen mielipide vaikuttaa kollektiiviseen tietoisuuteen, ja sitä kautta maailmaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kyllä, lääkekannabiksesta on poistettu riippuvuutta aiheuttavia ainesosia/ valitaan kantoja joissa on vähän riippuvuutta aiheuttavia ainesosia.
Ja vahvimmassa lääkekannabiksessahan sitä "riippuvuutta aiheuttavaa ainesosaa" on jopa 22 prosenttia eli on aika vahvaa kannabista, mutta se ei aiheuta riippuvuutta kunhan vain lääkäri määrää sitä monta grammaa päivässä.
Lähteet? Ja mitä tarkoitat "vahvimmalla lääkekannabiksella"? Sativexia? Epidyolexia?
Tarkoitan THC-pitoisuutta, eli juuri sen aineen määrää joka on merkittävin päihtymyksen kokemisenkin suhteen.
.
Goolge: "lääkekannabis"
https://fi.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4%C3%A4kekannabis
.
Lääkekannabis on ihan tavallista kannabista, jota jokainen voi itsekin kasvattaa hankkimalla kyseisen lajikkeen siemeniä. Sen vaikeampaa se ei ole.
.
Kasvimateriaalivalmisteista on ainakin viittä erilaista ja niitä käytetään höyrystimellä hengittämällä tai kuumavesiuutteena. Nämä valmisteet on tarkoitettu käytettäväksi krooniseen kipuun, anoreksiaan ja painon alenemiseen, multippeliin skleroosiin, touretten oireyhtymään sekä palliatiivisena lisälääkkeenä syövän ja AIDSin hoidossa. Lisäksi lääkekäyttöä on muidenkin sairauksien hoidossa, ja lääkekäytön tutkimus on pääsemässä vasta alkuun vuosikymmenien kieltolain jälkeen, mutta jo nyt on täysin selvää, että kannabis on maailman monipuolisin lääkekasvi.
Bedrocan sisältää 22% THC:ia ja alle 1% CBD:ia
Bedrobinol sisältää 13,5% THC:ia ja alle 1% CBD:ia
Bediol sisältää 6,3% THC:ia ja 8% CBD:ia
Bedica sisältää 14% THC:ia ja alle 1% CBD:ia sekä korkeita pitoisuuksia myrseeni-terpeeniä
Bedrolite sisältää alle 1% THC:ia ja 9% CBD:ia
Lisäksi on olemassa suun kautta otettavia kapseleita, jotka eivät ole kasviperäisiä, vaan sisältävät jotain yksittäistä synteettistä kannabinoidia, kuten dronabilonia tai nabilonia.
Vahvimmassa lääkekannabiksessa on siis paljon THC:tä.
Wikipedia ei kyllä ole millään muotoa luotettava lähde, sen nyt tietää jo alakoululaisetkin... Minäkin voin mennä vaikka nyt kirjoittelemaan wikipediaan, mitä ikinä tahdon. Vaikka että hevoset polveutuu yksisarvisista.
OK. Voit vapaasti valita mitä uskot, mutta lääkekannabis on silti hyvin vähähaittaista jopa todella runsaassa päivittäiskäytössäkin.
Niin sen kuuluu ollakin, koska se on lääke. Kannabispohjainen lääke nyt vaan ei ole sama asia, kuin sinun huumekannabikset. Vaikka kuinka laittelisit tänne iltiksen tai wikipedian linkkejä.
Ihan samaa lääkekannabista voi kasvattaa itsekin kun hankkii saman lajikkeen siemeniä.
No siis jos nyt sulla sattuis olemaan sellaiset lääkevalmistukseen tarvittavat välineet ja reseptit, niin joo. Mutta kun ei varmasti ole. Lääkekannabista ei valmisteta niin että otetaan vaan jotain lajiketta ja tehdään siitä uutetta humpsis.
Lääkekannabis valmistuu täsmälleen samalla tavalla kuin viihdekäyttö kannabis. Lajikkeissa on eroa ja muutama on valikoitu lääkekäyttöön. Niiden kasvattaminen on helppoa kuin heinän teko. Ms potilaille ja muille paljon tarvitseville pitäisi olla lupa kasvattaa itselleen. Aivan hirveän kallista se apteekkikukka eikä kela suostu korvaamaan sitä. Itseasiassa kela ilmoittaa valviraan jokaisen tt-tuki asiakkaan saaman kannabisreseptin.
Höpö höpö. Ei viihdekäyttöön tarkoitettua kannabista sumuteta suuhun kuten lääkettä..
Lääkekannabis on ihan tavallista kannabista jota jokainen voi kasvattaa itsekin. Sumutteet eivät ole oikeaa lääkekannabista, vaan ne ovat laboratoriossa tehtyjä uutteita, joissa on vain kaksi kannabinoidia, kun taas oikeassa kannabiksessa niitä on useita kymmeniä.
Lääkefirmojen ja median kierous näkyy myös siinä, että kun laboratoriossa tehty synteettinen "kannabislääke" ei ole toiminut, on suureen ääneen julistettu että kannabislääkkeet eivät toimi.
Siinä ranskalaisessa kokeessa ihmisiä kuoli synteettiseen.
Eikö tuo asia Suomessa uutisoitu niin, että lääkekannabis tappoi?
Paljon mahdollista. Yksi aikaisempi virhe oli isolla otsikolla että jokin tekijä kasvattaa psykoosin riskiä 42 %. Totuus 4,2 ja sekään ei koskenut kaikkia vaan niitä joilla on kyseinen herkkyys niin niistä 4,2 %.
Suurin valhe porttiteoria on sitkeässä vaikka se tiedetään keksityksi. Suorastaan kummallista miten valheita halutaan pitää kiinni vain siksi ettei kannabista sallita tai laillisteta. Tää on ihan pelleilyä. Kohta salliminen/laillistaminen menee eu tasolle niin mitäs sitten suomi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla lääkkeillä on yhteisvaikutuksensa ja kannabiksen käyttö tulee olla tiedossa samoin kuin muiden potilaan käyttämien lääkkeiden.
Minkälaisia yhteisvaikutuksia lääkekannabis aiheuttaa eri lääkkeiden kanssa? Laitatko jotain esimerkkejä? Jos et tiedä, niin keksi edes jotain.
Uniongelmaisena olen huomannut yhden hyvän vaikutuksen. Kannabis vahvistaa melatoniinin vaikutusta. Silloin kun on poltellut yksi saattaa riittää. Resepti on kolme x 3mg ilta. Se voi olla yksillölistä. Samaa sanoi selkänsä telonut tuttava kipulääkkeistään. Kun yritti saada kipulääkkeeksi niin lääkäri oli aivan suuttunut että hän ei kirjoita huumeita. Tuttava oli sanonut että mullekkin olet kirjoittanut monta kertaa ja kovempia huumeita.
Tänä päivänä tuon tason lääkäreitä. Helpommin lääkitään kipuja kovilla kuin miedoilla aineilla.
Eihän ns. rivilääkäri edes voi lain mukaan kannabislääkettä määrätä. Tietääkseni vain esim. kipupoliklinikan erikoislääkäri voi sen tehdä.
Se pitäisi laillistaa koska se on parempi ja mukavampi vaihtoehto monelle muulle päihteelle, vaikka 2-6 ihmistä 100.000:sta voi saada psykoosin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä usko että yhden yksittäisen ihmisen mielipide vaikuttaa. Lainsäädäntö on tiukka tässä maassa ja monien muidenkin lääkkeiden käytössä ollaan jäljessä versus esim. muut Euroopan maat.
Kannabiksen suhteenhan se lainsäädännön "tiukkuus*" on ollut vain arvontakysymys yli 50 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ns. rivilääkäri edes voi lain mukaan kannabislääkettä määrätä. Tietääkseni vain esim. kipupoliklinikan erikoislääkäri voi sen tehdä.
Tavallinen lääkäri voi määrätä vain koviin huumeisiin kuuluvia kipulääkkeitä.
EI kannata pelätä. Polttakaa kannabista, ystävät. Se tekee todella hyvää mielelle, voin kertoa.
Poltan taas tänä iltana kunnon hatsit vesipiipustani..hehehee
Joillakin tuntuu olevan kuvitelma että jos laillistetaan,heti puoli suomea ryntää ostoksille ja kannabis palaa aamusta iltaan ja reggae soi. Sitte aamulla ryöstellään mummoja psykoosissa että saadaan tilalle heroiinia.
Ei alkoholiakaan voi tintata kokoaikaa (minä ainakaan, olen yrittänyt) on sitä muutakin tekemistä .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallinen lääkäri voi määrätä vain koviin huumeisiin kuuluvia kipulääkkeitä.
Näin taviksena tuo kuulostaa nurinkuriselta. Kuitenkin kovilla lääkkeillä se yhdysvaltojen opioidikriisikin alkoi. Satojatuhansia koukuttui ja niistä on suurin osa siirtynyt heroiiniin kun reseptit on lopetettu. Saihan se lääkefirma sakot siitä mutta paljonpa se auttaa niitä jotka on koukussa.
Vierailija kirjoitti:
Joillakin tuntuu olevan kuvitelma että jos laillistetaan,heti puoli suomea ryntää ostoksille ja kannabis palaa aamusta iltaan ja reggae soi. Sitte aamulla ryöstellään mummoja psykoosissa että saadaan tilalle heroiinia.
Ei alkoholiakaan voi tintata kokoaikaa (minä ainakaan, olen yrittänyt) on sitä muutakin tekemistä .
Yleisin viihdekäyttö pysyy suunnilleen samana oli laillista tai ei. Tietenkin se voi näyttää arvioitua suuremmalta kun ei tarvisi piilotella käyttöä. Ongelmakäyttäjät taas ei välitä ne käyttää aina.
Alkoholi aiheuttaa kuolemaa ja väkivaltaa - miksi se on laillista?
EHDOTTOMASTI pitäisi laillistaa !!!!!!!!
tästä ei olisi mitään muuta kun hyötyä yhteiskunnalle .
ja ei , ihmiset ei olisi pöllyissä 247 , eihän ihmiset (suurin osa ) ole kännissäkään 247 vaikka alkoholia kaupasta saakin ..
kannabis ei ole kaikkien juttu , laillistaminen ei muuttaisi sitä millään tavalla .
Hei! Olen kannabispsykoosissa. Haluatko kysyä jotain? Vastailen jos osaan ja jos huvittaa ja jos on hyviä kysymyksiä myös.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi aiheuttaa kuolemaa ja väkivaltaa - miksi se on laillista?
Jos jokin muu aine aiheuttaisi puolet vähemmän samoja haittoja niin puhuttaisi erityisen vaarallisesta huumeesta. Henki ja väkivalta rikoksissa alkoholin osuus on 8/10.
Ei kannabista tarvitse "laillistaa", mutta sen käytön rangaistavuudesta voisi hyvin luopua. Samalla myös alkoholin ja tupakan maahantuonnin ja myynnin voisi kieltää lailla, mutta ei niiden käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannabista tarvitse "laillistaa", mutta sen käytön rangaistavuudesta voisi hyvin luopua. Samalla myös alkoholin ja tupakan maahantuonnin ja myynnin voisi kieltää lailla, mutta ei niiden käyttöä.
Jos heroiini tappaisi päivittäin yhtä monta ihmistä Suomessa kuin tupakka ja alkoholi, puhuttaisiin varmaan kansallisesta huumekriisistä. Nyt ei kuitenkaan puhuta, vaikka kovat huumeet (joiden käyttö on moninkertaistunut muutamassa vuodessa) ovat nuorten yleisin kuolinsyy, ja Suomi johtaa aika surullisessa tilastossa.
Itse käytän kannabista lääkkeenä paljon vähemmän mitä lääkäri sitä määräisi ja se on myös paljon "miedompaa", joten ei varmaan mitään suurta riskiä ole saada grandmam-kohtausta teho-osastollakaan.