Mielenkiintoinen artikkeli pahuudesta
Jossa myös psykopatiaa sivuutaan:
"Usein kuultu arvio on, että varsinaisia psykopaatteja olisi prosentti väestöstä. Hannu Lauerma sanoo silti, että jako kahteen, psykopaatteihin ja meihin muihin, on täysin keinotekoinen. Psykopaattisia piirteitä on ihmisissä joko enemmän tai vähemmän.
Summittaisen arvion mukaan käyttäytymiseen merkittävästi vaikuttavia psykopatiapiirteitä on vähäisemmässä määrin ehkä noin 10 prosentilla ihmisistä."
https://www.apu.fi/artikkelit/hannu-lauerma-kaikilla-ihmisilla-on-valmi…
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lisäksi on vielä yksi pahuuden muoto, joka on Lauerman mukaan selvästi aliarvioitu: välinpitämättömyys. Useimmat ja suurimmat pahuudet on mahdollistanut se, että suuri ihmismassa ei katso asiakseen puuttua.
Tällainen passiivinen, välipitämätön pahuus on sellaista, että se valitettavasti koskee meistä varsin monia."
Hannu Lauerma toteaa aloituksessa olevan linkin jutussa.
Näitä on todella todella paljon. Suurin osa väestöstä. Ihmiset ei välitä vaikka toiset kärsii, toisia riistetään, orjuutetaan, käytetään hyväksi. Kunhan itsellä on mukavaa ja halpaa elämää. Jos karsittaisiin kaikki välinpitämättömät maailmasta, ei jäisi jäljelle kuin ehkä kourallinen ihmisiä. Sen verran kuvottava rotu on ihminen.
Siis ihan kuin kaikki muutkin eläimet.
Joku voisi tuon perusteella jopa oikeuttaa pahuuden osana ihmisluontoa: elämä olemassaolon raakana taisteluna. Ihmisellä on kuitenkin kyky erottaa oikea väärästä. Se osaltaan tekee ihmisestä ihmisen ja elämästä elämisen arvoisen.
En tiedä onko Tor-verkosta kertova kirja pahuuden ytimestä tuttu. Juurikin pikkulapsia seksuaalisesti hyväksikäyttävät pedarit vetoavat kauheuksiinsa tuolla perusteella. Kuten myös esimerkiksi Aasiassa lapsiseksikauppaa käyvät vientimiehet.
Kirjoittaja tarkoittanee Aarno Malinin kirjaa Pimeyden ytimeen (2022).
Esa Åkerlund, Michael Penttilä, Pekka Seppänen. Siinä nimiä, joiden veikkaan kuuluvan Lauerman listalle vangeista, joilla pitäisi olla pysyvä paikka telkien takana.
Vierailija kirjoitti:
Esa Åkerlund, Michael Penttilä, Pekka Seppänen. Siinä nimiä, joiden veikkaan kuuluvan Lauerman listalle vangeista, joilla pitäisi olla pysyvä paikka telkien takana.
Nämä ainakin. Varmaan se vanginvartijan tappanut myös.
Vierailija kirjoitti:
Eliitissä on paljon psykoja.
Alaluokassa vielä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka ihmisessä asuu pahuus tarvittaessa.
Ei pahuus tarkoita välttämättömiä ikäviä toimenpiteitä, vaan sitä että on paha ilman välttämättömyyttä.
Ihmisten pitää tajuta myös, että pahuus on näkyvillä aivan näillä foorumeillakin.
Pahuus, pahantahtoisuus, ilkeys on vakiokauraa aika monella, jotka postailevat tietyissä ketjuissa.
Mitä ihminen saa itselleen sellaisesta, voi kysyä?
Vierailija kirjoitti:
Penttilän asianajaja sanoi, että tällä on selvästi trauma mikä ei kiinnosta ketään.
Jos asiaan oltaisiin puututtu aiemmin, oltaisiin voitu päästä edes vähän vähemmällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka ihmisessä asuu pahuus tarvittaessa.
Ei pahuus tarkoita välttämättömiä ikäviä toimenpiteitä, vaan sitä että on paha ilman välttämättömyyttä.
Ihmisten pitää tajuta myös, että pahuus on näkyvillä aivan näillä foorumeillakin.
Pahuus, pahantahtoisuus, ilkeys on vakiokauraa aika monella, jotka postailevat tietyissä ketjuissa.
Mitä ihminen saa itselleen sellaisesta, voi kysyä?
Eihän se välttämättä pahuutta ole. Toiset on suorasukaisempia kuin toiset eivätkä jaksa niin miellyttää ja mielistellä toisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alaluokassa vielä enemmän.
Näkyy eliitissä ja alaluokassa eri tavoin. Psykopaatteja esim. johtajissa. Myös vangeissa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhan se menee reaalimaailmassa, ja siksi pitäisikin puhua psykopaattisuuden asteista, eikä nähdä asiaa mustavalkoisesti siten, että joku psykopaatti tai sitten ei ole.
Psykopaattisia piirteitä on monillakin ihmisillä.
Tätä olen sanonut jo pitkään. Näin kerran netissä kaavion, jossa eri häiriöt -kuten neurologiset ja luonneviat- leikkasivat toisensa. Keskellä ytimessä oli narsismi ja tunnekylmyys.
Narsismi on nyt liikaa muodissa oleva sana. Menee ja tulee uosikymmen sykleissä. Naisen ja mi8ehen henk yhteys on enemmän ja vähemmän sotaa ja rauhaa. Minä olen lyönyt naista nolla kertaa ja ottanut kymmeniä iskuja vastaan. Osaa naisista jopa alitajuntaisesti halua nöhdä sen miehen pedon. Yksi exä veti liki rajoille saakkA minut ja ihaili miten silmäni leiskuivat.
--------------------
Enkä täällä kehtaa kertoa mitä yksi kinky nainen sanoi mitä minun p+itää tehdä suhteen alussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Penttilän asianajaja sanoi, että tällä on selvästi trauma mikä ei kiinnosta ketään.
Jos asiaan oltaisiin puututtu aiemmin, oltaisiin voitu päästä edes vähän vähemmällä.
Penttilähän väitti kärsineensä päävamman lapsena pulkkamäessä. Mutta ehkä valehteli, koska tietää päävammojen olevan yleistä murhaajien keskuudessa tutkimusten mukaan.
Toinen mielenkiintoinen juttu on että jos ihminen tylsistyy, hän alkaa julmaksi. Tyypit tosissaan pistää vaikka marsuja tehosekoittimeen mieluummin kuin tylsistyy. Sellainen on ihminen. Joten ehkä ihan hyvä että maailma on pelkkää selviytymistaistelua.
Lukekaapa rottautopiasta. Siellä rotat sai kaiken mitä ne tarvitsi: loputtomasti ruokaa, vettä ja pesiä. Rottapopulaatio kasvoi räjähdysmäisesti mutta sitten se taantui. Osa jäi passiivisesti vaan makaamaan, osa linnottautui pesiinsä muttei tehnyt mitään muuta kuin nukkuivat, rottaemot hylkäsi lapsensa, urosrotat alkoivat tappelemaan, t4ppamaan ja syömään toisiaan. Kasvavat rottapennut ei oppineet mitään rotan tapoja. Lopulta koko populaatio kuoli.
Pistää miettimään.
Neanderthalensis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhan se menee reaalimaailmassa, ja siksi pitäisikin puhua psykopaattisuuden asteista, eikä nähdä asiaa mustavalkoisesti siten, että joku psykopaatti tai sitten ei ole.
Psykopaattisia piirteitä on monillakin ihmisillä.
Tätä olen sanonut jo pitkään. Näin kerran netissä kaavion, jossa eri häiriöt -kuten neurologiset ja luonneviat- leikkasivat toisensa. Keskellä ytimessä oli narsismi ja tunnekylmyys.
Narsismi on nyt liikaa muodissa oleva sana. Menee ja tulee uosikymmen sykleissä. Naisen ja mi8ehen henk yhteys on enemmän ja vähemmän sotaa ja rauhaa. Minä olen lyönyt naista nolla kertaa ja ottanut kymmeniä iskuja vastaan. Osaa naisista jopa alitajuntaisesti halua nöhdä sen miehen pedon. Yksi exä veti liki rajoille saakkA minut ja ihaili miten silmäni leiskuivat.
--------------------
Enkä täällä kehtaa kertoa mitä yksi kinky nainen sanoi mitä minun p+itää tehdä suhteen alussa.
Niin kieltämättä minuakin ärsytti kun narsismi tuli tähänkin ketjuun, mutta minkäs teet 🤷🏼
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Lisäksi on vielä yksi pahuuden muoto, joka on Lauerman mukaan selvästi aliarvioitu: välinpitämättömyys. Useimmat ja suurimmat pahuudet on mahdollistanut se, että suuri ihmismassa ei katso asiakseen puuttua.
Tällainen passiivinen, välipitämätön pahuus on sellaista, että se valitettavasti koskee meistä varsin monia."
Hannu Lauerma toteaa aloituksessa olevan linkin jutussa.
Ja tuotakin pahempi on vielä alalaji, jossa ollaan välittävinään, eli someen työnnetään kauhistellen linkkejä ja tyrkytetään toisten kasvoille epäinhimillisyyttä kauhistellen, samalla kun varaillaan ulkomaanmatkoja lapsiseksipaikkoihin ja ostellaan lapsityövoimalla tehtyjä vaatteita,
Mielestäni tuo on jotenkin psykopaattista toimintaa. Esitetään hyvää ihmistä samalla kun tehdään pahaa, yritetään saada oma itse näyttämään hyvältä jotta voi tehdä salassa pahaa.
Vastaavia ovat myös nämä jotka vastustavat kovaan ääneen kiusaamista. Usein he vaikuttaisivat todellisuudessa olevan itse kiusaajia pahimmasta päästä. Sairasta.
Aika moni jättää kylmästi vastailematta luettuihin viesteihin, joka sisälsi kysymyksen eli selviä psykoja joita ei voisi asiat vähempää kiinnostaa.
Kiinnitin huomiota samaan, kuin kutonen, koska olen itse pohtinut tätä paljon viimeaikoina.
Sitten on vielä sellainen asia, kuin sosiaalisuus. On tehty määritelmiä epäsosiaalisesta persoonallisuudesta.
Seuraavasta linkistä löytyy taulukko, josta näkee, että Suomessa noin puolet sekä mies-, että naisvangeista saa diagnoosiksi epäsosiaalisen persoonallisuus häiriön, kun heitä tutkitaan.
https://www.krits.fi/wp-content/uploads/2020/12/Rikostaustaiset-naiset-…
Itsekin tulin tutustumaan ilmiöön ensikerran, kun jo edesmennyt ystäväni kertoi vankilalääkärin diagnosoineen hänelle tällaisen häiriön. Ajattelin tuolloin, että "No, se on joku diagnoosi, joka vain muodon vuoksi annetaan kaikille, jotka joutuu vankilaan."
Ystäväni oli minun nähdäkseni luonteeltaan herkkä, hyväsydäminen, huumorintajuinen, huomaavainen. Kun hän tuli minun ja poikaystäväni luo kylään, hän siivosi koko talon ja laittoi ruokaa. Hän toi minulle lahjaksi kaulakorun. Emme nähneet viimeisinä vuosina kovin usein, mutta hän soitti minulle usein, aina kannusti ja lohdutti, kun oli murheita ja sanoi että rakastaa.
En nähnyt hänen käyttäytyvän ketään muutakaan kohtaan huonosti, mutta olihan sille syy, että hän joutui vankilaan; hän ei kestänyt katsoa, että puolustuskyvytöntä eläintä pahoinpidellään. Lopulta hänellä napsahti ja hän hakkasi pahasti koiranhakkaajan. Tämän jälkeen hän ja toinen mukana ollut mies pyöräilivät muutaman kilometrin päähän toiseen taloon soittamaan apua, koska epäilivät hakatulle käyneen pahasti, eikä heillä ollut toimivia kännyköitä. Tällainen ei ole psykopaatin käytöstä, vaan se on juuri tätä, mitä Lauermakin artikkelissa pohtii:
"Lauerman mukaan pahuuden juuret ovat hyvin syvällä luonnossa, ihmislajin historiassa ja evoluutiossa. Kaikilla meillä ihmisillä on joissain olosuhteissa valmius väkivaltaan ja rankkoihinkin hirmutekoihin. Tällainen tilanne voisi olla vaikkapa uhkakuva siitä, että omat lapset surmattaisiin tai heitä rääkättäisiin."
Rääkkääjä tuli siis hakatuksi ja hakkaaja sai linnassa persoonallisuushäiriödiagnoosin.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnitin huomiota samaan, kuin kutonen, koska olen itse pohtinut tätä paljon viimeaikoina.
Sitten on vielä sellainen asia, kuin sosiaalisuus. On tehty määritelmiä epäsosiaalisesta persoonallisuudesta.
Seuraavasta linkistä löytyy taulukko, josta näkee, että Suomessa noin puolet sekä mies-, että naisvangeista saa diagnoosiksi epäsosiaalisen persoonallisuus häiriön, kun heitä tutkitaan.
https://www.krits.fi/wp-content/uploads/2020/12/Rikostaustaiset-naiset-…
Itsekin tulin tutustumaan ilmiöön ensikerran, kun jo edesmennyt ystäväni kertoi vankilalääkärin diagnosoineen hänelle tällaisen häiriön. Ajattelin tuolloin, että "No, se on joku diagnoosi, joka vain muodon vuoksi annetaan kaikille, jotka joutuu vankilaan."
Ystäväni oli minun nähdäkseni luonteeltaan herkkä, hyväsydäminen, huumorintajuinen, huomaavainen. Kun hän tuli minun ja poikaystäväni luo kylään, hän siivosi koko talon ja laittoi ruokaa. Hän toi minulle lahjaksi kaulakorun. Emme nähneet viimeisinä vuosina kovin usein, mutta hän soitti minulle usein, aina kannusti ja lohdutti, kun oli murheita ja sanoi että rakastaa.
En nähnyt hänen käyttäytyvän ketään muutakaan kohtaan huonosti, mutta olihan sille syy, että hän joutui vankilaan; hän ei kestänyt katsoa, että puolustuskyvytöntä eläintä pahoinpidellään. Lopulta hänellä napsahti ja hän hakkasi pahasti koiranhakkaajan. Tämän jälkeen hän ja toinen mukana ollut mies pyöräilivät muutaman kilometrin päähän toiseen taloon soittamaan apua, koska epäilivät hakatulle käyneen pahasti, eikä heillä ollut toimivia kännyköitä. Tällainen ei ole psykopaatin käytöstä, vaan se on juuri tätä, mitä Lauermakin artikkelissa pohtii:
"Lauerman mukaan pahuuden juuret ovat hyvin syvällä luonnossa, ihmislajin historiassa ja evoluutiossa. Kaikilla meillä ihmisillä on joissain olosuhteissa valmius väkivaltaan ja rankkoihinkin hirmutekoihin. Tällainen tilanne voisi olla vaikkapa uhkakuva siitä, että omat lapset surmattaisiin tai heitä rääkättäisiin."
Rääkkääjä tuli siis hakatuksi ja hakkaaja sai linnassa persoonallisuushäiriödiagnoosin.
Näinhän se joskus menee.
Luepa asosiaalinen epäsosiaalinen persoonallisuushäiriö, ei ole ollut kiva kasvaa sellaisen lapsena. No, näköjään tuollaistakin diagnoosia heitellään ei pahoillekin ihmisille.